سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

تخریب بادبند ها در زلزله بر اثر کمانش ( 125 اسلاید )

قیمت:

۱۲,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-بادبندها وقتی تحت اثر نیروی فشاری بیشتر از ظرفیت خود قرار میگیرند، کمانش میکنند. مهاربندها برخلاف ورق ها، پس از کمانش مقاومت ناچیزی دارند و پس از وقوع کمانش در آن‌ ها سختی عضو تقریباً صفر خواهد شد و نیروی محوری فشاری وارده بر آن‌ ها، ثابت خواهد ماند.

-عضو فشاری بادبند تحت اثر نیروی فشاری وارده با کاهش طول همراه هست که با افزایش نیروی فشاری این کاهش طول بیشتر خواهد شد تا اینکه عضو فشاری مهاربند کمانش کند. در این حالت بدون اینکه نیروی محوری آن افزایش یابد، کاهش طول عضو ادامه می یابد.

-بادبندهای همگرا با شکل پذیری ویژه میتوانند تغییر شکل های پلاستیک را تحمل نموده و انرژی هیسترزیس را با رفتار پایدار و در طی سیکل های متوالی با تسلیم کششی و کمانش غیر ارتجاعی در فشار جذب نمایند . استراتژی این فلسفه طراحی طوری است که مطمئن شویم ، تغییر شکل های پلاستیک فقط در بادبندها اتفاق می افتد و  سایر قسمتهای سازه مثل ستون ها ، تیرها و اتصالات بدون پذیرفتن خرابی ، زلزله های شدید را تحمل کرده و باربری ثقلی سازه را حفظ نمایند .

-سه نوع کمانش کلی :

  • الف : کمانش خمشی
  • ب : کمانش پیچشی
  • ج : کمانش خمشی-پیچشی

-کمانش‌های پیچشی و خمشی-پیچشی معمولاً در مهاربندها رخ نمی‌دهند و احتمال رخداد کمانش کلی از نوع خمشی بیشتر خواهد بود. نوعی دیگری از کمانش هم وجود دارد که به آن کمانش موضعی ( Local Buckling) گفته می‌شود و طی آن قسمتی از مقطع خاصیت باربری خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از کمانش موضعی باید نسبت پهنا به ضخامت هر یک از اجزای مقطعِ عضو فشاری طوری انتخاب شود که از وقوع این پدیده جلوگیری به عمل آید.

-در سازه‌ ها با شکل‌ پذیری زیاد و متوسط که از آن‌ ها انتظار تحمل تغییر شکل‌ های غیر الاستیک قابل‌ توجهی می‌رود، برای مقاطع اعضا ضوابط سخت‌ گیرانه‌ تری در مورد کمانش موضعی در نظر گرفته می‌شود تا امکان رسیدن به شکل‌ پذیری‌ های بیشتر فراهم گردد. در حالتی که مقطع دارای شکل پذیری متوسط و یا زیاد باشد، در رابطه با نسبت پهنا به ضخامتِ اجزا (?) تعریف جدیدی برای فشردگی مطرح می‌شود که به آن مقطع فشرده‌ی لرزه‌ ای گفته می‌شود.کمانش موضعی تأثیر نامطلوبی بر روی شکل‌پذیری داشته، و تا حد امکان وقوع آن باید به تأخیر بیافتد.

-به‌ طور کلی شکل‌ پذیری در مهاربندها به دو صورت تأمین می‌گردد:

  • تسلیم مهاربندهای کششی که سبب ورود مقطع مهاربند به ناحیه‌ی غیر الاستیک می‌شود و درنتیجه‌ی آن، جذب انرژی صورت می‌گیرد.
  • کمانش غیر الاستیک و کلی مقطع
برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

-منبع اولیه برای ساخت این پاورپوینت : مطلبی از سایت سبز سازه

  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمانش بادبندها اینجا را کلیک کنید .

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • کمانش چیست؟
  • عملکرد الاستیک و غیر الاستیک در مهاربندها
  • رفتار بادبندها پس از کمانش
  • کمانش کلی مهاربند
  • سه نوع کمانش کلی
  • الف : کمانش خمشی
  • ب :کمانش پیچشی
  • ج : کمانش خمشی-پیچشی
  • سه حالت اصلی کمانش کلی :
  • کدام حالت کمانش کلی بیشتر در مهاربند رخ میدهد ؟
  • کمانش موضعی (Local Buckling)
  • تأثیر کمانش کلی و موضعی در شکل پذیری سازه
  • فاکتور شکل پذیری
  • عوامل تاثیرگذار بر شکل پذیری
  • فشرده لرزه ای
  • کمانش موضعی یک مهاربند HSS (توخالی)
  • تفاوت فشرده لرزه ای بودن در مهاربند معمولی با ویژه
  • همگرای ویژه : الزامات شکل پذیری
  • همگرای معمولی : الزامات شکل پذیری
  • نتیجه گیری مهم
  • اثر کمانش موضعی بر شکل پذیری و ظرفیت مقطع :
  • فلسفه طراحی لرزه ای قاب های همگرا
  • پاسخ غیر ارتجاعی مهاربندهای هم محور تحت بارهای جانبی
  • کمانش هر دو عضو مهاربندی در زلزله به علت رفتار رفت و برگشتی زلزله
  • وقوع کمانش در هر دو عضو مهاربندی بر اثر فشار وارد امده بر اثر زلزله رفت و برگشتی
  • مهاربندی های صرفا کششی
  • همگرای معمولی : اجازه طراحی به صورت کششی تنها
  • کمانش داخل صفحه و خارج صفحه
  • وقوع کمانش خارج از صفحه در بادبندهای سالن دادگستری شهر بم
  • علل عمده وقوع کمانش خارج صفحه‌ی مهاربندها
  • کمانش خارج صفحه مهاربند در ساختمان در حال احداث در زلزله بم
  • تامین شرایط برای کمانش خارج از صفحه
  • بند 10-3-11-3 مبحث دهم در مورد طراحی اتصالات مهاربندها در همگرای ویژه :
  • انواع اتصالات دارای سازگاری با دوران غیر الاستیک ناشی از کمانش خارج صفحه مهاربند طبق قسمت پ بند 10-3-11-3
  • رعایت فاصله‌ی 2t در اتصال مهاربند به ورق اتصال
  • ضوابط مربوط به لقمه در مهاربندها
  • اتصال مقطع دوبل نبشی به کمک لقمه در فواصل a از یکدیگر
  • چرا از بست یا لقمه در مهاربند ها استفاده میشود ؟
  • فواصل زیاد لقمه های مهاربند و کمانش پروفیل تکی و یا به عبارت دیگر عدم عملکرد مقطع به عنوان یک عضو مرکب
  • استفاده از مقطع دوبل برای بادبند اما قرار ندادن لقمه برای اتصال دو مقطع درجهت یکنواخت کردن عملکرد آنها و در نتیجه کمانش هر دو پروفیل مقطع
  • کمانش موضعی خارج از صفحه مهاربند و جدا شدن پروفیل های مهاربند به علت عدم استفاده از تعداد لقمه کافی
  • کمانش عضو بادبندی دوبل در فشار
  • استفاده از مقطع دوبل و عدم استفاده از لقمه در اتصال و کمانش در دو جهت مختلف به علت رفتار رفت و برگشتی زلزله
  • آسیب ها در سازه های فلزی در زلزله های کرمانشاه : عدم رعایت تعداد و فواصل لقمه ها در بادبندها
  • فواصل لقمه ها طبق بند 10-2-4-7-2 مبحث دهم ویرایش 92
  • لقمه در مهاربندهای همگرای ویژه
  • استفاده از مقطع تک به جای دوبل برای بادبند
  • استفاده از مقطع تک و لاغر بودن مهاربندها عامل اصلی کمانش
  • نمونه ای از کمانش و تخریب بادبند با تک نبشی در زلزله
  • اشتباه در استفاده از مقطع تک برای بادبند ضربدری و کمانش بادبند
  • استفاده از پروفیل I شکل به جای دوبل ناودانی
  • ضعیف بودن بادبند با مقطع IPE و کمانش بر اثر لاغری
  • بند 10-3-11-1 مبحث دهم ( مهاربند همگرای ویژه )
  • بند 10-3-10-2 مهاربندهای به شکل 7 و 8 :
  • استفاده از عضو مهابند با مقطع تک پروفیل IPE یا ناودانی / کمانش عضو مهاربند
  • کمانش موضعی در مهاربند I شکل
  • لاغری عضو قطریI شکل

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,