فهرست مطالب:
- مقدمه
- مفهوم مهندسی ارزش
- دامنه کاربرد مهندسی ارزش
- شرایط انجام مهندسی ارزش
- زمان بکارگیری مهندسی ارزش
- اصول پیاده سازی مهندسی ارزش
- موانع و مزایا
- نقش دانشگاه ها در توسعه مهندسی ارزش
- نتیجه گیری
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
مفهوم مهندسی ارزش:
- مهندسی ارزش رویکردی است گروهی، نظام مند، کارکرد گرا و دارای کاربرد حرفه ای که برای ارزیابی و بهبود ارزش یک محصول، طراحی یک وسیله، یک سیستم و یا اجرای پروژه های صنعتی عمرانی و خدماتی به کار گرفته می شود.
- مهندسی ارزش از دانش، تجربه، تخصص ها و خلاقیت اعضای تیم بهره می گیرد و آن را طی گام ها و فازهای استاندارد و تعریف شده ای که دارد به نتیجه های باارزش تر می رساند.
- رویکرد مهندسی ارزش در کاهش هزینه، مانند رویکرد سنتی نیست. رویکرد سنتی و متعارف به ما می گوید که اگر خواهان کاهش هزینه هستید، باید برخی اقلام را حذف یا ارزان تر کنید.
- رویکرد کارکرد گرای مهندسی ارزش، سرعت بالای به نتیجه رسیدن آن و راه حل های اجرایی که ارائه می کند، از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این تکنیک هستند.
- یکی دیگر از رمزهای موفقیت مهندسی ارزش، انجام کار تیمی است، تیمی که با هدف مشترک و با تخصص های مختلف، کارکردهای یک پروژه یا محصول را بررسی می کنند و با روش خلاقانه، جایگزینی کم هزینه تر برای آن پیشنهاد میدهند.
دامنه کاربرد مهندسی ارزش:
- برنامه استراتژیک، خدمات، صنایع، کشاورزی، طرحهای عمرانی، راه و ترابری، مهندسی محیط زیست، مراقبت های بهداشتی، و خدمات رسانی، ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، درمانی و عمومی، مدیریت منابع، تصمیم سازی و تصمیم گیریهای مدیریتی و حتی تصمیم گیری فردی استفاده می شود و براساس گزارش های ارائه شده، در خدمات دولتی و اداری موجب روانی گردش کارها و صرفه جویی در هزینه ها شده است.
شرایط انجام مهندسی ارزش:
- پیشرفت تکنولوژی و بهبود استانداردها
- تغییر قوانین، ضوابط و مقررات
- تغییر مشخصات فنی
- استفاده از اندیشه ها و مهارت های رشد یافته
- خلاقیت ها
- کمبود اطلاعات اولیه
- تغییرات در نیازهای کارفرما
- تغییرات کمی و کیفی منابع-
- تغییر شرایط محیطی، عادتها و رفتارها
- کمبود ارتباطات و هماهنگی های اولیه بین طرف های ذینفع
- باورهای صادقانه و نادرست اولیه
زمان بکارگیری مهندسی ارزش:
- روش مهندسی ارزش پیش از شروع طرح، در برنامه ریزی استراتژیک، انتخاب طرح و تخصیص بهینه از منابع استفاده می شود و پس از شروع مطالعات طرح در مراحل زیر، در طول عمر طرح، مطالعات مهندسی ارزش مورد استفاده قرار می گیرد:
- مرحله مطالعه سیمای طرح (شناسائی)
- مرحله مطالعات توجیهی طرح (مقدماتی)
- مرحله تهیه طرح تفصیلی و تعیین مشخصات فنی
- مرحله اجرای طرح
- مرحله بهره برداری و نگهداری
- مرحله بهسازی و نوسازی
اصول پیاده سازی مهندسی ارزش:
- اساس و پایه مهندسی ارزش، بر”کارکرد” استوار است و به همین دلیل از سایر تکنیکهای کاهش هزینه متمایز است.
- در هنگام به کارگیری مهندسی ارزش، کارکردها مورد بررسی قرار گرفته و حداکثر صرفه جویی مالی به طور اتوماتیک به دست می آید.
- اصولاً هرچه مهندسی ارزش در یک طرح زودتر شروع شود، فایده بیشتری خواهد داشت؛ زیرا در مراحل شکل گیری طرح، پیشنهاد تغییرات به روش مهندسی ارزش، راحت تر پذیرفته می شود.
موانع:
- درک ناصحیح از مفهوم مهندسی ارزش
- بیان غیرواضح اهداف کاهش هزینه
- عدم انجام ارزیابی های کافی به ویژه در مورد هزینه ها
- تفکرات غلط
- مشکل تغییر دادن حالات و طرز فکر حاکم بر شرکتها
مزایا:
- اجتناب از ریسک
- بالابردن کیفیت
- بهبود و توسعه خدمات و محصولات
- پاسخگویی بی درنگ به نیازهای جدید مشتریان با کیفیت بهتر
- توانایی بهره جستن از مزایای بازار رقابت جهانی
- به حداقل رساندن اتلاف منابع
- کاهش پیچیدگی محصولات
- افزایش قابلیت تولید و اطمینان
نقش دانشگاه ها در توسعه مهندسی ارزش:
- دانشگاهها که مرکز تربیت نیروی اندیشمند و تخصصی طرحهای عمرانی، تولیدی و خدماتی می باشند نقش کلیدی در توسعه مهندسی ارزش دارند.
- امروزه با توجه به اهمیت مهندسی ارزش در صرفه جویی و بهبود توان رقابتی تولید کنندگان و عرضه کنندگان تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه بین المللی و با توجه به گسترش دامنه جهانی شدن تجارت، در برخی کشورها مانند انگلستان، دانشگاههایی اقدام به برقراری دوره های دوساله کارشناسی ارشد در مدیریت ارزش کرده اند.
- این مسئله می تواند مورد توجه مسئولان آموزش عالی کشور با توجه به الزامهای ورود به عرصه تجارت جهانی و ضرورت بهبود شرایط رقابت برای حفظ بازارهای داخلی و گسترش صادرات قرار گیرد.
نتیجه گیری:
- امروزه واحدهای تولیدی و صنعتی، به دلیل افزایش رقابت، برای بقای خود نیازمند تغییر در محصولات می باشند، بطوریکه با تولید چنین محصولاتی رضایت هر چه بیشتر مشتری و سودآوری خود را تضمین نمایند.
- مهندسی ارزش با نگرش سیستماتیک، کارکردهای اصلی و فرعی محصول جدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد .
- در صورتیکه مهندسی ارزش به عنوان یک رویکرد گروهی، خلاقانه و کارکردگرا برای ارزیابی و بهبود ارزش بکار گرفته شود میتواند به عنوان یک متدولوژی قدرتمند برای حل مسایل مربوط به پیچیدگی تولید یا کاهش هزینه های آن، بهبود هم زمان کار و کیفیت و کاهش زمان تولید برای محصولات جدید نسبت به محصولات قبل یا موجود موثر واقع گردد.