سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

انواع بادبند (همگرا ، واگرا ، کمانش تاب ) و مقایسه بین آنها -150 اسلاید

قیمت:

۱۱,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

  • بادبند همگرا :

-مهاربند همگرا همانطور که از اسمش مشخص است مهاربندی میباشد که یا خود آن و یا امتداد اعضای آن در یک نقطه همگرا میشوند.حال این نقطه ممکن است در وسط قاب و یا در وسط تیر باشد. در این مهاربندها دو انتها مفصلی بوده و مهاربندها فقط دارای نیروی کششی یا فشاری می باشند .

-قاب های مهاربندی شده هم محور از لحاظ اقتصادی برای دهانه های نسبتا کوچک مقرون به صرفه است با مزایای سختی خوب در برابر بارهای جانبی ، ساده بودن اتصالات و سرعت اجرای بالا . اما در بارهای تناوبی ضعیف عمل می کنند  و در سیکل های متعدد بارگذاری و باربرداری تا حدود زیادی مقاومت خود را از دست میدهند .

-موضوع مشکل ساز در این سیستم کمانش فشاری مهاربند است که چون در فشار مهاربند کمانش میکند و مفصل پلاستیک کمانشی فشاری در آن تشکیل میشود ، سطح زیر نمودار هیسترزیس در نیروی فشاری کاهش می یابد و همچنین این موضوع در حلقه های بالاتر تشدید میشود و جذب انرژی در مهاربند فشاری کاهش بیشتری پیدا میکند.

  • بادبندهای واگرا :

-علت نامگذاری آن ها به این علت است که محور اعضای قطری آن‌ها از لحاظ هندسی برون مرکزی محوری دارد و در یک نقطه روی تیر قطع نمی‌شوند.در بادبندهای واگرا حداقل يك انتهاي عضو قطري در خارج از اتصال تير و ستون می باشد. از دیدگاه طرح های معماری ، انعطاف پذیری خاصی در سیستم های EBF دیده میشود و عامل خروج از مرکزیت مهاربندها ، آزادی عمل بالایی را به معماران در اجرای طرح هایشان میدهد

-قابهای مهاربندی شده برون محور از شکل پذیری خیلی خوب و سختی جانبی مناسبی برخوردارند . اگر این قاب ها طوری طراحی شده باشند که هنگام یک زلزله شدید تیر پیوند مانند فیوز شکل پذیری عمل کند در چنین حالتی مقدار زیادی از انرژی را جذب کرده و از کمانش مهاربند جلوگیری میکند . به این نوع طراحی ، طراحی ویژه می گویند .

-در این سیستم رفتار پلاستیک بر عهده ی تیر پیوند است و ما بقی اجزا مثل ستون ها ، تیر خارج از ناحیه ی پیوند و مهاربند ها باید الاستیک باقی بماند. برای این منظور مهاربند ها ، ستون ها و تیر خارج از ناحیه ی پیوند باید قوی تر طراحی شوند و تیر پیوند مقاومت کمتری را دارا باشد تا مفصل پلاستیک در تیر پیوند به وجود آید. رفتار کلی سازه به عملکرد این تیر پیوند بستگی دارد.

  • قابهای همگرای نوین BRBF :

-خسارت شدید مهاربندهای همگرا در زلزله های اخیر ناشی از عدم شکل پذیری مناسب، ضرورت بازبینی طراحی این سیستمها را تایید می نمود. بر این اساس در سالهای اخیر و پس از زلزله نورتریج مهاربندهای همگرای ویژه (SCBF) معرفی و مطرح شدند.

-مطالعات بیشتر برای رفع نواقص SCBF  به خصوص پدیده کمانش فشاری و ایرادات طراحی و اجرای صفحات اتصال و رفتار مبهم آنها پس از چرخه های رویداد لرزه ای منجر به تحقیقات بیشتر و توسعه نوع جدیدی از قاب های مهاربند همگرا با عنوان قاب مهاربندی شده کمانش تاب (Buckling Restrained Braced Frame) یا به اختصار BRBF  گردید.

-قاب مهاربند کمانش تاب (BRBF) می تواند سختی الاستیکی تامین نماید که قابل مقایسه با قاب مهاربند واگرا (EBF) باشد. انتظار می رود شکل پذیری و قابلیت اتلاف انرژی BRBF  قابل مقایسه با قاب خمشی ویژه (SMF) بوده و از قاب مهاربند همگرای ویژه (SCBF) بیشتر باشد. این شکل پذیری زیاد حاصل محدود کردن کمانش هسته فولادی است.

در این پاورپوینت کامل 150 اسلایدی  و در شش بخش ، انواع بادبندهای همگرا و بادبندهای واگرا معرفی شده و مقایسه کاملی بین ویژگی های مختلف آنها صورت میگیرد و در بخش انتهایی مهاربندهای نوین کمانش تاب نیز معرفی میشود . برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

بخش اول : بادبندهای همگرا  ( 46 اسلاید )

  • مهاربند همگرا (CBF) چیست ؟
  • رفتار مهاربند همگرا چگونه است؟
  • مراحل عملکرد مهاربند همگرا
  • مزایای مهاربند همگرا
  • معایب  مهاربند همگرا
  • تقسیم بندی مهاربند همگرا از نظر شکل پذیری
  • تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
  • انواع بادبند همگرا
  • الف ) بادبندهمگرای ضربدری
  • ب ) بادبندهمگرای قطری:
  • ج ) بادبندهمگرای vیا ^(شورون)
  • د : بادبندهمگرای k
  • ه : بادبند همگرای دروازه ای
  • انواع مهاربند دروازه ای هم محور
  • ناپایداری مهاربند دروازه ای در خارج از صفحه
  • موقعیت گره میانی و سختی قاب :
  • فشاری بودن المانهای گره میانی

بخش دوم : بادبندهای واگرا  ( 15 اسلاید )

  • علت نام گذاری مهاربندهای واگرا
  • شکل پذیری و سختی جانبی
  • اعضای مهاربند واگرا
  • تیر پیوند یا تیر رابط (e)
  • رفتار تیر پیوند
  • انواع بادبند واگرا
  • الف ) بادبند واگرای قطری
  • ب ) بادبند واگرای هفتی یا هشتی
  • ج ) مهاربند EBF
  • د ) بادبند واگرای دروازه ای

بخش سوم : مقایسه بادبندها  ( 36 اسلاید )

  • مقایسه نحوه انتقال نیرو در بادبندهای همگرا و واگرا
  • نحوه انتقال نیرو در یک سازه با مهاربند همگرا
  • نحوه انتقال نیرو در یک سازه با مهاربند واگرا
  • چرا بادبند ضربدری نسبت به k بهتراست؟
  • مقایسه بادبند قطری با بادبند ضربدری
  • مقایسه بادبند ضربدری با هفتی هشتی
  • امکان اجرای پنجره در دهانه های مختلف بادبندی
  • محدودیت تعبیه بازشو در دهانه های مهاربندی شده و آزادی عمل بیشتر در مهاربندهای هفتی نسبت به مهاربند ضربدری
  • مرز بین مهاربند های شورون 7 و 8 با مهاربند واگرا از دید مبحث دهم
  • دقت در محل تلاقی محورهای بادبندی در شورون
  • مقایسه بادبند هفتی با بادبند هشتی
  • مقایسه از لحاظ ایجاد بازشو :
  • مقایسه از لحاظ تاثیر بارهای ثقلی :
  • به فشار افتادن مهاربند همگرای هشتی تحت اثر بار ثقلی و جلو افتادن کمانش هنگام زلزله
  • مقایسه از لحاظ طراحی ستون ها :
  • مقایسه از لحاظ اتصال به فونداسیون :
  • استفاده از مهاربندی شورن 8 در طبقه پایین برای رفع مشکل معماری
  • مقایسه بادبند دروازه ای با دیگر بادبندها
  • مقایسه پایداری و شکل پذیری قاب های دروازه ای :

بخش چهارم : مقایسه رفتار قابهای همگرا و واگرا با قاب های خمشی  ( 19 اسلاید )

  • میرایی پلاستیک
  • رفتار پلاستیک در سیستم قاب خمشی
  • وقوع مفصل پلاستیک در تیر ، در نزدیکی تکیه گاه
  • رفتار پلاستیک در سیستم مهاربند همگرا
  • رفتار پلاستیک در سیستم مهاربند واگرا
  • عملکرد بادبند واگرا
  • عملکرد فیوز مانند تیر پیوند
  • رفتار مهاربند واگرا در هنگام زلزله چگونه است؟
  • مکانیزم اتلاف انرژی در قاب های مختلف
  • مقایسه سختی در قاب های مختلف
  • استهلاک انرژی در قاب های واگرا
  • عملکرد تیرپیوند

بخش پنجم : ترکیب بادبند واگرا با همگرا

  • الف – ترکیب در پلان سازه
  • ب -ترکیب در ارتفاع سازه

بخش ششم : سیستم نوین مهاربندی BRBF  ( 20 اسلاید )

  • معرفی قابهای همگرای نوین BRBF
  • انواع پیکر بندی BRBF
  • ترجمه قسمتی از متن آئین نامه AISC 341-10
  • عناصر تشکیل دهنده BRB
  • الف- غلاف ( بتن با روکش فولادی) یا casing
  • ب-هسته فولادی یا steel core
  • ج-لایه ضد پیوستگی یا  bond-preventing layer
  • جزئیات مهاربند کمانش تاب ( BRB) با اتصال توسط پیم
  • جزئیات مهاربند کمانش تاب ( BRB) با اتصال توسط جوش و پیچ

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,