سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

معماری و کامپیوتر و معرفی نمونه کارهایی از پیتر آیزنمن

قیمت:

۶,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-با پیشرفت و توسعه کامپیوتر و به خصوص برنامه های گرافیکی، حرفه طراحی عمیقا تحت تاثیر انقلاب دیجیتال قرار گرفت و به کار گیری ابزار کامپیوتری، جزء لاینفک بیشتر دفاتر معماری شد. اما در سال های اخیر، با رویکرد برنامه های پیشرفته ی طراحی، شاهد شکل گیری معماری مجازی و به یک معنی، معماری دیجیتالی به معنای بازنمایی الکترونیکی طراحی و معماری، هستیم. این رویکرد جدید در معماری بر اساس مفاهیمی همچون فضای توپولوژی، سطوح هم شکل، دگردیسی و الگوریتم ژنتیکی پایه ریزی شده اند و آنچه که در همه ی این رویکرد ها مشترک می نماید، کابرد هندسه و سطوح توپولوژی است.

-توپولوژی، مطالعه ویژه اشیاء هندسی است که تحت اثر تبدیل هایی به نام هومئومورف(همسان ریختی) بدون تغییر باقی می مانند. به عبارت دیگر، توپولوژی، علم کیفیت اشیاء هندسی است. در اینجا مفاهیمی کلی همچون نزدیکی و پیوستگی، از مفاهیم کمی مانند زاویه و انحناء،منتزع شده ان. در هندسه مستطیل، دایره و بیضی شکل های متفاوتی هستند(مثلا انحنای متفاوتی دارند)، ولی در توپولوژی هر سه، منحنی ساده ی بسته ای هستند و معادل هومئومورف می باشند. به همین ترتیب می توان «چنبره» را به یک «کره با یک دسته» تبدیل کرد. پس این دو نیز از نظر توپولوژی معادل معادل هستند.

-بنابراین، با رویکرد توپولوژی، طراحی می تواند فرم ها را به عنوان نتیجه ای از واکنش های حاصل از شرایط تحمیلی نیروها یا کنش ها ببیند. با این همه، هیچ چیز خود به خود در تعیین کنش ها و واکنش ها وجود ندارد؛ آنها به طور ضمنی، زمینه های بروز فرم نامعلوم پیش بینی نشده را ایجاد می کنند و فرم های جدید ممکن است به صورت دقیق و واقعی به وجود آیند. بدین صورت، دگرگونی های غیر قابل پیش بینی، از تنوعات ترکیبی ایجاد می شوند.

-با وجود آنکه فرایندهای دینامیکی، فرم های در حال تکوین را ایجاد میکنند. توانایی معماری های دیجیتالی در به وجود آوردن طراحی های نوین، به شدت متکی بر مهارت های ادراکی است.

-مورفینگ، اصطلاحی است برای توصیف روندی که طی آن یک فرم برای رسیدن به فرمی دیگر به تدریج تغییر می نماید. مورفینگ، یک انتقال تدریجی است که نتیجه آن  تغییر در خصوصیات ظاهری فرم محصول است، لذا مورفینگ، یک رابطه درونی بین ماهیت های به ظاهر نامتناجس است. هرقدر که فرآیند مورفینگ صوری باشد و یا استحاله در آن فرآیند به آرامی و به شکلی خنثی صورت گیرد، پروژه معماری یا شهرسازی به همان اندازه از شرایط و وضعیت موجود متاثر  خواهد بود. متقابلا، هرقدر که فرآیند مورفینگ فعال و توان آن بیشتر باشد، حوزه زدایی هم شدید خواهد بود .

-فولدینگ، یک فرایند خود بازگشتی است. فرایندی که خصوصیات فیزیکی فرم را متغیر می سازد بدون آنکه هندسه توپولوژی آن جسم از بین برود.فولدینگ در اصل به معنای «تاخوردگی» است و در اکثر مواقع با انعکاس اشتباه گرفته می شود، در حالی که انعکاس، مبادله دوجانبه ی دو وضعیت است.

-پروژه ربستاک آیزنمن، یکی از پروژه های مهم اوست که با مفاهیم فلسفی دلوز و مباحث تحول فرم فولدینگ،به سال 1992 میلادی طراحی شده است.آیزنمن بر این عقیده است که در طرح پروژه ربستاک، با وارونه کردن ایده شهرسازی قرن 19 میلادی آلمان، توانسته است به راه حلی جدید از طراحی شهری در پروژه دست یابد.

-کاربرد فولد در پروژه ربستاک، وضعیت های دیگری را که همواره در بافت شهری فرانکفورت نهفته بوده اند را آشکار می سازد. وضعیت هایی از یکتایی که در قالب جذر و مد زمان بیان شده اند و می توانند ساختارهای موجود را دوباره قالب بندی نمایند. ایده فولد، چونان یک رویداد زمانی، نه درپی مداخله ای اساسی در قلمرو ربستاک، نه درصدد بازگشت به حس نوستالژیک زمینه آن است، بلکه چیزی است که زمینه ی موجود را در زمان، بسط و امتداد می دهد تا دراین امتداد، امکان یکتایی را فراهم آورد. عمده هدف آیزنمن، خلق یک پیوستگی بین تمام عوامل شکل دهنده ی پروژه بود.

-طرح شهر فرهنگی گالیسیا در شمال غرب اسپانیا، یکی از مهمترین طرح های آیزنمن است که خود آن را معادل موزه گوگنهایم بیلبائو اثر فرانک گه ری، می داند. این طرح، طی مسابقه ای به سال 2001 میلادی ، به آیزنمن واگذار شد. سایت پروژه در ناحیه شمال غربی اسپانیا در 15 کیلومتری شهر سانتیاگودکومپوستلا قرار دارد

-شهر فرهنگی گالیسیا، براساس برنامه های پیشرفته کامپیوتری با استفاده از بازسازی مجازی سایت، طراحی و مدل سازی شده است. فرم اصلی طرح، براساس توپوگرافی زمین عینا بازسازی شده است. در طرح آیزنمن قرار بود از سنگ های استخراج شده از سایت، به طور طبیعی به عنوان مصالح ساختمانی در سازه بتنی آن به کار روند، ولی به خاطر هزینه سرسام آور برش سنگ ها، از این کار صرفه نظر گردید.

-برنامه پیتر آیزنمن در مرکز طراحی و هنر آرونُف، سازماندهی مجدد 13،400 متر مربع فضای موجود و اضافه کردن 12،000 متر مربع فضاهای طراحی شده، از جمله کتابخانه، سالن تئاتر، فضاهای نمایشگاهی، استودیو و محیط های اداری بوده است. این طرح، اتحادی میان مدارس طراحی، هنر، معماری و برنامه ریزی شهری ِ دانشگاه سین سیناتی در اوهایو بوده است.

-جابجایی و جانشین سازی ِ موضوع در طرح مرکز طراحی و هنر آرونُف به اوج خود رسیده است. هیچ برنامه ریزی و سازماندهی ِ خاصی در چیدمان فضاها به چشم نمی خورد. بازدیدکنندگان ِ این بنا، ناکام از پیدا نمودن موقعیت یابی ِ صحیح و یا محدوده ای مرکزی در ساختمان، همچون دانشجویان تازه وارد به دانشگاه گیج و سرگردان، به گردش می پردازند. آیزنمن در وصف فرم های مرکز آرونُف می گوید :" الفبای این طرح، از خطوط منحنی ِ زمین اطراف آن و طرح V شکل ساختمان ِ موجود آن گرفته شده است ؛ رابطه ای پویا میان این دو فرم که فضای میانشان را سازماندهی کرده بود و من آن را یافتم. "

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • معماری و کامپیوتر
  • سه مرحله تاریخ کامپیوتر
  • انقلاب دیجیتال
  • هندسه و سطوح توپولوژی
  • توانایی معماری های دیجیتالی
  • مورفینگ و فولدینگ
  • نوشتن با دست سوم. گالری میکی. توکیو . ژاپن. 1982.
  • تاخوردگی
  • دلوز در کتاب «فولد، لایب نیتس و باروک»
  • مضمون رویه ها یا سطوح ریمانی
  • معادلات رنه تام و هندسه توپولوژی
  • پروژه ربستاک آیزنمن
  • مرکز گردهمایی کلمبوس
  • طرح شهر فرهنگی گالیسیا
  • سیر تحول اشکال از حلقه موبیوس به بطری کلاین
  • شش ساختمان شهر فرهنگی گالیسیا
  • پایداری محیطی در طرح شهر فرهنگی گالیسیا
  • پروژه ربستاک آیزنمن، فرانکفورت، آلمان، 1992، ماکت سایت پلان وآنالیز دیاگرام طرح
  • دانشکده هنر، معماری و برنامه ریزی.دانشگاه سین یسناتی، آمریکا، 1992-95.
  • پاسخ آیزنمن به شکایت کنندگان فضاهای ” مغشوش و گیج کننده ” در پلان های غیر متوازن ِ وی
  • طرح مرکز طراحی و هنر آرونُف
  • ساختمان ماکس راینهارد ، برلین ، آلمان.1992.
  • مرکز گردهمایی بزرگ کلمبوس در ایالت اهایو امریکا
  • منابع

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , ,