لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :
-بخش اول : قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی ( 83 اسلاید )
- 10-3-10 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی :
- همگرای معمولی OCBF : تعریف
- مقاطع ساخته شده طبق بند 10-2-4-7
- لقمه در مقاطع ساخته شده مهاربندها
- اتصال مقطع دوبل نبشی به کمک لقمه در فواصل a از یکدیگر
- چرا از بست یا لقمه در مهاربند ها استفاده میشود ؟
- کمانش موضعی خارج از صفحه مهاربند و جدا شدن پروفیل های مهاربند به علت عدم استفاده از تعداد لقمه کافی و هم چنین ضعف در جوش بادبند به ورق گاست
- استفاده از مقطع دوبل برای بادبند اما قرار ندادن لقمه برای اتصال دو مقطع درجهت یکنواخت کردن عملکرد آنها و در نتیجه کمانش هر دو پروفیل مقطع
- عدم استفاده از لقمه در طول بادبند
- فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92:
- 10-3-10-1 الزامات عمومی
- همگرای معمولی : پیکربندی های مجاز
- استفاده از مهاربند به شکل K ممنوع است
- همگرای معمولی : اجازه طراحی به صورت کششی تنها
- نمیرخ های مورد استفاده
- نمونه ای از کمانش و تخریب بادبند با تک نبشی در زلزله
- تحلیل تقریبی مهاربند ضربدری در برابر بار جانبی
- استفاده از مقطع تک نبشی و لاغری مشهود عضو مهاربندی و کنده شدن ورق گاست و مهاربند در کشش
- همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری
- تعریف مقاطع فشرده طبق بند 10-2-2-2-2
- مقایسه با ویرایش ۸۷ :
- ادامه بند 10-3-4 مربوط به الزامات لرزه ای کمانش موضعی
- جدول 10-3-4-1 محدودیت نسبت پنها به ضخامت در اجزای فشاری اعضای با شکل پذیری متوسط و زیاد
- 10-3-10-2 مهاربندی های به شکل 7 و 8 :
- همگرای معمولی : ضریب لاغری برای مهاربندی 7 و 8
- ضریب طول مؤثر K چیست ؟
- ضریب لاغری چیست ؟
- همگرای معمولی : عدم تعبیه سوراخ در تیر دهانه مهاربندی
- استفاده اشتباه از تیر زنبوری در دهانه مهاربندی قاب هشتی
- اشکال در نقشه های سازه و استفاده از تیر زنبوری در دهانه مهاربندی شده
- استفاده از تیرلانه زنبوری در دهانه مهاربندی شده ، علی رغم صراحت ائین نامه در عدم مجاز بودن استفاده از تیری با سوراخ متوالی در دهانه مهاربندی شده
- همگرای معمولی : تشخیص مهاربند شورون از واگرا
- همگرای معمولی : تحمل بار ثقلی توسط تیر دهانه مهاربندی 7 و8
- همگرای معمولی : پیوستگی و مهارجانبی تیر مهاربندی 7 و 8
- اعوجاج شدید تیر ، بدون تکیه گاه جانبی در محل اتصال به بادبندهای شورن
- همگرای معمولی : نیروهای نامتعادل تیر برای مهاربندی 7 و 8
- کمانش در بادبندهای شورن
- کمانش اعضای مهاری ؛ عمده ترین ضعف قابهای مهاربندی شده هم مرکز
- نمایش نیروی نامتعادل بعد از کمانش عضو مهاری
- قاب مهاربندی شورون 8 تحت اثر بار جانبی
- نیروی نامتوازن کننده
- مثال طراحی تیر در مهاربند شورون :
- 10-3-10-3 اتصالات مهاربندی ها
- همگرای معمولی : طراحی اتصالات مهاربندها
-بخش دوم : قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه ( 74 اسلاید )
- 10-3-11 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه :
- نمونه ای از تخریب مهاربند همگرا در زلزله نورثریج ۱۹۹۴
- همگرای ویژه SCBF : تعریف
- پاسخ غیر خطی CBFs تحت اثر نیروی زلزله
- 10-3-11-1 الزامات عمومی :
- همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری قاب
- همگرای ویژه : توزیع نیروهای جانبی بین حالات فشاری و کششی مهاربند
- همگرای ویژه : ضریب لاغری مهاربند
- فیوز سازه ای چیست ؟
- فیوز : کنترل شونده توسط تغییر شکل
- دیگر اعضاء : کنترل شونده توسط نیرو
- طراحی عمدی ضعیف تر برخی اعضاء
- بخش های سازه ی فیوز دار
- فلسفه اصلی طراحی سازه مقاوم در برابرزلزله
- مکان های فیوز سازه ای
- رفتار شکل پذیر در یک قاب با مهاربند همگرا
- رفتار غیر ارتجاعی مهاربند تحت زلزله
- توسعه رفتار شکل پذیر در مهاربند CBF
- عملکرد عضوهای مهاربندی مانند فیوز
- عملکرد فیوز مانند عضوهای مهاری در قاب های مهاربندی شده هم مرکز
- لزوم حفاظت از فیوزهای سازه ای
- تعریف ناحیه حفاظت شده
- بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش ۹۲ در مورد ناحیه حفاظت شده اعضا :
- همگرای ویژه : نواحی حفاظت شده
- رفتار اعضاء قاب همگرا در طراحی لرزه ای
- ناحیه حفاظت شده در مهاربند همگرای ویژه
- الزامات عمومی ناحیه حفاظتشده
- ارتباط ناحیه حفاظت شده با لقمه در مهاربند
- حذف بند وجود دو بست انتهایی بعد از ورق اتصال
- تحمل بار ثقلی توسط تیر دهانه مهاربندی
- 10-3-11-2 تیرها ، ستونها و اتصالات آن ها :
- همگرای ویژه : نیروهای نامتعادل تیرها ، ستون ها و اتصالات
- 10-3-11-3: اتصال مهاربندی ها :
- الف ) مقاومت کششی مورد نیاز
- ب ) مقاومت فشاری مورد نیاز
- مقایسه با مهاربند همگرای معمولی :
- پ ) سازگاری اتصال با کمانش مهاربندی ها
- الف ) مقاومت تسلیم کششی ( مقطع ویتمور ) در برابر نیروی کششی در مهاربند به میزان Ry Fy Ag
- ب ) مقاومت ورق اتصال در برابر نیروی فشاری مهاربند به میزان 1*1.14FcreAg
- انواع اتصالات دارای سازگاری با دوران غیر الاستیک ناشی از کمانش خارج صفحه مهاربند طبق قسمت پ بند 10-3-11-3
- رعایت فاصلهی 2t در اتصال مهاربند به ورق اتصال
- کمانش مهاربند در داخل صفحه و وقوع مفصل پلاستیک در عضو مهاربندی ساخته شده از دوبل نبشی
- کمانش مهاربند در خارج از صفحه و وقوع مفصل پلاستیک در گاست پلیت
- عدم رعایت فاصله 2t بین انتهای مهاربند با خط آزاد خمش
- قطع عضو مهاربندی به فاصله دو برابر ضخامت ورق تا محور خمش ورق
- نیروی محوری مهاربند و توزیع آن در محل اتصال ورق به تیر و ستون
- انواع هندسه ورق اتصال و رعایت ضابطه 2t
-بخش سوم : بررسی تفاوت های مهاربند همگرای معمولی با ویژه ( 13 اسلاید )
- سه تفاوت کلی مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
- تفاوت رفتار مهاربند همگرای معمولی و ویژه در برابر کمانش
- علاوه بر تفاوت رفتاریِ مهاربندهای معمولی و ویژه، اعضای این مهاربندها در طراحی نیز با هم تفاوت دارند:
- مزایای مهاربند ویژه نسبت به مهاربند معمولی
- ارتفاع حداکثر ساختمانها در مهاربند همگرای معمولی و ویژه
-بخش چهارم : حل چند مثال از طراحی مهاربندها ( 25 اسلاید )
- حداکثر نیروی کششی مهاربند
- حداکثر نیروی فشاری مهاربند
- حداکثر لنگر خمشی :
- حداکثر نیروی تیر و ستون
- مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری ستون را محاسبه نمایید ؟
- مثال : حداکثر نیروی محوری کششی ستون را محاسبه نمایید ؟
- مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری ستون را محاسبه نمایید ؟
- مثال : حداکثر لنگر خمشی تیر را محاسبه نمایید ؟
- مثال : حداکثر نیروی محوری فشاری و کششی که بر ورق اتصال وارد می شود را محاسبه نمایید ؟
- لاغری
- مقاومت محوری فشاری ستون؟
- طراحی تیر در مهاربند شورون