سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

نور در معماری همراه با بررسی نمونه های موردی ( 200 اسلاید )

قیمت:

۱۹,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-از جمله  علوم و هنرهايی  که می توان  به نقش نور در آن اشاره داشت ، هنر معماری است که بحث مفصلی  را در زمينه روند بهره گيری از نورطبيعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسايل روشنايی نيز به عنوان عواملی که تأمين کننده ی نور مصنوعی هستند ، مطرح می باشند. در هنر معماری  نور يکی  از اجزايی است که کنار عناصر و مفاهيم ديگر از قبيل ساختار ، نظم فضايی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان يک عنصر مجزا بايد نقش خود را ايفا کند.

-ارتباط ميانی بين درون و بيرون بر پايه دو عامل است:

  • نور يا به عبارت ديگر مقدار نور طبيعی ای که از بيرون به درون مي تابد.
  • و آزادی ديد چه از درون به بيرون و چه بر عکس .

-به طور کلی سه امکان برای نور پردازی طبيعی وجود دارد :

  • الف ) از طريق روزنه ها فقط نور به درون راه دارد .
  • ب) علاوه بر ورود نور ، راه ديد به بيرون نيز باز است .
  • ج) هم نور به داخل می آيد و هم امکان ديد از هر طرف وجود دارد .

-کنترل نور طبيعی در فضای داخلی :

هر چه ديوارها شفاف تر باشند کنترل نور طبيعی در فضای داخلی مشکل تر می گردد. گاهی بايد برای ايجاد ارتباط ميان درون و بيرون از سطوح بزرگ شيشه ای استفاده شود ، اما همان اندازه که اين ارتباط پسنديده است ، ممکن است مشکل ساز نیز باشد . به همين دليل از راههای گوناگون تلاش شده است که اين وابستگی تا حد ممکن همگن گردد : يکی از اين راهها انتخاب محل فضای مورد نظر به ترتيبی است که سطوح شيشه ای آن هرگز مستقيماً در معرض تابش نور خورشيد قرار نگيرند و به اين ترتيب نور طبيعی تنها به طور غير مستقيم امکان ورود به فضا را داشته باشد. يکی ديگر از اين راهها استفاده از وسايل متحرک مانند انواع پرده های توری و پارچه ای در داخل است که بتوان به کمک آنها نور بسيار زياد را متعادل کرد يا کاملاً از ورود آن جلوگيری نمود.

-عناصر نورگیر در معماری سنتی ايران از دو جهت مورد مطالعه قرار می گيرند :

  • گروه اول به عنوان کنترل کننده های نور مانند انواع سايه بان ها
  • و دسته دوم نورگير ها

-عناصری که به عنوان نورگيرها مطرح می شوند نام های مختلفی دارند ولی همه نورگير هستند و عبارتند از: روزن، شباک، در و پنجره مشبک، جام خانه، هورنو، ارسی، روشندان، فريز و خوون، گلجام، پالکانه، فنزر، پاچنگ و تهرانی.

- در مقابل عناصری مانند رواق، پرده، تابش بند، سايه بان ها، سرادق و ساباط قرار دارد که نقش کنترل کننده نور و تنظيم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند.

  • معرفی بخش های مختلف این پاورپوینت 200 اسلایدی :

در قسمت های ابتدایی این پاورپوینت توضیحاتی پیرامون نقش نور در معماری ، نور و طبیعت ، نور و فضا ، نورپردازی طبیعی ، نورپردازی بیرونی و ... ارائه می شود . ( 36 اسلاید )

در ادامه تاريخچه ای از بهره گيری از نور طبيعی درمعماری ايران بیان شده و سپس عناصر نورگيری در معماری سنتی که شامل دو گروه کنترل کننده های نور و نورگیرها می باشد ، به طور کامل همراه با تصاویر مرتبط معرفی می شود . ( 49 اسلاید )

بررسی بهره گيری از نور طبيعی در چند نمونه از بناهای ايراني در دوره های مختلف و بررسی تاريخچه بهره گيری از نور طبيعی در معماری ديگر نقاط جهان  ، بخش بعدی این پاورپوینت می باشد . ( 16 اسلاید )

در ادامه چند نمونه از بناهای غربی در دوره های مختلف انتخاب شده و نحوه بهره گیری از نور طبیعی در این بناها مورد بررسی قرار می گیرد . ( 56 اسلاید )

پس از معرفی این نمونه های مختلف ، یک نتیجه گیری از کاربرد نور در معماری ایرانی و غربی ارائه شده و سپس نظریه لویی کان در مورد نورسکوت ، بررسی می شود .

بخش انتهایی پاورپوینت هم اختصاص دارد به بیان توضیحاتی پیرامون تعیین محل قرار گیری منابع روشنایی با توجه به نحوه ی استفاده از فضا و طرز استقرار مبلمان و نور پردازی فضاهای متداول معماری ( 30 اسلاید )

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • نور در معماری
  • نور احساس و معماری
  • بزرگترین وظیفه نور پردازی
  • هویت نورپردازی بیرونی
  • نور و طبیعت
  • نور و فضا
  • ارتباط میانی بین درون و بیرون
  • سه امکان برای نور پردازی طبیعی
  • استفاده از کنترانست
  • نورپردازی از طریق پنجره سقفی
  • انتخاب نوع پنجره
  • کنترل نور طبیعی در فضای داخلی
  • brise Soleil 
  • اهمیت پیش آمدگی سقف به عنوان محافظ سایبان
  • تاریخچه بهره گیری ازنور طبیعی درمعماری ایران
  • عناصر نورگیری در معماری سنتی
  • کنترل کننده های نور :
  • 1-رواق
  • 2-تابش بند
  • نمونه تابش بند در ساختمان دانشکده دامپزشکی
  • 3-سایه بان ها
  • 4- سرادق
  • 5-ساباط
  • 6- پرده
  • نورگیرها :
  • 1- شباک
  • 2- در و پنجره های مشبک
  • 3-روزن
  • 4-ارسی
  • 5- جامخانه
  • 6- هورنو
  • 7-روشندان
  • 8-کار بندی و مقرنس
  • 9-فریز و خوون در ساختمان
  • نقش هشتی در نور رسانی به بنا
  • نورگیری از طریق طاق ها و قوس ها
  • نحوه نورگیری بنا در اقلیم های مختلف
  • ابزار و وسایل روشنائی
  • بررسی بهره گیری از نور طبیعی در چند نمونه از بناهای ایرانی در دوره های مختلف :
  • نور در ‌مسجد شیخ لطف الله
  • نور در مجموعه گنجعلی خان کرمان (موزه مردم شناسی)
  • عمارت دهدشتی
  • بررسی تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری دیگر نقاط جهان
  • نور در معماری مصر باستان
  • نور در معماری یونان باستان
  • بررسی بهره گیری از نور طبیعی در چند نمونه از بناهای غربی در دوره های مختلف
  • نورگیری در کلیسای ایا صوفیه در استانبول
  • نورگیری در کلیساهای ساخته پالادیو
  • نورگیری در سبک باروک
  • کلیسای جوبیلی
  • تادائو آندو ؛ معمار نور و سکوت
  • کلیسای نور تادائو آندو
  • نور داخل تونل مترو در منهتن
  • خانه و درخت
  • طبیعت مصنوع
  • نماز خانه سارین
  • کلیسای کریستال
  • نور در موزه هنری کیمبل
  • بانک هنگ کنگ و شانگهای
  • خانه بیضی
  • چند مورد دیگر
  • نتیجه گیری از کاربرد نور در معماری ایرانی و غربی
  • نظریه لویی کان در مورد نورسکوت
  • بررسی و هدایت نور طبیعی در داخل ساختمان :
  • تعیین محل قرار گیری منابع روشنایی با توجه به نحوه ی استفاده از فضا و طرز استقرار مبلمان:
  • راهنمای استفاده از چراغ برای مصارف مختلف
  • تفکیک فضاها با نورپردازی
  • نور پردازی فضاهای متداول معماری
  • نور در اتاق نشیمن و پذیرایی
  • نور در اتاق ناهارخوری
  • نور در آشپزخانه
  • نور در حمام
  • نور در اتاق بچه
  • نور در محیط اداری

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,