سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

نور در معماری اسلامی ایرانی و معماری مدرن ( 108 اسلاید )

قیمت:

۱۴,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-نور، غیر مادی ترین عنصر محسوس طبیعت، همواره در معماری ایرانی وجود دارد و در واقع نشانه ی عالم والا و فضای معنوی است. در دوران معماری سنتی نحوه ی نگاه به نور، تحت تأثیر تفکر اسلامی به عالی ترین درجه ی خود می رسد و مظهر تقدس و عالم معنوی شناخته می شود.

-منابع نور :

  1. نور طبیعی
  2. نور ساختگی

-دلایل اهمیت نور در معماری :

  • تاثیر نور در نمای خارجی ساختمان
  • تاثیر نور در فضای داخلی ساختمان
  • تاثیر نور در فضای شهری

-مفاهیمی که در پهنه ادراک ما از چگونگی قرارگیری منابع نور و نحوه پرتو افكنی در فضا، شكل می‌گیرند را می توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد :

  • مرکز
  • محور
  • شبکه یا حوزه

-تاثیر نور در معماری اسلامی انکار ناشدنی است و از اهمیت و گستردگی معنایی زیادی برخوردار است. نقش نور در معماری اسلامی تاکید بسیار گسترده بر اصل تجلی است.

-عناصر نورگیری در معماری سنتی :

  • کنترل کننده های نور
  • نورگیرها

-کنترل کننده های نور ، نقش تنظیم نور وارد شده به داخل بنا را به عهده دارند و به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول آنهایی که جزو بنا هستند مانند رواق
  • دسته دوم آنهایی که به بنا افزوده شده و گاهی حالت تزئینی دارند مثل پرده.

-عناصری که به عنوان نورگیرها مطرح می شوند نام های مختلفی دارند ولی همه نورگیر هستند و عبارتند از:

  • روزن
  • شباک
  • در و پنجره مشبک
  • جام خانه
  • هورنو
  • ارسی
  • فریز و خوون
  • روشندان

-نور در معماری معاصر : در معماری ساختمانهای معاصر نور به طور مستقیم وارد  فضای داخل ساختمان می شود؛ این غیر از خلوص معنوی می باشد. با این نگرش و تفکر ، نور در معماری حضور مستقیم دارد، در صورتی که در معماری ایرانی نور همیشه تعدیل شده دریافت می شده است و این امر از طریق عناصر تشکیل دهنده ی معماری مانند انواع روزن ها-نورگیر ها-گلجام و شیشه های رنگی و ارسی ها تامین می گردید.

-نور در معماری مدرن  : در دوران مدرنیسم، معماری پنجره ها را از محدودیت سازه ای جدا کرده و به آنها این اجازه را داده است که آزادانه در هر اندازه ای ساخته شوند.اما در عوض اینکه نتیجه آن در آزادی نور معماری دیده شود ، خاصیت  حیاتی نور از بین رفت . معماری مدرن دنیایی بی نهایت شفاف را بوجود آورده است . دنیایی از نور و تنها نور، نور به جای همه چیز دیگر و خالی از تاریکی . این دنیای سراسر نور، بع معماری مرگ فضا می دهد  همانطورکه تاریکی مطلق اینگونه است. نور به تنهایی نمی تواند نور باشد ، حتما باید  در کنار تاریکی باشد تا معنا و فهم پیدا کند. تاریکی ذاتاً قسمتی از نور است.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • تعریف
  • منابع نور
  • 1-نور طبیعی
  • 2-نور ساختگی
  • تفاوت نور طبیعی و ساختگی
  • هماهنگی بین نور طبیعی و ساختگی
  • نور و بینایی
  • اهمیت نور
  • دلایل اهمیت نور در معماری
  • تاثیر نور در طبیعت
  • تاثیرات روانی نور طبیعی
  • نور در معماری
  • نور و بشر
  • چگونگی قرارگیری منابع نور و نحوه پرتو افکنی در فضا
  • مرکز
  • محور
  • شبکه یا حوزه
  • تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران
  • نور در معماری اسلامی
  • عناصر نورگیری در معماری سنتی
  • کنترل کننده های نور مانند انواع سایه بان ها
  • نورگیرها
  • شباک
  • شباک در معماری مدرن
  • درو پنجره های مشبک
  • ارسی
  • ارسی عمارت بادگیر کاخ گلستان
  • بزرگترین ارسی ایران در خانه مشیرالملک
  • جامخانه
  • هورنو
  • فریز و خوون در ساختمان
  • کاربندی و مقرنس
  • نقش هشتی در نور رسانی به بنا
  • طاق آهنگ به شیوه جناغی (تیزه‌دار) و با چفد چمانه در ایوان مسجد جامع یزد
  • کنترل کننده های نور
  • رواق
  • رواق مسجد جامع یزد
  • تابش بند
  • سایه بان
  • سرادق
  • ساباط
  • پرده
  • شمس العماره تهران
  • نور در معماری معاصر
  • نورگیر
  • تمرکز و تاکید بر روی سوژه به وسیله نور
  • پراکنده کردن و عبور مستقیم نور
  • ایجاد بافت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک
  • عبور نور به صورت روحانی
  • هدایت کنندگی به سمت مقصد
  • زیبایی در انعکاس نور
  • نور در معماری مدرن
  • تادائو آندو
  • تادائو آندو درباره نور در معماری میگوید
  • لویی کان
  • لوکوربوزیه
  • هاندیش کرامر
  • موریس لاپیدوس
  • نورپردازی اماکن قدیمی
  • نورپردازی و نور مناسب
  • حل وابستگی شدید وضع روشنایی درون به محیط بیرون
  • استفاده از پنجره های رنگی در معماری مدرن
  • نورپردازی طبیعی
  • معماری موفقیت آمیز
  • نتیجه گیری

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,