مقاله اول :
تلقی ها و پندارها در خصوص روابط بین زیرساختهای حمل و نقل و توریسم و تاثیر آن بر محیط زیست و همچنین تاثیر رفاه گردشگران بر توریسم :
توریسم صنعتی است که امروزه به صورت گسترده ای در حال رشد می باشد در ۶۰ سال گذشته هر ساله بر تعداد گردشگران افزوده می شود. و همین امر توریست را به عنوان یکی از مهمترین صنایع در اشتغال زایی مطرح نموده است. در سال ۲۰۱۳ 8.9 درصد درآمد ناخالص ملی و ۹.۸ درصد اشتغال کشورهای پیشرو مربوط به صنعت توریسم می باشد. و در این میان زیرساخت های مربوط به حمل و نقل از نقش قابل توجهی بر این پدیده برخوردار هستند.
پیشرفت های انجام شده در زمینه حمل و نقل منجر به سهولت سفر و قابل دسترس بودن بسیاری از نقاط در دنیا گردیده است. در دسترس بودن و سهولت سفر یکی از فاکتورهای مهم گردشگری در انتخاب مقصد می باشد.
امروزه توجه بسیاری به زیر ساختهای صنعت هوایی در مقوله گردشگری می شود. افزایش زیرساخت های حمل و نقل هوایی منجر به افزایش تردد توریست در یک منطقه خواهد شد. اما از نظر ما افزایش زیرساخت ها به صورت مستقیم نمی تواند بامیزان سفر گردشگران و رفاه آنان در ارتباط باشد.
هدف ما در این مقاله پاسخ به سوال هایی همچون:
1- آیا وجود رابطه بین حمل و نقل و گردشگری می تواند لزوما برای یک ناحیه مفید باشد ؟ یا اینکه این عوامل به عوامل دیگری درمقصد بستگی دارد؟
2- آیا پیشرفت زیرساختها و کاهش هزینه و زمان سفر حمل و نقل منجر به افزایش استقبال گردشگران خواهد شد؟ یا متغیرهای دیگری به غیر هزینه وزمان در انتخاب مقصد توسط گردشگران اهمیت دارد؟
اهمیت این قضیه در آن جاست که سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای توسعه حمل و نقل هوایی بسیار هزینه بر است وبرنامه ریزی های مربوط به آن بلند مدت می باشد.
دراین تحقیق با استفاده از مطالعه موردی در شهر Sienna italia بوسیله نظر سنجی از گردشگران به جمع آوری اطلاعات آماری پرداخته اند. و داده های جمع آوری شده را با مدلهای مختلف تحلیل نموده اند . شهر سینا ایتالیا دارای سه مکان تاریخی مهم ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو میباشد و سالانه پذیرای 5 میلیون گردشگر داخلی و خارجی می باشد. و راه دسترسی به آن از طریق فرودگاه شهر فلورانس در 80 کیلومتری است که مسافران باید از طریق زمینی این مسافت را طی نمایند.
22 سوال نظر سنجی در برگیرنده سه مقوله بوده است
1-اطلاعات عمومی در مورد گردشگران مثل ملیت ومشخصات نوع سفر آنها
2-خواسته ها و تمایلاتشان از سفر
3- وضعیت اقتصادی گردشگران و کشورهای مبدا
مقاله دوم :
شاخص رقابت پذیری توریسم و سفر: تاثیر حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، سرویس های سفرو و حمل و نقل بر روی توریسم بین المللی داخلی و خارجی
هدف این مقاله بررسی تاثیر حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی ، سرویس های سفر و حمل و نقل بر روی توریسم بین المللی داخلی و خارجی در قالب۱۹ کشور توریسم پذیر در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ می باشد.
با در نظر گرفتن اجزای اصلی تحلیل، این مقاله شاخص رقابت پذیری حمل و نقل و توریسم را در قالب شاخص توریسم خارجی و شاخص توریسم داخلی معرفی نموده است. همچنین در این تحقیق از پنل رگرسیون cointegration FMOL جهت نتایج دقیق تر استفاده شده است.
شاخص توریسم داخلی بین المللی شامل مواردی همچون ورود مسافر، توریسم پذیری، پذیرش مسافران، حمل و نقل وسائل سفر می باشد و شاخص توریسم خارجی در گردشگری بین المللی مواردی مانند مقصد سفر، هزینه های توریسم، هزینه های مربوط به حمل و نقل مسافران و آیتم های مربوط به سفر را شامل می شود..
نتایج علت و معلولی نیز وجود رابطه دوگانه بین توریسم داخلی، حمل و نقل هوایی و مسافرانی که به وسیله حمل و نقل ریلی جابجا می شوند و تجارت آزاد و سرویس های مربوط به سفر و حمل و نقل را اثبات می نماید.
همچنین در عین حال رابطه دوگانه بین شاخص داخلی و حمل و نقل ریلی کالا، بین حمل و نقل بار به وسیله هواپیما نسبت به فاکتور های تجارتی و بین سرویس های مسافرتی نسبت به حمل و نقل هوایی وجود دارد.
شاخص توریسم خارجی وجود یک رابطه دوگانه علت و معلولی را بین حمل و نقل هوایی و حمل و نقل ریلی، بین سرویس های حمل و نقل و مسافرت تایید می نماید همچنین در ضمن روابط علت و معلولی بین شاخص خارجی نسبت به فاکتور های تجارت، بین حمل و نقل هوایی مسافران نسبت به خدمات مسافرتی، و بین میزان جابجایی کالاها به وسیله حمل و نقل ریلی نسبت به میزان تجارت و خدمات حمل و نقل را اثبات می نماید.
نتایج مربوط به آنالیز واریانس نشان می دهد که حمل و نقل هوایی به طور قابل ملاحظه ای بر روی شاخص توریسم داخلی و خارجی تاثیر می گذارد. همچنین میزان مسافران ریلی و آزادی تجارت حداقل تاثیر را بر روی شاخص های داخلی و خارجی توریسم در یک دوره ده ساله داشته اند.
در این مقاله به این نتیجه می رسیم که اهمیت بخش حمل و نقل در جهت توسعه توریسم جهانی فرضی مثبت است. تمرکز بر روی حالات مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی ، حمل و نقل ریلی و سیستم های حمل و نقل و مسافر میتواند به توسعه و پیشرفت توریسم بین المللی کمک نماید.
مقاله سوم :
اهمیت حیاتی حمل و نقل به عنوان یک ثابت توسعه توریسم : یک رویه تاریخچه زمانی مطالعه موردی در مورد جزیره Mauritius
تحقیقات بسیار کمی در مورد اهمیت حمل و نقل به عنوان یک فاکتور اساسی در توسعه مقاصد توریسم صورت پذیرفته است با توجه به اینکه این امر توسط بسیاری از نویسندگان مقالات تایید شده است.
در این مقاله ما قصد داریم به شناسایی و دسته بندی فاکتورهاییکه شهر Mauritius برای توریست ها جذاب می نماید بپردازیم همچنین اهمیت حیاتی سیستم حمل و نقل در جذابیت مقاصد گردشگری را مورد بررسی قرار دهیم.
ایده پردازی نوین مقاله بر این است که مسئله تقاضای مرسوم را در تابع توریسم جهانی را جهت در برگرفتن نماینده سرمایه عمومی که با زیرساختهای حمل و نقلی وغیر حمل و نقلی درارتباط است بسط میدهد.
همچنین از تحلیلهایcointegration شده جهت مدل سازی ثابت های توریسم در اقتصاد یک جزیره کوچک استفاده می نماید. نتایج تحلیل به ما نشان می دهد که سیستم حمل و نقل موجود یک کشور میتواند به صورت مثبتی بر روی ورود توریست به آن کشور در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر گذار باشد.
در گزارش ها نیز آورده شده است که زیرساخت های مربوط به توریسم نسبت به زیر ساخت های حمل و نقلی در معادلات توریسم از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. زیرساخت های غیر حمل و نقلی اگرچه یک نشانه مثبت قلمداد میگردند اما طبق یافته ما تاثیر ناچیزی دارند. این تحقیق همچنین اهمیت حمل و نقل در اضافه نمودن به ارزش خدمات و تجربه مسافران در توریسم می پردازد.
لیست مطالب داخل پاورپوینت کمکی :
- مقدمه
- دیدگاه علمی در حوزه گردشگری
- حمل و نقل از نظر متخصصان گردشگری
- عوامل دیگر تاثیرگذار درتقاضای گردشگری
- گردشگری از منظر متخصصان حمل و نقل
- مد های مختلف حمل و نقلی
- رویکرد اقتصادی/اجتماعی در نگاه به رابطه سیستم حمل و نقل و گردشگری
- انواع حمل و نفل
- دریایی
- حمل و نقل ریلی
- هوایی
- نقش حمل و نقل در توسعه صنعت توریسم
- نتیجه گیری
- منابع