سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

معماری های تک ( 130 اسلاید )

قیمت:

۷,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

- -ساختارنمایی یاهمان های تک شاخه ای مستقل وتعریف شده از مدرنیسم است که سیمای ساختمان دراین شیوه بنحوی است که رویت اسکلت وکالبد ازدرون وبرون امکان پذیراست. قسمت عمده ای ازعناصرعریان وآنچه دراین شیوه متظاهراست بوسیله امکانات مهندسی طرح می گردد. ریختمان عمومی این معماری شامل: قاب‌های مجزا، خرپاهای عریان واشکال پیچیده مرتفع وعظیم که نیازمندمهندسی های غیرمعمول است، می باشد.

-معماران « های – تک » مانند فوتوریسم ها معتقدند که هر نسلی در هر عصری باید ساختمانهایی که مشخصه آن عصر است را بسازد و در عصر حاضر باید نشان دهنده تکنولوژی امروز باشد .

-دراین سبک اسکلت ساختمان ها، فلزی است که درتضاد با شیوه های بروتالیستی قدیمی شاخته شده با بتن است.

-ازجمله اولین ساختمانهای ساخته شده دراین سبک ساختمانهای مدرنی همچون مرکزجان هانکوک و برج فولادی یو اس می باشند.

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس، ساختمان ایده آل و آرمانی معماران هایتک است. برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان،نمادی از دستاورد های تکنولوژی در عصر مدرن است.

-معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

-نظریات و مبانی معماری مدرن و هایتک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری هایتک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوتهایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود.

  • به طور کلی می توان بیان کرد که :

آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در هایتک ملاحظه نمی شودو اگر معماران مدرن در طرحهای خود ماشین را به نمایش میگذارند ، معماران هایتک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند

  • شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید:

در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد

برای اطلاع ازلیست مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر"راملاحظه نمائید.

 بخش های مختلف این پاورپوینت:

بخش اول:بیان برخی مبانی جهت آشنایی باسبک معماری های تک

  • ساختارنمایی
  • اسکلت ساختمان ها درهای-تک
  • معماران مشهورسبک های تک
  • پیشینه و خاستگاه
  •    عصاره هرعصر
  • معماری مدرن وهایتک
  • ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند
  • اصول فکری و طراحی این سبک
  • نظرلویی کان
  • طراحی بام ساختمان درهای تک
  • معماران های تک وتاریخ
  • معماری عصر رنسانس
  • راجرز و معماری پست مدرن
  • بیوگرافی نورمن فاستر
  • معروفترین کارهای نورمن فاستر(1-برج هزاره توکیو ، 2-فرودگاه جدید هنگ کنگ )
  • برخی دیگرازکارهای مشهورنورمن فاستر(هرم صلح ،تی هال لندن،دفترمرکزی سویس ری،پل هزاره لندن )
  • بیوگرافی رنزوپیانو
  • برخی ازکارهای مشهوررونزپیانو (مجموعه فرهنگی تیباجیو ،آکادمی علوم کالیفرنیا)
  • مهم ترین منتقد معماری های تک
  • دیگر منتقدان این سبک
  • های –تک واکو-تک
  • پوسته ساختمان
  • ساختمان های آفتاب پرست
  • راجرز در مورد ساختمان های آینده چنین می نویسد
  • اصولی که در اکثریت کارهای ارائه شده در های تک به نظر می رسد

بخش دوم:بررسی چند طرح بزرگ ساخته شده براساس سبک های –تک

  • طرح بازسازی رایشتاگ
  • بانک هنگ کنگ شانگهای                                
  • Žižkov Television Tower
  • Lord’s Cricket Groun
  • برج جان هنکاک
  • ساختمان اداری لویدزلندن
  • گنبد هزاره سوم

بخش سوم: های تک درایران (بررسی ساختمان تجاری اداری فرشته در تهران کاری ازمهندس فرهاداحمدی)

نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:

  •  های تک درایران:

اگر چه به سبک های – تک چند بنا در تهران ساخته شده ، ولی در اکثر این بناها ، سازه ساختمان به نمایش گذاشته نشده ، بلکه خرپاها ، ستون ها و قاب های فضایی به صورت تصنعی بر روی نمای ساختمان های معمولی چسبانده شده است.

لذا مجدداً یک تقلید شکلی از سبک های – تک در پایتخت کشور صورت گرفته است ، بدون توجه به اغراض و غایات این سبک مهم بین المللی .

تاکنون ساختمانی در ایران به سبک اکو – تک ساخته نشده است.

در ایران پیش از انقلاب کامران دیبا . نادر اردلان .مهوش عالمی . حسین امانت .

سردار افخمی و گروهی دیگر از معماران معماری تاریخ گرا و بومی را تجربه کردند که آثار به جامانده از این تجربیات اغلب با ارزش اند .

در ایران بعد از انقلاب ازاواسط دهه هفتاد به تدریج و به ویزه پس از تغییر دولت ،گروه طرفداران ((هویت بومی))تا حدی پس نشستند و عده ای از معماران از جمله فرهاد احمدی. فیروز فیروز. فریارجواهریان. بیزن شافعی .تجربیات در خور توجهی در زمینه ترکیب معماری مدرن و بومی انجام دادند . که به دور از انصاف است که به راحتی از کنار این تجریات با ارزش دانشجویان و معمارن جوان بگذرند و آینده معما ری با ریشه و اصیل خود را در جایی و چیزی غیر از این تجربیات بجویند بی شک اینده معماری ما در جایی جز نگاه به گذشته و درک آن تجربیات نیست.

مهندس فرهاد احمدی:

O28-های تک (2)a

 

در اینکه مفاهیم هایتک خیلی کند به ایران آمد شکی نیست ولی با تمام این موضوعات و در کشوری مثل ایران کار در زمینه معماری های تک بسیار مشکل است ولی بعضی از معماران ارزشمند ایرانی در این زمینه وارد شده اند و البته که دستاوردهای آنها اغلب با توجه به کمبودهای شدید در ایران پر رنگ و غیر قابل چشم پوشی است.

یکی از این ستارگان های تک ایرانی مهندس فرهاد احمدی است .

با تمام احترامی که نگارنده به تمامی اساتید معماری ایران میگذارد و مراتب خاکساری خویش را پیشاپیش بیان می کند در معماری معاصر بعد از انقلاب فرهاد احمدی را نقطه شکست این معماری میداند و ایشان را چند گام پیش تر از سایرین می بیند.

مهندس فرهاد احمدی در ابتدای کارشان گرایش به معماری سنتی داشتند ( به عنوان نمونه فرهنگ سرای دزفول) و با تغییر رویه ای مدرن شدند و روح معماری ایرانی را به ساختمانهایشان دادند و از حق نگذریم که ساختمانهای ایشان علاوه بر دار بودن از شخصیت از روح ایرانی هم بر خوردار هستند و معماری ایشان را به جرات می توان معماری با ریشه ای معرفی کرد . که عزم آن داریم تجربیات ایشان را باهم در اینجا تورق کنیم.

هایتک ایرانی :
ساختمان تجاری اداری فرشته در تهران

طراح : مهندس فرهاد احمدی

مکان : تهران ، فرشته

مساحت :1800متر مربع

O28-های تک (3)a

 

طراحی این بنا برای کارکردهای تجاری اداری و مسکونی در دو بلوک و با فاصله از اضلاع کج و معوج زمین شکل گرفت تا ساختار شهری و سبز بودن بستر طرح با حفظ درختان موجود ممکن شود بلوک اول با ارتفاع چهار طبقه با نمای کاملا شیشه ای در اطراف با فاصله و درون سازه فلزی مهار بندی شده قرار گرفت تا حس سبکی و تعلیق آن افزایش یابد.

پلان ها در دو بلوک بیضی و مربع ،آزاد وبدون تقسیم بندی در نظر گرفته شده اند .

طراحی این بنا در سال 78 صورت گرفته و در سال 81 ساخت آن به پایان رسیده است.

در دیوار شیشه ای از روش قابهای پنهان به صورت دو جداره رنگی و منعکس کننده به ارتفاع یک طبقه برای ایجاد حداکثر شفافیت در نما استفاده شد. یک دیواره متحرک چوبی از درون،امنیت،محرمیت و تبادل نور و حرارت را به روش دو پوسته فراهم می آورد.

طبقه همکف این بخش که هم سطح خیابان در نظر گرفته شده با در وازه هایی از سنگ گرانیت سیاه و با یک سایبان مواج از فلز سوراخ دار از طبقات دیگر جدا شده تا کار کرد متفاوت آن را بیان کند.

این سایبان در اطراف بلوک شیشه ای از بالا با میله هایی آویزان شده است که در عین حال نگهدارنده ریل نردبان شستشوی شیشه ها هم هست.

بلوک با ارتفاع بیشتر با نمای سیمانی به شکل حجمی با پلان بیضی است که قطر آن موازی ظلع شمالی موربه است که با توالی یکنواخت در عرض و ارتفاع سوراخ شده تا پنجره ها ی کوچک امامتعدد در آن تعبیه شود اندک بودن شفافیت این بخش به دلیل محدود کردن اشراف صورت گرفته است

دو حجم به واسطه یک هسته فلزی که در آن پله گرد فلزی، آسانسور پانوراماتیک شیشه ای،   پل ارتباصی واحد ها، کانال های عمودی تاسیسات، هوا ساز واحدها و بالاخره آبدار خانه و سرویس ها در وسط و همچنین شبکه سازه فلزی مهار بندی شده در بیرون قرار دارند به هم متصل شده اند .

شفافیت بنا در بخش جنوبی قضای دلپذیری برای کارکنان فراهم آورده است. درختان چشم انداز سبز و سایه مناسب در روی نمای شیشه ای ایجاد و پنجره های مربع شکل در بلوک پشت هر یک منظری را قاب می کنند.

استراکچر ساختمان همان سازه نمایان بیرونی است و دو پوسته است ، شیشه ها با ارتفاع یک طبقه ساخته شده اند و پوسته درونی هم یک پوسته چوبی دارد که بسته می شود قسمت بتونی که به دلیل مجاورت با همسایه و ارتباط شهری و درختان کدر شده است زون مرکزی فلزی آسانسور شیشه ای و سرویسها و تاسیسات از قسمت مرکزی عبور میکنند و بیانی مطابق رویکردهای های تک دارد.

توضیح :

مخروطی که در عکس ها مشاهده می کنید به علت اینکه پیمانکار نتوانست به دلیل دشواری اجرا کند به دایره تبدیل شده است.


  • اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

1-بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی

2-نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید

3-نمایش پروسه ساخت

4-شفاف نمودن،لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان

5-نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان

6-استفاده از رنگهای روشن و ساده

7-سازه و ساختار به عنوان تزیینات

8-استفاده از اجزاء کششی سبک

9-جداکردن بخشهای سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده

10-طراحی بام به عنوان نمای پنجم ساختمان.


  • راجرز و معماری پست مدرن:

راجرز معتقد است که :

«هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد».

به نظر وی در عصر تکنولوژی نمی توان در خانه های یونان باستان و یا قصرهای امپراتوری روم باستان زندگی کرد.

راجرز در نقد معماری پست مدرن می نویسد :

«کسی نمی تواند معماری را با نماد قرار دادن درخت نخل ، تخم مرغ ، پرندگان ، و نظام هندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده ، توسعه دهد. تمامی این موارد از خاستگاه و زمینه سیاسی ، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند».

O28-های تک (4)a

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,