سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

مهاربند همگرای ویژه و معمولی ( دو پاورپوینت )

قیمت:

۱۲,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-به خاطر هندسه بادبندهای همگرا ، این نوع سیستم عمل خرپائی را به طور کامل با اعضائیکه در محدوده الاستیک و تحت بارهای محوری هستند ،؛ ایجاد کرده و با تامین سختی و مقاومت جانبی زیاد و عملکرد مناسب آن در زلزله ها ؛ از متداول ترین سیستم های باربر جانبی است .

-انواع مهاربند همگرا از نظر مقاومت :

  • الف ) بادبندها فقط قادر به تحمل کشش هستند.
  • ب- بادبندها کششی – فشاری هستند .

بادبند ضربدری از نوع کششی تنها :

-قبلا بادبندهای ضربدری بر این اساس طراحی میشدند که بادبندها فقط میتوانند کشش را تحمل کنند . در این روش طراحی فرض میشود که بادبندهای فشاری تحت بارهای خیلی کم کمانش کرده و در نتیجه در آنالیز شرکت نمیکنند و سازه به صورت استاتیکی و معین در می اید و طراحی ساده تر میشود . هم چنین این فرضیات اجازه میدهند برای بادبندها از اعضای خیلی لاغر استفاده شود . مثل میله ، نبشی تکی ، تسمه ، کابل

-گرچه بادبندهای ضربدری از نوع TENSION ONLY توسط طراحان رواج یافت ولی در زلزله های گذشته عملکرد خوبی نشان ندادند و ایین نامه های ساختمانی معتبر آن ها را به جز برای ساختمانهای کوچک و یا مناطق با خطر زلزله کم ، لغو کردند . از طرفی طراحی لرزه ای ایجاب میکند علاوه بر اینکه بادبند فشاری را باید در نظر گرفت بلکه در ظرفیت جذب انرژی سیستم بادبندی باید سهم قابل توجهی را به کمانش غیرارتجاعی آن تخصیص داد .

-انواع مهاربند همگرا از نظر شکل پذیری :

  • الف - شکل پذیری ویژه SCBF
  • ب- شکل پذیری عادی OCBF
-قاب های مهاربندی شده همگرای معمولی به قابهایی گفته میشود که از آن ها انتظار تغییر شکل های فرا ارتجاعی محدودی ، بدون کاهش قابل ملاحظه در مقاومت اعضا و اتصالات آنها ، تحت ثر زلزله طرح می رود .

بند 10-3-11 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه :

-قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه به قاب هایی گفته میشود که در آنها از مهاربندی ها انتظار می رود تحت اثر بار جانبی زلزله طرح تغییر شکل های فراارتجاعی قابل ملاحظه ای تحمل کنند و در آن ها کاهش مقاومت چندانی رخ ندهد . رفتار فرا ارتجاعی مورد نظر ممکن است به مرحله بعد از کمانش مهاربند توسعه یابد ، از این روی پیکربندی و طراحی مهاربندی ها و اتصالات آن باید چنان باشد که از عهده این تغییر شکل ها برآیند و رفتار تیرها و ستون ها در قاب عملا در مرحله ارتجاعی باقی بماند .

-استراتژی این فلسفه طراحی طوری است که مطمئن شویم ، تغییر شکل های پلاستیک فقط در بادبندها اتفاق می افتد و  سایر قسمتهای سازه مثل ستون ها ، تیرها و اتصالات بدون پذیرفتن خرابی ، زلزله های شدید را تحمل کرده و باربری ثقلی سازه را حفظ نمایند .

-سه تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی :
  • 1-در بدست آوردن نیروی زلزله در طراحی
  • 2-تفاوت در مقدار استهلاک انرژی
  • 3-تفاوت ها در رفتار های فرا ارتجاعی

-مهاربند ها بسته به معمولی یا ویژه بودنشان در برابر کمانش دو نوع رفتار ممکن است داشته باشند :

  • چون از مهاربندهای معمولی انتظار رفتار فرا ارتجاعی محدودی داریم در نتیجه پس از کمانش، این مهاربندها ظرفیت باربری خود را از دست داده و دچار ضعف شدیدی در تحمل نیروی فشاری می شوند.
  • در صورتی که مهاربندهای همگرای ویژه در حکم فیوز سازه ای بوده و بعد از کمانش ، رفتار غیر ارتجاعی خوبی از خود نشان می دهند. پس از رخداد کمانش با تشکیل مفصل پلاستیک در سه نقطه از مهاربندها، ظرفیت باربری مهاربند حفظ شده و عضو هنوز هم می تواند با شکل پذیری خود در برابر نیروهای زلزله مقاومت کند.

این مجموعه شامل دو پاورپوینت کامل در مورد طراحی لرزه ای بادبندهای همگرا می باشد که در آن ها پس از بیان ویژگی های بادبندهای همگرا ، انواع آن ها بر اساس شکل پذیری یعنی مهاربندهای ویژه و معمولی معرفی و مورد بررسی و مقایسه کامل قرار می گیرد و ضوابط و الزامات اختصاصی مربوط به هر کدام از آن ها ارائه میشود .برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت ها قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل پاورپوینت اول : ( 90 اسلاید )

دو منبع اصلی تهیه این پاورپوینت : سایت سبز سازه و فایلی از مهندس نوید سیاه پلو

  • مهاربندهای همگرا ؛ متداول ترین سیستم باربرجانبی
  • انواع مهاربند های همگرا
  • رفتار بادبندهای ضربدری
  • انواع مهاربند همگرا از نظر مقاومت
  • بادبند ضربدری از نوع کششی تنها
  • تحلیل تقریبی مهاربند ضربدری در برابر بار جانبی
  • روش اول : فرض میشود که عضو فشاری کمانش کرده است :
  • روش دوم منظور نمودن هر دو عضو کششی و فشاری در تحلیل و طراحی
  • تحلیل تقریبی مهاربند8 در برابر بار ثقلی
  • تحلیل تقریبی مهاربند8 در برابر بار جانبی
  • تحلیل تقریبی مهاربند7 در برابر بار ثقلی و جانبی
  • انواع مهاربند همگرا از نظر شکل پذیری
  • مهاربند همگرای ویژه چیست؟
  • 10-3-11 الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های مهاربندی شده همگرای ویژه
  • پایه طراحی مهاربند همگرای ویژه
  • تفاوت رفتار مهاربند همگرای معمولی و ویژه در برابر کمانش
  • مزایای مهاربند ویژه نسبت به مهاربند معمولی
  • مبانی مقایسه سیستم های باربر جانبی

-ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان برای مهاربندهای همگرای ویژه :

  • شکل پذیری ویژه – الزامات عمومی
  • تصویر از اشکال در عدم اجرای اتصالات وصله در محل قطع پروفیل مهاربندی
  • کنترل فشردگی مقاطع اعضای قاب مهاربندی‌شده
  • لاغری مهاربندهای ضربدری، شورون 7 و 8
  • حداکثر ضریب لاغری
  • اگر عضو مهاربندی از چند نیم‌رخ تشکیل‌شده باشد
  • تعداد لقمه های اتصال
  • تصاویری از اشکالات در اجرای لقمه های اتصال
  • ناحیه محافظت شده
  • مقاومت‌ برشی لقمه ها

-ضوابط تیرهای دهانه مهاربندی‌شده :

  • ضوابط کلی طراحی تیرها در مهاربند 7 و 8
  • مشکل ایتبس در طراحی تیر دهانه شورون
  • وجود مهار جانبی در تیر دهانه شورون
  • فاصله بین مهار های جانبی تیر :
  • نیروی نامتعادل وارد بر تیر دهانه شوورن
  • نیروی غیر متعادل مهاربند های کششی و فشاری در طراحی به روش حالات حدی
  • عدم ایجاد سوراخ در جان تیر
  • اشکال در نقشه های سازه و استفاده از تیر زنبوری در دهانه مهاربندی شده
  • پیوستگی تیرهای دهانه های شورون

-ضوابط طراحی مهاربند همگرای ویژه فولادی :

  • روند طراحی
  • مراحل طراحی مهاربند همگرای ویژه
  • مرحله اول : محاسبه نیروی طراحی
  • مرحله دوم : انتخاب مقطع و کنترل آن
  • مرحله سوم : کنترل لاغری عضو
  • مرحله چهارم : کنترل عضو برای نیروی فشاری
  • مرحله پنجم : کنترل عضو قطری برای کشش وارده
  • مرحله ششم : تعیین فاصله بین لقمه ها
  • اتصالات مهاربندی
  • قطع عضو مهاربندی به فاصله دو برابر ضخامت ورق تا محور خمش ورق
  • نیروی محوری مهاربند و توزیع آن در محل اتصال ورق به تیر و ستون

 

-مهاربند با شکل پذیری معمولی :

  • شکل پذیری معمولی – الزامات عمومی
  • الزامات تیر 7 و 8 در شکل پذیری معمولی
  • اتصالات مهاربندی

لیست کامل مطالب داخل پاورپوینت دوم : ( 53اسلاید )

منبع : فایلی از دکتر شهاب الدین حاتمی – درس طراحی سازه های فولادی دو – دانشگاه یاسوج

  • نمونه قاب های مهاربندی شده همگرا
  • انواع مهاربند همگرا از نظر هندسه
  • مزایای قاب مهاربندی شده همگرا
  • معایب یا ملاحظات قاب مهاربندی شده همگرا
  • سهم نیروی مهاربند از زلزله افقی در رفتار الاستیک :
  • سهم نیروی مهاربند هفتی و هشتی از بار قائم :
  • توزیع نیروی مهاربند بین تیر و ستون :
  • روش نیروی یکنواخت :
  • مراحل روش نیروی یکنواخت در یک نگاه :
  • رفتار غیر ارتجاعی مهاربند تحت زلزله :
  • ضریب طول موثر مهاربند همگرا :
  • عرض موثر ورق اتصال :
  • عرض مقطع ویتمور :
  • طول موثر ورق اتصال در فشار :
  • الزامات دهانه های مهاربندی شده بر اساس بندهای 10-3-10-2 و 10-3-11-1 مبحث دهم
  • انواع قابهای مهاربندی شده همگرا از نظر شکل پذیری :
  • قاب مهاربندی همگرای معمولی OCBF
  • قاب مهاربندی همگرای ویژه SCBF
  • سه تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
  • بررسی تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی

-ضوابط اختصاصی قاب مهاربندی شده همگرای ویژه :

  • همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری قاب ( بند 10-3-11-1 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : نواحی حفاظت شده (بند 10-3-2-2 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : توزیع نیروهای جانبی بین حالات فشاری و کششی مهاربند (بند 10-3-11-1 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : ضریب لاغری مهاربند (بند 10-3-11-1 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : نیروهای نامتعادل تیرها ، ستون ها و اتصالات (بند 10-3-11-2 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : نیروهای نامتعادل تیر در مهاربندی 7 و 8 (بند 10-3-11-2 مبحث دهم )
  • همگرای ویژه : طراحی اتصالات مهاربندها (بند 10-3-11-3 مبحث دهم )

-ضوابط اختصاصی قاب مهاربندی شده همگرای معمولی:

  • محدودیت های قاب مهاربندی همگرای معمولی (بند 3-3-5-1 ایین نامه 2800 )
  • همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری (بند 10-3-10-1 مبحث دهم )
  • همگرای معمولی : طراحی اتصالات مهاربندها (بند 10-3-10-3 مبحث دهم )
  • همگرای معمولی : نیروهای نامتعادل تیر برای مهاربندی 7 و 8 (بند 10-3-10-2 مبحث دهم )
  • همگرای معمولی : اجازه طراحی به صورت کششی تنها (بند 10-3-10-1 مبحث دهم )

-عوامل تاثیرگذار در رفتار شکل‌ پذیر مهاربند های همگرا :

  • 1-لاغری بادبند
  • 2-شرایط انتهایی مهاربند
  • 3-شکل مقطع بادبند

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,