سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

اصول طراحی لرزه ای مهاربند های همگرا ( 160 اسلاید )

قیمت:

۸,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-تمام قابهای مهاربندی نسبت به قاب های خمشی دارای سختی بیشتر و از نظر اقتصادی با صرفه تر می باشند .

-در مهاربندهای k شکل اگر عضو فشاری کمانش کند ، عضو کششی نیروی زیادی به ستون اعمال می نماید .

-مهاربندها عموما در قاب هایی که دارای دیوار هستند قرار داده میشوند . از قرار دادن مهاربندها در دهانه هایی که به دیافراگم متصل نیستند بایستی خودداری نمود .

  • مهاربندی های صرفا کششی :

در این روش طراحی ، فرض میشود که بادبندهای فشاری تحت بارهای خیلی کم کمانش کرده و در نتیجه در آنالیز شرکت نمیکنند و سازه به صورت استاتیکی و معین در می آید و طراحی ساده تیر میشود . زلزله های گذشته عملکرد خوبی نشان ندادند و آیین نامه های ساختمانی معتبر آن ها را به جز برای ساختمان های کوچک و یا مناطق با خطر زلزله کم ، لغو کردند

-رفتار هیسترتیک دهانه مهاربندی :

  • 1-لاغری
  • 2-شرایط تکیه گاهی
  • 3-شکل مقطع

-حداقل دهانه برای مهاربندی 7و8 ، بایستی شش متر باشد .( برای ارتفاع 3.3 تا 4 متر ) به عبارتی شیب مهاربند بین 40 تا 50 درجه باشد .

-مقطع مهاربند بایستی به صورت متقارن نسبت به صفحه ای که در آن قطری قرار داده میشود ، قرار گیرد . رفتار مهاربند دو طبقه x شکل نسبت به مهاربندهای  7 و 8 بهتر بوده و باعث اقتصادی شدن طرح میشود . ضخامت جان تیر حداقل 75 درصد ضخامت ورق اتصال مهاربند باشد .

-در یک قاب مهاربندی شده همگرا چهار ناحیه قاب دارای اهمیت زیادی هستند که به مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند:

  • 1_عضو بادبندی
  • 2_اتصال بادبند به ورق اتصال
  • 3_ورق اتصال
  • 4_اتصال ورق یه تیر و ستون

-در صورتی که کمانش مهاربند در داخل صفحه رخ دهد ، مفصل خمیری در داخل مهاربند و در صورتی که خارج از صفحه رخ دهد ،مفصل خمیری در ورق اتصال ایجاد میشود .

-برای تامین دوران انتهای ورق بایستی به میزان حداقل 2 و حداکثر 4 برابر ضخامت ورق با انتهای مهاربند فاصله داشته باشد .

-در صورتی که میزان فاصله انتهای مهاربند و خط فرض خمش زیاد باشد عضو مهاربندی به صورت صلب تغییر شکل داده و دو مفصل خمیری در ورق ایجاد میشود .

-در هر ردیف مهاربندی، مهاربندها بایستی در دو جهت مخالف قرار داده شوند به گونه ای که در هر ردیف، بین 30 تا 70 درصد نیروی جانبی توسط اعضای کششی تحمل گردد.

-در مهاربند 8، سهم نیرویی ستون اخرین طبقه از زلزله در تحلیل ارتجاعی صفر میباشد ولی در تحلیل غیر ارتجاعی دارای سهم نیرویی است که این نیرو در طراحی سازه های بلند مهم است .

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

  • منبع : فایلی از دکتر مهدی علیرضائی ، ارائه شده در سازمان نظام مهندسی استان قم
فایل کمکی : فایل پی دی اف کاملی در مورد طراحی لرزه ای بادبندهای CBF  در 69 صفحه

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • قابهای مهاربندی و قاب خمشی
  • سیستم مهاربندی چیست؟
  • سیستم قاب خمشی چیست؟
  • انواع قابهای مهاربندی شده فولادی
  • قاب مهاربندی شده همگرا معمولی و ویژه
  • قابهای مهاربندی شده همگرا CBF
  • انواع مهاربند همگرا :
  • براورد اولیه از تعداد مهاربند مورد نیاز
  • پاسخ غیر ارتجاعی مهاربندهای هم محور تحت بارهای جانبی
  • کمانش هر دو عضو مهاربندی در زلزله به علت رفتار رفت و برگشتی زلزله
  • بادبند کمانش یافته
  • بادبند کمانش یافته – کمانش درون صفحه
  • مهاربندی های صرفا کششی
  • رفتار هیسترتیک مهاربند هم محور با رفتار فقط کششی
  • محدودیت لاغری در مهاربندی های هم محور
  • ضوابط فشردگی
  • اثر کمانش موضعی بر شکل پذیری و ظرفیت مقطع
  • تخمین سختی در قابهای مهاربندی شده همگرا
  • پاسخ به بار محوری سیکلی
  • بررسی رفتار غیر ارتجاعی مهاربندها
  • 1-لاغری
  • 2- اثر شرایط تکیه گاهی
  • 3- اثر شکل مقطع بر رفتار غیر ارتجاعی
  • طراحی مهاربند شورن در محدوده غیر ارتجاعی
  • نیروی نامتعادل در طراحی مهاربندهای 8 و 7
  • مهاربند شورن یا 8
  • فرم ضربدری دو طبقه
  • تک قطری
  • اتصال وسط دو بادبند
  • استفاده از شکل پذیری مهاربند
  • استفاده همزمان از پیچ و جوش در اتصالات مجاز نیست
  • حداکثر نیروی کششی مهاربند
  • حداکثر نیروی فشاری مهاربند
  • حداکثر لنگر خمشی
  • ورق اتصال دوبل
  • تامین شرایط برای کمانش خارج از صفحه
  • کمانش داخل یا خارج در نیمرخ متقارن
  • شرط وقوع کمانش به صورت داخل صفحه
  • ناپایداری محل اتصال به سبب جزئیات نامناسب ورق اتصال
  • مثال
  • روش تقویت مقطع موثر
  • کنترل گسیختگی قالبی عضو مهاربند
  • حداکثر نیروی تیر و ستون
  • مثال
  • طراحی تیر در مهاربند شورون 
  • مهار جانبی تیر 
  • اعوجاج شدید تیر ، بدون تکیه گاه جانبی در محل اتصال به بادبندهای شورن
  • کمانش در مهاربندهای K شکل
  • بهبود رفتار لرزه ای در انواع مهاربند های همگرا
  • طول مهاربند جهت طراحی 
  • طراحی صفحه ستون طبق مبحث دهم 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,