لیست مطالب داخل این پاورپوینت:
- چیلر
- انواع چیلر
- الف : چیلرهای تراکمی تبخیری
- ب: چیلرهای جذبی
- انتخاب چیلر از روی کا تا لوگ
- ظرفیت سرمایی چیلر بر حسب تن تبرید
- دمای اب سرد خروجی از چیلر
- دبی اب سرد خروجی از چیلر
- اختلاف دمای اب سرد ورودی و خروجی چیلر
- دمای اب خروجی از کندانسور
- دمای تقطیر
- دبی اب خنک کننده کند انسور
- چیلرهای کمپرسوری پیستونی
- کنترل ظرفیت در چیلرهای کمپرسوری پیستونی (1: با چند کمپرسور 2:کمپرسورهای دو سرعته 3 : بی بار شدن هر سیلندر 4:بای پس کردن گاز )
- چیلر سانتر یفیوژ
- کنترل ظرفیت در چیلرها سانتریفیوژ
- چیلر با کمپرسور روتاری (نوع غلطکی – نوع تیغه ای – نوع پیچی – نوع مارپیچی )
- سیستم کنترل و حفاظت چیلر کمپر سوری
- کنترل فشار ماکزیمم در کندا نسور ( گاز خروجی از کمپرسور )
- کنترل فشار روغن
- کنترل ضد یخ زدن ( کنترل درجه حرارت اب سرد )
- کنترل ضد یخ در اوا پراتور
- حفاظت ازدیاد بار موتور
- چیلرهای ابزورپشن
- سیتم کنترل و حفاظت چیلر ابزورپشن
- فلوسو یچ برج خنک کن
- کنترل حداکثر فشار و درجه حرارت در ژنراتور
- دلایل استفاده ازچیلردارای چند کمپرسور
- مشخصه های عملکرد و مشکلات بهره برداری کمپرسورهای رفت وبرگشتی
- کنترل ظرفیت چیلرهای رفت وبرگشتی
- مصرف انرژی چیلر
- چیلرهای جذبی
- محلول مبرد – جاذب لیتیوم برو ماید
- چیلرهای جذبی با ظرفیت زیاد از نوع لیتیوم برو ماید – اب
- مزیت چیلرهای جذبی با ظرفیت زیاد از نوع لیتیوم برو ماید – اب
- اجزاء چیلرهای جذبی با ظرفیت زیاد از نوع لیتیوم برو ماید – اب
- کنترل ظرفیت چیلرهای جذبی با ظرفیت زیاد از نوع لیتیوم برو ماید – اب
- کنترل در جه حرارت اب تقطیر کننده
- وسایل حفاظتی دستگاه های جذبی نوع لیتیوم برو ماید – اب
- عملکرد سیستم سیکل لیتیوم بروماید – اب
- انتخاب و کاربرد تجهیزات
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
الف : چیلرهای تراکمی تبخیری:
چیلرهای تراکمی تبخیری اساسا تشکیل شده اند از:
اواپراتور و کمپرسور و کندانسور و شیر انبساط و تعدادی وسایل کنترل .
مایع مبرد در داخل پوسته اواپراتور که فشار ان کمتر از فشار جو است تبخیر شده حرارت نهان تبخیر خود را از اب جاری در لوله ها گرفته انرا خنک می کند . بخار خشک مبرد ازطریق لوله مکش به کمپر سور می رود و فشار و دمایش افزایش یافته به کندانسور ارسال می گردد. در داخل کندانسور بخار داغ مبرد توسط اب جاری در لوله ها بتدریج تقطیر گردیده پس از عبور از شیر انبساط و تقلیل فشار بار دیگر به لوله های اواپراتور فرستاده می شود تا پرسه فوق تکرار گردد.
اب سرد تهیه شده در چیلر توسط پمپ به کویل دستگاه هواساز یا فن کویل ارسال می گردد
1) چیلرهای کمپرسوری پیستونی :
کمپرسور این چیلرها یا به صورت باز است که در ان الکتروموتور خارج از محفظه سیلندر و پیستون است و توسط کوپلینگ و یا در ظرفیت های بیشتر توسط تسمه به کوپرسور وصل شده و یا به صورت بسته که الکترومتور و پیستون و سیلندر ها همه در یک محفظه قرار دارند که کاملا در زبندی شده و گاز مبرد در اطراف سیم پیچ الکترومتور جریا ن دارد ( کمپر سور یخچال و فریزر از این نوع هستند .)
نوع دیگر ان نیم بسته می باشد . که محفظه قابل باز شدن می باشد و در مواقع تعمییر می توان ان را باز کرد البته باید مجددا گاز به مدار تزریع کرد .
این کمپرسورها به ظرفیت های از 8/1 اسب الی 200 ساخته می شوند .
نوع تمام بسته تا 50 اسب بخار ساخته می شود .
نوع نیم بسته تا 400 اسب بخار ( با کمپرسور )
نوع باز تا 1400 اسب بخار
کنترل ظرفیت در چیلرهای کمپرسوری پیستونی :
بر حسب نیاز شبکه به بار کم یا زیاد پیلر ها باید تغییر ظرفیت دهند لذا این تغییر ظرفیت توسط سیستم های فرمان دهنده انجام می گیرد که به چهار طریق می توان تغییر ظرفیت چیلر را انجام داد.
1: با چند کمپرسور :
که یک به یک خاموش شده و یا روشن می شوند و ظرفیت کم و زیاد می شود ( کمپرسورهای HP4-200)
2:کمپرسورهای دو سرعته :
که با کم شدن در هر یک از انها ظرفیت کم و زیاد می شود ( کمپرسورهای HP7.5-20دور این کمپر سورها 1800-3600 RPM می باشد و ظرفیت انها در سرعت کم 50% کم می شود .
3 : بی بار شدن هر سیلندر :
پیستون در هر سیلندر حرکت می کند ولی عملی در سیستم انجام نمی دهند این کمپرسورها از 7.5 – 100 HP هستند .
4:بای پس کردن گاز :
پیستون کار می کنند ولی گاز را به پشت خود انتقال می دهند و در واقع یک گردش گاز از جلو به پشت دارند بدین صورت که گاز داغ خارج شد از اواپراتور مجددا از خارج از کمپرسور به بعد از شیر انبساط رفته و وارد اواپراتور می شود در نتیجه گاز و مایع تماما از اواپراتور عبور می کنند و گاز هم خنک می شود ( چون مایع منبسط شده مقداری از حرارت ان را می گیرد )
مسیر بای پس توسط شیر مغناطیسی باز و بسته می شود .
2: چیلر سانتر یفیوژ :
این چیلرها از 100 تن تا 10.000 تن تبرید ساخته می شوند .نگهداری این چیلرها به دلیل کم بودن قطعات متحرک راحت می باشد چیلرهای سانتر یفوژ تا ظرفیت 1300 تن به صورت پکیچ ساخته می شوند . ولی در ظرفیت های بیشتر کندانسور و سایر تجهیزات بطور مجزا نصب می شوند .
کمپرسور این چیلر ها مثل توربین های گاز یا بخار می باشد روش کار چیلر به این صورت است که مایع تبرید که تحت فشار بالا قرار دارد از کف کندانسور به محفظه میانی می ریزد این محفظه دارای دو قسمت است که در حد فاصل ان دو یا یک شیرشناور دار قرار دارد شناور با جمع شدن مایع در قسمت بالائی باز شده و مایع وارد قسمت زیرین می شود در این قسمت بخشی از مایع به صورت بخار فلاش ازاد می گردد و سبب می شود که مایع خنک شود .
این بخار فلاش به کمپرسور هدایت می گردد مایع خنک شده وارد محفظه سرد کن می گردد و چون تحت مکش کمپرسور قرار دارد به بخار فلاش تبدیل می شود و درجه حرارت مایع بیشتر کاهش می یابد و سبب سرد شدن اب موجود در کویل می گردد.
کنترل ظرفیت در چیلرها سانتریفیوژ:
کنترل ظرفیت در این چیلرها توسط تغییر سرعت موتور کمپرسور انجام می گیرد که در نتیجه با کاهش مکش و تبخیر بیشتر مایع مقدار برودت افزایش می یابد . در این کمپر سورها روغن هیچ تماسی با ماده مبرد ندارد و یاطاقانها کاملا در زبندی می شوند .
3 : چیلر با کمپرسور روتاری :
کمپرسورهای روتاری در انواع چهار گانه زیر ساخته می شوند:
-نوع غلطکی
-نوع تیغه ای
-نوع پیچی
-نوع مارپیچی
- نوع غلطکی : در این کمپرسور محور میانی که حالت خارج از مرکز را دارد در داخل یک سیلندر گردش می کند و همواره با جدار ه سیلندر در یک نقطه تماس دارد و نیز یک تیغه فنر دار همواره با سیلندر در تماس است دریچه مکش و دهش در دو طرف و نزدیک تیغه قرار دارند و لذا محور با چرخش خود گاز مبرد را مکیده و تحت فشار به دریچه خروجی هدایت می کند .
- نوع تیغه ای : در این کمپرسوریک محور خارج از مرکز قرار دارد که در چهار طرف ان چهار تیغه فنر دار د قرار گرفته که همواره با سیلندر تماس دارند محور با چرخش خود گاز مبرد را از درچه مکش مکیده و تحت فشار به دریچه خروجی می دهد .
- نوع پیچی : در این کمپرسور دو قطعه مارپیچ وجود دارد که تیغه های یکی درو ن دیگر می رود و با گردش خود گاز مبرد را از انتها ی خود مکیده و تحت فشار قرا ر داده و خارج می کند .
- نوع مارپیچی : در این کمپرسور دو سری پره حلزونی روی یک صفحه دایره شکل نصب شده است که یکی ثابت است و دیگری حالت ازاد دارد و در نقطه وسط فیکس شده است .گاز توسط چرخش این صفحه در فضای بین دو پره قرار گرفته و پره ازاد ان را قسمت به قسمت به جلو برده و تحت فشار قرار داده و از مرکز دایره خارج می کند .
اجزاء چیلرهای جذبی با ظرفیت زیاد از نوع لیتیوم برو ماید – اب :
1: مولد یا تغلیظ کننده
2:کندانسور
3:جذب کننده
4:تبخیر کننده
5:مبدل حرارتی محلول
6:مبدل حرارتی محلول
7:تخلیه کننده
8:پمپ های تبخیر کننده و محلول
9:شیر انبساط مکانیکی