سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

بررسی اشکال اجرایی همگرا نبودن اعضاء در مهاربند همگرا

قیمت:

۵,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

در بند 10-3-9-1-1 مبحث دهم ویرایش 87 ، یک تعریف کلی از قاب های همگرا ارائه شده است که طبق این تعریف باید نیروهای اعضاء قاب در محل گره همگرا شوند.

در این سیستم محورهای خنثی در تیر‌، ستون و عضو مهاری از یک نقطه‌، در محل هر اتصال عبور می‌کند و به همین علت به آنها همگرا یا هم مرکز‌، اطلاق می‌شود. ‌

-طبق بند 10-3-9-1-1 مبحث دهم ، در قابهای همگرا مقاومت جانبی سازه با استفاده از رفتار فشاری – کششی اعضاء تامین میشود و قاب مانند یک خرپا عمل نموده و به خاطر هندسه بادبندهای همگرا ، این نوع سیستم عمل خرپائی را به طور کامل با اعضائیکه در محدوده الاستیک و تحت بارهای محوری هستند ، ایجاد کرده و با تامین سختی و مقاومت جانبی زیاد و عملکرد مناسب آن در زلزله ها ؛ از متداول ترین سیستم های باربر جانبی است .

-در مورد بادبند های شورون و به طور کلی بادبندهای همگرا باید به این نکته دقت شود که محل تلاقی محورهای اعضای مورب آن‌ ها، باید روی محور میانی جان تیرِ متصل به مهاربند قرار گیرد.

-مهاربندی هایی به شکل 7 و 8 ای که در محل اتصال به تیر دارای خروج از مرکزیت کمتر از ارتفاع تیر هستند ، به عنوان مهاربندی های همگرا محسوب می شوند.

-بادبندهای همگرا ، ضوابط و الزامات بسیاری داشته و طراحی آن ها دارای نکات فراوانی می باشد ولی اصلی ترین نکته در مورد این بادبندها که بقیه فرایند طراحی بر اساس آن شکل میگیرد ، این است که باید محور تیر و بادبند و ستون در محل گره با یکدیگر همگرا بوده و از یک نقطه عبور کنند . اما در اجرا متاسفانه شاهد موارد متعددی از عدم عبور محور بادبند از محور تیر و ستون می باشیم .

-محور بادبند باید بر محل تلاقی محورهای تیر و ستون منطبق باشد. در غیر این صورت نیروهای خارج از محور موجب ایجاد لنگر خمشی یا پیچشی می شوند.

-صفحات اتصالی بادبند باید کاملا صاف و زیر آکس تیر باشند  و تابیدگی ورق باعث خارج شدن آن از آکس تیر میشود و ورق ها را نباید در لبه تیر نصب نمود .

در این پاورپوینت اصل مهم همگرا بودن محور اعضاء در مهاربند همگرا توضیح داده شده و تصاویری از اشکالات در عدم اجرای صحیح این اصل پایه مهاربندهای همگرا ارائه شده است . برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • تعریف کلی قاب های همگرا
  • همگرا شدن محور نیروهای سه عضو مهاربند ، تیر و ستون
  • اعمال نیروی زلزله و طریقه انتقال این نیرو به وسیله مهاربندها به فونداسیون
  • انواع پیکر بندی های مجاز در مهاربند های همگرا طبق بند10 -3-9-1-3
  • تلاقی محور بادبند با محور میانی تیر
  • رعایت تقاطع محور میانی تیر با محور پروفیل های بادبند هشتی
  • نمونه نقشه بادبند هفتی با رعایت تقاطع محور تیر با محور میانی بادبند و  رعایت تقاطع محور میانی بادبند با محور تیر و ستون
  • مرز بین مهاربند های شورون 7 و 8 با مهاربند واگرا از دید مبحث دهم
  • مراحل اصلی اجرای بادبند ها
  • ضرورت شاغول بودن ستون ها
  • تصاویری از عدم همگرایی محور اعضا در قاب های همگرا
  • عدم عبور محور بادبند از محل تقاطع تیر و ستون
  • خارج از محور جوش دادن بادبند بر روی گاست پلیت
  • عدم عبور محورهای خنثی در تیر‌، ستون و عضو مهاری از یک نقطه‌ . به ویژه در مهاربند طبقه بالایی
  • عدم رعایت شکل هندسی و ابعاد نامناسب گاست پلیت
  • عدم قرار گیری گاست پلیت در زیر آکس تیر
  • اتصال نامناسب عضو مهاربند به صورت خارج از مرکز با نصب ورق اتصال در لبه بال ستون و تیر
  • نمونه ای از اتصال گاست پلیت به ستون و صفحه ستون و رعایت همگرایی محور اعضاء
  • عدم رعایت تقاطع محور بادبند با محور ستون و کف
  • فاصله زیاد بین محور بادبندها ، با محل تلاقی محور تیر و ستون
  • اجرای بسیار نامناسب مکان قرار گیری گاست پلیت ها
  • حل مشکل فاصله گاست با تیر !

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,