سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

ارزیابی رفتار شکل پذیر و لرزه ای مهاربندهای همگرا CBF

قیمت:

۱۱,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-با بررسی اجمالی خسارت و ارد بر سازه ها در زلزله های گذشته ، مشخص شده که سازه های فولادی به جهت شکل پذیر بودن مصالح و قابلیت جذب انرژی ، عملکرد بهتر و اقتصادی تری نسبت به سایر سازه ها دارند . به طور کلی در مناطق لرزه خیز ، از نظر اقتصادی مناسب و میسر نیست که طراحی ساختمان های رایج طوری باشد که این سازه ها در زلزله های شدید ، در محدوده الاستیک باقی بمانند

-قبلا تمام سازه ها در محدوده الاستیک و بسته به شدت لرزه خیزی منطقه و اهمیت سازه طرح می شدند ولی اکنون طرح لرزه ای و با صرفه می طلبد که از رفتار جذب کنندگی انرژی با تغییر شکل های غیرارتجاعی در مقابل زلزله شدید استفاده شود . طراحی لرزه ای سازه ها معمولا بر این اساس صورت می گیرد که اعضائی در سازه باشند که در زلزله های شدید ، رفتار غیرارتجاعی از خود نشان داده و انرژی لرزه ای را جذب نمایند .

-طراحی بر پایه اتلاف انرژی ، مستلزم تعیین ضریب رفتار سازه ای ( ضریب کاهش نیروئی زلزله ) از طریق ایده ال سازی طیف پاسخ الاستیک می باشد . در طراحی لرزه ای که مبتنی بر طرح ظرفیتی است ، مودهای شکست برای اعضای سازه ای کنترل می شود ، طوری که سازه شامل مناطق شکل پذیر از پیش تعیین شده و ضریب افزایش مقاومت برای سایر اعضای سازه ای می باشد .

-به خاطر هندسه بادبندهای همگرا ، این نوع سیستم عمل خرپائی را به طور کامل با اعضائیکه در محدوده الاستیک و تحت بارهای محوری هستند ،؛ ایجاد کرده و با تامین سختی و مقاومت جانبی زیاد و عملکرد مناسب آن در زلزله ها ؛ از متداول ترین سیستم های باربر جانبی است .

-طبق فلسفه طراحی لرزه ای ، انتظار می رود که سیستم مهاربندی همگرا تحت زلزله های شدید و کمیاب بتوانند پاسخ غیر ارتجاعی پایدار و مداومی از خود نشان دهند .  بادبندهای همگرا با شکل پذیری ویژه میتوانند تغییر شکل های پلاستیک را تحمل نموده و انرژی هیسترزیس را با رفتار پایدار و در طی سیکل های متوالی با تسلیم کششی و کمانش غیر ارتجاعی در فشار جذب نمایند .

- استراتژی این فلسفه طراحی طوری است که مطمئن شویم ، تغییر شکل های پلاستیک فقط در بادبندها اتفاق می افتد و  سایر قسمتهای سازه مثل ستون ها ، تیرها و اتصالات بدون پذیرفتن خرابی ، زلزله های شدید را تحمل کرده و باربری ثقلی سازه را حفظ نمایند .

-استفاده از جذب انرژی بادبند فشاری در قابهای مهاربندی همگرا ، مفهوم جدیدی است که علاوه بر مزیت های اقتصادی ، میتواند عملکرد لرزه ای مطمئن تری را در زلزله های شدید تضمین نماید . با کمانش بادبند ، خمش در آن ایجاد میشود و در نهایت منجر به تشکیل مفصل پلاستیک در محل لنگر ماکزیمم ( در وسط عضو ) می شود . به وجود آمدن کمانش غیر ارتجاعی باعث می شود که بادبند فشاری به منبع مهمی برای جذب انرژی لرزه ای تبدیل شود .

-به عبارت دیگر از مهمترین عوامل و پارامترهایی که بر رفتار لرزه ای قابهای مهاربندی شده تاثیر می گذارد ، اثر بادبند فشاری است که در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشود ولی تخمین منحنی هیسترزیس بادبند فشاری و مقدار جذب انرژی و نیز تاثیر آن بر عملکرد لرزه ای میتواند در شناخت بهتر و واقعی رفتار هیسترزیس موثر باشد .

-یک سیستم مقاوم لرزه ای باید دو خصوصیت کلی زیر را داشته باشد :

  • الف – در زلزله های خفیف و متوسط ، سازه بدون خسارت در محدوده الاستیک باقی بماند .
  • ب- در زلزله های شدید سازه با قبول خرابی تا یک سطح مشخص ، نباید به مرز انهدام برسد.

-بادبند قطری :

از ابتدائی ترین سیستم های باربرجانبی ، سیستم بادبندی قطری می باشد . با توجه به اینکه رفتار سایر بادبندهای همگرا و منحنی هیسترزیس آن ها در بارگذاری سیکلی ، بر اساس رفتار بادبندهای قطری است ، شناخت رفتار بادبندهای قطری ضروری به نظر می رسد . برای یک سطح شکل پذیری مشخص ، شکل پذیری این گروه نسبت به سایر گروه های بادبندی همگرا ، بیشتر است ، زیرا که در طول کمانشی بیشتری ، تغییر شکل جانبی در آن اتفاق می افتد و در نتیجه کمانش موضعی کمتری را متحمل می شوند . ولی در کل به علت زود ترک خوردن و شکست بادبندها یا اتصالات آن ها طی تغییر شکل های بزرگ سیکلی در ناحیه پس از کمانش ، شکل پذیری سیستم کم می باشد .

بادبندهای قطری از نظر شکل پذیری توسط AISC به دو گروه تقسیم شده اند :

  • 1- با شکل پذیری ویژه SCBF
  • 2- با شکل پذیری عادی OCBF

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

-فصل اول : مقدمه

  • مرور تاریخچه طراحی بادبندهای CBF و فلسفه طراحی لرزه ای
  • اشکال مختلف بادبندهای همگرا
  • رفتار سیکلی بادبندها
  • تصویر کمانش موضعی در بادبندها
  • تصویر اعوجاج شدید تیر ، بدون تکیه گاه جانبی در محل اتصال به بادبندهای شورن
  • تصویر گسیختگی اتصالات جوشی بادبندها
  • استفاده از جذب انرژی بادبند فشاری
  • محبوبیت بادبندهای X شکل
  • رفتار سیکلی سیستم بادبندی X شکل
  • دو خصوصیت کلی یک سیستم مقاوم لرزه ای
  • بادبندهای فقط کششی

-فصل دوم : سیستم مهاربندی همگرا با بادبندهای قطری Diagonal Braced CBF

  • 2-1 مقدمه :
  • 2-2 انواع بادبندهای قطری
  • 2-2-1 از نظر مقاومتی
  • الف – بادبندهایی که فقط قادر به تحمل کشش هستند . ( Tension Only)
  • ب- بادبندها کششی – فشاری هستند و علاوه بر کشش به فشار نیز کار میکنند .
  • 2-2-2 معایب سیستم بادبندی فقط کششی
  • 2-2-3 از نظر شکل پذیری
  • 1- با شکل پذیری ویژه SCBF
  • 2- با شکل پذیری عادی OCBF
  • 2-3 تناسب بندی بادبندها در سازه
  • 2-4 رفتار هیسترزیس بادبندهای قطری
  • چهار بخش رفتار بادبند در بارگذاری سیکلی
  • رفتار هیسترزیس بادبندهای کوتاه ، دراز ، متوسط
  • 2-4-1 تشریح یک سیکل کامل غیر ارتجاعی
  • 2-4-2 ویژگی های رفتار هیسترزیس بادبند تحت بار محوری
  • 2-4-3 رفتار کمانشی و جذب انرژی عضو فشاری
  • 2-4-4 نوع صفحه کمانش بادبندهای قطری
  • تصویر شکست بادبند در مفصل پلاستیک بعد از کمانش موضعی
  • جزئیات ورق اتصال در SCBF
  • تشکیل مفصل پلاستیک در ورق اتصال
  • 2-4-5 اثر لاغری بر منحنی هیسترزیس بادبند
  • 2-4-6 کاهش مقاومت بادبند فشاری
  • ظرفیت کمانشی آئین نامه های مختلف
  • 2-5 رفتار گسیختگی بادبندها
  • نمونه ای از تشکیل کمانش موضعی
  • 2-6 مدل دیگر برای پیش بینی رفتار بادبندها
  • تغییر طول محوری
  • نمودار رفتاری میله تحت بار محوری تکراری

-فصل سوم : سیستم مهاربندی همگرا با بادبندهای X شکل

  • 3-1 مقدمه
  • حالت های مختلف بادبندهای ضربدری
  • 3-2 انواع بادبندهای x شکل
  • 3-2-1 از نظر مقاومتی
  • الف ) بادبندها فقط قادر به تحمل کشش هستند.
  • ب- بادبندها کششی – فشاری هستند .
  • منحنی هیسترزیس بادبندهای x شکل فقط کششی
  • 3-2-2 تقسیم بندی از نظر شکل پذیری
  • الف – شکل پذیری ویژه SCBF
  • ب- شکل پذیری عادی OCBF
  • 3-3 رفتار هسترزیس بادبندهای x شکل
  • 3-3-1 تشریح رفتار سیکلی غیر ارتجاعی
  • تغییر شکل غیر ارتجاعی بادبندهای فشاری
  • 3-3-3 کمانش بادبندهای X شکل و تاثیر اتصال وسط
  • اتصال مفصلی در وسط
  • اتصال پیوسته در وسط
  • تشکیل مفصل پلاستیک در ورق اتصال انتهائی
  • 3-3-4 اثر لاغری بر منحنی هسیترزیس بادبندهای X شکل

-فصل پنجم : ضوابط طرح لرزه ای CBF

  • 5-1 مقدمه
  • حصول عملکرد مورد انتظار
  • 5-2 بازبینی ارتقاء ضوابط طراحی CBF در AISC
  • 5-2-1 نسخه AISC 92
  • 5-2-2 نسخه AISC 97
  • 5-2-3 نسخه AISC 2001

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,