سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

باهاوس؛ مدرسه ای که یک سبک معماری شد

قیمت:

توضیحات کلی پاورپوینت:

باهاوس (به معناي خانه ي معماري)نام يك مدرسه معماري و هنرهاي كاربردي در آلمان بود كه از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمي در برقراري پيوند ميان طرح و فن ايفا كرد. مكتب باهاوس توسط والتر گروپيوس تاسيس شده است. اسم bauhaus  از كلمات آلماني “tobuild” (براي ساختن)  و” house“ (خانه ) ريشه گرفته شده است .عليرغم  اسمش و حقيقت اينكه موسس آن يك معمار بوده ، باهاوس يك دفتر معماري در سالهاي اول تاسيسش براي خود نداشت. شيوه باهاوس يكي از تاثيرگذارترين وقايع در معماري مدرن وطراحي مدرن شد. اين مكتب تاثيرات عميقي برتوسعه هنرهاي معماري، طراحي گرافيك،طراحي داخلي ، طراحي صنعتي داشت. اين مكتب در سه شهر آلمان، در سه دوره ي زماني (وايمار از 1919 تا 1925، دسائو از 1925 تا 1932 و برلين از 1932 تا 1933) و تحت  مديريت سه معمار (والتر گروپيوس از 1919 تا 1927، هانس مه ير از 1928 تا 1930 و لودويگ ميس ون دروهه از 1930تا1933) به فعاليت پرداخت. تغييرات مكان و مديريت منجر به تغيير مداوم در تمركز ،تكنيك،اساتيد و سياست گذاري هاي آن شد.

نمونه ای از متن قرار گرفته در این پاورپوینت:

تاریخچه مدرسه باهاوس :

باهاوس (به معنای خانه ی معماری)نام یک مدرسه معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. مکتب باهاوس توسط والتر گروپیوس تاسیس شده است. اسم bauhaus  از کلمات آلمانی “tobuild” (برای ساختن)  و” house“ (خانه ) ریشه گرفته شده است .علیرغم  اسمش و حقیقت اینکه موسس آن یک معمار بوده ، باهاوس یک دفتر معماری در سالهای اول تاسیسش برای خود نداشت. شیوه باهاوس یکی از تاثیرگذارترین وقایع در معماری مدرن وطراحی مدرن شد. این مکتب تاثیرات عمیقی برتوسعه هنرهای معماری، طراحی گرافیک،طراحی داخلی ، طراحی صنعتی داشت. این مکتب در سه شهر آلمان، در سه دوره ی زمانی (وایمار از 1919 تا 1925، دسائو از 1925 تا 1932 و برلین از 1932 تا 1933) و تحت  مدیریت سه معمار (والتر گروپیوس از 1919 تا 1927، هانس مه یر از 1928 تا 1930 و لودویگ میس ون دروهه از 1930تا1933) به فعالیت پرداخت. تغییرات مکان و مدیریت منجر به تغییر مداوم در تمرکز ،تکنیک،اساتید و سیاست گذاری های آن شد.

بلافاصله پس از جنگ جهانی اول یک دوره زنده رشد اقتصادی در اروپا و ایالات  متحده پدید آمد اما این چرخش صعودی چندان دوام نیافت. پنجشنبه سیاه در سال 1929، یعنی روزی که نرخها در بازار بورس نیویورک سقوط کرد نمایانگر یک بحران اقتصادی جهانی بود. طی همین دوران، جنبش های سوسیالیستی  که از طرف انقلاب  اکتبر روسیه حمایت میشدند، تقریبا در تمام کشورهای اروپایی قدرت یافته و به تحرک در آمده بود. ترقی و پیشرفت اقتصادی که در سال 1926 آغاز شده بود، همگام با رقابتهای بی باکانه و ظالمانه پیش میرفت تا اینکه از سال 1929 به بعد ارقام بی کاری رو به افزایش گذاشتند و مهمترین نکات مورد بحث و مشاجره در مبارزات طبقاتی مشکل لاینحل مسکن بود .در نتیجه سرتاسر جهان به یک کارگاه عظیم ساختمانی تبدیل شد و این پیدایش نیازهای جدید ساختمانی ، معماری را با یک چالش بی سابقه روبرو گرداند.

با توجه به گسترش این چالش و نیاز مبرم به هزینه های پایین تر ساختمانی ، امکانات به کارگیری روشهای تولید انبوه در صنعت ساختمان  مورد تحقیق قرار گرفتند و حرکتهای رو به جلویی مشاهده شد اما این جریانات در زمینه فرهنگی نیز بازتابهایی داشت و به طور اخص واقعه ای بود که نتایج دور و درازی در پی داشت و آن تاسیس باهاوس توسط والتر گروپیوس در سال 1919 در شهر وایمارآلمان با ادغام «آکادمی هنرهای زیبا» و «مدرسه هنرها و پیشه ها» بود.

والتر گروپیوس :

والتر گروپیوس، از تأثیرگذارترین معماران مدرنیته، در سال 1883 در آلمان به دنیا آمد. در سال  به همراه پیتر بهرنز شرکتی را تأسیس کرد. که در این زمان کارمندانی همچون میس ون ده روهه و لوکوربوزیه در شرکت وی به کار مشغول شدند. گروپیوس در سال 1910 شراکت با بهرنز را ترک کرد و به همراه آدولف مه یر شرکتی را تأسیس نمودند. آنها در این مدت یکی از ساختمان های اولیه سبک مدرن -کارخانه فاگوس- را ساختند. دیوارهای پرده ای شیشه ای این ساختمان نشان دهنده یکی از اصول کلی سبک مدرن شد که در آن فرم از عملکرد پیروی می کند.

در سال 1919 وی با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه ها، مدرسه معماری مشهور باهاوس را در وایمار بنیان نهاد. یکی از مشهورترین کارهای والتر گروپیوس ساختمان مربوط به همین «آموزشگاه هنری» معروف به نام «باهاوس» است که خود از بنیان گذاران آن بوده است. این بنا که در سال 1925 (نود سال پیش) در آلمان ساخته شده است به صورت یک الگو برای تمام بناهای مدرن پس از آن درآمده و تمامی ایده های به کار رفته در ساخت آن اعم نمای شیشه ای، پنجره های مکانیکی، راه پله ها، ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها، سیستم حرارت مرکزی و غیره برای اولین بار در این ساختمان ارائه شده اند.

این آموزشگاه هنری با روی کار آمدن رژیم نازی بسته شد و اغلب شاگردان و مدرسان آن مجبور به ترک آلمان شدند. همین مسئله باعث شد تا به تدریج این نوع معماری در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و به ویژه منطقه اسرائیل که مقصد اصلی مهاجران آلمانی بودند بیشتر گسترش یابد. به عنوان مثال تنها در شهر تل آویو نزدیک به چهارهزار ساختمان مشابه ساختمان باهاوس وجود دارد. گروپیوس خود در سال 1937 به آمریکا رفت. به همراه مارسل بروئر در دانشگاه های کمبریج و ماساچوست مشغول تدریس شدند. معماری دانشگاه هاروارد نیز توسط گروپیوس صورت گرفته است.

گروپیوس علاوه بر معماری در زمینه طراحی نیز سرشناس بوده است. شاید تعجب کنید که تا زمان گروپیوس، شکل دستگیره درها که امروزه برای همه ما عادی است، این طور نبوده و طراح این نوع دستگیره ها آقای والتر گروپیوس بوده است.

او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام موریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همه ی هنرها درآمیخت و مرزبندی میان جنبه های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد؛ نخستین مانیفست آن مزین شده بود به گراوری چوبی اثر لیونل فینینگر با عنوان کاتدرال و این گونه آغاز می شود: «هدف نهایی همه هنر های تجسمی ساختمان کامل است» و در ادامه آمده: «ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعت گران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد». از نظر سوسیالیست انگلیسی ویلیام موریس کاتدرال های سده های میانه، نشانه ای از وحدت هنر و حرفه، ترکیب هماهنگ مغز و بازو، فرد و جامعه اند.

گروپیوس هم چنین پایان انزوا جویی هنر و بازگشت به سوی پیشه گری را طی یک تلاش جمعی عظیم اعلام کرد، ایدئولوژی باهاوس در سال های ابتدایی آن ضد سرمایه داری رمانتیک بود.گروپیوس در سال 1969 در سن 86 سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.

والتر گروپیوس: معماری هنری کاربردی است و در ارتباط نزدیک با سایر هنرها شکل میگیرد و نمونه بارز این تعریف مدرسه باهاوس می باشد.

والتر گروپیوس : از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف میکند.

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , ,