سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

مدرسه مداد رنگی حق پناه اصفهان

قیمت:

۸,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

مدرسه مداد رنگی همان دبستان دخترانه حق پناه است که در ناحیه 5 اصفهان واقع شده است؛ این مدرسه به همت خیّر مدرسه‌ساز حاج علی حق‌ پناه و مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شده است.

مدرسه حق‌ پناه 2900 متر مربع است که 1700 متر زیربنا دارد و دارای 12 کلاس، کلاس تجربی، کتابخانه، سالن اجتماعات و اتاق کامپیوتر است.

5 کلاس در پایه چهارم ،4 کلاس در پایه پنجم و 3 کلاس در پایه ششم در "مدرسه مداد رنگی" در حال فعالیت هستند.

با توجه با اینکه در مکان سایت ، مدرسه‌ای قدیمی واقع بود که کودکان در آن مشغول به تحصیل بودند، قرار بر آن شد به گونه‌ای جانمایی گردد که بتوان تا پیشبرد قابل توجهی از عملیات اجرا ، نیاز به تخریب و تعطیلی مدرسه موجود نباشد.

  • چالش های طراحی :

1– محل بودجه از طریق خیر محترم تامین می‌شد، پیرو قرارداد و مذاکرات ما قبل (بین سازمان نوسازی مدارس و خیر)  تعیین گشته بود، مدرسه ای ۱۲ کلاسه با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع طراحی شود . این امر با توجه به مساحت زمین (۳۰۰ متر مربع) منجر به تراکم و سطح اشغال پایین ( ۵۶%) می‌گشت ، با توجه به اینکه طول قابل توجهی از زمین در ارتباط مستقیم با گذرهای پیرامون بود(۱۵۰ متر طول) حل این موضوع به چالشی مهم در سازماندهی فضایی بدل گشت.

2- از دیگر چالشهای تاثیرگذار بر فرایند طراحی، کارکرد بنا بود، دبستان به عنوان یک بنای عمومی از یک سو در ارتباط با کودکان ۶ تا ۱۲ سال می‌باشد. کاربرانی که پس  از خانه ، مدرسه را به عنوان اولین فضای مواجهه با اجتماع و شهر تجربه می‌نمایند.

از سوی دیگر، روی دیگر آن به شهر، به خیابان و بافت پیرامونش است. هر روزه شهروندانی و رهگذران زیادی آن را تجربه می‌نمایند.

تلاش برای یافتن پاسخ برای موضوعات و چالش‌های فوق، فرایند شکل گیری مدرسه را ایجاد کرد.

در این پروژه طراحان تمهیداتی اندیشیدند تا این فضا بتواند از یک فضای خشک و بی روح خارج شود و از یک سو فضایی پویا، سرزنده و آرام در اختیار کودک گذارد تا به بروز خلاقیت و توانایی اش بینجامد و از سوی دیگر، به عنوان یک بنای عمومی در سطح محله و بدنه شهری به عنوان عنصری نشانه ای، معرف نقش و هویتش شود.

  • سازماندهی :

سازماندهی عملکردی طرح به گونه‌ای است که کارکردهایی چون بخش اداری و سالن اجتماعات در ارتباط بلافصل با شهر است .

سازماندهی حرکتی به گونه‌ای است که بتواند سلسله مراتبی در حرکت کودک، از فضای کلاس تا خیابان ایجاد نماید و از هرگونه پیچیدگی در ارتباطات پرهیز گردد.

سازماندهی کالبدی-فضایی به گونه‌ایست که از یک سو  فضا و فرم قابل درک برای کودک است و از سوی دیگر نشانه‌ای خوانا برای تجربه کنندگان شهری آن است .

  • استفاده از عناصر رنگ :

سعی شد عناصری چون رنگ، سبزینگی بتواند به شکلی موثر در این سازماندهی نقش داشته باشد ، به گونه‌ای که در ارتباط با شهر معرف نقش و شخصیتش گردد و در ارتباط با کودکان به ایجاد حس آرامش ، همراه با سرزندگی و طراوت منجر شود.

استفاده از رنگ های شاد در طراحی "مدرسه مداد رنگی" بارز ترین ویژگی این مدرسه است.

استفاده از فضاهای رنگی در"مدرسه مداد رنگی" در بهبود یادگیری و نشاط تاثیر زیادی دارد.

این مدرسه جزو مدارس هوشمند محسوب می شود و تمام کلاس‌های درس به تجهیزات الکترونیک و تخته هوشمند مجهز هستند و البته این مدرسه، از مدارس تخصصی قرآن نیز محسوب می‌شود.

خروج دانش آموزان "مدرسه مداد رنگی" بدون نواختن زنگ پایان انجام می شود.

با توجه به حجم زیاد ساخت و ساز فضای آموزشی، معماران پروژه کوشیدند به اصولی دست یابند که بتواند به سادگی قابل تعمیم به  سایر فضاها باشد:  

  • به کارگیری حجم های ساده و قابل فهم برای کودک و پرهیز از هر گونه پیچیدگی در سازماندهی فضایی
  • استفاده از رنگ به گونه ای که در نمای بیرونی معرف نقش و شخصیت شود و در درون به ایجاد حس آرامش، همراه با سرزندگی و طراوت بینجامد.
  • نفوذ بصری در بدنه مرتبط با شهر به منظور ارتباط شهر و مدرسه و ایجاد حرکت و پویایی در بدنه شهری و کاهش حس محصور بودن درون بنا.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • دبستان ؛ اولین فضای شهری کودک
  • معرفی مدرسه مداد رنگی
  • مشخصات پروژه
  • جانمایی مدرسه
  • نمایی از موقعیت مدرسه و دسترسی های آن
  • موقعیت قرارگیری مدرسه نسبت به شهر
  • چالش های طراحی
  • جدار شهری مدرسه
  • سازماندهی
  • فرایند طراحی
  • ایجاد عقب نشینی در بدنه مرتبط با خیابان به منظور تعریف و تفکیک ورودی ها و ایجاد سلسه مراتب فضایی
  • سازماندهی کارکردی
  • بخش های مختلف مدرسه مداد رنگی اصفهان و ارتباط آن ها با شهر و حیاط مدرسه و دسترسی های عمودی و افقی در مدرسه
  • پلان طبقه همکف
  • پلان طبقه اول
  • نما
  • نما و برش
  • استفاده از عناصر رنگ
  • استفاده از رنگ های شاد در طراحی “مدرسه مداد رنگی
  • تصاویری از سرویس پله رنگی دبستان حق پناه
  • تصاویری از راهروهای رنگی دبستان حق پناه
  • ایجاد فضاهایی برای نشستن و استراحت در راهروهای رنگی دبستان حق پناه
  • استفاده از رنگ های مختلف و متنوع در سقف کاذب ، بدنه سرویس پله ، دیوارهای راهرو و کمدها
  • تنوع رنگی در بدنه بیرونی طبقه همکف مدرسه
  • اجتناب از طراحی جزئیات خاص
  • ویژگی های اموزشی مدرسه هوشمند مداد رنگی
  • به کارگیری رنگ در طراحی معماری و فضای داخلی مدرسه
  • عدم وجود بوفه در مدرسه
  • ایجاد رغبت و میل مشارکت در فعالیت های آموزشی
  • فضای “مدرسه مداد رنگی” متناسب با بازی و نشاط
  • اصول ویژه ساخت
  • طبقه بندی
  • سخن پایانی طراح پروژه

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,