- San Fransisco Musem of Modern Art(SFMOMA)
- معمار: ماریو بوتا
- تاریخ پروژه: 1989 تا 1995
- مساحت پروژه:225,000 square feet
- سازه: دیوار باربر و ستون
- مصالح: بلوک آجری ، سنگ مرمر
-موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1995میلادی افتتاح شد.پس از آنکه معلوم شد که محل موزه در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است و دیگر برای موزه کفایت نمی کند , هیات امنا تصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد و ساختمان جدید را در یربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy یعنی در محل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه جنوب خیابان«مارکت »که 35هکتار وسعت دارد,بسازد.
جان لین مدیر موزه می گوید پس ازجست وجوی بسیار برای معمار, سرانجام کار به بوتا محول شد.چون موزه ای می خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه ای بدون حضور بیرونی بودیم. معمار این خواست را به معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد و استوانه ناقصی را در مرکز طرح طبقه طبقه خود قرار داد و آنرا «سری که چهره اش را به مرکز شهر نشان می دهد» نامید. اگرچه یک منتقد هنری در یک روزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را «مهمانی از فضا» نامید , اما شکل آن برای کسانی که با کارهای بوتا آشنایی دارند,بیگانه نیست. لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیتهای این معمار از ابتدا تا امروزاست.
موزه دارای 50000 مترمربع فضای نمایشگاهی است. درسقف گالری هایی که با نور طبيعی روز روشن می شوند, نورگیرهایی وجود دارند که ساده به نظر می آیند.سطح دوشیب شیشه ای با پایه ای از صفحات فلزی که با زاویه سوراخ شده اند تا اجازه دهند که فقط نورشمالی به دوعدسی پلاستیکی منحنی بتابد. ارتفاع سقف گالری ها بین 4,85و5,48و7,16متر متغیر است.
در طرح,نورگیر عظیم بالای پلکان مرکزی بیضی شکل است اما چون روی برش بالای استوانه با زاویه 5 4درجه نصب شده است,از دور همچون دایره به نظر می آید.نورگیر از شیشه کاملا شفاف به ضخامت نیم اینچ (1,27 سانتیمتر)ساخته سده است و سایه های زیبایی را در داخل استوانه ایجاد می کند.
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو یک ساختمان چشمگیر و شاید آخرین نمونه از یک نوع معماری در حال نابودی است.این ساختمان منطبق بر محیط نیست, بلکه محیط خاص خود را ایجاد کرده است.درون خود را آشکار نمی سازد,بلکه آنرا پنهان می نماید.بیانگر ارزشهای جدیدی نیست, بلکه ارزشهای موجود را تصدیق می کند.موزه ای نیست که نشانگر چند فرهنگ یا فی الواقع و اصالتا احساسی باشد,بلکه یک موزه است.بیننده این امر را می پذیرد که این موزه, به عنوان یک نهاد هنری,حق دارد که برتری وجودی خود را بر محیط اطرافش تحمیل کند,یا آنرا رد نماید.
-جهت قرار گرفتن ساختمان در سایت به چند دلیل هوشمندانه می نماید:
- اول اینکه امکان استفاده از نور شمالی را برای فضاهای داخلی فراهم آورده است.
- دوم اینکه به نظر می رسد ساختمان در تمام ساعات روز سایه داشته باشد که این خود مزیتی است و باعث ایجاد نمای فعال و متحرک از ساختمان می شود.
- به علاوه اینکه هدف اصلی از این قراردادن ساختمان نمایش دادن بهینه نمای اصلی می باشد.که این نما در واقع به سمت مردم(میدان موسکونی) می باشد.در واقع ساختمان به شهروندان احترام گذاشته واز آنها دعوت می کند که به دیدار درون آن بیایند.
حجم ساختمان تشکیل شده است از یکسری مکعب مستطیل (احجام افلاطونی) به اضافه یک برج استوانه ای که با مهارت خاصی برش خورده است.معمار به پیروی استاد خود لویی کان معماری مدرن کاملا آزاد رابه احجام کاملا هندسی کشانده است.
-عقب نشستگی طبقاتی ساختمان چندین نکته را حائز اهمیت نشان می دهد:
- حجم پس نشسته از سنگینی ساختمان دربرخورد با مخاطب می کاهد.
- ایجاد خط آسمان هماهنگ با حضورشهری می نماید.
- ایجاد نماهای پلکانی برای هدایت به سمت نمای ورودی.
- کمک به هرمی دیده شدن ساختمان واثر پرسپکتیو.
- درخدمت ایجاد نمای فعال ,باتوجه به اینکه مد نظر معمار یک حجم با پوسته های بسته وغیر شفاف بوده.
- ایجاد زمینه ای برای حضور استوانه نورانی درمرکز به عنوان نمادی از آنچه درطراحی بنا برای معمارمهم بوده است.
در این پاورپوینت بسیار کامل در 190 اسلاید ، تمام ویژگی ها ، نکات طراحی و تحلیل موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو بیان شده و تصاویری از قسمت های داخلی ، نقشه ها ، پلان ها ، برش ها و تحلیل فضاها و پلان ها نیز در داخل پاورپوینت قرار داده شده است .برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.