سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

بررسی اشکالات در اجرای بادبند واگرا ( 130 اسلاید )

قیمت:

۱۴,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-متاسفانه اكثر طراحان آشنايي اندكي با نحوه طراحي سيستم بادبندي واگرا دارند و اكثرا” به اين سيستم به چشم يك بادبند پرده اي و در جهت تطبيق با نقشه معماري (به طور مثال در محل در و پنجره )نگاه مي‌شود ؛ به همين جهت به نظر مي رسد لازم باشد كه در اين زمينه بحث بيشتري انجام گيرد.

-استفاده صحيح از سيستم بادبندي برون محور باعث شكل پذيري بيشتر سازه و كاهش برش پايه زلزله ميشود ؛ اما در طراحي اين بادبندها بايد دقت كافي در جهت رعايت كليه نكات آيين‌نامه اي چه از طرف طراحان و چه از طرف دستگاههاي نظارتي انجام پذيرد. 

-در سیستم مهاربندی واگرا ( ذوزنقه )  علاوه بر توجه کافی به مشخصات لازم برای اعضای مهاربند ، بایستی به محل اتصال این اعضا به تیر و مقاومت خود تیر دقت نمود . اغلب دیده میشود که برای تامین بازشو بزرگتر ، زاویه مهاربند با افق زیاد شده و نه تنها از راندمان سیستم مقاوم جانبی در تحمل بارهای جانبی می کاهد ، بلکه نیروی برشی بزرگتری را به تیر پیوند تحمیل می نماید .

-در ضمن بدین ترتیب تیرپیوند به صورت خمشی عمل خواهد نمود ، در صورتی که بهتر است تحت نیروی برشی به محدوده تغییرشکل های غیرارتجاعی وارد شده و انرژی زلزله را مستهلک کند .در رفتار خمشی تیر پیوند، فقط در دو انتهای تیر پیوند مفصل پلاستیک تشکیل میشود ، اما در رفتار برشی تیر پیوند کل طول تیر پیوند مفصل پلاستیک برشی میشود .هر چه قدر رفتار تیر پیوند به سمت برشی میل کند ، عملکرد کلی سازه مطلوب تر است.

-تیری که بادبند به آن متصل میشود در ناحیه قطعه رابط باید شرایط اعضای فشرده را دارا باشد. همچنین تیر باید دارای فقط یک جان و بدون سوراخ باشد. به این ترتیب استفاده از تیرهای دوبل، زنبوری، تیرورق بدون اتصال جان و بال با جوش پیوسته در اینجا ممنوع است .

-متاسفانه در خیلی از ساختمان های فولادی در حال اجرا با سیستم مهاربندی واگرا از یک تیر لانه زنبوری به عنوان تیر پیوند استفاده می گردد.که به هیچ وجه جوابگوی ضوابط طراحی در خصوص جاری شدن برش جان تیر پیوند نمی باشد.

-گاهي ديده شده است كه برخي طراحان براي قطعه رابط از مقطع زنبوري استفاده نموده و تمامي سوراخها را در قسمت تيرچه ارتباطي به وسيله ورق تقويتي جان مي پوشانند، كه اين مساله نيز به اين دليل كه ورق تقويتي جان به نوعي يك ورق مضاعف كننده مي باشد، از نظر آيين نامه ( بند 10-3-10-2-2-1 محدودیت های تیر پیوند قسمت پ ) مردود ميباشد.

-ناحیه تیر پیوند ، یک ناحیه بحرانی محسوب شده و طبق بند 10-3-4-3 قسمت پ مبحث دهم ، هیچ گونه قطعات الحاقی ، برای نگهداری نما ، تیغه ها ، لوله های تاسیساتی و غیره در این ناحیه نباید به تیر پیوند جوش داده شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

-مطابق آيين نامه ((در انتهاي قطعه رابط كه عضو قطري به آن متصل است، بايد سخت كننده جان در تمام ارتفاع ، در دو طرف قرار داده شود.)) يكي از شايعترين ايرادات در طراحي قطعه رابط همين مساله ميباشد ، كه طراحان بايد به اين مساله توجه بيشتري نمايند.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

بخش اول : آشنایی با بادبندهای واگرا :

  • معرفی بادبندهای واگرا
  • امکان ایجاد پنجره در مهاربند واگرا
  • دو ویژگی بارز قاب های واگرا
  • اعضای مهاربند واگرا
  • تیر پیوند
  • عملکرد غیرالاستیک سیستم های مهاربندی  EBF
  • محدودیتهای اجرایی تیر در ناحیه پیوند
  • مهاربند واگرا با دو تیر پیوند کناری
  • رابط فعال و غیر فعال
  • پیکربندی های پیشنهادی برای سیستم های واگرا

بخش دوم : بررسی اشکالات اجرایی در  بادبندهای واگرا :

  • لزوم بررسی در مورد بادبندهای واگرا
  • اشکال در زاویه مهاربند با افق
  • توضیحی در مورد انواع رفتار تیر پیوند :
  • طول بیش از اندازه تیر پیوند در مهاربند های واگرا و تغییر رفتار تیرپیوند از رفتار برشی به خمشی
  • افزایش زاویه مهاربند واگرا و عدم طراحی درست تیرپیوند
  • اشکال در استفاده از تیر لانه زنبوری در بادبند واگرا
  • بررسی کامل موضوع استفاده از تیر زنبوری در بادبند واگرا
  • استفاده اشتباه از تیرزنبوری به عنوان تیر پیوند در یک بادبند واگرا به علت وجود سوراخ در جان بر خلاف بند 10-3-10-2-2-1 محدودیت های تیر پیوند
  • اشکال در عدم قرارگیری سخت کننده در بادبند EBF در محل مناسب
  • توضیحی در مورد لزوم استفاده از سخت کننده در تیر پیوند :
  • سخت کننده های تیر پیوند و تئوری باسلر :
  • تقویت کننده های عرضی و معرفی هندسه تیر پیوند میانی
  • عدم تقویت برشی ورق اتصال بادبندی و تیر پیوند در بادبندهای EBF
  • اجرای نادرست سخت کننده ها در مهاربند واگرا
  • اشکال در جوش دادن تیر به تیر پیوند
  • تعریف ناحیه حفاظت شده طبق بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش ۹۲ و مشخص کردن این ناحیه در قاب های مختلف :
  • ادامه بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش ۹۲ در مورد الزامات عمومی ناحیه حفاظت شده اعضاء :
  • مهار جانبی تیر پیوند
  • تصاویری از استفاده از دو تیر برای مهارجانبی تیر پیوند در دو انتهای آن
  • اشکال در الحاق قطعات به مهاربند واگرا
  • چند اشکال در یک بادبند واگرا
  • شکل ۱۴-۳-۱۰ مبحث دهم در مورد زاویه بین عضو مهاربند و تیر
  • چند نکته و اشکال در یک بادبند واگرا
  • فرم غیر استاندارد و مردود
  • اشکال در ترکیب اشتباه مهاربند واگرا با همگرا
  • توضیحاتی پیرامون ترکیب بادبند واگرا با همگرا :
  • الف – ترکیب در پلان سازه
  • ب -ترکیب در ارتفاع سازه
  • تغییر مهاربند هشتی به واگرا
  • اشکالات در اجرای مهاربندهای برون – محور در زلزله کرمانشاه
  • کمانش عضو قطری مهاربند واگرا به علت جوابگو نبودن لاغری مقطع تک IPE14
  • عدم رعایت ضوابط تیر پیوند ، مانند اجرای سخت کننده در تیر پیوند و وقوع کمانش همراه با پیچش در تمام طول تیر دهانه مهاربندی
  • طراحی و اجرای نامناسب مهاربندی با خروج از مرکزیت و کمانش تیر پیوند
  • جمع بندی اشکالات در طراحی تیرچه ارتباطی
  • 1-لزوم فشرده بودن مقطع
  • 2-استفاده از یک جان بدون سوراخ
  • 3-عدم استفاده از ورق مضاعف کننده
  • 4-طراحی سخت کننده ها

 

 

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,