اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتا در دو ده ی 1920و1930 میلادی در اروپا وامریکا بود.
شاخص ترین سبک معماری مدرن، سبک بین الملل است. سه تن از بنیانگذاران اصلی معماری مدرن به نامهای لوکوربوزیه، والتر گروپیوس و میس ونده رو، عمده طرح ها و نظرات خود را در چارچوب این سبک ارائه کرده اند. سبک بین الملل واجد خصوصیت جهان شمول بود و به سرزمین و یا فرهنگ خاصی وابستگی نداشت. اصول نظری و کالبدی این سبک می تواند در هر منطقه ای به صورت یکسان و همگون شکل گیرد.توجه به ویژگیهای فرهنگی، تاریخی و یا اقلیمی در سرزمین های مختلف، در طرح ساختمان های این سبک مشاهده نمی شود، همانگونه که تولیدات صنعتی مانند اتومبیل، هواپیما، لوازم خانگی و دیگر مصنوعات فاقد خصوصیات منطقه ای هستند.
- اهمیت بنای باهاس از نظر فن ساختمان:
بنای باهاوس اسکلتی از بتن مسلح داشت و به دلیل مقررات ساختمانی کشور آلمان ستونهای آن بسیار ضخیم تر از آن بود که اگر این ساختمان فی المثل در فرانسه یا سوییس بر پا می گشت.عکس هوایی این مجموعه به خوبی نشان می دهدکه خود مجموعه وقتی از بالا دیده شود به دو سطح مسطح عظیم می ماند که بر زمین گسترده شده باشد.
ویلای ساوا به شکل مکعبی است که بر ستونهایی ساخته شده است اما این مکعب کامل نیست بلکه در جانب جنوب شرقی و جنوب غربی قسمتی از آن برداشته شده تا آفتاب به جای آنکه فقط بر دیوارهای خارجی بتابد به تمام داخل آن نفوذ یابد.
دشتایل نام سبکی است که در اواخر جنگ جهانی اول توسط گروهی از هنرمندان در شهر لایدن هلند ،شکل گرفت . افراد شاخص این گروه توون دویسبورگ(نقاش و معمار) پیت موندریان(نقاش)،رابرت ونت هف (معمار و طراح مبلمان)بود . گریت ریتولد (معمار و طراح مبلمان) در سال بعد به این گروه پیوست .نماد بارز معماری این سبک خانه ی شرودر است که در سال1924 توسط ریتولد طراحی شد.در نماهای خارجی و فضاهای داخلی این بنا تمام خطوط و سطوح به صورت عمودی و افقی و همه ی زوایا 90 درجه است.
یکی از سبک های مهم برای تبیین اصول و ارائه ی ساختمانهای مدرن در بین دو جنگ جهانی بود.نمیتوان هنر کانستراکتیویسم را مترادف هنر سوسیالیسم و یا هنرپرولتاریا قلمداد کرد. کانستراکتیویسم در بین عده ای از نخبگان هنری که عمدتا شامل نقاشان، مجسمه سازان و معماران بودند،در قبل و بعد از انقلاب سوسیالیستی در شوروی مطرح شد. و ..
در کنار سبک بین الملل،سبک مهم دیگری به نام آرت دکو در غرب شکل گرفت. ساختمان کرایسلر(1930-1927) در نیویورک توسط ویلیام ون آلن طراحی شد و شاخص ترین ساختمان این سبک محسوب میشود این ساختمان با 319 متر ارتفاع ،بلندترین ساختمان در جهان تا قبل از احداث برج مرتفع دیگری به همین سبک به نام امپایر استیت در نیویورک بود.
معماری ارگانیک در آمریکا در قرن 19 توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. فرانک فرنس بیشتر تحت تاثیر سبک نئوبوتیک بود به اعتقاد او بر اساس نظریه ارگانیک؛همه فرم های طبیعی پویا هستند. سالیوان از پایه گذاران مکتب شیکاگو و معماری مدرن در آمذیکا بود وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرم های طبیعی و ارگانیک داشت او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود و جنین عنوان کرد: بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی به این نتیجه رسیدم که فرم تابع عملکرد است. اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتار ها و طرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد.
شاهکار معماری فرانک لوید رایت و نظریه ارگانیک را میتوان در خانه ی آبشار در آمریکا دید این خانه که در سال 1937 ساخته شد به بهترین شکل ممکن عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نشان میدهد.
ایده های ابراز شده برای شهرهای جدید توسط تونی گارنیر و لوکوربوزیه بر اساس آن مواردی بود که از نظر آنها عصر صنعتی مدرن ایجاب میکرد لذا به کارگیری تکنولوژی پیشرفته و استفاده از مواهب آن دارای وجه غالب در چنین شهرهایی بود.ولی نماد بارز شهر ارگانیک،نزدیک کردن زندگی شهری به طبیعت و مجاورت محیط مصنوع با محیط طبیعی بود
در این پاورپوینت انواع سبک های معماری مدرن معرفی میشود . ویزگی بارز این پاورپوینت بیان منبع مطالب هر اسلاید ، در پایین همان اسلاید می باشد . برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.