در این پاورپوینت دو دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه کمبریج انگلستان معرفی شده و مورد مقایسه قرار گرفته است .
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان :
- موقعیت: ایران،کرمان، خیابان پژوهش
- زمان: ۱۳۵۲- متغییر
- معمار: مرحوم اقای افضلی پور
طرح کلی دانشگاه از شبکه شهری ارگانیک کرمان الهام گرفته شده بود،که در طول تاریخ در پاسخ به شرایط آب و هوایی یک شهر کویری تکامل یافته بود.
دانشگاه باهنر کرمان نمونه یک دانشگاه کوهپایهای و خشک
توپوگرافی آن به طور کامل متأثر از اقلیم خشک و کوهستانی ایران مرکزی است.
طراحی آن یک مقابله فعال و سازگار با طبیعت است:
- استفاده از شیب برای دید بهتر
- مبارزه با فرسایش
- مدیریت کمآبی
طراحی دانشگاه با در نظر گرفتن شرایط کویری منطقه؛ استفاده از فضاهای باز، حیاطها و گذرگاههایی که بتوانند از تابش شدید خورشید محافظت کنند.
مسیرهای پیاده و فضاهای ارتباطی داخل و بین ساختمانها به همراه حیاطها و راهروهایی که امکان گذر در فصول متفاوت با آسایش را فراهم کنند.
نماها و جدارهها معمولاً با مصالح محلی و به رنگها و بافتهایی که با محیط طبیعی و اقلیم کویری منطقه سازگار هستند، اجرا شدهاند.
همچنین رنگها تا حد امکان روشن بوده تا بازتاب نور را افزایش دهند و گرمای جذب شده کاهش یابد.
- طراحی اقلیمی و مقاوم در برابر زلزله :
ساختمانها با حداکثر سه طبقه طراحی شدهاند تا با توجه به مسائل زلزلهخیزی کرمان، ایمنی و پایداری سازهها تضمین شود.
در طراحی فضاها، احجام، ارتفاع ساختمانها، حیاطها و فضاهای خالی بین ساختمانها، تناسبات و مقیاس انسانی مورد توجه قرار گرفته است .
- توجه به مقیاس انسانی و فضاهای عمومی :
در طراحی فضاها، مقیاس انسانی و ایجاد فضاهای عمومی مناسب برای تعاملات اجتماعی و علمی دانشجویان و اساتید در نظر گرفته شده است.
- طراحی منعطف و توسعهپذیر :
یکی از اهداف اصلی در طراحی دانشگاه، ایجاد فضایی منعطف بوده است تا در صورت نیاز به توسعههای آتی، بدون ممانعت از عملکرد سایر بخشها، گسترشهای لازم امکانپذیر باشد.
باتعبیه نورگیرهای سقفی در سقف طبقاتی که زیر بام قرار دارند، روشنایی فضاها با نور طبیعی تامین شده و از طریق تعبیه بازشوهای وسیع در کف طبقات، نور و روشنایی طبیعی تا طبقه همکف بنا هدایت شده است.
فرم کلی پلان چند ضلعی است با شکستها و زوایای متعدد.
ستون ها در نقاط شبکه قرار دارند و برخی فضاها بدون ستون مرکزی طراحی شدهاند (احتمالاً فضاهای باز یا راهروهای عریض).
در مرکز پلان، فضای بازتری وجود دارد که احتمالاً لابی مرکزی یا فضای توزیع حرکتی اصلی است.
2- دانشگاه كمبريج انگلستان :
- موقعیت : شهرکمبریج در استان کمبریج شایر در شرق انگلستان
- زمان: سال1209 میلادی
- معمار شاخص آن: ویلیام ویلکینز(نئوکلاسیک)
دانشگاه کمبریج معمار واحدی ندارد، بلکه حاصل کار چندین معمار و سبک در طول تاریخ است . (گوتیک قرون وسطی- نئوکلاسیک-باروک- مدرن )
این دانشگاه ترکیبی از سبکهای تاریخی و مدرن است که از قرون وسطی تا دوران معاصر را در بر میگیرند .
توپوگرافی دانشگاه کمبریج: نمونه یک دانشگاه رودخانهای و پارک مانند است .
توپوگرافی آن محصول اقلیم معتدل و مرطوب و زمینهای حاصلخیز انگلستان است.
طراحی آن یک همنشینی آرام و استفاده حداکثری از مواهب طبیعی (مانند رودخانه) است.
در دهههای میانی قرن بیستم، کمبریج چند ساختمان برجسته با طراحی مدرن یا بتنی (برتالیستی) ساخته است که نمای بتنی دارد و سنگ برای نماهایش استفاده شده است.
- ترکیب فضاهای داخلی و خارجی، حیاطها و محوطهها :
کالجها معمولاً اتاقها و خوابگاهها در اطراف (حیاطهای بسته یا نیمهباز درون کالجها) چیده شدهاند. این فضاها علاوه بر زیبایی، مسیرهای ارتباطی، استراحت و تعامل دانشجویی را تسهیل میکنند
- معماری گوتیک و نئوکلاسیک :
بسیاری از ساختمانهای تاریخی دانشگاه کمبریج، مانند کلیسای سلطنتی کالج کینگ، نمونههای برجستهای از معماری گوتیک انگلیسی هستند. این کلیسا با طراحی استاد معمار رجینالد ایلی، از ویژگیهای سبک گوتیک عمودی با خطوط کشیده و تزئینات پیچیده برخوردار است.
همچنین، کالج ترینیتی با حیاط بزرگ خود، یکی از بزرگترین حیاطهای محصور در اروپا را داراست
کلاسها و تالارهای درس و کتابخانه ها طوری طراحی شدهاند تا تعامل میان دانشجویان و استادان را بهینه کنند.
اغلب دارای سقفهای بلند و نورگیرهای طبیعی هستند.
ترکیب سنت و مدرن: استفاده همزمان از آجر، چوب و سنگ با مصالح مدرن مثل شیشه و فلز.
نور طبیعی و دید به بیرون: پنجرههای بزرگ، سقفهای شیشهای و نورگیرهای داخلی.
انسجام بصری و هویتی: استفاده از رنگهای طبیعی، متریالهای اصیل و جزییات معماری کلاسیک.
انعطافپذیری فضاها: برخی فضاها قابلیت تغییر کاربری یا چینش مبلمان دارند ، تا نیازهای آموزشی و اجتماعی را پاسخ دهند.