سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

طراحی ترافیکی مسیر دوچرخه

قیمت:

۹,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-حفظ یکپارچگی و ایمنی مسيرهای دوچرخه سواری در شهرها مستلزم رعایت نكته های فنی طراحی این مسيرها می باشد.از آن جا كه در طراحی مسيرهای دوچرخه حسب مورد، طراح با مسایل مختلفی روبرو است، در این استاندارد به تشریح ضوابط فنی، ترافيكی و سایر ضوابط مرتبط با تسهيلات دوچرخه سواری پرداخته شده است.

-به دليل آسيب پذیر بودن دوچرخه و قرارگيری در معرض مخاطرات گوناگون ،كه از بدون حفاظ بودن این وسيله و همچنين مدل ایستایی آن نشات می گيرد، مسایل مرتبط با ایمنی در این زمينه بسيار پراهميت است كه با رعایت ضوابط گفته شده در این استاندارد، ایمنی دوچرخه سواران در مسيرهای دوچرخه سواری افزوده و از مخاطرات موجود در تردد دوچرخه كاسته می گردد .

-خط دوچرخه: بخشی از سواره که با خط کشی و نصب تابلو به عبور دوچرخه اختصاص یافته باشد.استفاده سایر وسایل نقلیه موتوری از این سطح ممنوع است. bicycle lane

-مسیر دوچرخه: راهی که به عنوان مسیرحرکت دوچرخه ها مشخص و علامت گذاری می شود. bicycle path

-شبکه دوچرخه سواری: مجموعه ای از انواع مسیر های دوچرخه سواری در یک منطقه که تردد ایمن٫پیوسته و راحت دوچرخه سواران را تامین می کند. Bike network

-تسهيلات دوچرخه سواري به مجموعه عناصري اطلاق مي شود كه به منظور برقراري امكان تردد راحت و ایمن  دوچرخهسواران طراحي و اجرا مي شوند. توجه به این عوامل در طراحي مسير دوچرخه مي تواند در افزایش تمایل افراد به استفاده از دوچرخه تاثير مستقيم داشته باشد.

  • در طراحی مسيرهای دوچرخه سه نوع مسير به عنوان مسيرهای دوچرخه تعریف شده است:

-مسير درجه 3 : سواره روی مشتركی كه با علایم عمودی ویژه به عنوان مسير دوچرخه استفاده می شود و در استفاده از ان وسایل نقليه موتوری باید اولویت را به دوچرخه ها بدهند.

-مسير درجه 2 (خط ویژه دوچرخه) : قسمتی از سواره رو كه باعلایم افقی و عمودی از سواره رو منفک می گردد و به عبور دوچرخه اختصاص دارد.

-مسير درجه 1 (دوچرخه رو، راه دوچرخه) : راه كاملا مجزا به صورت فيزیكی كه فقط به عبور دوچرخه اختصاص دارد.این راه گاهی در امتداد سواره رو و گاهی درامتدادی مستقل می باشد.

-در بخش نخست این پاورپوینت به ضوابط و معيارهای فنی مسيرهای دوچرخه پرداخته می شود كه عبارتند از :

  • -تقسيم بندی مسيرهای دوچرخه سواری؛
  • -اندازه های استاندارد فضای حركت دوچرخه سواران؛
  • -دوچرخه و خطوط اتوبوس؛
  • -شيب طولی؛
  • -شيب عرضی؛
  • -انتخاب درجه مسير دوچرخه؛
  • -روسازی مناسب.

-در این استاندارد پس از تعریف انواع مسيرهای دوچرخه موجود، به مسایلی از قبيل ابعاد و اندازه  دوچرخه و مسيرهای دوچرخه در شهرها، حداكثر شيب طولی مجاز برای دوچرخه، حداقل و حداكثر شيب عرضی و ... پرداخته می شود.

-در گام دوم به بررسی ضوابط ترافيكی این مسيرها مبادرت می گردد. همچنين در این بخش به مواردی چون حداكثر سرعت طرح به تفكيک درجه مسير، اندازه فواصل دید، حداقل شعاع قوس در مسيرهای با راستای مستقل از سواره رو، شيوه ورود دوچرخه به تقاطع و ... پرداخته می شود .

-در گام آخر ضوابط تسهيلات مرتبط با مسيرهای دوچرخه سواری مورد بررسی قرار می گيرد كه این تسهيلات عبارتند از:

  • علایم افقی
  • علایم عمودی
  • ارتفاع نرده های روی پل
  • دریچه های فاضلاب

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • مقدمه
  • اصطلاحات و تعاریف که برای طراحی باید بدانیم
  • معیارها و اصول طراحی تسهیلات دوچرخه
  • ضوابط فنی طراحی مسیرهای دوچرخه
  • اندازه های استاندارد فضای حرکت دوچرخه سواران
  • شکل یک : ابعاد دوچرخه استاندارد
  • شکل دو: نوار حایل بین خط پارک حاشیه ای و مسیر درجه دو دوچرخه
  • جدول یک : عرض پیشنهادی مسیر دوچرخه دو طرفه
  • جدول دو: حداقل فاصله آزاد بین مانع واقع در کنار مسیر و لبه مسیر درجه یک
  • دوچرخه و خطوط ویژه اتوبوس
  • شکل سه : اندازه خط ویژه اتوبوس یک طرفه با در نظر گرفتن استفاده دوچرخه
  • شکل چهار : اندازه خط ویژه اتوبوس دو طرفه با در نظر گرفتن استفاده دوچرخه
  • شیب طولی مسیر
  • جدول سه : محدودیت طول شیب در مسیرهای دوچرخه
  • شیب عرضی
  • انتخاب درجه مسیر دوچرخه
  • جدول چهار : تعیین نوع مسیرهای دوچرخه
  • روسازی مناسب مسیرهای دوچرخه
  • ضوابط ترافیکی طراحی مسیرهای دوچرخه
  • سرعت طرح:
  • فاصله دید باز و فاصله دید توقف :
  • جدول پنج : فاصله دید باز برای مسیرهای دارای امتداد مستقل
  • جدول شش : حداقل فاصله دید توقف برای مسیرهای دوچرخه
  • جدول 7- حداقل شعاع قوس مسیرهای دوچرخه
  • تقاطع
  • شکل 5 : نمونه هایی از خط کشی مسیر دوچرخه در محدوده فیزیکی تقاطع
  • باکس دوچرخه
  • شکل6- شیوه ترسیم باکس دوچرخه در تقاطع های زمان دار
  • رمپ های دسترسی
  • شکل 7 : شیوه ترسیم علایم افقی در ورودی محل تداخل های مهم در مسیرهای دوچرخه
  • ظرفیت مسیرهای دوچرخه
  • جدول 8- ظرفیت ازادراه دوچرخه با عرض حداقل 2/5متر
  • جدول 9- ظرفیت طراحی مسیرهای عادی دوچرخه
  • چراغ های راهنمایی ویژه دوچرخه
  • ضوابط مرتبط با تسهیلات دوچرخه سواری
  • علایم افقی
  • شکل 8 : شیوه خط کشی خط محوری در مسیرهای دوچرخه دو طرفه
  • شکل 9 : مسیر دوچرخه درجه دو مخالف جهت جریان در خیابان یک طرفه
  • شکل 10 : استاندارد نحوه ترسیم نمادهای دوچرخه
  • شکل 11: نمونه ای از استفاده از نماد دوچرخه و پیکان
  • شکل 12 : ابعاد پیکان جهت نما در مسیرهای دوچرخه ( ابعاد به سانتی متر )
  • شکل 13 : خط کشی پیرامون موانع در مسیر دوچرخه
  • علایم عمودی
  • شکل 14 : علایم جداکننده مسیرهای مشترک دوچرخه
  • شکل 15 : سایرعلایم عمودی مورد استفاده در مسیرهای دوچرخه
  • ارتفاع نرده روی پل
  • شکل 16 : ارتفاع نرده پل های مسیر دوچرخه
  • دریچه های فاضلاب
  • شکل 17 : طرح مناسب دریچه تخلیه آب با توجه به جهت حرکت
  • روشنایی مسیر های دوچرخه
  • جدول 10 : حداقل شدت روشنایی در مسیرهای دوچرخه
  • پارکینگ دوچرخه
  • شکل 19 : ابعاد لازم برای احداث پارکینگ کوتاه مدت دوچرخه در فضای پارک حاشیه ای
  • دوچرخه بر
  • شکل 20 : نمونه ای از نصب دوچرخه در جلوی اتوبوس

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,