سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

مهاربندهای همگرا یا هم مرکز CBF

قیمت:

۱۰,۵۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-در  سیستم مهاربند همگرا محورهای خنثی در تیر‌، ستون و عضو مهاری از یک نقطه‌، در محل هر اتصال عبور می‌کند و به همین علت به آنها همگرا یا هم مرکز‌، اطلاق می‌شود.

-انواع مختلف این نوع مهاربند با توجه به مکان و محل نقطه تلاقی مهاربند ها :

  • 1-ضربدری  (X-Bracing)
  • 2-قطری (Diagonal Bracing)
  • 3- شورون هشتی (Inverted V- Bracing)
  • 4- شورون هفتی ( V- Bracing)
  • 5-ترکیب شورون هفتی و هشتی (Split –X)
  • 6- مهاربند k شکل (K – Bracing)
  • 7-مهاربند دروازه ای

-تقسیم بندی انواع مهاربند همگرا از لحاظ عملکرد : طبق بند 10-3-1-2 قسمت ب مبحث دهم مقررات ملی ساختمان بادبندهای همگرا را در دو گروه بادبند همگرای ویژه SCBF و مهاربند همگرای معمولی CBF قرار می‌دهد.

  • قاب مهاربند‌ شده همگرا‌ ویژه‌ SCBF :

-قاب‌های مهاربندی شده همگرای ویژه به قاب‌هایی گفته می‌شـود کـه در آنهـا از مهاربندها انتظار می‌رود تحت اثـر بـار جـانبی زلزلـه طـرح، تغییرشکل‌های فرا ارتجاعی قابل ملاحظه‌ای را تحمـل کننـد و در آنها کاهش مقاومت چندانی رخ ندهد.  رفتـار فرا ارتجـاعی مورد نظر ممکن است بـه مرحلـه بعـد از کمـانش مهاربنـد توسعه یابد. به این ترتیب پیکره‌بندی (جانمـایی) و طراحـی مهاربند و اتصالات آن بایـد چنـان باشـد کـه از عهـده ایـن تغییرشکل‌ها برآید و رفتار تیرها و سـتون‌ها در قـاب عمـلاً در مرحله ارتجاعی باقی بماند.

-سه تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی :

  • 1-در بدست آوردن نیروی زلزله در طراحی
  • 2-تفاوت در مقدار استهلاک انرژی
  • 3-تفاوت ها در رفتار های فرا ارتجاعی

-عوامل تاثیرگذار در رفتار شکل‌ پذیر مهاربند های همگرا :

  • 1-لاغری بادبند
  • 2-شرایط انتهایی مهاربند
  • 3-شکل مقطع بادبند

-دو مشکل اساسی مهاربندی های ضربدری : مهاربندهای هم مرکز ضربدری علی رغم سختی بسیار بالا و خوبشان علاوه بر سهولت طراحی و اجرا دو اشکال اساسی دارند . یکی محدودیت معماری در مورد در و پنجره و دیگری شکل پذیری و ظرفیت جذب انرژی بسیار کم ، که عمدتا به دلیل کمانش کلی یا موضعی عضو فشاری مهاربند و تا حدی ضعف اتصالات مفصلی حاصل میشود .

-مزیت مهم مهاربند هفتی نسبت به هشتی : با بررسی دقیق ‌تر مهاربند های شورون 7 و 8 می‌توان به این نتیجه رسید که مهاربند همگرای هفتی در مقایسه با مهاربند همگرای هشتی یک مزیت مهم دارد؛ در این بادبندها تحت بارهای ثقلی، نیروی کششی ایجاد می‌شود، در نتیجه وقوع پدیده کمانش برای این بادبندها هنگام زلزله به تعویق می‌افتد.  درصورتی‌که در مهاربند شورون 8 تحت اثر بارهای ثقلی نیروی فشاری در بادبند ایجاد می‌شود که وقوع پدیده کمانش را جلو می‌اندازد.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت کامل 105 اسلایدی  قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

-منبع اولیه و اصلی تهیه بخش اعظم مطالب این پاورپوینت :  سایت سبز سازه

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • سامانه باربر جانبی چیست ؟
  • تاثیر سامانه ی باربر جانبی بر رفتار سازه
  • الف )حالت گیرداری
  • ب) حالت مفصلی
  • ج ) حالت مهاربندی
  • تحمل نیروی جانبی با بادبند
  • سیستم قاب ساختمانی ساده
  • سیستم مهاربندی‌
  • مهاربند همگرا چیست؟
  • انواع بادبندهای همگرا
  • مزایای مهاربند همگرا
  • معایب مهاربند همگرا
  • محاسن و معایب عمده ‌قاب مهاربند‌ شده
  • نحوه عملکرد مهاربندهای همگرا بر اثر بار جانبی
  • رفتار بادبندها پس از کمانش
  • کمانش عضو فشاری و از بین رفتن سختی سیستم مهاربندی ضربدری
  • تقسیم بندی انواع مهاربند همگرا از لحاظ عملکرد
  • قاب مهاربند‌ شده همگرا‌ ویژه‌ SCBF
  • سه تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
  • بررسی تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
  • اتصالات سیستم مهاربندی
  • ظرفیت ورق اتصال
  • آیا اتصال تیر به ستون در قاب همگرا ،مفصلی است ؟
  • اثرات افزایش ضخامت ورق اتصال
  • عوامل تاثیرگذار در رفتار شکل‌ پذیر مهاربند های همگرا
  • 1-لاغری بادبند
  • 2-شرایط انتهایی مهاربند
  • 3-شکل مقطع بادبند
  • مهاربندی های ضربدری
  • رفتار نامناسب مهاربندی های ضربدری در حوزه غیر خطی
  • وقوع کمانش در هر دو عضو مهاربندی بر اثر فشار وارد امده بر اثر زلزله رفت و برگشتی
  • دو مشکل اساسی مهاربندی های ضربدری
  • مشکل اول : محدودیت های معماری
  • مشکل دوم : شکل پذیری
  • بررسی مهاربند شورون (معروف به هفتی و هشتی)
  • شیب مهاربند هفتی ، هشتی
  • مرز بین مهاربند های شورون 7 و 8 با مهاربند واگرا از دید مبحث دهم
  • تلاقی محور بادبند با محور میانی تیر
  • ملاحظات معماری و مشکلات اجرایی مهاربندهای شورون
  • محدودیت معماری ای که مهاربند شورون 7 در طبقه پایین ایجاد میکند
  • مهاربند شورون هشتی و عدم نیاز به اتصال به فونداسیون در طبقه همکف
  • استفاده از مهاربندی شورن 8 در طبقه پایین برای رفع مشکل معماری
  • مزیت مهم مهاربند هفتی نسبت به هشتی
  • به فشار افتادن مهاربند همگرای هشتی تحت اثر بار ثقلی و جلو افتادن کمانش هنگام زلزله
  • نیروهای متوازن و نامتوازن در مهاربندهای شورون
  • کمانش عضو فشاری مهاربند شورون 8
  • اثر لاغری بر نیروهای نامتوازن کننده مهاربند شوورن
  • تیر غیرصلب و کاهش طول عضو فشاری بیشتر از افزایش طول عضو کششی
  • عملکرد مهاربند شورون 8 و 7 شکل در هنگام زلزله
  • دو راهکار آیین ‌نامه AISC برای کاهش نیروی زیاد نامتوازن کننده وارده بر تیر
  • 1-استفاده از ستون ‌های دوخت
  • 2-استفاده از مهاربند شورون 7 و 8 به‌ صورت ترکیبی
  • فرم ضربدری دو طبقه
  • مهاربندهای X  چند طبقه
  • مهاربند قطری
  • مهاربند های K شکل
  • نامناسب ترین سیستم مهاربندی همگرا

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,