فهرست مطالب:
-پیشگفتار
-تعاریف مهندسی ارزش
-هدف از مهندسی ارزش
-اصول بنیادی مهندسی ارزش
-تاریخچه
-سیر تاریخی مهندسی ارزش
-سابقه مهندسی ارزش در ایران
-برنامه کار مهندسی ارزش
-گام اول (پیش مطالعه):
-گام دوم (مطالعات کارگاهی):
- فاز اول : اطلاعات
- فاز دوم : تحلیل کارکرد
- فاز سوم خلاقیت
- فاز چهارم ارزیابی
- فاز پنجم توسعه
- فاز ششم ارائه
-گام سوم (پس مطالعه)
-زمان انجام مهندسی ارزش
-پروژه هایی که باید مهندسی ارزش شوند
-به طور مثال مهندسی ارزش در شهرداری مشهد
-نتیجه گیری و جمع بندی
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
تعاریف مهندسی ارزش:
مهندسی ارزش تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت های یک طرح، از زمان شکل گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمد ترین و مهم ترین روش های بهبود در عرصه فعالیت های مهندسی _ مدیریتی شناخته شده است.
مهندسی ارزش در چارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند.
هدف از مهندسی ارزش
هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هرچیزی است که موجب کاهش هزینه های طرح می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.
مهندسی ارزش، مجموعه ای متشکل از چندین روش فنی است که با تجزیه و تحلیل اجزای کار قادر خواهد بود، اجرای کامل طرح را با کمترین هزینه و زمان با بالاترین ارزش تحقق بخشد.
اصول بنیادی مهندسی ارزش
آنچه از تجربیات اجرای مهندسی ارزش تاکنون حاصل شده است، کشف و تدوین برخی مفاهیم و اصول بنیادی است که اساس رشد و تکامل روشهای مهندسی ارزش قرار گرفته است.
این اصول بنیادی عبارتند از:
1- بهره گیری از کارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات.
2- تکمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی کار.
3- بهره گیری از یک منطق اساسی برای طرح پرسش ها.
4- برنامه ریزی انجام کار
تاریخچه
مهندسی ارزش ابتدا در سال های پس از جنگ جهانی دوم مطرح و در دو دهه اخیر به طور جدی در ساخت و سازها مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یک روش مهم در عرصه فعالیت های مهندسی شناخته شده است. مهندسی ارزش به عنوان شیوه ای کارآمد برای شناسایی و حذف هزینه های غیرضروری و کوتاه کردن زمان اجراء و بهینه سازی طرح ها به کار گرفته می شود. لازم به توضیح است که بررسی های مهندسی ارزش تنها به مرحله طراحی و ساخت طرح ها محدود نمی شود، بلکه شامل مرحله بهره برداری و نگهداری نیز می باشد و حتی ممکن است هدف طرح را نیز گسترده و یا تکمیل نماید.
سیر تاریخی مهندسی ارزش:
تحلیل ارزش بصورت یک روش فنی ویژه، در سالهای پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت. کار طراحی و تدوین این روش به دستور هنری ارلیچر معاون فنی بخش خریدهای شرکت جنرال الکتریک آغاز شد. وی معتقد بود که برخی از مواد و مصالح و طرح های جایگزین، که بطور ضروری و به علت کمبودهای زمان جنگ بکار گرفته می شدند دارای عملکرد بهتر با هزینه کمتر هستند. در سال 1947 این وظیفه بر عهده لارنس مایلز مهندس ارشد شرکت جنرال الکتریک نهاده شد.
مایلز مبتکر و بنیانگذار مهندسی ارزش بشمار می رود.
به مرور روش « تحلیل ارزش» بعنوان یک استاندارد در شرکت جنرال الکتریک پذیرفته شد و به تدریج شرکت های دیگر و برخی سازمان های دولتی نیز این روش جدید را بعنوان ابزاری برای کاستن از هزینه های خود بکار بستند و نتیجه این شد که روش و تکنیک مهندسی ارزش بوجود آمد.
سابقه مهندسی ارزش در ایران
- در سال 1379 اولین کنفرانس مهندسی ارزش در ایران و در دانشگاه پلی تکنیک به همت مرحوم دکتر سلیمی برگزار شد.
- در سال 1382 مصوبه برنامه چهارم مجدداً بر اعمال مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی تأکید نمود.
- در سال 1383 طرح جامع و وسیع پیاده سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و ترابری (ماورا) آغاز شد و در طی آن بیش از 1000نفر مورد آموزش های مهندسی ارزش قرار گرفتند.
- در مهر 1383 سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شرح خدمات پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش و قوانین انگیزشی پیمانکاران را ابلاغ نمود.
- در اسفند ماه1384 دستورالعمل سازمان مدیریت در زمینه مهندسی ارزش مورد بازنگری قرار گرفت.
- قوانین بودجه سال های 86 و 87 بر الزام مهندسی ارزش بر روی پروژه های بیش از 100میلیارد ریال تأکید نمودند.
- برنامه کار مهندسی ارزش:
- گام اول (پیش مطالعه):
- هدف این گام فراهم کردن همه نیازهای گام مطالعه یا کارگاه اصلی برای برگزاری موثر میباشد .
- در این گام ، که به ضرورت در میانه آن یک کارگاه نیم تا یک روزه برگزار می شود، کلیه اطلاعات تکمیل شده، در حضور تمام اعضاء تیم و توسط افراد درگیر با موضوع ارائه ، و تیم شناخت اولیه نسبت به موضوع و مطالعه پیدا می کند، سپس مبانی مطالعه تعیین می شود.
- پس از کارگاه پیش مطالعه، تیم فرصت دارد تا براساس آن، اطلاعات را تکمیل و بررسی نماید. مجموع اطلاعات و پردازش های فوق در قالب گزارش جامع، مانع و مختصر پیش مطالعه در اختیار تیم مطالعه قرار می گیرد. عملاً در انتهای این گام یک تیم مطلع، مجموعه اطلاعات پردازش شده و اهداف و مبانی تعیین شده، به گام بعدی یعنی گام مطالعه وارد می شود. گام پیش مطالعه عملاً چیزی در حدود یک تا یک ماه و نیم به طول می انجامد.
برنامه های گام پیش مطالعه عبارتند از:
- ساختار سازی
- انتخاب تیم
- برگزاری سمینار پیش مطالعه
- بازدید
- جمع آوری و آماده سازی اطلاعات
- مدلسازی اطلاعات
گام دوم (مطالعات کارگاهی):
مطالعه مهندسی ارزش عمدتاً در کارگاهی سه روزه و بطور متمرکز و یک تا دو روز دیگر بصورت غیر متمرکز و در 6 فاز برگزار می شود.
فاز اول : اطلاعات
فاز دوم : تحلیل کارکرد
فاز سوم : خلاقیت
فاز چهارم : ارزیابی
فاز پنجم : توسعه
فاز ششم : ارائه
- فاز اول ( اطلاعات) : کلیه اطلاعات مطرح شده پس از بررسی های نهایی و اشراف کامل تیم، مجدداً در این فاز مورد توافق نهایی قرار می گیرد.
- فاز دوم ( تحلیل کارکرد ) : به ما کمک می کند تا آنچه را واقعاً می خواهیم و هزینه ای را که برای آن باید پرداخت شود، شناسایی کنیم. در مهندسی ارزش، تحلیل کارکرد، بهره گیری از زبان مشترکی است که با توجه به ترکیب شرکت کنندگان در کارگاه، می تواند در دستیابی به نگاه مشترک به مسئله در میان کلیه ذینفعان، مفید واقع شود. هدف فاز تحلیل کارکرد آن است که کارکردهای اصلی و ریسک های آنها شناسایی شده تا در فاز بعدی، یعنی خلاقیت، بتوان بر روی دستیابی به آنها ایده پردازی نمود.
برنامه های فاز تحلیل کارکرد به شرح زیر است:
- معرفی فاز تحلیل کارکرد و روش انجام آن
- ترسیم نمودار تحلیل کارکرد
- شناسایی کارکردهای پرهزینه در نمودار
- شناسایی کارکردهای پرریسک در نمودار
- شناسایی کارکردهای پرفرصت در نمودار
فاز سوم ( خلاقیت ) : در این فاز هدف شناسایی حداکثر تعداد راهکارهای جایگزین برای برآورده کردن کارکردهای منتخب است و از روش های مختلف خلاقیت برای ایده پردازی برروی کارکردهای منتخب از فاز تحلیل کارکرد استفاده می شود.
برنامه این فاز عبارتند از:
- معرفی فاز خلاقیت و آموزش آن
- توضیح درمورد تک تک کارکردهای منتخب و ماهیت آنها
- ایده پردازی فردی بر روی کارکردها
- ایده پردازی گروهی بر روی کارکردها
- ثبت اسامی ایده پردازان در هر ایده
- فاز چهارم ( ارزیابی ) : در این فاز ، جزئیات هر ایده ، مطرح شده و ایده دهنده موضوع را تشریح می نماید. در این رابطه نقاط مثبت و منفی ایده از سوی سایر اعضای کارگاه مطرح شده و در نهایت با توجه به معیارهای ارزیابی، بصورت اولیه به ایده ها امتیاز داده می شود.
- فاز پنجم ( توسعه ) : هدف از فاز توسعه، گردآوری اطلاعات واقعی و عملی درمورد ایده های منتخب از فاز ارزیابی می باشد و عملاً در این فاز امکان سنجی فنی ایده ها بصورت دقیق و قابل اتکا انجام می پذیرد.
فاز ششم ( ارائه ) : هدف از فاز ارائه، ارائه گزینه های پیشنهادی به تصمیم گیرندگان و اخذ تایید و جلب نظر کارفرما و کمک به انتخاب یک گزینه توسط ایشان می باشد. گزینه های پیشنهادی بایستی قابلیت اجرا داشته باشد.
- برنامه این فاز عبارتست از:
- تهیه گزارش نهایی مطالعه
- ارائه فنی و مدیریتی به تصمیم گیران
- ارائه عمومی برای کارشناسان به جهت گسترش تجارب
گام سوم (پس مطالعه):
- هدف این گام اصلاح گزینه های برگزیده و زمینه سازی و نظارت جهت اعمال تغییرات است. این گام که پس از کارگاه اصلی (مطالعه) مطرح می شود. گزارش های مطالعه مهندسی ارزش و نظرات مدیریت را بعنوان ورودی دریافت کرده و پس از بررسی، گزارش اصلاح شده مطالعه مهندسی ارزش را تدوین می کند.