logo-ppt90 new

زیبایی شناختی در معماری ومبانی نظری مبحث زیبایی شناسی(دو پاورپوینت)

قیمت:

۵,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

  •  ویتروویوس(قرن اول قبل از میلاد) می گوید:

در بنا کردن بایستی به « استحکام، مفید بودن و ظرافت توجه داشت».

-زیبایی به همراه ایستایی و کارآیی یکی از سه عامل نقش دهنده در معماری است. زیبایی وقتی قابل حصول است که :

« ساختمان نمایی مطبوع و خوش آیند داشته باشد و تقارن اجزاء آن به درستی حساب شده باشد».

منظور ویتروویوس از تقارن چیزی است که ما امروز تناسب می گوییم.

-یک ساختمان وقتی زیبا به حساب می آید که تناسب بین اجزاء آن بر اساس قواعد مشخصی باشد.

-رفتار زیباشناختی عبارت است از: قابلیت آنکه از اشیاء چیزی درک کنیم بیش از آنچه که اشیاء هستند

  • ویتروویوس معتقد به شش عامل اساسی زیباشناختی در ساختمان بود:

الف: نسبت اندازه های اجزاء ساختمان با یکدیگر و با کل ساختمان.

ب: ارتباط بین اجزاء ساختمان و نظم آنها در کل ساختمان.

ج: ظرافت ظاهری هر کدام از اجزاء و کل ساختمان.

د: تناسب مدوله بین تک تک اجزاء و کل ساختمان به طوری که بتوان کوچکترین واحد را در تمامی ساختمان همه جا دید.

ه: تجهیز ساختمان به ترتیبی که متناسب با نوع استفاده بنا باشد.

و: تناسب هزینه با عملکرد و مصالح به کار رفته .

-سه نظام زیباشناختی ازنظرپیتراسمیت:

  -نظام اول :براساس تعادل و هماهنگی

  -نظام دوم :پیام های پیچیده را مستقیما نمیتوان درک کرد.ازروش کم کردن مقداراطلاعات،تشکیل طرح واره.

 - نظام سوم :عکس العمل نشان دادن بخشی ازمغز بدون مراجعه به شعور در مقابل تحریکات خارجی.

  • رابطه زیبایی و معماری :

-نوع و نحوه نگرش ما به زیبایی در آفرینش و پدیدآوردن اثر هنری و معماری تاثیر دارد.

-روشن ساختن جایگاه و شئون زیبایی برای ارزیابی و دیدگاه و بررسی و تحلیل آثار معماری امری مهم است.

در این مجموعه دو پاورپوینت در مورد مبحث زیبایی و معماری وجود دارد که  برای اطلاع ازلیست مطالب داخل این پاورپوینت ها قسمت "اطلاعات بیشتر"راملاحظه نمائید.

 بخش های مختلف این پاورپوینت:

بخش اول:تعاریف

  • تعاریف زیبایی از صاحب نظران
  • مقدار زیبایی
  •    زیبایی در معماری
  • زیبایی فرمال (زیبایی فیزیکی مجرد )
  • زیبایی سمبلیک ( زیبایی فیزیکی آمیخته با مفاهیم )
  • مفهوم  زیبایی شناختی در معماری
  • تغییرات مفهوم زیبایی در طول زمان
  • شش عامل اساسی زیباشناختی در ساختمان
  • احساس زیبایی
  • عواملی که بر فرآیند احساس زیبایی اثرگذار می باشند
  • خطوط راست یامنحنی؟
  • فرم و صورت
  • علائم و نماد تزیین
  • رنگ های مناسب در معماری

بخش دوم:بررسی چند ساختمان ازلحاظ مسائل مربوط به زیبا شناختی

  • خانه ی راکوفسکی Rachofsky house
  • خانه ی آزوما
  • خانه آبشار Falling water
  • بنای ایاصوفیه ترکیه

بخش سوم:تصاویری ازچند برج وساختمان بامعماری عجیب وجالب


لیست مطالب داخل پاورپوینت کمکی :

  • زیبایی شناختی
  • واژه شناسی زیبایی
  • عوامل اساسی زیباشناسی
  • احساس زیبایی؛نظام زیباشناختی
  • نظام زیباشناختی
  • معیارهای اصلی زیبایی در معماری
  • عوامل موثر بر فرآیند احساس زیبایی
  • رابطه زیبایی و معماری
  • زیبایی درمعماری
  • مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی در چهار مکتب زیبایی شناسی معماری
  • زیبایی در فرهنگ در غرب
  • گونه های زیبایی
  • بنیادهای آفاقی و انفسی زیبایی
  • دیدگاه اندیشمندان غربی در دوگانه های زیبایی
  • زیبایی شناسی در فرهنگ شرق
  • زیبایی از دیدگاه اسلام
  • انواع زیبایی ازنظرمکاتب مختلف
  • منابع

نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:

  • احساس زیبایی :

پیتر اسمیت انواع مختلفی برای احساس زیبایی قائل است و معتقد به سه نظام زیباشناختی می باشد.

  • نظام اول زیباشناختی:

نظامی است بر اساس تعادل و هماهنگی. نظم، تعادل و تناسب را بیننده نیز به طور خودکار و همین طور که هست درک می کند و آن را زیبا تشخیص می دهد. این نوع پیامها نظم یافته اند .

  • نظام دوم زیباشناختی:

پیام های پیچیده را نمی توان مستقیماً درک کرد. در این مورد بایستی به روش مقدار اطلاعات را کم کرد. پس طرح واره تشکیل می شوند و این فرآیندی ارضاء کننده است. چنانکه قبلاً دیدیم فرانک گفته بود که امکان تشکیل طرح واره یکی از مهمترین شرایط اولیه برای ادراک زیبایی است.

O25-زیباشناختی (2)a

  • نظم سوم زیباشناختی:

بخشی از قسمتهای مغز می تواند بدون مراجعه به شعور در مقابل تحریکات خارجی عکس العمل نشان دهد. برای احساس زیبائی کردن بایستی اجزاء بسیار زیادی را در کنار هم دید که این اجزاء به علت پیچیدگی آشفته ای که دارند از نظر عقلی نظام پذیر نیستند و تنها به طریقی که گفته شد قابل احساس اند.

عواملی که بر فرآیند احساس زیبایی اثرگذار می باشند :

الف: دانستن زمینه تاریخی و علل وجودی یک ساختمان می تواند بر روی احساس زیبایی در ما اثر بگذارد.

چنین است که مثلاً تاج محل در هندوستان مقبره ای که شاه جهان برای همسرش ساخته است اثری بیش از زیبائی ظاهریشان بر بیننده می گذارند.

O25-زیباشناختی (3)a

 علم به این واقعیت که شاه جهان قصد داشت در طرف دیگر رودخانه و به طور « رو به رو» برای خودش نیز مقبره ای از مرمر سیاه بسازد و پسرش به همین خاطر و برای نجات مملکت از ورشکستگی، او را از سلطنت ساقط کرد بار دیگر ساختمان را جالب تر جلوه می دهد.

ب: بسیاری از بناهای قدیمی که از نظر فرم ظاهری حداکثر در حدی متوسط هستند و از نظر تاریخی نیز چندان اهمیتی ندارند به نظر ما زیبا می آیند.

پیتر اسمیت این واقعیت را چنین تفسیر می کند:

« انسان که به فانی بودن خویش واقف است در طول زمان همیشه آرامشش را در آثار هنری ای جستجو کرده است که نمادی از ماندگاری در خود داشته باشند تا بتوانند گذر زمان را به صورت چیزی قابل قبول به او نشان بدهند» .

قدمت ساختمان به عنوان نمادی از جاودانگی می تواند در این مورد اثری مثبت در فرآیند احساس زیبائی ما داشته باشد.

ج: بافت شخصیتی انسان می تواند اثر مستقیم بر روی احساس زیباشناختی او داشته باشد.

که نتایج بدست آمده از شخصیتهای اساسی به این صورت خلاصه می گردد:

1- کسانی که دارای شخصیت پایدار و درون گرا هستند خواستار نظمی قابل رؤیت اند و تمایلی به تحرک و بیان احساسی ندارند. آنها به هر چیزی با حفظ فاصله ای روشنفکرانه رو به رو می شوند.

2- گروه درون گرا و ناپایدار متمایل به هنری هستند مجرد و ذهنی که در عین حال دارای نوعی نظم خاص خودش باشد.

3- افرادی با شخصیت پایدار و برون گرا توجهی به تجرد و سادگی طرح ندارند. برای این عده عملکرد مهمترین نقش را دارا می باشد.

4- گروهی که شخصیت برون گرا و ناپایدار دارند بیشتر خواستار تحرک و جسارت هستند .

د: یکی از مهمترین عوامل روانی – اجتماعی که بر احساس زیباشناختی ما اثر می گذارند مدل فرهنگی حاکم است:

به عنوان مثال می توان از مد یا سبکی که در این زمان پذیرفته شده است نام برد. اغلب برای ما مشکل است که زیبایی هنری را که از محیط های فرهنگی دیگر هستند بپذیریم.

بشر از زمان خلقت تاکنون به دنبال سرپناهی مناسب برای سکنی گزیدن و حصول آرامش بوده است به طوری که این نیازها از نیازهای فطری آنان به شمار می رود. وی زندگی را از غارنشینی آغاز کرد و هم اکنون در خانه های مجلل و امروزی به سر می برد. از این رو نقش معماری و خصوصاً معماری داخلی در ارضای نیاز انسان به مسکن انکارناپذیر به نظر می رسد.

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,