سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

کمانش موضعی یا کلی بادبندها

قیمت:

۱۴,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-با توجه محل وقوع کمانش در عضو، کمانش‌ها به دو دسته‌ی کمانش کلی و کمانش موضعی تقسیم می‌شوند.

-به‌ طور کلی سه نوع کمانش کلی ممکن است در المان رخ دهد:

  • الف : کمانش خمشی
  • ب : کمانش پیچشی
  • ج : کمانش خمشی-پیچشی

-کدام حالت کمانش کلی بیشتر در مهاربند رخ میدهد ؟

الزامات طراحی مقاطع در حالتی که کمانش به صورت پیچشی و یا خمشی-پیچشی باشد در بند 10-2-4-5 مبحث دهم مقررات ملی ذکر شده‌ اند. با توجه به این بند از آیین‌ نامه، کمانش‌ های پیچشی و خمشی-پیچشی باید در اعضای فشاری زیر در نظر گرفته شوند:

  • مقاطع دارای یک محور تقارن (مانند ناودانی)
  • مقاطع نامتقارن (مانند نبشی با بال نامساوی)
  • مقطع دارای دو محور تقارن است در حالتی که طول آزاد مهار نشده در برابر پیچش، از طول آزاد مهارنشده در برابر خمشی تجاوز نماید .

با این توضیحات، از آنجایی که معمولاً مقاطع مورد استفاده در مهاربند ها جزو سه حالت فوق نمی‌باشند، می‌توان نتیجه گرفت که  کمانش‌های پیچشی و خمشی-پیچشی معمولاً در مهاربندها رخ نمی‌دهند و احتمال رخداد کمانش کلی از نوع خمشی بیشتر خواهد بود.

  • کمانش موضعی :

علاوه بر حالت کمانش کلی (Overall Buckling) نوعی دیگری از کمانش هم وجود دارد که به آن کمانش موضعی ( Local Buckling) گفته می‌شود و طی آن قسمتی از مقطع خاصیت باربری خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از کمانش موضعی باید نسبت پهنا به ضخامت هر یک از اجزای مقطعِ عضو فشاری طوری انتخاب شود که از وقوع این پدیده جلوگیری به عمل آید.  کمانش موضعی در حالتی رخ می‌دهد که المان‌ های تشکیل‌ دهنده‌ی مقطع بسیار لاغر باشد. محدودیت‌ های مربوط به کمانش کلی تا زمانی است که مقطع قبل از رسیدن به Fcr  دچار کمانش موضعی نشود، از این رو کنترل کمانش موضعی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با دقت در آیین‌ نامه‌ ها هم می‌توان مشاهده کرد که ابتدا کنترل کمانش موضعی مقطع انجام شده، سپس کمانش کلی کنترل می‌گردد.

-کمانش موضعی در دو حالت در مقاطع رخ می‌دهد:

  • الف : کمانش موضعی در مقاطع تحت‌ فشار محوری
  • ب: کمانش موضعی در مقاطع تحت‌ خمش

-در سازه‌ ها با شکل‌ پذیری زیاد و متوسط که از آن‌ ها انتظار تحمل تغییر شکل‌ های غیر الاستیک قابل‌ توجهی می‌رود، برای مقاطع اعضا ضوابط سخت‌ گیرانه‌ تری در مورد کمانش موضعی در نظر گرفته می‌شود تا امکان رسیدن به شکل‌ پذیری‌ های بیشتر فراهم گردد.

-در حالتی که قاب مهاربندی شده از نوع معمولی یا ویژه باشد، برخی از اعضای سازه‌ای باید فشرده‌ی لرزه‌ای در نظر گرفته شوند. جدول 10-3-4-1 مبحث دهم، مربوط به محدودیت نسبت پهنا به ضخامت در اجزای فشاری با شکل پذیری متوسط و زیاد می‌باشد.

-المان‌های مهاربند در قاب‌های همگرای معمولی و ویژه باید از نوع فشرده‌ی لرزه‌ ای باشند؛ اما نکته‌ی مهم در رابطه با کنترل فشردگی المان‌ های مهاربند این است که  در قاب‌ های همگرای معمولی این کنترل با توجه به محدودیت ?md  انجام می‌شود اما در قاب‌های همگرای ویژه که شکل پذیری بیشتری دارند این کنترل با  ?hd  صورت می‌گیرد.همان‌ طور هم که می‌دانیم،  ?hd  در مقایسه با ?md  ضابطه‌ ای سخت‌ گیرانه‌ تر بوده و سبب تقویت مقاطع می‌شود. هدف از این سختگیری بیشتر، تأخیر هر چه بیشتر کمانش موضعی است تا امکان رسیدن به سطوح بالاتری از شکل پذیری فراهم شود.

و ...

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمانش بادبندها و آشنایی با انواع حالات دیگر کمانش در بادبندها اینجا را کلیک کنید .

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • کمانش چیست؟
  • باربری المان پس از وقوع کمانش :
  • ضریب طول مؤثر K
  • ضریب طول موثر برای مقاطع دوبل :
  • پارامتر طول موثر :
  • بند 10-2-4-7-1 مقاومت فشاری اسمی – قسمت ب
  • شعاع ژیراسیون
  • ضریب لاغری
  • رابطه اویلر
  • انواع کمانش مهاربند
  • کمانش الاستیک و کمانش غیر الاستیک
  • منحنی بار بحرانی کمانش (Fcr) در مقابل ضریب لاغری عضو (K=1)
  • معادله‌ی دو بخش کمانش الاستیک و کمانش غیر الاستیک، در منحنی‌ کمانش- ضریب لاغری
  • بررسی کمانش کلی مهاربند
  • حداکثر ضریب لاغری اعضای تحت ‌فشار
  • بند 10-2-4-4 کمانش خمشی
  • سه نوع کمانش کلی
  • الف : کمانش خمشی
  • ب :کمانش پیچشی
  • ج : کمانش خمشی-پیچشی
  • سه حالت اصلی کمانش کلی
  • بند 10-2-4-5 مبحث دهم در مورد کمانش پیچشی و کمانش خمشی – پیچشی
  • کدام حالت کمانش کلی بیشتر در مهاربند رخ میدهد ؟
  • کمانش کلی در اعضای ساخته شده
  • کمانش موضعی (Local Buckling)
  • تصاویری از وقوع کمانش موضعی در تیر ها و ستونها
  • کمانش موضعی در بال تیر بر اثر نیروی خمشی وارد شده به تیر Flange Buckling in Bending
  • کمانش موضعی در بال پایین تیر
  • کمانش موضعی در یک ستون با مقطع HSS
  • وقوع کمانش موضعی در مقاطع فولادی بر اثر حرارت آتش
  • دو حالت وقوع کمانش موضعی
  • الف : کمانش موضعی در مقاطع تحت‌ فشار محوری
  • ب :کمانش موضعی در مقاطع تحت خمش
  • جدول 10-2-2-1 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت نشده در اعضای تحت اثر فشار محوری
  • جدول 10-2-2-2 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت شده در اعضای تحت اثر فشار محوری
  • جدول 10-2-2-3 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت نشده در اعضای تحت اثر فشار خمش
  • جدول 10-2-2-4 نسبت های پهنا به ضخامت اجزای فشاری تقویت شده در اعضای تحت اثر فشار خمش
  • تأثیر کمانش کلی و موضعی در شکل پذیری سازه
  • فاکتور شکل پذیری
  • هندسه تیر پیوند (فیوز سازه ای) در قاب با مهاربندی واگرا
  • فراهم آوردن شکل پذیری در سازه فولادی با بادبند واگرا EBF با استفاده از تیر پیوند کناری
  • عوامل تاثیرگذار بر شکل پذیری
  • تفاوت فشرده لرزه ای بودن در مهاربند معمولی با ویژه
  • همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری
  • همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری
  • جدول 10-3-4-1 محدودیت نسبت پنها به ضخامت در اجزای فشاری اعضای با شکل پذیری متوسط و زیاد
  • بند 10-3-4 مربوط به الزامات لرزه ای کمانش موضعی
  • نتیجه گیری مهم
  • اثر کمانش موضعی در مقاومت خمشی و شکل پذیری
  • اثر کمانش موضعی بر شکل پذیری و ظرفیت مقطع
  • فلسفه طراحی لرزه ای قاب های همگرا
  • پاسخ غیر ارتجاعی مهاربندهای هم محور تحت بارهای جانبی
  • کمانش هر دو عضو مهاربندی در زلزله به علت رفتار رفت و برگشتی زلزله
  • لقمه و کمانش در بادبند
  • مقاطع ساخته شده چیست ؟
  • ضوابط مربوط به لقمه در مقاطع ساخته شده مهاربندها
  • چرا از بست یا لقمه در مهاربند ها استفاده میشود ؟
  • کمانش موضعی خارج از صفحه مهاربند و جدا شدن پروفیل های مهاربند به علت عدم استفاده از تعداد لقمه کافی
  • فواصل زیاد لقمه های مهاربند و کمانش پروفیل تکی و یا به عبارت دیگر عدم عملکرد مقطع به عنوان یک عضو مرکب
  • مقطع استفاده شده از دوبل نبشی و عدم استفاده از لقمه بین نبشی ها و کمانش مقطع
  • استفاده از مقطع دوبل و عدم استفاده از لقمه در اتصال و کمانش در دو جهت مختلف به علت رفتار رفت و برگشتی زلزله
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-1-4-4-2 مبحث دهم ویرایش 87 :
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92:
  • لقمه در مهاربندهای همگرای ویژه
  • جمع بندی مطالب مباحث مختلف در مورد فواصل لقمه ها :
  • نمونه ای از اشکال اجرایی در عدم استفاده از لقمه در طول بادبند!

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,