سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

کمانش و نیروهای نامتوازن کننده در بادبندهای هفتی و هشتی

قیمت:

۸,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

- در بادبندهای شورن اگر اعضاء مهاری کمانش کنند ، نیروی قابل تحمل توسط آن ها حدود 70 درصد افت میکند . تا قبل از کمانش عضو مهاری ، یک نیروی متعادل عمودی به تیر طبقه وارد میگردد . اما پس از کمانش عضو مهاری و کاهش باربری آن ، یک نیروی نامتعادل به تیر طبقه وارد میگردد . نیروی نامتعادل عمودی در تیر طبقه ، تغییر مکان های قائم ایجاد می نماید .

-نیروی نامتوازن کننده قائم وارد بر تیر، بسته به اینکه مهاربند لاغر یا چاق باشد، می تواند مقادیر مختلفی داشته باشد. در واقع چنانچه مقدار لاغری مهاربند ( KL/R) مقدار زیادی باشد، به این معناست که  محدودیت آیین نامه ای بیشتری برای آن لحاظ می شود.

-تیرهای دهانه های مهاربندی شده با مهاربندی هایی به شکل 7 و 8 و اتصالات آنها به ستونها باید برای تحمل نیروهای نامتعادل ناشی از زلزله در ترکیب بارهای ثقلی ضریب دار طراحی گردند . برای منظور کردن اثر توزیع نامتعادل نیروهای مهاربندی های کششی و فشاری ناشی از زلزله ، تیرهای دهانه های مهاربندی شده ، باید با در نظر گرفتن تعادل استاتیکی بارهای ثقلی ضریبدار که با نیروی زلزله ترکیب می شوند و اثرات لرزه ای ناشی از نیروهای لرزه ای کششی و فشاری  در مهاربندی ها محاسبه شوند . این مطلب در بند 10-3-10-2 قسمت (ج ) مبحث دهم ویرایش 92 و بند 10-3-9-2-4-3 مبحث دهم ویرایش 87 مورد بررسی قرار گرفته است .

  • مهاربندهای X چند طبقه :

-در مهاربندهای شورون، مهاربندها به وسط تیر متصل می‌باشند. هنگام اعمال بار جانبی، یک مهاربند تحت کشش و دیگری تحت فشار قرار می‌گیرد. ظرفیت مهاربند کششی به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از ظرفیت مهاربند فشاری است و این توزیع نامتعادل نیرو در محل اتصال مهاربند به تیر منجر به تسلیم تیر می‌شود. مهاربندهای X  چند طبقه را می‌توان ترکیبی از مهاربندهای 7 و 8 همگرا در نظر گرفت. مهاربندهای X   چند طبقه از بروز نیروی نامتعادل پس از کمانش مهاربند که در مهاربندهای شورون رخ می‌دهد جلوگیری می‌کنند. این مساله از تسلیم خمشی تیر جلوگیری کرده و پتانسیل تمرکز خرابی را در طبقه مورد نظر کاهش می‌دهد. رفتار مهاربند دو طبقه x شکل نسبت به مهاربندهای  7 و 8 بهتر بوده و باعث اقتصادی شدن طرح میشود .

-ایین نامه ی AISC  دو راه برای از بین بردن مشکل نیروهای نامتوازن کننده در بادبند های شورون دو پیشنهاد داده است :

  • الف – استفاده از بادبندهای شورون به صورت مدول x
  • ب- استفاده از ستون دوخت ( zipper column )

-بهبود رفتار لرزه ای با زیپ : استفاده از ستون ‌های دوخت در محل برخورد بادبند با تیر در طبقات ، که در این صورت نیروی نامتوازن کننده به جای تیر به ستون دوخت وارد می‌شود که در مواردی ستون دوخت در پایین ‌ترین طبقه ساختمان اجرا نمی شود. همچنین ستون دوخت باعث می‌شود در وقوع زلزله خرابی به ‌صورت یکنواخت در ارتفاع سازه گسترش یابد.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاربندهای شوورن هفتی و هشتی اینجا را کلیک کنید .

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • معرفی بادبندهای شوورن
  • وقوع کمانش در بادبند هفتی و هشتی تحت بار ثقلی :
  • به فشار افتادن مهاربند همگرای هشتی تحت اثر بار ثقلی و جلو افتادن کمانش هنگام زلزله
  • کمانش در بادبندهای شورن
  • کمانش اعضای مهاری ؛ عمده ترین ضعف قابهای مهاربندی شده هم مرکز
  • نمایش نیروی نامتعادل بعد از کمانش عضو مهاری
  • بررسی رفتار قاب مهاربندی شورون 8 تحت اثر بار جانبی
  • نمایش نیرو های متوازنی که اعضای مهاربندی همگرای هشتی تحت بارجانبی کم به تیر وارد می کنند
  • کمانش عضو فشاری مهاربند شورون 8
  • نمایش نیروهای نامتوازنی که اعضای مهاربندی شورون 8 تحت بارجانبی زیاد به تیر وارد می کنند
  • اثر لاغری بر نیروهای نامتوازن کننده مهاربند شوورن
  • بند 10-3-10-2 مهاربندی های به شکل 7 و 8 – قسمت الف
  • تیر غیرصلب و کاهش طول عضو فشاری بیشتر از افزایش طول عضو کششی
  • عملکرد مهاربند شورون 8 و 7 شکل در هنگام زلزله
  • نیروهای نامتعادل در طراحی به روش حدی و روش تنش مجاز
  • طراحی تیر های دهانه مهاربندی برای اثر نیروهای نامتعادل بر اساس ویرایش 87 و 92 مبحث دهم
  • شکل 10-3-9-الف مبحث دهم ویرایش 87 نیروی غیر متعادل مهاربندهای کششی و فشاری در طراحی به روش تنش مجاز
  • شکل 10-3-9-ب نیروی غیر متعادل مهاربندهای کششی و فشاری در طراحی به روش حالات حدی
  • بند 10-3-10-2 قسمت (ج ) مبحث دهم ویرایش 92
  • مثال طراحی تیر در مهاربند شورون :
  • استفاده از مهاربند X چند طبقه
  • تعدیل نیروها با استفاده از ترکیب بادبند هفتی با هشتی
  • فرم ضربدری دو طبقه
  • تغییر مقطع مهاربند از هشتی به هفتی و ایجاد فرم ضربدری دو طبقه به منظور بهبود عملکرد بادبند و کاهش نیروی نامتوازن کننده
  • روش ستون دوخت zipper column
  • بهبود رفتار لرزه ای با زیپ
  • حل یک مثال کامل از طراحی تیر دهانه مهاربندی هفتی و هشتی
  • نحوه طراحی تیر دهانه های مهاربندی شورون
  • گام اول : طراحی تیر بدون در نظر گرفتن اثر مهاربندها
  • گام دوم : منظور کردن اثر توزیع نامتعادل نیروهای مهاربندی ناشی از زلزله
  • کنترل لاغری مهاربند مطابق بند 10-3-10-2 :
  • محاسبه ی نیروی لرزه ای مهاربند فشاری :
  • محاسبه ی نیروی لرزه ای مهاربند کششی :
  • گام سوم: طراحی تیر
  • رعایت ضابطه خط آزاد خمش در اتصالات بادبندهای شورون
  • بند 10-3-11-3 مبحث دهم در مورد طراحی اتصالات مهاربندها در همگرای ویژه :
  • خط ازاد کمانشی
  • انتهای پروفیل های بادبند هشتی روی ورق اتصال میانی ، به اندازه 2T با خط ازاد خمش فاصله دارند .
  • عدم رعایت ضابطه فاصله 2t انتهای بادبند با خط ازاد خمش در اتصال میانی بادبند هشتی

 

 

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,