بخش های مختلف این پاورپوینت:
-بخش اول :مقدمه(معنی نما درلغت نامه دهخدا ،ترکیب نما ،بازشو ها درنما ،محدوده نما ،تعریف نما ، کنج یا گوشه نما)
-بخش دوم: سیر تحول تاریخی مفهوم سنتی نما و مفهوم نما (در دنیای باستان: مصر ـ یونان ـ ایران ، در قرون وسطی ، در ایران دوره اسلامی ، از رنسانس تانئوکلاسیسم ، مدرنیسم ، پست مدرنیسم ، گرایش جدید ،نقش نما ، مواردی که باعث اغتشاش و ناهماهنگی در بدنه شهری می شوند ، طراحی نمای مناسب و هماهنگ تحت تاثیر عناصر و جزئیات ساختمانی ، نحوه ارائه نقشه نما جهت ارائه طرح و بررسی در کمیسیون نما ، نحوه طراحی ساختمان متناسب با اقلیم ،طراحی نما،سقف ها،پنجره ها، پروفیل ، نرده و شیشه ، قوس ، قوس نیم دایره ، قوس شاه عباسی ، ژوئن یادرزانبساط ، درز انبساط در بام ، عناصر پر اهمیت در نما ، ورودی ، طبقه همکف ، تراس ،لبه بام )
-بخش سوم:انواع نماهای رایج (آجر نما ، نمونه ای از نمای ساختمان با آجرنما ،سنگ نما ، محاسن و معا یب آجر نما ، سنگ نما ، محاسن و معا یب سنگ نما ،عمده ترین سنگ هایی که در عملیات ساختمانی در ایران بکار می روند ، تراورتن، گرانیت ، کوارتزیت ، مرمریت ، ماسه سنگ ، سنگ توف ، سنگ آهک ، شیست ، نمای سیمانی )
-بخش چهارم: انواع نماهای نوین در ساختمان (نمای کامپوزیت آلومینیوم ، محاسن ومعایب ورق های کامپوزیت آلومینیوم ، رایج ترین موارد استفاده کامپوزیت پانل ، نحوه زیر سازی کامپوزیت ، انواع ورق های کامپوزیت رایج در بازار ، الوبوند ، ال کلد ، الکو بست ، الوتایل ، سفال نقش برجسته ، پانل های والستون ، سنگ های متیوس و آذرتاب )
-بخش پنجم: تصاویری ازنمونه نما های ایرانی وخارجی
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
- در دنیای باستان: مصر ـ یونان ـ ایران:
-در معابد مصری مراسم خاص مذهبی ایجاب میکرده است مسیر ویژه و برجستهای به وجود آید که از ورودی تا عمق پنهانترین بخش بنا امتداد یابد. نما به عنوان آغاز این مراسم مهم مذهبی، به صورت پرده عظیم آرایش یافتهای، عمود بر محور ساماندهی فضا، در مقابل فضای شهری قرار میگرفت.
-در ایران عهد هخامنشی و ساسانی به نماسازی بسیار توجه میشد. چنان که گولینی در رابطه با مفهوم فضا در معماری هخامنشی اشاره کرده است.
-معماران ایرانی نه فقط به طراحی نما توجه داشتهاند بلکه مسیر ویژهای را طراحی کردهاند که بیننده از طریق حرکت در آن، طبق نظمی از پیش تعیین شده، نما را درک کند.
- در قرون وسطی:
-در قرون وسطی و خصوصاً با پیدایش شهرهای بزرگ در قرون دوازدهم تا چهاردهم، که با رشد زندگی شهری همراه بود. فضای شهری، از جمله خیابان و میدان، اهمیت بسیار یافت.
-فضای عمومی شهر نقش حیاط، به عنوان فضای باز مکمل ساختمان. را به خود اختصاص داد.
-جهت ساختمانها از نظر سازماندهی فضایی به بیرون متوجه شد و نمای اصلی نیز در بیرون قرار گرفت.
-خیابانها در قرون وسطی ردیف به هم فشرده نمای ساختمانهای مسکونی چند طبقه بودند.
-طبقه همکف عموماً به کارگاه، انبار یا اسطبل اختصاص یافته و بخش مسکونی در بالا قرار میگرفت.
- در ایران دوره اسلامی:
-بخش عمدهای از ساختمانها و مجموعههای این دوره به لحاظ نمای درونی قابل بررسی هستند.
-در اکثر ابنیه حیاط مرکزی کانون ساماندهی فضاست و جهت ساختمان به سوی این کانونها تعریف شده است.
-نمای ساختمان به عنوان جزئی از نمای شهری در ایران پس از قاجار به ندرت معنی داشته است.
-نما مانند پوستهای تزئینی، که عناصر ساختمانی و سازه را در برمیگیرد، مفهومی است که در مساجد ایرانی تا دوره صفوی به طور روزافزون تقویت شده است.
- مدرنیسم:
-اصطلاح مدرنیسم در اینجا برای این به کار رفته است که تفاوت ماهوی را با جنبش مدرن نشان دهد.
-در هر حال اساتید معماری مدرن، لوکوربوزیه، رایت و گروپیوس بحث حجم و سیمای چهاربعدی ساختمان، یعنی آنچه را در طول تجربه عینی از فضا در ذهن میماند، جایگزین جنبه دو بعدی و تصویری ـ نمادین آن کردند.
-میس و ندررهه در ابنیه متعلق به دانشگاه ایلینویز و در آسمان خراشهای سیگرام و لیک شور به طور غیرمستقیم به نما و ارزش زیباییشناسی آن ارج نهاده است.
-معماری ایدئولوژیک بین دو جنگ جهانی در ایتالیا، آلمان و شوروی نماسازی را با هدف نمایشی و صحنهآرایی فضاهای مهم شهری ـ محل تجمع، رژه و انجام مراسم تأییدکننده حکومت ـ رواج داد.
-آسمان خراشهای نیویوریک، شیکاگو و دیگر شهرهای بزرگ آمریکا در دهههای پنجاه تا هفتاد میلادی به تبعیت از سنت مکتب شیکاگو و به خاطر الزامات فنی جدا کردن مقوله پوشش بیرونی از اسکلت درونی و نظام طبقات، به عنصر نما به عنوان موضوع مستقل طراحی پرداختند.
-نمای پردهای، که در معماری قرون وسطایی انگلیس به دیوار بیرونی استحکامات نظامی و قلعهای اطلاق میشد.
- پست مدرنیسم:
-بحث معماری پست مدرنیسم در اواخر دهه هشتاد در مورد امروزی بودن دیروز، جدا از مباحث روشنفکرانه و فلسفی که شاید تنها در اواخر دهه هشتاد و در دهه نود تبلور وقاعی یافت، به صورت نوعی مد تاریخگرایانه و تزئینگرایی سبکی درآمد که:
هدفش سرکوب کردن معماری جعبهای، بدون رنگ و ساده دوره قبلی بود،که به دلیل توسعه شهرها به صورت غیرقابل تحملی یکنواخت شده بود.
-معماری اغلب مبتذل پست مدرنیست دهه هشتاد تداعی کننده مدلباس در دهه هفتاد و موسیقی تجاری در دهه نود است.
- گرایش جدید:
-پس از رواج نمای پردهای بحث جایگزین کردن مفهوم نما با مفهوم جدید پوسته مطرح شد.
– تکنولوژیهای جدید و دیوارهای تهویه شده دو جداره (که بین آنها هوا جاری است) نیز این مقوله را تقویت کردند.
-معماران هایتک، که در میان آنها را جرز و پیانو پیروان و شاگردان پرووه بودند، ابداع زیباییشناسی و فناوری در زمینه پوسته را به همراه ابداع سیستمهای سازهای جدید برای خلق فضاهای تجربه نشده در دستور کار خود قرار دادند.