سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

بررسی تطبیقی کاخ الحمراء با معماری ایرانی ( 200 اسلاید )

قیمت:

۱۷,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-فرضیه این مقاله وجود ارتباطی فضایی- کالبدی بین معماری کاخ الحمراء و معماری ایرانی می باشد؛ که با بررسی مثال ها و نمونه ها، تلاشی را جهت دستیابی به پاسخ این سئوال انجام می دهد .

-متاسفانه در ایران قصرهای زیادی از دوره اسلامی بر جای نمانده است؛ و اغلب کاخ ها مربوط  به دوره صفویه می باشند که متاخرتر از الحمراء هستند و از لحاظ ابعاد و گستردگی نیز قابل قیاس با الحمراء نیستند.

-از این رو کاخ های معروف دوران اسلامی که در سایر نقاط جهان اسلام قرار دارند با الحمراء مقایسه گردیده اند تا با یافتن وجوه تمایز و یا اشتراکات و نیز ریشه یابی برخی از خصوصیات آن  کاخ ها، از آنها به عنوان واسطه مطالعه تطبیقی الحمراء با معماری ایران بهره گیریم.

-مهمترین کاخ هایی که از دوره اسلامی برای مقایسه با الحمراء از آنها استفاده شده است عبارتند از:

  •  المشتی
  •  اخیدر
  • الحیر شرقی
  •  الحیر غربی
  • خربه المفجر
  • خربه المینیا

-این بررسی در سه سطح مختلف صورت گرفته است:

  • الف- نظام شکل گیری فضاها و ساختار کلی مجموعه
  • ب- جزء فضاها و ارتباط آنها با فضاهای مجاور
  • ج- تزیینات و نور 

-کاخ الحمراء مرکب است از عناصر متعدد کارکردی که در دو دسته خصوصی و عمومی قابل طبقه بندی می باشند.این فضاها در پیرامون چهار حیاط به گونه ای متوالی قرار گرفته اند، و کل مجموعه نظیر سایر کاخ های دوران اسلامی (اخیدر،الحیر رقی،الحیر غربی، المشتی....) به وسیله برج و بارویی از سایر بخش های شهر مجزا گردیده است.

-ساختار کلی الحمراء با نظامی خطی قوام یافته است؛ و فضاهای ورودی ، بارعام ، بارخاص ،  و فضاهای خصوصی در پی یکدیگر ، به گونه ای خطی ، شکل دهنده تمامیت این کاخ میباشند.

-با بررسی کاخ های قدیمی تر دوران اسلامی و همچنین بناهای هم عصر کاخ  الحمراء در مراکش و الجزایر، نمونه هایی که دارای چنین نظام شکل گیری باشند محدود است. مشابه ترین آنها کاخ های المشتی و اخیدر می باشند.

-بطور خلاصه باید گفت که معماری الحمراء در تزیینات از عناصر ایرانی بهره گرفته ، لیکن از آن به گونه ای خاص که ویژگی معماری مغرب می باشد استفاده نموده است.به عنوان مثال می توان به کاربرد مقرنس کاری و یا گچبری و همچنین استفاده از نقوش هندسی در بنای الحمراء اشاره نمود.

-در نوعیت ورود و حضور نور در فضاهای کاخ الحمراء و فضاهای مشابه ایرانی نیز همانندی هایی مشاهده می شود . وجوه اشتراکی را در ساختار کلی معمار ی کاخ الحمراء و معماری ایران می توان یافت ، و در جزء فضاها نیز شباهتهای فراوانی دیده می شود

این پاورپوینت بسیار کامل در 200 اسلاید! به بررسی تطبیقی معماری کاخ الحمراء با معماری ایرانی پرداخته و جهت تبیین بهتر موضوع از تصاویر و پلان های مرتبط استفاده نموده است که مانند آن را در سایت دیگری نخواهید یافت .     برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر"را ملاحظه بفرمائید.

لیست مطالب داخل این پاورپوینت:

  • خاطره فضاهای سنتی ایرانی
  • احساس مشترک
  • کاخ های معروف دوران اسلامی
  • سطوح مختلف بررسی انجام شده
  • معرفی شهر گرانادا
  • دروازه های شهر گراندا
  • مهمترین بنای شهر گرانادا
  • مهمترین فضاهای کاخ الحمرا
  • نظام شکل گیری فضاها
  • ساختار کلی کاخ الحمراء
  • نظام خطی ساختار الحمراء
  • کاخ عشیر
  • کاخ المشتی
  • بی نظمی در کاخ الحمراء ؟
  • موقعیت قرارگیری فضاهای اصلی در کاخ الحمراء
  • عناصر اصلی سازنده کاخ
  • ورودی
  • سه نوع دروازه برای کاخ های اسلامی
  • اشکوب دوم
  • فضاهای سکونتی کاخ الحمراء
  • حیاط شیران کاخ الحمراء
  • پلان نما برش و تصاویرحیاط شیران
  • سالن های مهم کاخ الحمراء
  • سقف سالن سفیران
  • الهام از چارطاقی های ساسانی
  • تشابه با بنای ایرانه شوش
  • تشابه کاخ الحمراء با معبد آناهیتا
  • سالن دو خواهر کاخ الحمراء
  • سالن ابن سراج و شباهت به کاخ خسرو
  • حیاط ها
  • حیاط اول ؛ حیاط ورودی
  • حیاط دوم(حیاط ماشوکا)
  • حیاط سوم(حیاط موردها)
  • تشابه حوض با  حوض    چهل ستون
  • کشیدگی حوض
  • حیاط چهارم(حیاط شیران)
  • تقسیمات چهارگانه در حیاط شیران
  • برش طولی از حیاط شیران
  • باغ های اسلامی ؛ باغ های روحانی
  • فرم چلیپایی
  • تیتوس بورکهارت این حیاط را چنین توصیف میکند:
  • خیمه های بهشتی در کاخ الحمراء
  • مقایسه چهار حیاط از لحاظ رواق ها
  • تزئینات در کاخ الحمراء
  • گچبری در کاخ الحمراء
  • گچبری در حیاط شیران
  • نقوش هندسی
  • نقش اسلیمی در کاخ الحمراء
  • نور ومقرنس
  • مقرنس سالن دو خواهر و تشابه با مسجد نطنز
  • تشابه کاخ الحمراء با مدرسه غیاثیه خرگرد
  • جمع بندی

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,