سیل کت، اجرای یک لایه قیر به همراه پخش یک لایه ماسه روی آن است.با ما همراه باشید.
آسفالت سطحی که کاربرد آن بیشتر به صورت آسفالت سطحی دولایه ای است شامل اجرای دو لایه سیل-کت مجزا میشود. در بیشتر مواقع لایه اول به ضخامت حدود ۶۰ درصد کل ضخامت دولایه با مصالح درشت تر اجرا میشود و ۴۰ درصد باقیمانده ضخامت با مصالح به اندازه نصف اندازه مصالح لایه اول اجرا میشود.
در صورتی که کاستی هایی در اجرای لایه اول باشد، با اجرای لایه دوم جبران میشود. همچنین در صورتی که بر اثر سایش ترافیک، لایه رویی از بین برود، لایه زیرین باقی میماند. آسفالت سطحی دولای های نسبت به نوع یک لایهای آن سطحی به نسبت یکنواخت ایجاد کرده و انتخاب مناسبی برای بهسازی روسازیهای قدیمی و نامناسب است.
برای اجرای آن، شرایطی که روسازی موجود باید دارا باشد، آن است که روسازی پایدار بوده و این آسفالت روی یک اساس مناسب با مقطع عرضی قابل قبول اجرا شود. خرابیهای روسازی موجود می تواند شامل مواردی از قبیل: زبرشدگی، از بین رفتگی بافت سطحی، ترکهای طولی و عرضی با شدت کم و دیگر خرابیهای سطحی غیر سازهای باشد. به علاه وجود وصله کاریهایی که به صورت اصولی انجام شده باشند نیز در روسازی قابل قبول است. در سطح روسازی ممکن است، نشانه هایی از ترکهای بلوکی با شدت کم تامتوسط، اکسیداسیون متوسط تا شدید و یا آب شستگی کم تا متوسط نیز دیده شود.
قبل از اجرای آسفالت سطحی باید از خشکی و تمیزی کامل سطح روسازی و تکمیل تغییرات لازم مانند؛درزگیری و لکه گیری اطمینان حاصل گردد. در بحث محدودیتهای اجرایی مربوط به فصول سال، آسفالت سطحی همان شرایط سیلکت را دارد.
پس از اجرا و قبل از عملیات غلتک زنی و تا زمانی که مواد قیری به گیرایی کامل نرسیده اند نباید به ترافیک اجازه عبور داده شود.
عمر خدمت دهی این آسفالت به نوع و میزان ترافیک و وضعیت هندسی راه بستگی دارد. ترافیک سنگین،حرکتهای گردشی تند و توقفهای سریع، عمر خدمت دهی را کاهش میدهد. ازنظرهزینه قیمت واحد اجرای آسفالت سطحی؛ به نوع قیر، هزینه تهیه مصالح شکسته در منطقه، سرعت اجرا و وسعت پروژه
مطالب مشابه: