سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

راهنمای مبحث دهم ویرایش 92 ؛ قسمت مهاربندهای همگرا ( 205 اسلاید )

قیمت:

۲۴,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-بند 10-3-1-2 قسمت ب مبحث دهم مقررات ملی ساختمان بادبندهای همگرا را در دو گروه بادبند همگرای ویژه SCBF و مهاربند همگرای معمولی OCBF قرار می‌دهد.

-طبق بند 10-3-10 قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی به قاب هایی گفته میشود که از آن ها انتظار تغییر شکل های فرا ارتجاعی محدود ، بدون کاهش قابل ملاحظه در مقاومت اعضا و اتصالات آنها ، تحت ثر زلزله طرح می رود .

-طبق بند 10-3-10-1 قسمت (ب) در قابهای همگرای معمولی ، نیروی جانبی باید بین کلیه مهاربندهای کششی و فشاری توزیع شود . در این قاب ها فقط طراحی مهاربندهای قطری و ضربدری در قاب های مهاربندی همگرای معمولی به صورت کششی تنها نیز مجاز است .

-طبق بند 10-3-10-2 قسمت (ب) تعبیه سوراخ های متوالی در جان تیرهای دهانه مهاربندی شده با هر نوع مهاربندی ( قطری ، ضربدری ، 7 و 8 ) مجاز نیست . ( یعنی استفاده از تیرهای لانه زنبوری در در دهانه های مهاربندی ممنوع است )

-طبق بند 10-3-10-2 قسمت (پ) مهاربندی های 7و 8 که در محل اتصال به تیر ، خروج از مرکزیت کمتر از ارتفاع تیر دارند همگرا محسوب میشوند .

-طبق بند 10-3-10-2 قسمت (ت) تیرهای دهانه های مهاربندی شده با مهاربندی هایی به شکل 7 و 8 باید قادر به تحمل نیروهای قائم حاصل از ترکیب بارهای ثقلی بدون حضور مهاربندی ها باشند .

-طبق مبحث دهم بند 10-3-11 قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه به قاب هایی گفته میشود که در آنها از مهاربندی ها انتظار می رود تحت اثر بار جانبی زلزله طرح تغییر شکل های فرا ارتجاعی قابل ملاحظه ای تحمل کنند و در آن ها کاهش مقاومت چندانی رخ ندهد 

-در مهاربند های همگرای ویژه ، طبق بند 10-3-2-2 و قسمت ج بند 10-3-11-1 مبحث دهم ویرایش 92 ناحیه یک‌ چهارم میانی عضو مهاربندی و دو ناحیه انتهایی دو عضو مهاربندی، به طول حداقل ارتفاع مقطع آن ناحیه بحرانی یا ناحیه حفاظت شده تلقی میشود و لذا اتصال‌ دهنده‌ها ( لقمه ها ) نباید در یک چهارم میانی طول آزاد مهاربندی قرار بگیرند.

-سه تفاوت کلی  مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی :

  • 1-در بدست آوردن نیروی زلزله در طراحی
  • 2-تفاوت در مقدار استهلاک انرژی
  • 3-تفاوت ها در رفتار های فرا ارتجاعی

-در فصل 10-3 الزامات طراحی لرزه ای ، دو بخش زیر به مهاربندهای همگرا اختصاص دارد که در این پاورپوینت مورد بررسی قرار می گیرد :

  • 10-3-10 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی
  • 10-3-11 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه

-در بخش سوم این پاورپوینت تفاوت های مهاربند همگرای معمولی با ویژه مورد بررسی قرار گرفته و در بخش چهارم چند مثال از طراحی اجزاء قاب های مهاربندی ارائه شده است .

-روش بیان مطالب در این پاورپوینت به این صورت می باشد که در ابتدا اصل متن آئین نامه ارائه شده و سپس ، توضیحاتی پیرامون آن بند بیان میشود  .

 این پاورپوینت کامل 205 اسلایدی ، یک راهنمای جامع مبحث دهم ویرایش 92 ، برای قسمت مهاربندهای همگرای معمولی و ویژه می باشد که در آن تمام بندهای فصل 10-3 این مبحث مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است . برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

-فایل های کمکی : فایل های پی دی اف مبحث دهم ویرایش 84 ، 87 و 92 همراه با فایل پی دی اف تغییرات ویرایش 92

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

-بخش اول : قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی  ( 83 اسلاید )

  • 10-3-10 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی :
  • همگرای معمولی OCBF : تعریف
  • مقاطع ساخته شده طبق بند 10-2-4-7
  • لقمه در مقاطع ساخته شده مهاربندها
  • اتصال مقطع دوبل نبشی به کمک لقمه در فواصل a از یکدیگر
  • چرا از بست یا لقمه در مهاربند ها استفاده میشود ؟
  • کمانش موضعی خارج از صفحه مهاربند و جدا شدن پروفیل های مهاربند به علت عدم استفاده از تعداد لقمه کافی و هم چنین ضعف در جوش بادبند به ورق گاست
  • استفاده از مقطع دوبل برای بادبند اما قرار ندادن لقمه برای اتصال دو مقطع درجهت یکنواخت کردن عملکرد آنها و در نتیجه کمانش هر دو پروفیل مقطع
  • عدم استفاده از لقمه در طول بادبند
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92:
  • 10-3-10-1 الزامات عمومی
  • همگرای معمولی : پیکربندی های مجاز
  • استفاده از مهاربند به شکل K ممنوع است
  • همگرای معمولی : اجازه طراحی به صورت کششی تنها
  • نمیرخ های مورد استفاده
  • نمونه ای از کمانش و تخریب بادبند با تک نبشی در زلزله
  • تحلیل تقریبی مهاربند ضربدری در برابر بار جانبی
  • استفاده از مقطع تک نبشی و لاغری مشهود عضو مهاربندی و کنده شدن ورق گاست و مهاربند در کشش
  • همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری
  • تعریف مقاطع فشرده طبق بند 10-2-2-2-2
  • مقایسه با ویرایش ۸۷ :
  • ادامه بند 10-3-4 مربوط به الزامات لرزه ای کمانش موضعی
  • جدول 10-3-4-1 محدودیت نسبت پنها به ضخامت در اجزای فشاری اعضای با شکل پذیری متوسط و زیاد
  • 10-3-10-2 مهاربندی های به شکل 7 و 8 :
  • همگرای معمولی : ضریب لاغری برای مهاربندی 7 و 8
  • ضریب طول مؤثر K چیست ؟
  • ضریب لاغری چیست ؟
  • همگرای معمولی : عدم تعبیه سوراخ در تیر دهانه مهاربندی
  • استفاده اشتباه از تیر زنبوری در دهانه مهاربندی قاب هشتی
  • اشکال در نقشه های سازه و استفاده از تیر زنبوری در دهانه مهاربندی شده
  • استفاده از تیرلانه زنبوری در دهانه مهاربندی شده ، علی رغم صراحت ائین نامه در عدم مجاز بودن استفاده از تیری با سوراخ متوالی در دهانه مهاربندی شده
  • همگرای معمولی : تشخیص مهاربند شورون از واگرا
  • همگرای معمولی : تحمل بار ثقلی توسط تیر دهانه مهاربندی 7 و8
  • همگرای معمولی : پیوستگی و مهارجانبی تیر مهاربندی 7 و 8
  • اعوجاج شدید تیر ، بدون تکیه گاه جانبی در محل اتصال به بادبندهای شورن
  • همگرای معمولی : نیروهای نامتعادل تیر برای مهاربندی 7 و 8
  • کمانش در بادبندهای شورن
  • کمانش اعضای مهاری ؛ عمده ترین ضعف قابهای مهاربندی شده هم مرکز
  • نمایش نیروی نامتعادل بعد از کمانش عضو مهاری
  • قاب مهاربندی شورون 8 تحت اثر بار جانبی
  • نیروی نامتوازن کننده
  • مثال طراحی تیر در مهاربند شورون :
  • 10-3-10-3 اتصالات مهاربندی ها
  • همگرای معمولی : طراحی اتصالات مهاربندها

-بخش دوم : قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه ( 74 اسلاید )

  • 10-3-11 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه :
  • نمونه ای از تخریب مهاربند همگرا در زلزله نورثریج ۱۹۹۴
  • همگرای ویژه SCBF : تعریف
  • پاسخ غیر خطی CBFs تحت اثر نیروی زلزله
  • 10-3-11-1 الزامات عمومی :
  • همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری قاب
  • همگرای ویژه : توزیع نیروهای جانبی بین حالات فشاری و کششی مهاربند
  • همگرای ویژه : ضریب لاغری مهاربند
  • فیوز سازه ای چیست ؟
  • فیوز : کنترل شونده توسط تغییر شکل
  • دیگر اعضاء : کنترل شونده توسط نیرو
  • طراحی عمدی ضعیف تر برخی اعضاء
  • بخش های سازه ی فیوز دار
  • فلسفه اصلی طراحی سازه مقاوم در برابرزلزله
  • مکان های فیوز سازه ای
  • رفتار شکل پذیر در یک قاب با مهاربند همگرا
  • رفتار غیر ارتجاعی مهاربند تحت زلزله
  • توسعه رفتار شکل پذیر در مهاربند CBF
  • عملکرد عضوهای مهاربندی مانند فیوز
  • عملکرد فیوز مانند عضوهای مهاری در قاب های مهاربندی شده هم مرکز
  • لزوم حفاظت از فیوزهای سازه ای
  • تعریف ناحیه حفاظت شده
  • بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش ۹۲ در مورد ناحیه حفاظت شده اعضا :
  • همگرای ویژه : نواحی حفاظت شده
  • رفتار اعضاء قاب همگرا در طراحی لرزه ای
  • ناحیه حفاظت شده در مهاربند همگرای ویژه
  • الزامات عمومی ناحیه حفاظت‌شده
  • ارتباط ناحیه حفاظت شده با لقمه در مهاربند
  • حذف بند وجود دو بست انتهایی بعد از ورق اتصال
  • تحمل بار ثقلی توسط تیر دهانه مهاربندی
  • 10-3-11-2 تیرها ، ستونها و اتصالات آن ها :
  • همگرای ویژه : نیروهای نامتعادل تیرها ، ستون ها و اتصالات
  • 10-3-11-3: اتصال مهاربندی ها :
  • الف ) مقاومت کششی مورد نیاز
  • ب ) مقاومت فشاری مورد نیاز
  • مقایسه با مهاربند همگرای معمولی :
  • پ ) سازگاری اتصال با کمانش مهاربندی ها
  • الف ) مقاومت تسلیم کششی ( مقطع ویتمور ) در برابر نیروی کششی در مهاربند به میزان Ry Fy Ag
  • ب ) مقاومت ورق اتصال در برابر نیروی فشاری مهاربند به میزان 1*1.14FcreAg
  • انواع اتصالات دارای سازگاری با دوران غیر الاستیک ناشی از کمانش خارج صفحه مهاربند طبق قسمت پ بند 10-3-11-3
  • رعایت فاصله‌ی 2t در اتصال مهاربند به ورق اتصال
  • کمانش مهاربند در داخل صفحه و وقوع مفصل پلاستیک در عضو مهاربندی ساخته شده از دوبل نبشی
  • کمانش مهاربند در خارج از صفحه و وقوع مفصل پلاستیک در گاست پلیت
  • عدم رعایت فاصله 2t بین انتهای مهاربند با خط آزاد خمش
  • قطع عضو مهاربندی به فاصله دو برابر ضخامت ورق تا محور خمش ورق
  • نیروی محوری مهاربند و توزیع آن در محل اتصال ورق به تیر و ستون
  • انواع هندسه ورق اتصال و رعایت ضابطه 2t

-بخش سوم : بررسی تفاوت های مهاربند همگرای معمولی با ویژه ( 13 اسلاید )

  • سه تفاوت کلی مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
  • تفاوت رفتار مهاربند همگرای معمولی و ویژه در برابر کمانش
  • علاوه بر تفاوت رفتاریِ مهاربندهای معمولی و ویژه، اعضای این مهاربندها در طراحی نیز با هم تفاوت دارند:
  • مزایای مهاربند ویژه نسبت به مهاربند معمولی
  • ارتفاع حداکثر ساختمانها در مهاربند همگرای معمولی و ویژه

-بخش چهارم : حل چند مثال  از طراحی مهاربندها  ( 25 اسلاید )

  • حداکثر نیروی کششی مهاربند
  • حداکثر نیروی فشاری مهاربند
  • حداکثر لنگر خمشی :
  • حداکثر نیروی تیر و ستون
  • مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری ستون را محاسبه نمایید ؟
  • مثال : حداکثر نیروی محوری کششی ستون را محاسبه نمایید ؟
  • مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری ستون را محاسبه نمایید ؟
  • مثال : حداکثر لنگر خمشی تیر را محاسبه نمایید ؟
  • مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری و کششی که بر ورق اتصال وارد می شود را محاسبه نمایید ؟
  • لاغری
  • مقاومت محوری فشاری ستون؟
  • طراحی تیر در مهاربند شورون

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,