لیست کامل مطالب بیان شده در این پاورپوینت:
- بازی و نقش آن در رشد شخصیت کودکان
- اهمیت و ضرورت بازی برای کودکان
- آموزش به کمک خمیر بازی
- نقش بازی و نشاط در رشد شخصیت کودکان
- رشد اجتماعی کودکان با بازی
- نتیجه گیری درمورد مبحث بازی وکودکان
- طرح شاداب سازی مدارس دخترانه
- یک گلدان برای معلم، یک باغچه برای بچه ها
- مسئولان و مدارس زیبا
- تغییر فضاهای آموزشی
- تغییر فضاهای آموزشی همپای تحول نظام های آموزشی
- نگاهی به نطام آموزش و پرورش ابتدایی در ژاپن
- رنگ فضاها در مدارس
- قسمت های مختلف فضاهای آموزشی
- طراحی درب ورودی مدرسه
- طراحی حیاط مدرسه
- تاثیر رنگ در هیجان وتحرک
- طراحی کلاس های درس
- طراحی آزمایشگاهها، سطوح دیوارها، اتاق بهداشت
- طراحی کتابخانه
- طراحی نماز خانه مدرسه
- طراحی سرویس های بهداشتی مدرسه
- طراحی راهرو و سالن مدرسه
- تزئینات کلاس
- انواع چیدمان در کلاس
- 1-ردیفی و ستونی
- 2- فرم دایرهای شکل
- 3- گروهی
- مقایسه چیدمان های مختلف با هم
- صندلی های تکی در نظام آموزشی
- ورزش در مدارس
- ورزش صبحگاهی وانگیزه تحصیلی
نمونه ای از متن قرار گرفته در این پاورپوینت:
1- چیدمان ردیفی و ستونی :
این سنتی ترین وضعیت میباشد. در حقیقت تا زمانی پیش و شاید امروزه در بعضی مدارس، نیمکتها به شکلی به زمین متصل بودند. این قرار گیری برای زمانی مناسب است که معلم میخواهد دقت ها به چیزی متمرکز شود. در روش های سنتی آموزش، معلمان گوینده و دانش آموزان شنونده بودند. به عبارتی آموزش بر مبنای سخنرانی بود و در نتیجه معلم بر دانش آموزان احاطه داشت. در نتیجه نیمکت های دو یا سه نفره پشت هم چیده می شدند و امکان حرکت و مانور دانش آموزان و معلم کم بود
2-چیدمان دایره ای شکل :
نرمهای دایرهای شکل برای مباحث کلاسی و تکلیف کلاسی مناسب هستند. البته این نوع سازماندهی مشکلی که دارد این است که تعدادی از دانش آموزان به ناچار یا پشت معلم یا نیمرخ او روبرو میشوند و نمی توانند ارتباط بصری مناسبی با او داشته باشند.
3- چیدمان گروهی :
نشستن گروهی در گروههای 4 تا 6 نفری برای مباحثه گروهی و یادگیری مشارکتی و تکالیف گروهی کوچک مناسب میباشد. برای نظارت بر تمام فعالیتها در چیدمان گروهی، معلم باید قادر باشد که ببیند در مراکز فعالیتی هر گروه چه اتفاقی میافتد. بنابر این موانع باید کم باشد و گروهها نباید دور از دید باشند.]کم اثر ترین سازماندهی و مرتبط ترین آن با رفتار نامناسب هنگام مباحثه، نیمکتهای ردیفی است. به نظر میرسد که نیمکتهای ردیفی بیشتر از گروهی یا دایرهای با کناره گیری دانش آموزان ارتباط دارد. بعلاوه سازماندهی دایرهای بیشتر از ردیفی و گروهی با رفتار مناسب و نظریات خارج از موضوع در ارتباط است.
- مقایسه چیدمان های مختلف با هم :
اما با مطالعه بر روی شیوه های مختلف آموزش مشخص شده یکی از بهترین شیوه های آموزشی که می تواند به نحو مؤثری بین آموزگار، دانش آموز و مباحث درسی رابطه ایجاد کند:
آموزش گروهی است
از جمله مزایای آموزش گروهی نیز طرح ایده های نو و ترغیب دانش آموزان به صحبت کردن است. این روش که اینک در جهان به طور گسترده به کار گرفته می شود اقتضا می کند که فضای آموزشی متناسب با آن تدارک دیده شود. همچنین در شیوه های آموزشی سنتی و چیده شدن نیمکت ها پشت سر هم بسیاری از بچه هایی که قدبلندی دارند به ناچار به ته کلاس رانده می شوند و از ناحیه معلم به آنها توجه نمی شود. در حالی که اگر بچه ها به جای این که پشت هم بنشینند به شکل دایره ای بنشینند به طور یکسان مورد توجه معلمان قرار می گیرند.
- صندلی های تکی در نظام آموزشی :
به این ترتیب با نگاه جدید به نظام آموزشی صندلی های تکی اهمیت پیدا می کند:
- این صندلی ها امکان جابجایی دارند.
- سطح آنها طوری درست شده که می توان وسایلی را به راحتی روی آنها قرار و آزمایشاتی انجام داد.
- با این صندلی ها امکان این وجود دارد که دانش آموزان به گروه های چند نفره تقسیم شوند و کارهای گروهی انجام دهند.
- به این ترتیب معلم هم به جای این که در جلوی کلاس تک گو باشد، بین صندلی ها می گردد و دیگر نقش سخنران را ایفا نمی کند بلکه در نقش راهنما ظاهر می شود.