سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

معماری صدر مسیحیت ( دو پاورپوینت )

قیمت:

۳,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-از زمانیکه امپراطورکنستانتین به مسیحیت گروید و آیین مسیح (ع) به عنوان اور روم اعلام گردید. پیروان مسیحیت توانستند، آزادانه به تبلیغ آیین شان بپردازند که تا پیش از این در دوران سختی به سر می بردند و در این دوره پرالتهاب و بسیار طاقت فرسا، در خفا و در زیرزمینیها به تبلیغ آیین مسیحیت پرداختند.هنر مسیحیت آغازین را می توان از روی موضوعاتشان شناخت نه از روی سبک آنها، مسیحیان آن زمان درست به اندازه معتقدان به آیین روم «رومی» بودند، هنرها و صنایع دستی گذشتگان را می آموختند.

-معماري صدر مسيحيت به طور كلي به دو بخش تقسیم می شود:

  1. پيش از كنستانتين (پيگرد) .........  313-50 میلادی
  2. پس از كنستانتين (دوره بازشناسي) ........ 314 تا سقوط امپراطوری روم
  •  دوره نخست (دوره پیگرد):

 معماری مسیحیان را به علت تعقیب و کشتار ایشان دست رومیها، دوره پیگرد مینامند، تمام هنر این دوره در مخفی گاه ها و در زیرزمین شکل گرفته است. مهم ترین و بارزترین نمونه آثار معماری این دوره، مقبره های زیرزمینی است و به همین علت مقابر دخمه ای نامیده می شوند. این مقابر شبکه های گسترده ای از دالان ها و اتاقک های زیرزمینی در زیر شهر رم و شهرهایی هستند که به عنوان گورستان های پنهانی برای دفن مردگان مسیحی که بیشترشان در ردیف شهدای اولیه مسیحیت به شمار می روند طراحی شده بودند. مقابر دخمه ای از سدة سوم تا سده چهارم پیوسته مورد استفاده بوده اند و ظاهرا در آنها حدود چهار میلیون جسد دفن شده است.

مقابر دخمه ای در ابتدا به عنوان مخفیگاه برای پناهندگان مورداستفاده قرار می گرفتند. مدارک اثبات این سخن، وجود پلکان های مسدود و مجزا، تورتکی گذرگاه های مخفی، و درهای مخفی نگه داشته شده ورودی و خروجی است. بدون تردید در این دخمه ها آیین های سری مسیحی نیز اجرا می شده است و نقش اصلی آنها جای مردگان بوده است. از نمونه های مقابر دخمه ای، مقبرۂ دخمهای کالیكستوس در " که در سدۀ دوم میلادی ساخته شده است.

  • دوره دوم : دوره بازشناسی

این دوره از سال ۳۲۵ میلادی یعنی وقتی که کنستانتین مسیحیت را دین رسمی امپراتوری روم قرار داد، آغاز و تا حدود 500 میلادی یعنی وقتی که ایالت های غربی امپراتوری در زیر سیطره شاهان «بربر» قرار گرفت، ادامه می یابد.با این که بعضی از مراسم و جشنها در مقابر دخمه ای برگزار می شد، ولیکن احتمالا عبادات و تجمع ها در خانه های «انجمنی» یا تالارهای ستوندار ساده برگزار می شدند (گاردنر: ۲۲۳).

بقایای یکی از این خانه های اولیه نیز به دست آمده و شبیه به یک باسیلیکا بوده است.نکته قابل تأمل و توجه در معماری این دوره این است که به طور مؤثر تحت تأثیر معماری رومی قرار گرفته است. زیرا دین مسیح به عنوان ایدئولوژی نو، به یکباره رسمیت یافته و طبیعتا در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی تجربه قبلی نداشته است و در زمینه معماری نمی توانسته سبک خاصی را ارائه نماید.

-در بررسي معماري صدر مسيحيت مي توان دو نوع پلان تشخيص داد:

  1. پلان باسيليكايي ......... كه به عبارتي به كليساي با پلان طولي نيز معروف است.
  2. پلان مدور......... كه به تقليد از پلان هاي رومي در ساخت كليساها رواج يافته است كه بيشتر در ناحيه شرق امپراطوري قرار گرفت. به ويژه در معماري بيزانس اين نوع پلان ها مورد مطالعه قرار گرفته و در ابعاد وسيعي به كار گرفته شدند.

در این مجموعه دو پاورپوینت در مورد معماری صدر مسیحیت قرار گرفته است .برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر"را ملاحظه بفرمائید.

لیست مطالب داخل پاورپوینت اول :

  • معماری صدر مسیحیت
  • دوره نخست (دوره پیگرد)
  • معماری مقابر دخمه ای
  • معماری دوره بازشناسی
  • کلیسای سن پیترو
  • کلیسای  سانتاکوستانستا (آرامگاه دختر کنستانتین)
  • کلیسای مزار مقدس

 

لیست مطالب داخل پاورپوینت دوم :  (برگرفته از کتاب دکتر محمد ابراهیم زارعی )

  • هنر مسیحیت آغازین
  • دو بخش کلی معماری صدر مسیحیت
  • تصویر مقبره دخمه ای کالیکستوس در روم سده دوم میلادی
  • دوره نخست (دوره پیگرد)
  • دوره دوم : دوره بازشناسی
  • کلیسای سن پیترو در رم
  • نقشه و برش بازسازی شده کلیسا
  • دو نقشه عمده در معماری مسیحیت
  • کلیسای سانتا کوستانستا (آرامگاه دختر کنستانتین)
  • کلیسای مزار مقدس
  • پرسپکتیو کلیسای مزار مقدس

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,