سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

اقتصاد فرودگاه

قیمت:

۵,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-این مطلب بر کسی پوشیده نیست که مسئله حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی جوامع بشری بوده که باعث رشد و تعالی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور نیز می گردد. به عبارت ساده تر رشد و توسعه اقتصادی هر کشور با سیستم های مطلوب حمل و نقلی آن، دارای عملکرد و تأثیری همسو می باشند.در ادبیات اقتصادی ، توسعه حمل و نقل چون گردش خون در کالبد اقتصادی هر کشور است و با تسریع در این گردش، نیازهای حیاتی و اولیه اقتصادی در جامعه سریعتر برآورده می شود.

-همانگونه که راه ها و بزرگراه ها در حمل و نقل جاده ای ، و راه آهن در حمل و  نقل ریلی زیربنایی ترین بخش محسوب می شوند ، بدیهی است که فرودگاه ها نیز زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی می باشند .

- بنابراین برنامه ریزی مالی و افزایش بهره وری اقتصادی فرودگاه ها از مهمترین رویکردهای صنعت حمل و نقل هوایی در جهت درآمد زایی بیشتر است. -بطور کلی مالکیت و اداره فرودگاه می تواند توسط بخش خصوصی یا سازمان های دولتی و یا ترکیبی از این دو صورت پذیرد.

-به عنوان مثال در سال 1990 ، حدوداً 17451 فرودگاه در آمریکا وجود داشت که افزون بر دو سوم آنها متعلق به بخش خصوصی بود که به دلیل صرفه اقتصادی فقط تعداد کمی از آنها ، باند روسازی شده داشت.در صورتی که اکثریت فرودگاه های متعلق به بخش دولتی دارای باند روسازی شده بوده است.

-در ایران نیز به دلیل شرایط ویژه ساختاری در اداره کشور ، کلیه فرودگاه ها اعم از تجاری و هواپیمایی عمومی تحت مالکیت بخش دولتی و نهادها و سازمان های وابسته به دولت است.

-به طور کلی سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران را می توان به بخش های زیر تقسیم بندی کرد :

1- ساخت زیر بناها و تأسیسات ثابت 2- ناوگان و تجهیزات حمل و نقل 3- ایجاد تسهیلات و خدمات جانبی 4- مواد و کالاهای مورد مصرف سیستم حمل و نقل 5- تسهیلات آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص
  • خصوصی سازی فرودگاه ها :

-هدف از آن ، ایجاد رقابت تجاری در عملیات فرودگاه ها و آزاد کردن دولت از تقبل سرمایه گذاری های کلان مورد نیاز برای نگهداری و عملیات در مجموعه ای از فرودگاه هاست. روش های مختلفی در این خصوص وجود دارد که عبارتند از:

  • انتقال کامل مالکیت فرودگاه
  • اجاره فرودگاه به شرکت ها ی بخش خصوصی به همراه ساخت و توسعه
  • تملک و عملیات در بخش هایی از فرودگاه از جمله ساختمان پایانه ها توسط بخش خصوصی.

-در این تحقیق پس از تعریف اجمالی اقتصاد مهندسی و یادآوری برخی تکنیک های محاسبه ای آن ، به بحث اقتصاد در فرودگاه ها پرداخته شده است و به برخی روش های محاسبه ای نیز اشاره می گردد.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

1-  مقدمه

2- اقتصاد مهندسی چیست؟

  • تصمیم و ماهیت آن
  • انواع تصمیم
  • الف – تصمیم گیری در شرایط اطمینان
  • ب – تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان
  • ج- تصمیم گیری در شرایط تعارض
  • مفاهیم مهم و اصول پایه ای در اقتصاد مهندسی
  • ارزش زمانی پول Time value of money
  • نرخ بهره
  • تعادل Equivalent
  • دیاگرام جریان نقدی Cash Flow Diagram

3- چگونگی سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی ایران

4- منابع محلی سرمایه گذاری ها

5- خصوصی سازی فرودگاه ها

6- برنامه ریزی مالی

7- روش های نرخ گذاری خدمات در فرودگاه

  • روش دستیابی به هزینه باقیمانده
  • روش هزینه جبرانی

8- ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی های مالی و اقتصادی

جدول 1 : طبقه بندی بخش های مختلف درآمدزای فرودگاه

جدول 2: توزیع درصدی منابع عملیاتی بر اساس تعداد مسافران خروجی سالیانه

جدول شماره 3 : توزیع درصدی منابع درآمد عملیاتی فرودگاهی هواپیمای عمومی

جدول شماره 4: عملکرد 25 شرکت هواپیمایی تراز اول جهان از نظر حمل مسافر و مسافر –کیلومتر درآمدزا در سال 1997 ( ماهنامه حمل و نقل هوایی )

جدول شماره 5:عملکرد مالی 25 شرکت هوایی تراز اول جهان از نظر درآمد و سود عملیاتی

جدول شماره 6: آمار خدمات حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی درآمدزای جهان طی سال های 1997- 1988( IKAO)

منابع و مآخذ

 

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , ,