لیست مطالب داخل این پاورپوینت:
- مقدمه
- مزیت های پیاده روی نسبت به سایر انواع وسایل نقلیه
- نیازهای اصلی پیاده
- گذرهای پیاده
- گذرهای عرضی همسطح پیاده
- انواع گذرهای عرضی همسطح پیاده
- گذرگاه عرضی غیر همسطح پیاده
- روگذر
- مزایا و معایب روگذر
- زیرگذر
- مزایا و معایب زیرگذر
- راهکارها
- گذرهای ویژه پیاده
- سابقه تاریخی گذرهای ویژه پیاده در ایران
- گذر های ویژه پیاده
- طبقه بندی گذر های ویژه پیاده
- نکات موفقیت دراجرای گذر های ویژه پیاده
- راهکارهای طراحی گذر ویژه پیاده
- مزایا ومعایب گذر ویژه پیاده
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
گذرگاه عرضی غیر همسطح پیاده :
گذرگاه عرضی غیر همسطح از جمله تسهیلات پیاده روی هستند که بر مبنای جداسازی عمودی ترافیک پیاده و سواره به صورت زیرگذر یا روگذر احداث می شوند.
گذرگا های غیر همسطح پیاده دارای ویژگی های زیرند:
- گذرگاه های غیر همسطح پیاده به طور کلی باعث قطع شدن هرگونه تداخل عابرین وسائل نقلیه می گردند
- گذرگاه های غیر همسطح پیاده موجب هیچ گونه کاهشی در ظرفیت سواره رو یا کاهش در سرعت وسائل نقلیه نمی شوند.
- با استفاده از این گذرگاه ها می توان زمان تاخیر عابرین و وسائل نقلیه را در بسیاری از حالات کاهش داد،
- از جمله مطالب نامطلوب گذرگاه های غیر همسطح پیاده، هزینه های سنگین ساخت آن ها می باشد .
- مشکل دیگر این گذرها ضایع کردن حقوق پیاده و وادار کردن آن ها به تغییر سطح به منظور تسهیل حرکت سواره می باشد .
- ایجاد انحراف در حرکت پیاده و بالا بردن مصرف انرژی زمان سفر برای آن ها.
- وجود پله و اختلاف ارتفاع مانع حرکت آسان معلولین و سالمندان و افرادی که با کالسکه بچه و یا بار تردد می کنند می شود.
روگذر :
اجرای روگذر ارزان و همچنین ساده و سریع است .
با استفاده از رو گذر پیاده ها ناچارند اختلاف ارتفاع بیشتری را بالا رفته و پایین بیایند و به این علت ، روگذرها غالبا مورد استفاده قرار نمی گیرند.
روگذر به صورت جسمی خارجی و تحمیلی به نظر می آید و این مطلب به زیبایی بصری محیط لطمه می زند مگر آنکه روگذر به صورت طبیعی در محیط خود جابگیرد .
باز بودن اطراف زیرگذر به پیاده ها احساس امنیت می دهد.
مزایا :
- هزینه کم در دهانه های کوتاه تا متوسط .
- سرعت و سهولت نصب و اجرا و همچنین تعمیرات و نگهداری کن هزینه تر.
- ایجاد حداقل تداخل در جریان ترافیک عبوری وسائل نقلیه به هنگام ساخت.
- از نظر سازه ای سبک تر وکم هزینه تر از زیرگذرها بوده چرا که توانایی تحمل وزن عابرین پیاده در آن ها کافیست.
معایب :
- محدودیت تردد وسائل نقلیه بلند از زیر آن ها.
- حساسیت در مقابل خسارت های سازه ای .
- نیاز به اراضی زیاد به عنوان حریم جهت احداث شیبراهه ها و یا پلکان های صعودی و نزولی و نیز پاگردها و حریم ستون ها.
- اثر روانی منفی بر عابرین پیاده جهت طی نمودن ارتفاع بیش از 5/4 متر.
- عوامل جوی از جمله اشعه افتاب یا بارش برف و باران.
- هزینه سنگین احداث و اجرا در صورت منظور نمودن تسهیلات اضافی برای تردد معلولین .
زیرگذر :
زیر گذر و مخصوصا ورودی آن باید از نظر بصری زیبا و جذاب باشد ، تا پیاده ها به استفاده از آن تشویق شوند .
ورودی زیر گذر را باید با طراحی زیبا و ساده به محیط اطراف آن پیوند بزنند .
گوشه های تند که مخفیگاه ایجاد می کند در نظر نگیرند و ورودی و داخل زیر گذر را به خوبی روشن کنند .
پوشش کف و دیوارها و سقف به نحوی باشد که نظافت و شستشوی آنها آسان باشد ، و برعکس دستکاری کردن آنها یادگاری نوشتن بر روی آنها آسان نباشد .
تخلیه آب بارش به خوبی انجام گیرد .
طرح چنان باشد که نشستن افراد در داخل زیر گذر آسان نباشد .
زیر گذر های باریک و تاریک و ناخوانا درعابر احساس ناامنی ایجاد کرده و به صورت مانعی ظاهر می شود .
ورود و خروج به زیرگذر توسط پلکان یا پله برقی نامناسب است زیرا با معلولین و عابرین با کالسکه بچه غیرقابل استفاده است.
مزایا :
- در حدود نصف یک روگذر نیاز به بالا و پایین رفتن دارد.
- عابر پیاده در ابتدا مواجه با یک سر پایینی است که از نظر روانی تاثیر مثبت دارد.
- هزینه احداث آن ها قابل مقایسه با پل های دهانه بزرگ است.
- احداث آن ها در هنگام ساخت راه های جدید به راحتی امکان پذیر است.
- نسبت به عوامل جوی و خسارت های سازه ای حساست خاصی ندارند.
- در مقایسه با روگذرها به ظاهر و زیبایی مناطق شهری لطمه کمتری می زنند.
معایب :
- محدودیت مکانی و مشکلات اجرایی به هنگام ساخت به علت وجود تاسیسات شهری
- هزینه احداث سنگین تر در مقایسه با روگذرهای دارای دهانه متوسط و کوچک.
- مناسب نبودن برای احداث موقت.
- وجود مشکلات از نظر زهکشی و دفع آب های سطحی و نظافت و مقابله با جرائم و مفاسد.
- نیاز به تامین روشنایی آن به منظور تامین امنیت
- امنیت پایین زیرگذرها به دلیل کمبود دید .