سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

انواع مجتمع های تجاری و مراکز خرید معاصر ( 117 اسلاید )

قیمت:

۹,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

  • تعريف مراکز خريد:

-عبارتست از تجميع انواع مختلف واحدهاي تجاري و بزرگ که داراي فضاها و خدمات محفوظ و مشترک بوده و تابع مديريت مشترک و  واحدهاي مشترک مي باشد

-با افزايش جمعيت و رشد و توسعه شهرها، فواصل نقاط مختلف شهر بيشتر شده همچنين با ارتقاء سطح تكنولوژي و صنعت و امكانات حمل و نقل، نياز به بستر مناسب جهت وسايل نقليه به صورت جدي‌تر باعث به وجود آمدن راه ها و شريان‌هاي شهر شد در نتيجه بازارها از شكل ستون فقرات خود به عنوان استخوان بندي اصلي شهرها خارج شده و شهرها منقطه ناحيه بندي و محله بندي شدند و نهايتا بازارها به شكل مراكز خريد در بخش‌هاي مختلف شهر تجلي نمودند.

-توسعه تجارت و پديدار شدن يك طبقه تاجر كه بيشتر به مبادله كالاهاي توليد شده توسط ديگران (توليد كنندگان شهرهاي مختلف) مي‌پرداختند، اهميت شهرها به عنوان مركز تجارت عمده فروشي و خرده فروشي افزايش يافت.

-مانند بسياري از فعاليتهاي ديگر انسان نظام صنعتي تغييرات بسياري در ماهيت مكان بازارها به وجود آورد نه تنها حمل و نقل كالا تسريع پيدا كرد بلكه نظام‌هاي ارتباطي مبادله كالا نيز داراي سرعت عمل بيشتري شد شهرهاي بزرگ در دنيايي كه تجارت متمركز به وجود آمده بود به صورت مراكز تجاري در آمدند همراه با افزايش جمعيت نواحي شهري شهر عملكرد عمده فروشي و خرده فروشي خود را ادامه داد اما اهميت مراكز بزرگ تجاري شهر از كالاهايي كه مبادله مي‌شد روشها و فرايندهايي براي تجارت آنها تغيير ماهيت داد.

-از نواحي تجاري كوچك و بخش مركزي تجارت جامعه اقماري است و براي عملكرد عمده فروشي و امور به مركز ما در شهر وابسته است اين مركز تجاري كوچك شامل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خرده فروشي دفترهاي تخصصي، موسسات خدماتي، سينماها، بانك ها و بورس اوراق بهادار است. ديگر نواحي خريد دور افتاده شهر مي‌باشد، اين نوع از نواحي تجاري ممكن است با مركز تجاري جامعه اقماري مي‌كنند و يا مكملي براي آن باشند، اما شامل تسهيلات خدماتي بزرگ مقياس، مي‌گردند كه خودشان براي توزيع و تقسيمات ريزتر مساعد نيستند از جمله اين تسهيلات فروشگاه‌اي بزرگ غذا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي متنوع، شعبات بانكها، دفاتر پست و تلگراف و تلفن، سينماها، شعبات كتابخانه‌ها و دفاتر پزشكي و دندانپزشكي هستند.

-در طراحي مراکزخريد، نه فقط طراحي فيزيکي محيط مرکز خريد بايد مورد توجه قرار گيرد, بلکه بايد بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودي ها، پارکينگ، پياده رو، امکانات مسير، نور، مبلمان و فضاهاي عمومي نظارت و کنترل کرد. ايجاد فضاي مناسب در خريد تعيين کننده است.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر"را ملاحظه بفرمائید.

لیست مطالب داخل این پاورپوینت:

  • تعریف مراکز خرید
  • عملکرد های مجاز در کاربری های مختلف تجاری
  • بررسـی مراکز خریـد معاصر
  • مراکز خرید در آمریکا
  • شناخت مراکز خرید معاصر در ایران
  • مراکز تجاری محله ای
  • مراکز تجاری در جوار خیابان ها
  • پاساژها
  • مجموعه های تجاری
  • مجموعه تجاری و فرهنگی
  • مجموعه تجاری مسکونی
  • مرکز خرید گلستان
  • فروشگاه فردوسی ؛اولین فروشگاه پلان ازاد در تهران
  • فروشگاه های زنجیره ای:
  • برخی مراکز خرید در دوره معاصر رایج در جهان
  • مراکز لایف استایل
  • تـولد مراکـز قدرتـمند تجـاری
  • مراکز تجاری در شکل جدید
  • بازارهای جدید
  • واحد تجاری همسایگی
  • نـتیـجه گیـری در مورد روشهای ارائه کالا
  • سه سطح در طراحی مرکز خرید
  • نکاتی در طراحی مراکز خرید
  • مراکز خرید؛شریان حیاتی شهر
  • مشخصات یک مرکز خرید
  • عناصر اصلی مراکز خرید چند منظوره
  • معرفی بعضی از انواع مراکز خرید در دنیا ( 25 اسلاید )
  • تقسیم بندی بازارها از لحاظ عملکردی
  • تقسیم بندی بازارها از لحاظ زمان عملکرد
  • تقسیم بندی بازارها از لحاظ نوع عملکرد
  • تقسیم بندی بازارها از لحاظ مکان جفرافیائی
  • ریخت شناسی
  • بازارهای مناطق خشک
  • تقسیم بندی بازارهای منظم
  • بازارهای مناطق پر باران
  • شناسایی وبرنامه ریزی فیزیکی عملکردهای مجموعه
  • فعالیت های مبتنی بر تفریح
  • فعالیت های اجتماعی
  • فعالیت های فرهنگی
  • عملکردهای تاسیساتی
  •  جدول  فعالیتها وعملکردهای امکان پذیر

نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:

شناخت مراکز خرید معاصر در ایران :

در راستای تغییراتی که در نظام شهر نشینی و ساختار اقتصادی کشور به وجود امد و تاثیراتی که در جنبه های مختلف  بازار و روابط وقوانین حاکم بر ان درشهرهای ما گذشت امروزه با مجموعه ای از فضاهای تجاری رو برو هستیم که هر یک به نوعی در تامین نیازهای ساکنان نقش دارند:

  • مراکز تجاری محله ای:

چنا چه از نامش پیداست در اغلب محلات شهرمان با محدوده ای روبرو می شویم که چند مغازه کوچک را شامل می شود و نیا زهای روزانه شهرمان را از این طریق براورده می سازد.

این نوع مراکز خرید درمحلات قدیمی تر به اسانی قابل تشخیص هستند وبه دلیل نزدیکی به واحد های مسکونی ارزش و اعتبار بسیاری دارند اما در نواحی تازه ساز چنان با کمبود این مراکز روبرو هستیم که گاهی لازم است برای تامین نیازهای روزانه مسافتی طولانی پیموده شود.

بسیاری از نیازهای عمومی روزانه از این طریق تامین می شود اما چنین مراکزی در تامین سایر نیازمندی ها از جمله البسه  لوازم منزل و…..ناتوان است.


  • مراکز تجاری در جوار خیابان ها:

پس از ورود معماری بیگانه و حضور اتومبیل در شهر ها اصول برون گرایی در ساختمان ها خود نمایی کردوبه این ترتیب چگونگی مفاهیم شهری نیز دگرگون شد.ساختارهای شهری به جای ان که همانند صدف گوهر گران بهای خود را در میان داشته باشند تظاهر بیرونی را ترجیح داده و ان را تقویت کردند و مفاهیم درون گرایی را به فراموشی سپردند.

شکل گیری خیابان های نوین و حضور اتومبیل در بافت شهری  طراحی بدنه ی خیبان ها را با خود به همراه اورد که مجموعه ای از دکان ها و مغازه ها را در امتداد مسیر خود جای می داد.این نوع شکل گیری می تواند کیلومترها به گسترش خطی خود ادامه دهد و نتیجه این که خیابان ها های با اهمیت شهری با این نوع گسترش شهری احاطه می شوند.از ان جا که مراکز شهر هسته سیاسی – اداری در خود جای می دهند  با ترکیب این مراکز اداری روبرو هستیم که انبوه مراجعین به این منطقه اختلالات رفت آمدووسایل نقلیه وعابرین را پدید آورده است .


  • پاساژها:

با شکل گیری خیابانهای اتومبیل رو به عنوان مسیرهای نوین شهری همچنین باتوجه به شکل گیری راسته های تجاری در جوار آنها ساختارهایی نیز مانند کروانسرای بازار در جوار خیابانها شکل گرفت که اغلب فعالیتهای همگرا در آن متمرکز می شود.این پاساژها طبقات متعددی دارند که 2یا3 طبقه اول آنها به فضاهای تجاری و مابقی به کارگاههای صنعتی کوچک اختصاص می یابد.

فرم شکل گیری آنها یک حیاط مرکزی را شامل می شود که فروشگاهها و مغازه های مستقل آن را احاطه می کند.این فضای مرکزی در طبقات به صورت وید خودنمایی می کند که امروزه چهره ای آشفته به خود گرفته است و انبوهی از تابلوهای تبلیغاتی در این فضا قرار گرفته که به دلیل تعداد زیادشان ارزش تبلیغاتی خود را از دست داده اند.از نمونه های این مراکز می توان پاساژهای خیابان جمهوری و لاله زار را نام برد.


  • مجموعه های تجاری:

این مجموعه ها درحقیقت چهره ای نوین ازهمان پاساژها هستند که مجموعه ای ازمغازه هارا دراطراف راهروهایی شکل می دهند ودراین مجموعه ها نیز همگرایی عملکردی وجود دارد .


  • مجموعه تجاری و فرهنگی :

در بعضی از این مراکز نوآوری هایی به چشم می خورد به عنوان مثال در بازار صفویه استفاده از یک سالن کوچک تئاتر که البته تازگی ها مورد استفاده قرار نمی گیرد موجب آن است که عملکرد تجاری از همجواری با عملکرد فرهنگی بهره گیرد.


  • مجموعه تجاری مسکونی :

مجتمع زیست خاور نیز مجموعه ای است که فضاهای تجاری را در کنار فضاهای مسکونی قرار داده و امکاناتی مانند فضاهای ورزشی و تفریحی را نیز به آن افزوده است که بسیار خوب در سطح شهری و فرا شهری جوابگو بوده است.


  • فروشگاه های زنجیره ای:  

فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاه هایی اطلاق می گردد که با بهره گیری ازیک مدیریت مرکزی با امکانات و تجهیزات به عرضه کالا و ما یحتاج عمومی اعم از ضروری وحساس واساسی وخدماتی می پردازد.

این فروشگاه ها در نقاط و محل های مناسب پر جمعیت شهری و در تقاطع شبکه راه های سریع السیر قرار داشته و از امکانات حمل و نقل عمومی بر خوردار خواهد بود.

با بهره گیری از تاسیسات کامل شهری جهت ارائه سرویس به شهروندان احداث خواهد گردید ودارای تجهیزات و امکانات لازم به توزیع به صورت مکانیزه است.

در این فروشگاه ها عرضه کالا های اساسی و کالاهایی که در خانواده از اهمیت برخوردارند مانند خواروبار میوه وتره بار گوشت ومواد پروتئینی پوشاک و منسوجات در اولویت قرار دارند و با قیمت عادلانه ویکسان و کیفیت مورد تایید عرضه می گردند.این فروشگاه ها با توجه به نوع فعالیت خود می بایست کلیه کالا ها و خدمات مورد نیاز و مصرفی را به طور مستمر و بی واسطه عرضه نمایند.

از نمونه های این فروشگاه ها می توان فروشگاه های شهر وروستا  رفاه وشهروند را نام بردکه هریک بر اساس ایده های ذکر شده در بالا شکل گرفته اند اما به جرات می توان گفت که در جامه عمل پوشاندن به اهداف ذکر شده بسیار ناتوان هستند.

به طور مثال فروشگاه رفاه میرداماد تهران را می توان نام برد که با تغییر عملکرد از ساختمان بهره گرفته است وهمچنین فروشگاه رفاه خیابان سناباد مشهد.اغلب این فروشگاه هابدون درنظرگرفتن فضابرای سرویس دهی به مراجعین پیاده به فعالیت می پردازند ومشکلاتی ازاین دست پدید می آورند.

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,