-از جمله علوم و هنرهايی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ، هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمينه روند بهره گيری از نورطبيعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسايل روشنايی نيز به عنوان عواملی که تأمين کننده ی نور مصنوعی هستند ، مطرح می باشند. در هنر معماری نور يکی از اجزايی است که کنار عناصر و مفاهيم ديگر از قبيل ساختار ، نظم فضايی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان يک عنصر مجزا بايد نقش خود را ايفا کند.
-ارتباط ميانی بين درون و بيرون بر پايه دو عامل است:
- نور يا به عبارت ديگر مقدار نور طبيعی ای که از بيرون به درون مي تابد.
- و آزادی ديد چه از درون به بيرون و چه بر عکس .
-به طور کلی سه امکان برای نور پردازی طبيعی وجود دارد :
- الف ) از طريق روزنه ها فقط نور به درون راه دارد .
- ب) علاوه بر ورود نور ، راه ديد به بيرون نيز باز است .
- ج) هم نور به داخل می آيد و هم امکان ديد از هر طرف وجود دارد .
-کنترل نور طبيعی در فضای داخلی :
هر چه ديوارها شفاف تر باشند کنترل نور طبيعی در فضای داخلی مشکل تر می گردد. گاهی بايد برای ايجاد ارتباط ميان درون و بيرون از سطوح بزرگ شيشه ای استفاده شود ، اما همان اندازه که اين ارتباط پسنديده است ، ممکن است مشکل ساز نیز باشد . به همين دليل از راههای گوناگون تلاش شده است که اين وابستگی تا حد ممکن همگن گردد : يکی از اين راهها انتخاب محل فضای مورد نظر به ترتيبی است که سطوح شيشه ای آن هرگز مستقيماً در معرض تابش نور خورشيد قرار نگيرند و به اين ترتيب نور طبيعی تنها به طور غير مستقيم امکان ورود به فضا را داشته باشد. يکی ديگر از اين راهها استفاده از وسايل متحرک مانند انواع پرده های توری و پارچه ای در داخل است که بتوان به کمک آنها نور بسيار زياد را متعادل کرد يا کاملاً از ورود آن جلوگيری نمود.
-عناصر نورگیر در معماری سنتی ايران از دو جهت مورد مطالعه قرار می گيرند :
- گروه اول به عنوان کنترل کننده های نور مانند انواع سايه بان ها
- و دسته دوم نورگير ها
-عناصری که به عنوان نورگيرها مطرح می شوند نام های مختلفی دارند ولی همه نورگير هستند و عبارتند از: روزن، شباک، در و پنجره مشبک، جام خانه، هورنو، ارسی، روشندان، فريز و خوون، گلجام، پالکانه، فنزر، پاچنگ و تهرانی.
- در مقابل عناصری مانند رواق، پرده، تابش بند، سايه بان ها، سرادق و ساباط قرار دارد که نقش کنترل کننده نور و تنظيم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند.
- معرفی بخش های مختلف این پاورپوینت 200 اسلایدی :
در قسمت های ابتدایی این پاورپوینت توضیحاتی پیرامون نقش نور در معماری ، نور و طبیعت ، نور و فضا ، نورپردازی طبیعی ، نورپردازی بیرونی و ... ارائه می شود . ( 36 اسلاید )
در ادامه تاريخچه ای از بهره گيری از نور طبيعی درمعماری ايران بیان شده و سپس عناصر نورگيری در معماری سنتی که شامل دو گروه کنترل کننده های نور و نورگیرها می باشد ، به طور کامل همراه با تصاویر مرتبط معرفی می شود . ( 49 اسلاید )
بررسی بهره گيری از نور طبيعی در چند نمونه از بناهای ايراني در دوره های مختلف و بررسی تاريخچه بهره گيری از نور طبيعی در معماری ديگر نقاط جهان ، بخش بعدی این پاورپوینت می باشد . ( 16 اسلاید )
در ادامه چند نمونه از بناهای غربی در دوره های مختلف انتخاب شده و نحوه بهره گیری از نور طبیعی در این بناها مورد بررسی قرار می گیرد . ( 56 اسلاید )
پس از معرفی این نمونه های مختلف ، یک نتیجه گیری از کاربرد نور در معماری ایرانی و غربی ارائه شده و سپس نظریه لویی کان در مورد نورسکوت ، بررسی می شود .
بخش انتهایی پاورپوینت هم اختصاص دارد به بیان توضیحاتی پیرامون تعیین محل قرار گیری منابع روشنایی با توجه به نحوه ی استفاده از فضا و طرز استقرار مبلمان و نور پردازی فضاهای متداول معماری ( 30 اسلاید )
برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.