-سبک گوتیک بر عمودی بودن و نور تاکید داشت. این ظاهر به وسیله توسعه ویژگی های معماری خاص مانند ستون های خوشه دار ، طاق های آجدار و ستون های قوس دار به دست آمد.
-ايده اصلي سبك گوتيك كه «ساختن بخشي از آسمان در روي زمين» بود فضائي غير مادي طلب مي كرد. دو عامل مي توانستند در حل اين مشكل كمك كنند :
- عامل اول انتقال باربر ساختمان به بيرون بود
- و نور پردازي مناسب را مي توان عامل دوم دانست .
-ابعاد عناصر سازه اي در درون را تا حد امكان كم كردند و به اين ترتيب توانستند كه در سطوح آزاد شده پنجره هاي بسيار بزرگ بكار گيرند. كه در اين بخش هيچ قسمت تاريكي باقي نمي ماند . بيننده واقعاً خيال مي كند كه سقف مياني بالاي سر او معلق است.
-در معماری گوتیک ديوارهاي كور ساختماني به حداقل رسید و بناها بر اساس استخوان بندي و اسكلت بندي اهميت پيدا كرد. در گوتیک ديوارها جاي خود را به پنجره هاي وسيع و پر از نقش و نگار و مزين به شيشه هاي رنگين دادند. نور پردازي دركليساي گوتيك بر طرح كلي خدايي تأكيد مي كند.
-اولین نمونه های درخور توجه سبک گوتیک در اوایل قرن دوازدهم در اطراف پاریس مشاهده می شود. ریشه های این سیک به منطقه نورماندی و نرمن انگلستان بر می گردد. در نرماندی است که کلیسای سنت اتین در کائن، مریوط به قرن یازدهم پدیدار می گردد. در اینجا برای اولین بار دیوارهای حجیم تحلیل می روند و به قالب های دولایه تبدیل می شوند و به صورت عناصر ستون مانند خطی درمی آیند.
-اصول هنری گوتیک و ساختمان کلیساهای جامع ایل دو فرانس، کلیساهایی از جمله سنت دنی، لائون، شارتر، آمین، بووه، لاماتس و بورگز را در پاریس به وجود آورد و طرح این کلیساها به وسیله ی معماران بزرگ و هنرمند به سراسر اروپا منتقل گردید. هر بخشی از اروپای قرون وسطی، تأثیر خاص خود را بر معماری گوتیک گذاشت. آلمان، اسپانیا و انگلستان با هم متفاوت اند و هر کدام تاریخ مربوط به خود را دارند.
-از حدود سال 1250 میلادی به بعد شیوه ی گوتیک مترقی ایل دو فرانس در ناحیه ی رانیلاند آلمان نفوذ آشکار یافت، به طوری که می توان گفت ساختمان کلیسای بزرگ کلن (شروع شده به سال 1248) اقدامی جاه طلبانه بود، در ایجاد بنای برتر و تکامل یافته تر از کلیسای آمین. در شیوه گوتیک آلمان، بیش از همه چیز ساختن کلیسای تالاری شکل معمول گردید. این گونه کلیسا که دارای شبستان و راهروهایی هم ارتفاع بود، از معماری رومانسک منشعب می گردید.
-شیوه گوتیک در ایتالیا صورتی کاملاً متمایز از معماری بقیه اروپا به خود گرفت. از همان اواخر قرن دوازدهم، دیرهای سیسترسی در شمال و مرکز ایتالیا بر پا شدند. این در حالی بود که نقشه ی اصلی آنها، مستقیماً از دیرها ساخته شده به دست رهبانان در فرانسه پیروی می کرد. یکی از ممتازترین آنها، کلیسای دیر فوسانووا واقع در حدود هشتاد کیلومتری جنوب رم است، که به سال 1208 میلادی تقدس یافت. نقشه ی ساختمانی کلیسا نوع ساده شده ای است از نقشه ی کلیسای سالزبوری، و داخل تناسب خود بنا شباهت زیادی با عموم دیرهای سیستری آن زمان دارد.
-کلیسای جامع دوئوموی فلورانس، نمونه کلاسیک کلیساهای جامع گوتیک ایتالیاست. ساخت این کلیسای جامع در سال 1296 میلادی به دست آرنولفودی کامبیو آغاز شد که جزء اولین مجسمه سازان فلورانسی بود.
-کلیساهای گوتیک ساختمان های مذهبی گوت (یکی از اقوام آلمان قدیم) باستان نیستند ، بلکه کلیساهای ساخته شده در معماری گوتیک هستند. این یک سبک معماری است که در فرانسه از یک سبک رومی مشتق شده و به سادگی به عنوان "سبک فرانسوی" شناخته شده بود. اگرچه این معماری در بسیاری از قلعه ها ، کاخ ها و سالن های شهر استفاده می شدند ، ولی کلیساهای با شکوه اروپا واقعا نشان دهنده زیبایی معماری گوتیک هستند.
برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.