لیست مطالب داخل پاورپوینت اول :
- چکیده
- مقدمه
- مونوریل چیست ؟
- انواع مونوریل
- تاریخچه مونوریل
- انواع مونوریل ساده
- مونوریل های سوار بر تیر
- مونوریل های آویزان
- مزایای مونوریل
- معایب مونوریل
- ویژگی ها و قابلیت های مونوریل
- نمودار روند ساخت مونوریل
- مونوریل های نسل جدید به نام مونوریل های هیبریدی
- مزایای مونوریل های هیبریدی
- مقایسه مصرف سوخت
- طول خطوط مونوریل در دنیا
- آشنایی با کشور ژاپن
- مونوریل توکیو
- آشنایی با مسکو
- مونوریل مسکو
- تصویر مونوریل پالم جمیرا دوبی
- خط آزمایشی در سائوپائولو
- نتیجه گیری
- منابع
لیست مطالب داخل پاورپوینت دوم :
- مقدمه
- تعریف مونوریل:
- اجزای تشکیل دهندهی مونوریل
- مونوریل ایران
- هزینه ساخت:
- تاریخچه
- مسیریابی مناسب
- مزایا و معایب مونوریلها
- مونوریل؛ دوستدار محیط زیست
- ایستگاهها در دل ساختمانها
- خطوط ریلی ناپیدا
- آزادی عمل در انتخاب شیوه معماری
- پوشش فضای سبز در طول مسیر
- ایستگاههای لولهایشکل و زیبا
- پایههای فوقالعاده زیبا
- خلاقیت
- مونوریل، سازگار با طبیعت خارج از شهر
- مونوریل ویژه مناطق جنگلی
- انواع مونوریل از نظر حمل و نقل
- نتیجهگیری
لیست مطالب داخل پاورپوینت سوم :
- تاریخچه
- خط «یاماناشی» در ژاپن
- مزایای فنی مونوریل
- معایب فنی مونوریل
- خطوط مونوریل در دنیا
- واما مونوریل تهران
- تیتر خبری
- نتیجه گیری
- تصاویر
پاورپوینت چهارم : High-Capacity Monorail – تعداد 25 اسلاید – به زبان انگلیسی
پاورپوینت پنجم : Russell Foundation Monorail Support System– تعداد 37 اسلاید- به زبان انگلیسی
نمونه مطالب قرار گرفته در داخل این پاورپوینت ها :
- مقدمه:
رشد روزافزون پدیدهی مهاجرت به شهرهای بزرگ، پیامدهای متعددی به دنبال داشته است، که از جملهی این پیامدها، افزایش تقاضای سفرهای درون شهری و نیاز به ترافیک روان برای تسریعِ حمل و نقل میباشد
اما تسهیلات ناکافی سامانههای حمل و نقل شهرهای بزرگ، خود موجب پدید آمدن مشکلات متعددی در زمینهی آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، اتلاف وقت در مسیر و … شده است؛ پس برای حل مشکلات ترافیکی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن در شهرهای بزرگ، نیاز به یک سامانهی مجهز و کارآمدِ حمل و نقل عمومی سریع، ارزان و پرظرفیت میباشد.
باتوجه به جمعیت رو به افزایش شهرها و حجم بالای رفت و آمد درون شهری افراد، اهمیت و ضرورت روی آوردن ناوگان حمل و نقل عمومی به گونههایی از سامانههای حمل و نقل که در رابطه با دیگر سامانهها از کارآیی و ضریب اطمینان بیشتری برخوردار باشند، بر کسی پوشیده نیست
همچنین با توجه به محدودیت هایی که از لحاظ اقتصادی وجود دارد، سیستم های حمل و نقل باید در حالی که نیازهای جابجایی مسافران را به شکل بهینه تامین می نمایند از نظر منابع مالی نیز قابل توجیه باشند ؛ پس لازم است اقداماتی جهت افزایش کیفیت و توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی جهت استقبال مسافران بیشتر انجام گردد.
این مقاله میکوشد سامانهی مونوریل را به عنوان نمونهای از سامانههای کارآمدِ حمل و نقل عمومیِ ریلی معرفی کند، و ضمن تشریح ساختار و مشخصات ظاهری و فنی آن، به ذکر شماری از ویژگیهای یگانهی این سامانه، همچون ایمنی بالا، هزینهی پایین و … پرداخته است
انتخاب یک سامانهی حمل و نقل ریلی برای یک کُریدور خاص شهری با انجام مطالعات فراوان و در نظر گرفتن کلیهی معیارهای سنجش کارآیی، و در نهایت اتخاذ روشهای مناسب ارزیابی و انتخاب انجام میپذیرد. یکی از پارامترهای مؤثر در انتخاب یک سامانهی ریلی، تعیین میزان ظرفیت حمل مسافر است.
کارشناسان حمل و نقل با علم به پاکیزگی و سازگاری بسیار زیادِ این وسیلهی حمل و نقل عمومی با محیط زیست و قابلیت احداث آن در نقاطی که امکان ساخت مترو وجود ندارد، اقدام به معرفی این سامانه به عنوان سامانهای سودمند و بهینه در جابهجایی مسافر نمودهاند. در ارتفاع بودن این سامانه و مزاحمت و تداخل نداشتن با ترافیک معابر نیز از قابلیتهای قابل توجه این سامانه میباشد.
وقتی می توانیم یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و تأثیر گذار داشته باشیم که هر گاه یک شهروند از خانه خود خارج شد، به یک فاصله معقول پیاده روی که نباید خیلی طولانی باشد، خود را به یک نوع سیستم حمل و نقل عمومی برساند. بنابراین باید تاکسی، اتوبوس، مینی بوس، قطار شهری و مترو به صورت مکمل و تغذیه کننده یکدیگر فعالیت کنند تا شاهد ایجاد سیستم حمل و نقل یکپارچه باشیم.
- تعریف مونوریل:
این اصطلاح از دو لفظ (مونو (تک و (ریل )برگرفته شده است که ازسال 1897 باشروع استفاده از ریلهای آهنی مرسوم شد. مونوریل یک خط منفرد است که به عنوان ریل برای واگنهای باری یامسافری به کاربرده میشود. دراغلب موارداین ریل درارتفاع بالاترازسطح تعبیه میشود،واگنهای مونوریل ممکن است به شکل معلق ازیک مسیر ویژه و نسبتاً باریک آویزان شوند و یا روی این مسیرقرارگرفته وحرکت کنند.
درهرحالت ویژگی مونوریل این است که ازمسیری که تکیه گاه آنها به شمار میرود،همواره پهن ترهستند. ترن های تک ریل در بعضی از شهرها به جای ترن های زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرند . به همین دلیل از آنها در جاده های اصلی استفاده می شود. این ترن ها فضای زیادی را اشغال نمی کنند. مونوریلهای مدرن به یک تیرصلب عظیم به عنوان سطح حرکت خود وابسته اند
بنابرین میتوان گفت:
مونوریل قطار شهری است که روی تک ریل حرکت می کند و برای جابجایی مسافر در شهرها –جابجایی توریست وگردشگردراماکن تفریحی وحمل بار در کارخانجات بویژه معادن استفاده می شودودرابعاد واشکال مختلف ساخته می شود
- مونوریل ایران :
قطارهایی که قرار است به ایران فروخته شود، قطارهای مغناطیسی هستند که حدود یک سانتیمتر در هنگام حرکت با سطح ریل فاصله دارند.تولید انرژی در این قطار به صورت خودکار در سامانه های داخلی آن صورت میگیرد و به همین دلیل هم مانند اتوبوسهای برقی، احتیاجی به کشیدن سیم به منظور انتقال انرژی نیست
سرعت این قطارها در ٣ کیلومتر اول مسیر از صفر به ۵۰۰کیلومتر میرسد، درحالیکه برای قطارهای عادی، افزایش سرعت تا حداکثر۳۰۰کیلومتر مستلزم طی۳۰ تا۴٠ کیلومتر از مسیر است. در فاز نهایی سالانه۲٠ میلیون مسافر از طریق این قطارها بین تهران و مشهد جا به جا شوند.قیمت فعلی این طرح 7/6 میلیارد یورو است و کل این طرح در۳ مرحله امکان سنجی، مطالعات فاز یک و فاز دو در نهایت ساخت مسیر انجام خواهد شد.
زمان مورد نیاز برای مرحله مطالعات هم بین 1.5تا 2 سال و زمان ساخت بین۳ تا۴ سال برآورد میشود. مطالعات پروژه قطار مغناطیسی سریع السیر مشهد – تهران با مشارکت گروهی آلمانی به پایان رسید.و به این ترتیب یکی از پیشرفته ترین سیستمهای ریلی دنیا در ایران راه اندازی میشود.
سرعت این قطار ۵۸۰کیلومتر در ساعت است، اما در ایران این پروژه با سرعت ۵۰۰کیلومتر در ساعت طراحی میشود. با اجرای این پروژه، قطار مسیر مشهد به تهران را ۳۰:۲-۳این قطار سالانه قادر به جابجایی۱۷ میلیون مسافر است که هر لوکوموتیو آن میتواند در مجموع تا ۱۰واگن ۱۵تنی را جابجا کند.
سیستمهای ایمنی این قطار مغناطیسی دارای امنیت کامل است و به دلیل نداشتن اصطکاک دارای مصرف پایینی از انرژی الکتریکی است.
قیمتهای جهانی این سیستم برای هر کیلومتر ۱۲تا ۲۴میلیون یورو برآورد شده است اما به گفته بهروزیفر(مشاور پروژه مونوریل) در ایران تلاش میشود قیمت هر کیلومتر از اجرای این پروژه به هفت میلیون یورو کاهش داده شود
- هزینه ساخت:
مترو در خارج ۵۰ میلیون دلار برای هر کیلومتر هزینه دارد ولی مونوریل ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار
بر اساس مطالعات انجام شده، کارهای ساختمانی مونوریل را صددرصد می توان در داخل کشور انجام داد. درخارج هزینه کارهای ساختمانی بسیار بالا است و مسلماً قیمت تمام شده را برای آنها افزایش می دهد.
در ایران براساس مطالعات انجام شده، برای هر کیلومتر مونوریل ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار هزینه لازم است و مترو نیز با توجه به شرایط پیچیده تر خود، حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. حتی در خارج، هر کیلومتر مترو ۱۰۰میلیون دلار هزینه می برد که ما در ایران این هزینه را به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار تبدیل کرده ایم.
- نتیجه گیری :
حمل ونقل شهری دنیا بیش از گذشته به وسایل نقلیه عمومی نیازمند است که ارزان، سریع و پر ظرفیت باشد، و مونوریل با توجه به تجارب چندین دهه ای شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان وسیله ای لوکس، گران و پر هزینه است که در برنامه های مدیران شهری یا از سر اجبار مورد استفاده قرار می گیرد و یا تنها جایگاه تفریحی و توریستی دارد و به طور کلی با حمل و نقل شهری دنیا غریبه است
در نهایت توسعه خطوط جدید و افزایش تعداد قطارهای مترو جهت افزایش ظرفیت با توجه به کمبود بودجه و تأخیر در اختصاص اعتبار لازم سرعتی لاک پشت وار دارد. همچنین تاکسی ها و ون های موجود هم کشش حمل این حجم مسافر را ندارند. با این اوصاف اختصاص بودجه ای کلان جهت آغاز پروژه ای جدید با سابقه مشخص امری غیر منطقی به نظر می رسد.