سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

چهار اشکال در اتصال ورق بادبندی به کف ستون

قیمت:

۶,۵۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

یکی از مهمترین قسمت های یک سازه بادبندی ،  محل اتصال گاست پلیت به کف ستون می باشد که نیروی زلزله جمع شده در طبقات ، باید از مهاربند به گاست پلیت و بعد از ان به کف ستون و فونداسیون انتقال پیدا کند .

 در اجرا شاهد چهار اشکال شایع در نحوه اجرای اتصال ورق بادبندی به کف ستون می باشیم :

  • اشکال اول : عدم تامین طول جوش ورق بادبند در اتصال به کف ستون
  • اشکال دوم : عدم قرار گیری ورق بادبندی در آکس ستون
  • اشکال سوم : تداخل ورق بادبندی با اتصالات کف ستون
  • اشکال چهارم : آپلیفت کف ستون متصل به ورق بادبندی

-در محل اتصالات بادبندها به پای ستون ، یکی از بزرگترین اشکالات ، عدم تامین طول جوش افقی ورق بادبند به کف ستون می باشد . به علت ابعاد کم کف ستونها ( که عموما 40 در 40 می باشد ) و ابعاد خود ستون ، فضای باقیمانده روی کف ستون ، جهت جوش دادن ورق بادبندی به آن کم می باشد .

-در صورت عدم تجسم طول جوش لازم ورق مهاربند به صفحه ستون، صفحه ستون ها ترسیم (نه طراحی) میشود که طول باقیمانده شان از هر طرف ستون در حد ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر بیش نموده و امکان تامین مقاومت برای تحمل مولفه افقی توسط جوش افقی وجود نخواهد داشت .

در محل اتصالات بادبندها به پای ستون به دلیل عدم وجود طول جوش افقی کافی به کف ستون ، میتوان با استفاده از ورق هایی با ارتفاع بیشتر ( بیش از دو برابر حالت عادی ) طول جوش کافی را تامین نمود .

در راه حل دوم به جای تغییر در ابعاد ورق ، ابعاد کف ستون های پای بادبندی را تغییر داده و از اول بزرگتر اختیار میکنیم تا فضای بیشتری ازاد شده و به راحتی طول جوش افقی لازم برای اتصال گاست پلیت  تامین شود .

یک روش دیگر جهت جبران کمبود طول جوش افقی ورق بادبند در محل اتصال به کف ستون ، نیز میتواند  استفاده از یک کف ستون کمکی یا به اصطلاح بچه کف ستون  باشد که باید دقیقا مانند بقیه کف ستون ها با بولت و چسبیده به کف ستونهای پای بادبندی  اجرا شود .

ورق اتصال بادبندی باید طوری روی کف ستون قرار بگیرد ، که امتداد قائم آن در آکس ستون قرار بگیرد . ولی متاسفانه در اجرا شاهد موارد متعددی از عدم رعایت این ضابطه هستیم و ورق بادبندی یا از اکس فاصله گرفته یا در لبه ستون نصب شده است .

اشکال اجرایی دیگر در اتصال گاست پلیتها به کف ستون ، تداخل آنها با سخت کننده ها یا بولتهای کف ستون است .

یکی از مشکلاتی که در سازه های مهاربندی با ان مواجه هستیم ، وقوع پدیده آپلیفت در ستونهای متصل به بادبند می باشد . بدین صورت که به هنگام زلزله بر اثر کشش به وجود آمده کف ستونهای متصل به ورق بادبندی از جای خود کنده شده و بلند میشوند .

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • ورق بادبندی یا گاست پلیت
  • اشکالات در اتصال گاست پلیت به کف ستون

-اشکال اول : عدم  تامین طول جوش ورق بادبند در اتصال به کف ستون :

  • عدم تامین طول جوش افقی اتصال ورق بادبندی به کف ستون
  • اتصال بسیار کم گاست پلیت بر روی کف ستون
  • عدم تامین طول جوش افقی مورد نیاز در اتصال گاست پلیت به بیس پلیت
  • عدم جوش ورق بادبند به کف ستون به علت کوچک بودن ابعاد کف ستون
  • راه حل اول : استفاده از ورق بادبندی با ارتفاع بیشتر
  • نمونه دیتیلی با ابعاد ورق بادبندی مستطیل شکل با طول جوش قائم بیشتر ،جهت جبران کمبود طول جوش افقی اتصال ورق به کف ستون
  • استفاده از گاست پلیت با ابعاد هندسی نامنظم در محل اتصال به کف ستون
  • گاست با ابعاد هندسی نامنظم و طول جوش قائم چند برابر طول جوش افقی
  • راه حل دوم : افزایش ابعاد کف ستون
  • استفاده از بچه کف ستون
  • اشتباه در جوش دادن یک ورق به کف ستون ، برای افزایش سطح کف ستون
  • دیتیل افزایش ابعاد ورق صفحه ستون به منظور تامین خط جوش افقی اتصال ورق به کف ستون
  • جزئیات اجرائی استفاده از پروفیل نورد شده جهت تامین طول جوش ورق اتصال مهاربند
  • راه حل سوم : تبدیل جوش گوشه به جوش نفوذی در اتصال بادبند

-اشکال دوم : عدم  قرار گیری ورق بادبندی در آکس ستون :

  • عدم قرارگیری ورق بادبندی در آکس ستون و قرار گرفتن آن در لبه ستون
  • عدم اجرای ورق بادبند در محور ستونها

-اشکال سوم : تداخل ورق بادبندی با اتصالات کف ستون :

  • عدم رعایت ترتیب اجرا در مونتاژ و تداخل صفحه بادبندی با سخت کننده کف ستون
  • پلان صفحه ستون مهاربند محور کناری

اشکال چهارم : آپلیفت کف ستون متصل به ورق بادبندی :

  • آپلیفت چیست ؟
  • ایجاد آپلیفت در پی
  • ایجاد تنش کششی در پی بر اثر لنگر ستون‌ها
  • راهکار های کاهش uplift در ستون:
  • 1-تغییر محل مهاربند:
  • 2-افزایش تعداد دهانه های مهاربندی شده (خصوصاً در طبقه اول):
  • 3-استفاده از بادبند در دهانه های با طول بزرگ‌ تر:
  • 4- تغییر نوع مهاربند ها:
  • 5- استفاده از چیدمان های خاص:
  • 6- افزایش ضخامت صفحه‌ ستون (Base Plate) و افزایش تعداد بولت ها:

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,