بتن ریزی در زیر آب شامل دو مورد ساختن سازه مورد نظر در زیر آب و تعمیر سازه در زیر آب می شود که در این نوشته با هر دو این حالات آشنا می شویم .

- الف- ساختن سازه مورد نظر در زیر آب :
-در مواردی که بتن ریزی در زیر سطح آب مورد نظر باشد می توان از دو روش زیر بهره گرفت :
- 1- بتن ریزی با قیف و لوله :
-در این روش باید دقت شود تا در اثر جریان آب مواد سیمانی شسته نشوند .
-لازم است برای بتن با کارائی زیاد ، بتن ریخته شده در آب حداقل 350 کیلوگرم در متر مکعب مواد سیمانی داشته باشد .
-نسبت آب به سیمان در طرح اختلاط نباید از 45/0 تجاوز کند .
-سیستم قیف و لوله باید کاملا” آب بند بوده و بتن به راحتی در آن حرکت نماید .

-در طول مدت بتن ریزی باید این سیستم از بتن پر باشد.
-قطر لوله باید حداقل 8 برابر قطر بزرگترین اندازه سنگدانه مصرف باشد .

-اسلامپ بتن باید بین 170 تا 250 میلیمتر انتخاب شود .
-سر لوله همواره باید به میزان 100 تا 150 سانتیمتر در داخل بتن ریخته شده قرار گیرد .
- 2-بتن ریزی با پمپ :
– برای بتن ریزی با پمپ ، باید طرح اختلاط بتن چنان انتخاب شود که نسبت آب به سیمان کمترین مقدار ممکن را داشته و مقدار آن از 6/0تجاوز ننماید .
– مقدار سیمان باید نسبتا” زیاد باشد ( در محدوده 350 تا 400 کیلو گرم در متر مکعب ) تا چسبندگی کافی بتن تأمین شود و خطر شسته شدن سیمان از بین برود .
-به منظور افزایش کارائی بتن می توان از سنگدانه های گردگوشه استفاده نمود .
- استفاده از دانه بندی پیوسته با حداکثر اندازه 38 میلیمتر و همچنین مقدار کافی ریزدانه ضروری است .
-چنانچه سنگدانه ها حاوی مقدار کافی ریزدانه نباشد ، می توان با افزودن مواد ریز چسبندگی کافی را در بتن ایجاد نمود.
-بتنی که پمپ می شود باید تا حدی روان تر باشد تا از مسدود شدن لوله ها جلوگیری شود .
-به منظور آنکه آب به سیمان از حد مجاز بالاتر نرود باید برای تأمین روانی از مواد افزودنی مناسب نظیر روان کننده ها و فوق روان کننده ها یا مواد افزودنی آب نگهدار استفاده شود .
-جز در مواردی که افزودنیهای ویژه مصرف می شود ، باید از سقوط آزاد بتن به داخل آب جلوگیری کرد تا پدیده جداشدگی ذرات رخ ندهد .

- روش اجرا :
-هنگام بتن ریزی باید اختلاف فشار هیدرولیکی داخل و خارج قالب از بین رفته و سطح آب در داخل و خارج قالب در یک تراز باشد .
-در موقع بتن ریزی با لوله باید همیشه انتهای تحتانی لوله حداقل به طول 1 تا 5/1متر داخل بتن باشد به طوری که آب نتواند از پایین وارد لوله شود . برای این منظور باید بتدریج با پر شدن لوله آن را بالا کشید .
-باید از ایجاد سطوح افقی که لایه های مختلف بتن را از یکدیگر جدا می کنند اجتناب شود .
-وقتی سطح بتن به حد فوقانی مورد نظر رسید ، باید آن قسمت از بتن که با مواد بیرونی درآمیخته و دانه های شن و ماسه و شیره بتن از هم جدا شده ، جمع آوری و بیرون ریخته شود . این کار باید تا رسیدن به بتن خمیری سالم ادامه یابد .
- استفاده از افزودنی awa :
Awa یا anti washout admixture برای اولین بار در یونان اختراع و سپس انواع پیشرفته تر آن در ژاپن و آمریکا ساخته شد.
Awa دارای مشتقات سلولزی و پلی ساکاریدهایی می باشد که سبب افزایش ویسکوزیته ی آب می شوند. محققین در زمینه awa معتقدند که وقتی زنجیرهای پلیمری طویل وارد آب شده و با مولکول های آب پیوند برقرار می کنند ویسکوزیته ی آب را افزایش می دهند. با این کار ظرفیت چسبندگی مواد جامد به آب بیشتر شده و دیگر نگران جداشدگی نخواهیم بود .
- ب- تعمیر سازه های بتنی در زیر آب :
– در ابتدا سطح مورد نظر برای تعمیر باید کاملا از شن و ماسه مواد زاید پاک شود و سپس از تکنیک هایی همچون جت آب و جت هوا به منظور ایجاد چسبندگی مناسب بین بتن و سطح مورد نظر استفاده شود .
-علاوه بر این روش هایی نیز برای بازرسی از بتن ساخته شده در زیر آب هم وجود دارد که به اختصار در مورد آنها توضیح می دهیم :
- 1- بازرسی چشمی :
معمولا شرایط محیطی این کار را محدود می کند مخصوصا اگر آب دریا متلاطم باشد اما در هر صورت روش کار، بازدید از پروژه مورد نظر توسط چشم است.
- 2- بازرسی صوتی :
با استفاده از رادارها و لیزرهای مخصوص برای فرستادن امواج به قسمت مشکوک سازه و دریافت آن می توان به خراب یا سالم بودن آن پی برد.
تصاویری دیگر با موضوع بتن ریزی زیر آب :








-برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بتن ریزی زیر آب به لینک های زیر مراجعه نمائید :
پاورپوینت عملیات بتن ریزی زیر اب