مدرسه مداد رنگی همان دبستان دخترانه حق پناه است که در ناحیه 5 اصفهان واقع شده است؛ این مدرسه به همت خیّر مدرسهساز حاج علی حق پناه و مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شده است.
مدرسه حق پناه 2900 متر مربع است که 1700 متر زیربنا دارد و دارای 12 کلاس، کلاس تجربی، کتابخانه، سالن اجتماعات و اتاق کامپیوتر است.
5 کلاس در پایه چهارم ،4 کلاس در پایه پنجم و 3 کلاس در پایه ششم در "مدرسه مداد رنگی" در حال فعالیت هستند.
با توجه با اینکه در مکان سایت ، مدرسهای قدیمی واقع بود که کودکان در آن مشغول به تحصیل بودند، قرار بر آن شد به گونهای جانمایی گردد که بتوان تا پیشبرد قابل توجهی از عملیات اجرا ، نیاز به تخریب و تعطیلی مدرسه موجود نباشد.
1– محل بودجه از طریق خیر محترم تامین میشد، پیرو قرارداد و مذاکرات ما قبل (بین سازمان نوسازی مدارس و خیر) تعیین گشته بود، مدرسه ای ۱۲ کلاسه با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع طراحی شود . این امر با توجه به مساحت زمین (۳۰۰ متر مربع) منجر به تراکم و سطح اشغال پایین ( ۵۶%) میگشت ، با توجه به اینکه طول قابل توجهی از زمین در ارتباط مستقیم با گذرهای پیرامون بود(۱۵۰ متر طول) حل این موضوع به چالشی مهم در سازماندهی فضایی بدل گشت.
2- از دیگر چالشهای تاثیرگذار بر فرایند طراحی، کارکرد بنا بود، دبستان به عنوان یک بنای عمومی از یک سو در ارتباط با کودکان ۶ تا ۱۲ سال میباشد. کاربرانی که پس از خانه ، مدرسه را به عنوان اولین فضای مواجهه با اجتماع و شهر تجربه مینمایند.
از سوی دیگر، روی دیگر آن به شهر، به خیابان و بافت پیرامونش است. هر روزه شهروندانی و رهگذران زیادی آن را تجربه مینمایند.
تلاش برای یافتن پاسخ برای موضوعات و چالشهای فوق، فرایند شکل گیری مدرسه را ایجاد کرد.
در این پروژه طراحان تمهیداتی اندیشیدند تا این فضا بتواند از یک فضای خشک و بی روح خارج شود و از یک سو فضایی پویا، سرزنده و آرام در اختیار کودک گذارد تا به بروز خلاقیت و توانایی اش بینجامد و از سوی دیگر، به عنوان یک بنای عمومی در سطح محله و بدنه شهری به عنوان عنصری نشانه ای، معرف نقش و هویتش شود.
سازماندهی عملکردی طرح به گونهای است که کارکردهایی چون بخش اداری و سالن اجتماعات در ارتباط بلافصل با شهر است .
سازماندهی حرکتی به گونهای است که بتواند سلسله مراتبی در حرکت کودک، از فضای کلاس تا خیابان ایجاد نماید و از هرگونه پیچیدگی در ارتباطات پرهیز گردد.
سازماندهی کالبدی-فضایی به گونهایست که از یک سو فضا و فرم قابل درک برای کودک است و از سوی دیگر نشانهای خوانا برای تجربه کنندگان شهری آن است .
سعی شد عناصری چون رنگ، سبزینگی بتواند به شکلی موثر در این سازماندهی نقش داشته باشد ، به گونهای که در ارتباط با شهر معرف نقش و شخصیتش گردد و در ارتباط با کودکان به ایجاد حس آرامش ، همراه با سرزندگی و طراوت منجر شود.
استفاده از رنگ های شاد در طراحی "مدرسه مداد رنگی" بارز ترین ویژگی این مدرسه است.
استفاده از فضاهای رنگی در"مدرسه مداد رنگی" در بهبود یادگیری و نشاط تاثیر زیادی دارد.
این مدرسه جزو مدارس هوشمند محسوب می شود و تمام کلاسهای درس به تجهیزات الکترونیک و تخته هوشمند مجهز هستند و البته این مدرسه، از مدارس تخصصی قرآن نیز محسوب میشود.
خروج دانش آموزان "مدرسه مداد رنگی" بدون نواختن زنگ پایان انجام می شود.
با توجه به حجم زیاد ساخت و ساز فضای آموزشی، معماران پروژه کوشیدند به اصولی دست یابند که بتواند به سادگی قابل تعمیم به سایر فضاها باشد:
- به کارگیری حجم های ساده و قابل فهم برای کودک و پرهیز از هر گونه پیچیدگی در سازماندهی فضایی
- استفاده از رنگ به گونه ای که در نمای بیرونی معرف نقش و شخصیت شود و در درون به ایجاد حس آرامش، همراه با سرزندگی و طراوت بینجامد.
- نفوذ بصری در بدنه مرتبط با شهر به منظور ارتباط شهر و مدرسه و ایجاد حرکت و پویایی در بدنه شهری و کاهش حس محصور بودن درون بنا.