بخش های مختلف این پاورپوینت:
-بخش اول:معرفی میرمیران(بیوگرافی،افتخارات، گزارشی ازایسنا به قلم زهرا کرمی راددرموردمیرمیران،گلایه میرمیران ازتالیف وترجمه کتاب های معماری،سه دوره فعالیت حرفه ای، میرمیران وشهراصفهان، مسابقهی طراحی فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران، مقالات مهم و…)
-بخش دوم:بررسی تعدادی ازطرح های میرمیران
لیست طرح هایی که دراین پاورپوینت مورد بررسی قرارگرفته است:
1-توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س):
2- طرح احیای منطقه تاریخی تبریز – تبریز – 1995
3- طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز – شیراز – 1993
4- طرح بهسازی و نوسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – اصفهان – 1991
5- طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان – اصفهان – 1989
6- طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز – تبریز – 1993
7- طرح مجتمع مسکونی غرب تهران – تهران – 1992
8- مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری – تهران – 2001
9- سَر کنسولگَری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – آلمان – 2000
10- سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک – 1999
11- ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران – تهران – 1998
12- طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان – ژاپن – 1996
13- طرح مجتمع مرکزی وزارت نیرو – تهران – 1996
14- طرح ساختمان استانداری تهران – تهران – 1996
15- طرح موزه ملی آب ایران – تهران – 1995
16- طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – تهران – 1995
17- طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – تهران – 1995
18- طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – تهران – 1995
19- طرح مجموعه ورزشی رفسنجان – رفسنجان – 1994
20- طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان – رفسنجان – 1994
21- طرح آماده سازی 200 هکتار اراضی سپاهان شهر – اصفهان – 1994
22- طرح آماده سازی 380 هکتار اراضی شهر جدید بهارستان – تهران – 1992
23- طرح آماده سازی برزن سی پولادشهر – اصفهان – 1990
24- طرح آماده سازی 550 هکتار اراضی منطقه مرکزی شهر جدید بهارستان – تهران – 1900
25- طرح توسعه و احیای منطقه شرق اصفهان (تامشا) – اصفهان – 1996
26- طرح احیای مجموعه کریمخانی شیراز – شیراز – 1994
27- طرح شهر جدید پولادشهر – اصفهان – 1994
28- طرح شهر جدید بهارستان – تهران – 1993
29- طرح جامع منطقه اصفهان – اصفهان – 1991
30- طرح جامع شهر اصفهان – اصفهان – 1991
31- طرح جامع (راهبردی) خرمشهر – خوزستان – 1990
32- طرح جامع شهر شیراز – شیراز – 1989
33-ساختمان آتی سنتر – مسابقه 1383 – جایزه دوم
34-سفارت جمهوری اسلامی ایران دربرلین – آلمان
35-مرکز هنری باغ – موزه سعدآباد – تهران
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
میرمیران در دیدار اعضای بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درمورد بافتهای تاریخی میگوید:
بافتهای تاریخی ایران، امروز به محل اسکان اقشار کمدرآمد یا مهاجر تبدیل شده است و خانوادهی اصیل شهری هم یا بهطور کامل از این بافتها خارج شدهاند یا در حال خارج شدن هستند. بنابراین بافتهای تاریخی روز به روز به ضرر اقشار قدیمی و باسابقهتر تغییر میکند.
همین امر رانده شدن بیشتر مردم را از این بافتها موجب میشود؛ در یک مقطع، بهای لازم را به بافتهای تاریخیمان نداده و کار نکردیم که آنها را شایستهی زندگی امروز قرار دهیم. باید تحولی انجام میدادیم که بافتهای تاریخی کشور بافتهای مطلوبی باشد. درحالیکه بافتهای تاریخی در همه جای دنیا گرانترین مناطق است، اما مردم ما از این بافتها فراریاند، چراکه کار لازم در بهروز و بههنگام کردن بافتهای تاریخیمان انجام ندادهایم.
از همان روزهایی که ناراحتی در کلیهاش پیدا شد، دیگر میرمیران بدون عصا یا ویلچر راه نرفته است، اما تا وقتی به اتاق ساده و کوچک او در گوشه ساختمان شرکت پویا و پر رفت و آمدش نقش جهان – پارس نرفته باشی، باور نمیکنی که روی ویلچر مینشیند و ساعاتی طولانی را روی تخت میگذراند و چنین طرحهایی میآفریند. مدیریت قاطع و حضور مستمر و با وسواسش در جلسات که این روزها در اتاق خودش تشکیل میشود، حاکی از این امر است.
خودش میگوید:
آرزوی هر طراحی است که کاری که میکند ساخته شود، اما متاسفانه در کشور، خیلی کارهای خوب روی کاغذ مانده است. از حدود 15 سال پیش مسابقات معماری آغاز شده، امر پسندیدهای است که کارهای خوب با مسابقه انتخاب شوند؛ اما متاسفانه غالبا به نتایج آن وفادار نمیماندند.
میرمیران اکنون مشاور مادر شهر بم است؛ طرح توسعه شاهچراغ روی میز کارش پهن است و بازسازی محوطه ارگ کریمخانی شیراز را در دست کار دارد. فانتزیهای جوان پویای دهه 40، اکنون اجرایی، ساده، بیپیرایه و موفقتر از پیش است. ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، با اجرای نمای مسعود عربشاهی حکایت از آن دارد.
مدرس دانشگاههای علم و صنعت، هنر معماری تهران، همدان و شیراز، از تالیف و ترجمهی کتابهای معماری گلایه دارد. او میگوید:
یکی از نقایصمان در ترجمهی آثار معماری است. به آن تعداد که جامعه نیاز دارد ترجمهای صورت نگرفته است؛ این نقیصه ناآشنایی دانشجویان و معماران را با مسائل روز و مهم دنیا در پی دارد. باید توجه داشته باشیم که اگر از معماری امروز جهان استفاده نکنیم، از قافلهی تمدن معماری عقب ماندهایم.