سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

 مراکز خرید و فضاهای تجاری دوران مدرن را می توان موج دوم محیط های تجاری نامید که ماحصل انقلاب صنعتی و ظهور معماری مدرن به شمار می رود و ریشه در مراکز و بازارهای سنتی دارد اما در هزاره سوم مراکز خرید با موجی جدیدی روبرو شده اند.با ما همراه باشید.

تحریریه معماری آرل
معماری: فیروز فیروز
موقعیت: تهران- سعادت آباد
سال: 1391
مساحت: 37310 متر مربع

مجتمع دریا فیروز (2)
ایده های طراحی :
ظهور پدیده اینترنت و به تبع آن خرید و فروش اینترنتی، بسیاری از صاحبان صنایع، فروشگاه ها و بازاربورس را بر آن داشت تا به طراحی پایگاه های اینترنتی و ارایه خدمات به صورت آنلاین، حتی ایجاد یک فروشگاه مجازی و امکان انتخاب و گزینش محصول توسط خریدار بپردازند و دنیای تجارت و اقتصاد را با پیشرفت و در عین حال بحران جدیدی روبرو سازند. حال این سوال مطرح می شود که آیا ورود این موج جدید، مراکز خرید را دچار بحران و رکود خواهد نمود؟
آنچه تا این لحظه به ذهن خطور می کند آن است که نباید مانند گذشته صرفا طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید و متراژ مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد بلکه این فضاها باید طوری طراحی شوند که به خریدار یک حس جمعی القا کنند. امروزه مراکز خریدی رونق دارند که شامل مکان تجمع و خدماتی نظیر فضای نشستن، فضاهای انتظار، بازی و سرگرمی کودکان، کافی شاپ، رستوران، سکوهای نمایش و … می باشند. آنچه واضح است امروزه، مراکز خرید به مکانی برای تفریح و گذران اوقات خانواده بدل شده است.

 مجتمع دریا فیروز (3)

لایه هایی که به شکل گیری ایده این پروژه منجر شده اند عبارتند از:
1- تاثیرات سایت:
فرم هندسی سایت (شمالی- جنوبی)
دید شمال و جنوب (کوهستان و شهر)
مجاورت با فضای سبز (جنوب و غرب)
2- دسترسی ها :
دسترسی های سواره اصلی و فرعی
دسترسی های پیاده از فضاهای سبز مجاور، محله مسکونی مجاور و پل عابر پیاده در شمال
3- برنامه فیزیکی پروژه
تامین نیازهای کارفرما تا حد ممکن
4- تعریف مراکز تجاری
مراکز خرید دنیای مدرن شریان حیاتی یک شهر می باشد که علاوه بر فعالیت های اقتصادی، حرکت های اجتماعی و فرهنگی را در سیطره خود قرار داده اند. فضای تجاری فضای تحرک و جنبش و هیجان است.
5- تبلیغات
امروزه اهمیت تبلیغات به منظور ایجاد شناختی تأثیر گذار از یک کالا یا یک مکان و تأثیر گذاری فوق العاده در فعالیت تجاری بر هیچ کس پوشیده نیست. در این میان تبلیغی موفق تر است که بتواند توجه افراد بیشتری را به سوی خود جذب سازد.
6- تنوع و خوانایی
ایجاد فضایی متنوع و جذاب و در عین حال خوانا و پاسخ ده
7- توجه به معماری متن گرا
حرکت در جهت تقویت حس مکان در مقابل معماری ژنریک. به این معنی که ایده نهایی، اقتباس فرمال یا عملکردی از مفهوم مرکز تجاری بدون در نظر گرفتن مکان پروژه نیست بلکه مستقیما برآمده از آنالیزها و دیاگرام ها می باشد.

 مجتمع دریا فیروز (4)

ایده این پروژه، رویکردهای زیر را مد نظر داشته است:

الف- ایجاد فضاهای عمومی اجتماعی در سایت

ب- ایجاد تعامل بین فضای سبز و پروژه

ج- ایجاد منظر از قسمت های مختلف ساختمان به فضاهای سبز اطراف، شهر تهران و رشته کوه البرز

د- استفاده حداکثر از سطوح نما و ویترین ها برای تبلیغات

ه- پیوند استراکچر و فرم

و- طراحی فضاهای داخلی

ز- الهام از معماری معاصر ایران
مجتمع دریا فیروز (5) مطالب مشابه:

پاورپوینت مجتمع تجاری ،ابعاد و اندازه ها(استانداردها)

پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع های تجاری

پاورپوینت بررسی مجتمع تجاری پروما در مشهد

پاورپوینت انواع مجتمع های تجاری و مراکز خرید معاصر

 پاورپوینت معرفی چند مجموعه تجاری خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *