بخش های مختلف این پاورپوینت:
-بخش اول:آشنایی با رنزوپیانو(معرفی ،افتخارات،تحیل آثار)
-بخش دوم: طبقه بندی آثاربراساس عملکرد(بازسازی ونوسازی فضاهای شهری،فضاهای فرهنگی ،فضاهای کار،فضاهای همگانی،فضای مسکونی،فضای تردد)
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
تحلیل آثار رنزوپیانو:
تلاش برای یافتن مفاهیم جدید ، همواره مهم ترین عامل تأثیر گذار درتعالی و تکامل هنر و تمدن بشر بوده ومعماری نیز، به مثابه مهم ترین تجلی هنروتمدن بشری ، از این قاعده مستثنی نبوده است . درمیان معماران ، فراوان اند کسانی که عمرحرفه ای شان را در تلاش برای رسیدن به افق های جدید سپری کرده اند وهمین افرادند که نقاط عطف سرنوشت معماری جهان را رقم زده اند .
تلاش برای رسیدن به مفاهیم فضایی جدید ، جستجوی اصول سازه ای و روش های اجرایی نو ، حداکثر استفاده از توانمندی مصالح ، توجه به محیط زیست و نیاز های در حال تغطیر انسان معاصر ، اهمیت دادن به مفهوم احساس فضایی در معماری و … همه ویژ گی هایی هستند که در آثار معماری پیانو تحقق یافته است
در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نامهای ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا ، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژورژپومپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکشها ، آبگردانها ، لولههای تأسیساتی و ستونها، تیرها، بادبندها، راه پلهها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل میداد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نامهای ـ تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید ، در معماری مطرح شد.
مرکز تجاری جرج پمپیدو در پاریس (نماد معماری های تک):
پیانو در مقام معمار ( های – تک) شروع به کار کرد و بعد ها به عنوان معمار ارگانیک شناخته شد و در نهایت به عنوان یک معمار مبتکر و خلاق در فنون و روش های ساختمان سازی به شهرت رسید و هنوز هم بهترین نشان و افتخار کار های او ، تلاش و تحقیق مداوم برای یافتن افق های جدید معماری است .
رنزو پیانو که اکنون معماری است ، شهرت جهانی اش را ابتدا پس از طراحی مرکز فرهنگی ژورژپومپیدو در پاریس به دست آورد ، از آ ثاری است که تلاش برای نو آوری و رسیدن به مفاهیم و تعاریف جدید در چارچوب اصول شناخته شدۀ معماری را به وضوح می توان در آن مشاهده کرد .
در پروژه های پیانو، فضا بدون هیچ مانعی ازمیان پوسته های سبک و شفاف به محیط اطراف جریان می یابد و همین پوسته علاوه بر باز کردن حصارهای بین فضای داخل و خارج ، محیط و منظر اطراف ساختمان را که بخش مهمی از هر پروژه است ، احاطه و محصور می کند . تمام نقشه ها ، ترسیمات و بر ش هایی که در طراحی هر پروژه تهیه شده ، در مقیاس وسیع تر ، محیط شهری و طبیعی اطراف پروژه را نیز در بر می گیرند تا روابط وارتباطات بین پروژه وساختارکالبدی آن درمحیط پیرامون را بررسی و تقویت کنند
در این فرایند ، برخی عناصر مثل آب ، نور طبیعی ، هوا ، صدا و پوشش گیاهی به شیوهای منحصر به فرد با معماری به تعامل می رسند .
در پروزه های این معمار،آب همیشه عنصری ثابت است اما بسته به عوامل متعدد تغییر می کند . آب که در برخی پروژه ها تضاد را بر جسته میکند ودربرخی دیگر با محیط و فضا تلفیق می شود .
این موضوع در پروژۀ پوتسدامرپلاتز ، پروژ ه های شهر جنوا و در مقیاس وسیع تر در موزه ی آمستردام – که بین آسمان و در یا معلق است – به خوبی تحقق یافته است .
پروژ ه های شهر جنوا :
عنصردیگری که در همه ی پروژه ها نقش اساسی دارد و به فضا پویایی می دهد نور است
استفادۀ آگاهانه و استادانه از نور طبیعی باعث می شود ماهیت فضاهای داخلی با تغییر شدت و تنوع رنگ ها در ساعات مختلف روز و فصول مختلف سال پیوسته درحال تغییر تحول باشد .
هوا عنصر دیگری است که حضور محسوس آن در روند طراحی هر فضا ، فرم ها و حرکت سیال بین آنها راتحت تأثیر قرارمی دهد . برخلاف شیوه های متداول در معماری امروز که با تکطه بر اصول تصنعی برا ی آفرنیش فرم ، استفاده ها ، تجهیزات و ابزار های مکانیکی برای تنظیم شرایط محیطی فضاهای داخلی اجباری تبدیل می شود ، پیانو همیشه تلاش کرده روش ها و مفاهیم سنتی درمورد جهت و نحو ۀ قرار گیری ساختمان را مورد باز اندیشی قرار دهد و با استفاده از شرایط قابلیت های طبیعی اقلیم و محیط اطراف ساختمان و هدایت ویژگی های مطلوب آن به داخل، فضاهایی خوشایند وساز گار با شرایط طبیعی را در داخل ساختمان خلق نماید .
از همان لحظه ی شکل گیری ایده ی معماری ، همه ی این عناصر در روند طراحی پروز ه به صورت اجزائی فعال ایفای نقش می کنند .
آثاراین معمار، جزو آثاری است که بُعد انسانی عمیقی در آنها نهفته است و با بهرگیری از منابع فرهنگی انسان معاصر تقویت شده است .
او با اینکه به شخصه مسئو لیت کار گاه های ساختمانی را به عهده می گیرد اما نقش افراد دیگری را که به طور گروهی در یک پروژه همکاری کرده اند هرگز نادیده نمی گیرد چرا که معتقد است تمام کلیسا های جامع و موفق گذشته در سایه ی تلاش جمعی از انسان ها با افکار و تخصص های متنوع شکل گرفته است و این عقیده را به صورت آرمانی در پروژه هایش دنبال می کند .