سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

وصله و لقمه در مهاربند طبق مبحث دهم ویرایش 87 و 92 ( 147 اسلاید )

قیمت:

۱۴,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-در بسیاری از مواقع مقطع اعضای فشاری مانند مهاربندها، به صورت ساخته‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه جهت اتصال آن‌ها باید تمهیداتی اندیشیده شود. جوش سرتاسری دو مقطع به یکدیگر معمولاً به دلیل صدماتی که این فرآیند به مقطع وارد می‌کند (مانند ترد شدن یا سوختگی مقطع)، سبب کاهش شکل پذیری می‌شود و چندان مورد اقبال نیست. بدین منظور، می‌توان از بست‌هایی که به اصطلاح به آن‌ها لقمه گفته می‌شود، استفاده نمود.

-لقمه‌ها معمولاً به شکل تسمه‌ هایی ساخته می‌شوند که این تسمه‌ها از دو طرف مقطع اندکی بیرون‌زدگی دارند تا فرآیند جوشکاری تسهیل شود.

-یکی از موارد بسیار مهم در طراحی و اجرای مهاربندها ، جایگذاری صحیح لقمه ها است که گاهی خیلی توجه دقیق به آن نمیشود. زمانی که یک ماربند با مقطع دوبل (مثلا دوبل ناودانی) طراحی میکنید ، فرض بر این است که کل مقطع در مقابل فشار کمانش کلی میکند و این مقطع دوبل ، یک مقطع واحد است. اما چنانچه لقمه ها به مقداری که آیین نامه تعیین کرده است در مهاربند ها جایگذاری نشود هر یک از این دو مقطع سازنده ی مهاربند جداگانه کمانش کرده و ظرفیت فشاری آن ها به دلیل لاغری زیاد بسیار پایین است !

  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92:

- در مقاطع ساخته شده که در آن‌ها از لقمه استفاده می‌شود، فاصله‌ی لقمه‌ مهاربند ها (a) باید به نحوی باشد که ضریب لاغری حداقل برای هر یک از اجزا (ri) در فاصله‌ی کوچک‌تر از  3/4 ضریب لاغری کل عضو ساخته شده باشد.

-بست‌ های مورد استفاده در اعضای مهاربندی در قاب‌های مهاربندی همگرای ویژه در بند 10-3-11-1 مورد بحث واقع شده‌اند.  در این قاب‌ها، لقمه‌های مهاربندهایی که مقطع آن‌ها به اصطلاح ساخته شده محسوب می‌گردد باید طوری باشند که لاغری تک نیمرخ ( a/ri) در فاصله بین دو لقمه، از 0.4 لاغری کل حاکم بر عضو مرکب تجاوز ننماید.

  • ارتباط ناحیه حفاظت شده با لقمه در مهاربند :

-ناحیه محافظت شده ناحیه ای از عضو است که انتظار داریم در آنجا مفصل پلاستیک ایجاد شود. با توجه به اهمیت این ناحیه و رفتار حساس آن در حرکات رفت و برگشتی قاب، این محل باید عاری از هرگونه عملیاتی که در رفتار آن اثر ناخواسته ایجاد کند، باشد.(عملیاتی از جمله؛ به کاربردن وصله های پیچی و جوشی، ناصافی های ناشی از برش حرراتی)  .به‌ منظور جلوگیری از تقویت مقطع که میتواند تشکیل مفصل پلاستیک را به تأخیر بیاندازد، اتصال‌ دهنده‌ها یا لقمه ها نباید در ناحیه حفاظت شده قرار بگیرند .

-در مهاربند های همگرای ویژه ، طبق تبصره بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش 92 یا طبق بند 10-3-9-2-3-1 مبحث دهم ویرایش 87، ناحیه یک‌ چهارم میانی عضو مهاربندی و دو ناحیه انتهایی دو عضو مهاربندی، به طول حداقل ارتفاع مقطع آن ناحیه بحرانی یا ناحیه حفاظت شده تلقی میشود و لذا اتصال‌ دهنده‌ها ( لقمه ها ) نباید در یک چهارم میانی طول آزاد مهاربندی قرار بگیرند.

-محدودیت های اجرایی وصله در بندهای زیر از مبحث دهم ویرایش 87 بیان شده است :
  • 1- بادبندهای همگرا : بند 10-3-9-2-3-1 قسمت ت
  • 2-بادبندهای واگرا: بند 10-3-10-2-4-1 قسمت ث

-مبحث دهم در مورد وصله اعضای مهاربندی می گوید :

  • از به کار بردن وصله در طول عضو قطری باید حتی الامکان خودداری شود . در صورت لزوم وصله باید بتواند تمام ظرفیت عضو را به صورت اتصال پوششی و یا به صورت مستقیم و با جوش نفوذی کامل انتقال دهد .
  • در مورد مقاطع ساخته شده از چند نیمرخ در یک مقطع نباید تمام اجزای مقطع با هم به طور همزمان وصله شوند.
  • هم چنین محل وصله عضو مهاربند نباید در ناحیه یک چهارم طول در وسط آن قرار گیرد .

-طبق بند 10-3-10-2-2-1 مبحث دهم ویرایش 87 در مهاربندهای واگرا تمام طول تیر پیوند به عنوان ناحیه حفاظت شده محسوب شده و در طول تیر پیوند نباید از هیچ وصله ای استفاده کرد.

در این پاورپوینت به طور کامل و جامع بحث مربوط به لقمه و وصله در مهاربندها طبق مبحث دهم ویرایش 87 و 92 مورد بررسی قرار گرفته و  از تصاویر اجرایی مرتبط استفاده شده و نکات اجرایی لازم گوشزد شده است .  برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت 146 اسلایدی قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

بخش اول : کمانش و لزوم استفاده از لقمه در مهاربند ( 77 اسلاید )

  • کمانش چیست؟
  • مقاطع ساخته شده چیست ؟ طبق بند 10-2-4-7 مبحث دهم
  • لقمه در مقاطع ساخته شده مهاربندها
  • اتصال مقطع دوبل نبشی به کمک لقمه در فواصل a از یکدیگر
  • ساخت مقطع دوبل ناودانی به کمک لقمه
  • فواصل زیاد لقمه های مهاربند و کمانش پروفیل تکی و یا به عبارت دیگر عدم عملکرد مقطع به عنوان یک عضو مرکب
  • استفاده از مقطع دوبل برای بادبند اما قرار ندادن لقمه برای اتصال دو مقطع درجهت یکنواخت کردن عملکرد آنها و در نتیجه کمانش هر دو پروفیل مقطع
  • کمانش موضعی خارج از صفحه مهاربند و جدا شدن پروفیل های مهاربند به علت عدم استفاده از تعداد لقمه کافی
  • کمانش عضو بادبندی دوبل در فشار
  • مقطع استفاده شده از دوبل نبشی و عدم استفاده از لقمه بین نبشی ها و کمانش مقطع
  • آسیب ها در سازه های فلزی در زلزله های کرمانشاه : عدم رعایت تعداد و فواصل لقمه ها در بادبندها
  • عملکرد خوب بادبند در زلزله کرمانشاه به علت اجرای مناسب ورق گاست و فواصل لقمه ها
  • تصاویری از گذاشتن لقمه مابین پروفیل های دوبل بادبند
  • استفاده از مقطع دوبل ناودانی روبروی هم ( فیس تو فیس ) و اتصال دو مقطع به یکدیگر به وسیله لقمه
  • نمونه ای از اشکال اجرایی در عدم استفاده از لقمه در طول بادبند!
  • عدم استفاده از لقمه در مهاربند ساخته شده از دوبل نبشی
  • نمونه ای از نداشتن بست کافی مابین دو ناودانی 80 در مهاربند واگرا
  • اجرای ضعیف لقمه در بادبند
  • ضوابط مربوط به فواصل لقمه ها طبق مبحث دهم ویرایش 84 ، 87 و 92
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-1-5-4 مبحث دهم ویرایش 84 :
  • نحوه محاسبه فواصل لقمه های بادبند طبق ویرایش 84 مبحث دهم :
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-1-4-4-2 مبحث دهم ویرایش87 :
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92:
  • لقمه در مهاربندهای همگرای ویژه
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-3-11-1 قسمت ج مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۹۲ برای مهاربند همگرای ویژه :
  • مقاومت‌ برشی لقمه ها
  • اعضای کششی
  • محدودیت لاغری برای اعضای کششی
  • فواصل لقمه ها برای اعضای کششی
  • ۳-۲-۱۰ -4 اعضای کششی مرکب از چند نیمرخ یا نیمرخ و ورق
  • اعضای کششی ساخته شده از نیمرخ های مرکب
  • طراحی اعضای کششی
  • معرفی سطح مقطع کل و خالص
  • سطح مقطع خالص مؤثر
  • معیارهای طراحی در طول یک عضو کششی

بخش دوم : تاثیر ناحیه حفاظت شده بر لقمه های مهاربند ( 36 اسلاید )

  • فیوز سازه ای
  • فیوز : کنترل شونده توسط تغییر شکل
  • دیگر اعضاء : کنترل شونده توسط نیرو
  • طراحی عمدی ضعیف تر برخی اعضاء
  • بخش های سازه ی فیوز دار
  • فلسفه اصلی طراحی سازه مقاوم در برابرزلزله
  • مکان های فیوز سازه ای
  • رفتار شکل پذیر در یک قاب با مهاربند همگرا
  • فلسفه طراحی لرزه ای قاب های همگرا
  • توسعه رفتار شکل پذیر در مهاربند CBF
  • عملکرد عضوهای مهاربندی مانند فیوز
  • لزوم حفاظت از فیوزهای سازه ای
  • تعریف ناحیه حفاظت شده
  • الزامات عمومی ناحیه حفاظت‌شده
  • بند 10-3-2-2 مبحث دهم ویرایش ۹۲ در مورد ناحیه حفاظت شده اعضا :
  • رفتار اعضاء قاب همگرا در طراحی لرزه ای
  • ناحیه حفاظت شده در مهاربند همگرای ویژه
  • طول ناحیه حفاظت شده یا بحرانی در مهاربند همگرای ویژه در مبحث دهم ویرایش 87
  • ارتباط ناحیه حفاظت شده با لقمه در مهاربند
  • عدم استفاده از لقمه در ناحیه یک‌ چهارم میانی عضو مهاربندی و دو ناحیه انتهایی دو عضو مهاربندی،
  • عدم قرار گیری بست در یک چهارم میانی
  • لزوم استفاده از بست های انتهایی
  • وجود دو بست انتهایی بعد از ورق اتصال
  • سه کنترل نهایی برای لقمه ها در مهاربندهای همگرای ویژه
  • اختلاف نظرهای آئین نامه ای

بخش سوم : وصله در مهاربند  ( 30 اسلاید )

  • وصله بادبند در مبحث دهم
  • ایا وصله اعضای قطری بادبند با توجه به فشرده بودن آن ها ممنوع می باشد ؟
  • محدودیت های اجرایی وصله طبق بند 10-3-9-2-3-1 قسمت ت بادبندهای همگرا
  • محدودیت های اجرایی وصله بند 10-3-10-2-4-1 قسمت ث بادبندهای واگرا
  • استفاده از پروفیل ناودانی برای مهاربند و اجرای وصله پوششی در محل قطع پروفیل مهاربندی
  • عدم اجرای وصله در ناحیه حفاظت شده
  • ممنوعیت وصله در تیر پیوند طبق بند 10-3-10-2-2-1
  • اشکال در عدم اجرای اتصالات وصله در محل قطع پروفیل مهاربندی
  • عدم اجرای اتصالات وصله در محل قطع پروفیل مهاربندی
  • وصله پوششی بادبند
  • وصله دو پروفیل متفاوت با یکدیگر و به شکلی اشتباه و کنده شدن بادبند از محل وصله
  • استفاده از ورق پوششی برای وصله جان پروفیل مهاربندی
  • کنده شدن مهاربند از محل وصله در زلزله به علت عدم اجرای وصله پوششی
  • وصله ضعیف پروفیل مهاربند در ناحیه ای بحرانی ، بدون استفاده از ورق پوششی و دو تکه شدن مهاربند از محل همان وصله
  • وصله بادبند با جوش مستقیم
  • وصله بادبند با جوش سر به سر پروفیل ها به یکدیگر و بدون ورق تقویت

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,