سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

ضوابط کامل و جامع طراحی ساختمان های آموزشی همراه با نمونه موردی(188 اسلاید )

قیمت:

۱۹,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-آموزش و یادگیری بخش مهمی از زندگی هر انسان است و همه انسان ها در طول زندگانی خود تحت تعلیم و آموزش قرار می گیرند این امر در مقاطع مختلف تحصیلی و در فضاهای گوناگون مانند مهد کودک، دبستان راهنمایی و دبیرستان و .... صورت می گیرد.به لحاظ اینکه فضا و محیطی که در آن به امر آموزش و یادگیری پرداخته می شود تاثیر بسیار مهمی در امر یادگیری دارد دقت در طراحی و ساخت این فضاها باید مورد توجه معماران و برنامه ریزان کشوری قرار گیرد و طراحی اینگونه فضاها به نحو احسن انجام شود.

-در طراحی فضاهای آموزشی دو مورد اساسی وجود دارد که نقش بسیار مهمی را در چگونگی طراحی این فضاها بازی می کند و آن دو مورد که یکی جنسیت افراد استفاده کننده از فضا و دیگری مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده می باشد که اصول کلی فکر یک طراح را برای طراحی مشخص می کند.

-فعالیت های آموزشی و تربیتی مدارس در دو فضا انجـام مـیشـود :

  • الف: فضای بسته
  • ب: فضای باز و نیمه

-که هر کدام از این فضاها در هفت گروه مجزا طبقه بندی میشوند .

-ظرفیت : به تعداد دانش آموزان یک کلاس و یا تعداد دانش آموزان یـک مدرسـه و یـا تعـداد کـلاسهـای یـک واحـد آموزشـی (مدرسه) اتلاق میشود.

-سطوح خالص  : به مجموعه سطوح زیربنایی مفید فضاهای آموزشی، کمک آموزشـی، فرهنگـی ورزشـی، اداری، پشـتیبانی و خـدماتی اتلاق میشود.

-سطوح ناخالص  : به مجموعه سطوح زیربنایی فضـاهای آموزشـی، کمـک آموزشـی، فرهنگـی ورزشـی، اداری، پشـتیبانی و خـدماتی و ارتباطی و زیرساخت اتلاق میشود.

-سطح اشغال  : به جمع سطوحی از بناهای مدرسه که بخشی از کل زمین واحد آموزشی را اشغال میکند اتلاق مـیشـود کـه شـامل طبقه همکف ساختمان اصلی و ساختمان های واقـع در محوطـه از جملـه؛ سـردرب مجموعـه، سـرویسهـای بهداشـتی،آبخوری، سرایداری، پایگاه تغذیه و ... میباشد.

-معیارهای تعیین ظرفیت و سرانه فضاها :

  • ظرفیت کلاس
  • ظرفیت فضاهای کمک آموزشی
  • ظرفیت فضاهای فرهنگی ورزشی( پرورشی)
  • فضاهای اداری
  • فضای ورودی (سردرب و نگهبانی و انتظار)

-در تعیین ظرفیت ها و سرانه فضاها توجه به محورهای مهم و اساسی سند تحول بنیادین آمـوزش و پـرورش، نظـرات مسوولین و کارشناسان ذی ربط علی الخصوص دبیر شورای عالی آمـوزش و پـرورش، معـاونین محتـرم ابتـدایی، متوسـطه، پرورشی و تربیت بدنی مدنظر بوده و با تحلیل و بررسی وضعیت موجـود فضـاهای آموزشـی و پرورشـی، در نظـر گـرفتن ضوابط و استانداردهای موجود کشور که مغایرتی با اهداف و ماموریت های آموزش و پرورش نداشته اند، مجموعه پـیش رو تهیه و تدوین گردیده است.

  • جداول برنامه فیزیکی مدارس ابتدایی تک دوره ای و ترکیبی :

- جداول برنامه فیزیکی مدارس در دو قالب مدارس روستایی و شهري ارائـه گردیـده اسـت. مـدارس روسـتایی در قالـب مدارس یک تا شش کلاسه و مدارس شهري در قالب مدارس تک دورهاي (اول و دوم) و مدارس ترکیبی ارائه میگردد. - در مناطق روستایی، در صورت ساخت مدارس بالاتر از شش کلاسه، برنامه فیزیکی و سرانه هاي فضاهاي مدارس شهري ملاك عمل خواهد بود - اعداد و ارقام به دست آمده در جداول برنامه فیزیکی حداقلهاي مورد نیـاز مـیباشـد کـه براسـاس دسـتورالعمل هـاي مختلف آموزش و پرورش و ضوابط چیدمان مبلمان و تجهیزات فضاهاي آموزشی و پرورشی تعیین گردیده است. - سطوح به دست آمده در جداول براساس ظرفیت 24نفر محاسبه گردیده است. لیکن با توجه به شـرایط جمعیتـی هـر منطقه قابلیت استفاده هم زمان 30 نفر را نیز دارا میباشد.

  • معرفی بخش های مختلف پاورپوینت :

-در این پاورپوینت در ابتدا طبقه بندي فضاهاي آموزشی  ( بسته و باز ) بیان شده و سپس هفت گروه فضاهای آموزشی بسته و بعد از آن هفت گروه فضاهای آموزشی باز و نیمه باز معرفی میشوند .

-در ادامه  توضیحاتی پیرامون انواع آلودگی ها در فضاهای اموزشی بیان و سپس تعاریف مربوط به ظرفیت ، سطوح زیربنایی و سرانه  ارائه میشود .

-در ادامه معیارهای تعیین ظرفیت در فضاهای اموزشی در پنج دسته مختلف معرفی میشود .

-بخش بعدی پاورپوینت اختصاص دارد به توضیحات مربوط به تعیین سرانه فضاهای مختلف که در چهار بخش (فضای بسته  ، فضای محوطه  ، تعداد طبقات و سرانه زمین ) ارائه میشود .

-بخش کامل بعدی پاورپوینت مربوط به بررسی " برنامه فیزیکی مدارس  " می باشد که در دو قسمت مدارس ابتدایی  و مدارس متوسطه  ارائه میشود .

-در بخش انتهایی دو نمونه  مدرسه داخلی و یک نمونه مدرسه خارجی معرفی و در مورد هر کدام از آن ها تصاویر و پلان هایی  ارائه میشود.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت 188 اسلایدی قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • مقدمه

تعاریف پایه ضوابط طراحی ساختمان های آموزشی  :

  • طبقه بندی فضاهای آموزشی
  • فضای بسته : در هفت گروه ذیل طبقه بندی میشوند
  • فضاهای آموزشی (گروه یک)
  • کلاس نظری
  • کلاس تجربی
  • کلاس عمومی
  • فضاهای کمک آموزشی (گروه دو)
  • آزمایشگاه
  • کارگاه کار و فناوری
  • کارگاه هنر، بازی و سرگرمی
  • کارگاه رایانه
  • کارگاه سمعی بصری
  • دفتر انجمن های علمی
  • فضاهای فرهنگی و ورزشی (گروه سه)
  • نمازخانه
  • کتابخانه
  • سالن ورزشی
  • سالن اجتماعات
  • سالن چند منظوره
  • اتاق فعالیت های پرورشی (مربی پرورشی)
  • دفتر بسیج دانش آموزی
  • اتاق مشاوره
  • اتاق مربی ورزشی زیر مجموعه سالن ورزش
  • اتاق بهداشت
  • فضاهای اداری (گروه چهار)
  • فضاهای پشتیبانی و خدماتی ( گروه پنج )
  • پایگاه تغذیه (بوفه)
  • سرویس بهداشتی
  • فضاهای ارتباطی ( گروه شش )
  • فضاهای زیرساخت ( گروه هفت )
  • فضای باز : در هفت گروه ذیل طبقه بندی میشوند
  • فضای صف جمع و تفریح
  • فضای بازی و ورزش
  • فضای سبز
  • فضای توقف وسایل نقلیه
  • فضای ورودی (سردرب و نگهبانی و انتظار)
  • فضای سرپوشیده، نیمه باز و رواق
  • فضای کمک آموزشی در محوطه
  • آلودگی صوتیمد
  • آلودگی محیطی
  • آلودگی بصری
  • ظرفیت
  • سطوح زیربنایی
  • سطح اشغال مجاز
  • زمین مورد نیاز
  • تراکم ساختمانی
  • سرانه
  • سرانه خالص زیربنا :
  • سرانه ناخالص زیربنا
  • درصد سطح اشغال
  • معیارهای تعیین ظرفیت و سرانه فضاها
  • ظرفیت کلاس
  • ظرفیت فضاهای کمک آموزشی
  • ظرفیت فضاهای فرهنگی ورزشی( پرورشی)
  • فضاهای اداری
  • فضای ورودی (سردرب و نگهبانی و انتظار)

سرانه فضاها

  • سرانه فضاهای بسته
  • کلاس
  • کارگاه ها
  • آزمایشگاه
  • سایت کامپیوتر و سمعی بصری
  • نمازخانه
  • کتابخانه
  • سالن اجتماعات
  • سالن چند منظوره
  • فضاهای اداری
  • فضاهای مشاوره
  • اتاق معلمین
  • سرانه فضای محوطه
  • فضای صف جمع
  • فضاهای بازی و ورزش
  • سرویس بهداشتی و آبخوری
  • مجموعه سردرب ورودی
  • سرایداری
  • فضای سبز
  • پارکینگ اتومبیل
  • تعداد طبقات
  • سرانه زمین

برنامه فیزیکی مدارس

  • جداول برنامه فیزیکی مدارس ابتدایی تک دوره ای و ترکیبی
  • جدول برنامه فیزیکی مدارس روستایی
  • جدول برنامه فیزیکی مدارس ابتدایی تک دوره ای
  • جدول سطوح محوطه باز مدارس ابتدایی شهری
  • جدول محاسبه سطح اشغال کل ، مدارس ابتدایی شهری دوره اول و دوم
  • جداول برنامه فیزیکی مدارس متوسطه تک دوره ای و ترکیبی
  • جدول برنامه فیزیکی مدارس متوسطه تک دوره ای سه ساله اول و دوم
  • جدول سطوح محوطه باز مدارس متوسطه شهری
  • جدول محاسبه سطح اشغال کل ، مدارس متوسطه شهری دوره اول و دوم
  • جدول محاسبه سطح مورد نیاز مدارس متوسطه شهری و روستایی

-بررسی نمونه های موردی :

  • مدرسه ابتدایی نور مبین ( 27 اسلاید )
  • پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز ( 22 اسلاید )
  • پیش دبستانی San Jose  ( 14 اسلاید )

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,