سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

اصولی برای طراحی متناسب مدارس ابتدایی

قیمت:

۳,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-مدتها است در جهان برنامه های آموزشی و به دنبال آن فضاهای آموزشی تغییر زیادی كرده اند. به عنوان مثال امروزه از هر فضایی در مدرسه برای آموزش دانش آموزان به بهترین وجه بهره برداری می شود. به طوری كه فضای كلاس ها و حتی حیاط مدرسه انباشته از وسایل و تصاویر كمك آموزشی است. بچه های امروزی دیگر محكوم نیستند ساعت های ثابت در نیمكت ها بنشینند. بلكه در صندلی های تك نفره ای می نشینند كه سطح میز آنها برای استفاده از وسایل آزمایشگاهی و كمك آموزشی صاف است.

- گسترش علم روانشناسی و جامعه شناسی به این نتیجه منتهی شده كه كودكان و نوجوانان نیازمند فضاهای آموزشی شاد هستند. به ویژه این كه با گسترش شهرنشینی خانه ها بیش از پیش كوچك شده، شكل آپارتمانی پیدا كرده اند و امكان حركت و بازی را از بچه ها گرفته اند. در نتیجه كمبودهای آنها را با شاد كردن فضای مدارس و ایجاد امكان برای ورزش و بازی، استفاده از فضای سبز و یا رنگ های شاد می توان جبران كرد.

-درمدارس، رنگ فضاها و تجهيزات آموزشي به دليل شرايط سني و روحي كودكان و نوجوانان از حساسيت بيشتري برخوردار است. زيرا اين امر مي‌تواند باعث شادابي و نشاط، آرامش رواني و تحرك و تلاش دانش آموزان شود و فرآيند يادگيري را افزايش دهد. همچنانكه مي‌تواند زمينه كسالت، ‌خمودگي، ‌بي تحركي، عصبانيت، اضطراب و افسردگي آنان را فراهم آورد.

- فضای آموزشی مطلوب در یادگیری دانش اموزان بسیار موثر است

-  آرایش آگاهانه کلاس ، کودک را به استفاده از مهارتها و خلاقیت هایش ترغیب می نماید و بدین ترتیب رشد نیروی هدایت خویشتن را تقویت می کند.

- داشتن طرح ها و ابتکارات تازه ازسوی متولیان آموزش و پرورش در شادابی مدارس بسیار موثر است .

 برای دیدن لیست کامل مطالب بیان شده دراین پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر " را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب بیان شده در این پاورپوینت:

  • بازی و نقش آن در رشد شخصیت کودکان
  • اهمیت و ضرورت بازی برای کودکان
  • آموزش به کمک خمیر بازی
  • نقش بازی و نشاط در رشد شخصیت کودکان
  • رشد اجتماعی کودکان با بازی
  • نتیجه گیری درمورد مبحث بازی وکودکان
  • طرح شاداب سازی مدارس دخترانه
  • یک گلدان برای معلم، یک باغچه برای بچه ها
  • مسئولان و مدارس زیبا
  • تغییر فضاهای آموزشی
  • تغییر فضاهای آموزشی همپای تحول نظام های آموزشی
  • نگاهی به نطام آموزش و پرورش ابتدایی در ژاپن
  • رنگ فضاها در مدارس
  • قسمت های مختلف فضاهای آموزشی
  • طراحی درب ورودی مدرسه
  • طراحی حیاط مدرسه
  • تاثیر رنگ در هیجان وتحرک
  • طراحی کلاس های درس
  • طراحی آزمایشگاهها، سطوح دیوارها، اتاق بهداشت
  • طراحی کتابخانه
  • طراحی نماز خانه مدرسه
  • طراحی سرویس های بهداشتی مدرسه
  • طراحی راهرو و سالن مدرسه
  • تزئینات کلاس
  • انواع چیدمان در کلاس
  • 1-ردیفی و ستونی
  • 2- فرم دایره‌‌ای شکل
  • 3- گروهی
  • مقایسه چیدمان های مختلف با هم
  • صندلی های تکی در نظام آموزشی
  • ورزش در مدارس
  • ورزش صبحگاهی وانگیزه تحصیلی

 

نمونه ای از متن قرار گرفته در این پاورپوینت:

1- چیدمان ردیفی و ستونی :

این سنتی ترین وضعیت می‌باشد. در حقیقت تا زمانی پیش و شاید امروزه در بعضی مدارس، نیمکتها به شکلی به زمین متصل بودند. این قرار گیری برای زمانی مناسب است که معلم می‌خواهد دقت ها به چیزی متمرکز شود. در روش های سنتی آموزش، معلمان گوینده و دانش آموزان شنونده بودند. به عبارتی آموزش بر مبنای سخنرانی بود و در نتیجه معلم بر دانش آموزان احاطه داشت. در نتیجه نیمکت های دو یا سه نفره پشت هم چیده می شدند و امکان حرکت و مانور دانش آموزان و معلم کم بود

 

2-چیدمان دایره ای شکل :

نرم‌های دایره‌‌ای شکل برای مباحث کلاسی و تکلیف کلاسی مناسب هستند. البته این نوع سازماندهی مشکلی که دارد این است که تعدادی از دانش آموزان به ناچار یا پشت معلم یا نیمرخ او روبرو می‌شوند و نمی توانند ارتباط بصری مناسبی با او داشته باشند.

 

3- چیدمان گروهی :

نشستن گروهی در گروههای 4 تا 6 نفری برای مباحثه گروهی و یادگیری مشارکتی و تکالیف گروهی کوچک مناسب می‌باشد. برای نظارت بر تمام فعالیتها در چیدمان گروهی، معلم باید قادر باشد که ببیند در مراکز فعالیتی هر گروه چه اتفاقی می‌افتد. بنابر این موانع باید کم باشد و گروهها نباید دور از دید باشند.]کم اثر ترین سازماندهی و مرتبط ترین آن با رفتار نامناسب هنگام مباحثه، ‌نیمکت‌های ردیفی است. به نظر می‌رسد که نیمکت‌های ردیفی بیشتر از گروهی یا دایره‌‌ای با کناره گیری دانش آموزان ارتباط دارد. بعلاوه سازماندهی دایره‌‌ای بیشتر از ردیفی و گروهی با رفتار مناسب و نظریات خارج از موضوع در ارتباط است.

 

  • مقایسه چیدمان های مختلف با هم :

اما با مطالعه بر روی شیوه های مختلف آموزش مشخص شده یکی از بهترین شیوه های آموزشی که می تواند به نحو مؤثری بین آموزگار، دانش آموز و مباحث درسی رابطه ایجاد کند:

آموزش گروهی است

از جمله مزایای آموزش گروهی نیز طرح ایده های نو و ترغیب دانش آموزان به صحبت کردن است. این روش که اینک در جهان به طور گسترده به کار گرفته می شود اقتضا می کند که فضای آموزشی متناسب با آن تدارک دیده شود. همچنین در شیوه های آموزشی سنتی و چیده شدن نیمکت ها پشت سر هم بسیاری از بچه هایی که قدبلندی دارند به ناچار به ته کلاس رانده می شوند و از ناحیه معلم به آنها توجه نمی شود. در حالی که اگر بچه ها به جای این که پشت هم بنشینند به شکل دایره ای بنشینند به طور یکسان مورد توجه معلمان قرار می گیرند.


 

 

  • صندلی های تکی در نظام آموزشی :

به این ترتیب با نگاه جدید به نظام آموزشی صندلی های تکی اهمیت پیدا می کند:

  • این صندلی ها امکان جابجایی دارند.
  • سطح آنها طوری درست شده که می توان وسایلی را به راحتی روی آنها قرار و آزمایشاتی انجام داد.
  • با این صندلی ها امکان این وجود دارد که دانش آموزان به گروه های چند نفره تقسیم شوند و کارهای گروهی انجام دهند.
  • به این ترتیب معلم هم به جای این که در جلوی کلاس تک گو باشد، بین صندلی ها می گردد و دیگر نقش سخنران را ایفا نمی کند بلکه در نقش راهنما ظاهر می شود.

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , ,