- این طرح از تقاطع بزرگراه صدر - مدرس شروع گردیده و در انتها با تقاطع صیاد شیرازی هماهنگ می گردد. هدف از طرح طبقاتی افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه صدر از طریق انتقال بخشی از ترافیک آن به طبقه فوقانی میباشد. دسترسی های پیش بینی شده فقط در ابتدا یعنی بزرگراه مدرس و در ادامه قیطریه و کامرانیه در انتها نوبنیاد پیش بینی گردیده است که بعد از این تقاطع با صیاد شیرازی هماهنگ می گردد.
-پروژه طبقاتی کردن بزرگراه صدر به عنوان نخستین پل تکپایه طبقاتی کشور شامل احداث یک پل اصلی به عرض 70/22 متر و طول تقریبی 6 کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپهای دسترسی به 11 کیلومتر می رسد. این پل به صورت دو مسیر رفت و برگشت ساخته می شود که در هر مسیر دو خط عبور و یک خط توقف اضطراری تأمین شده است.
- پل طبقاتی صدر از سمت شرق در محدوده تقاطع بزرگراه صدر- بزرگراه امام علی (ع) آغاز می شود. با ساخت رمپ شرقی دسترسی با بزرگراه بابایی و لوپ شرق به شمال و رمپهای شرق به جنوب و جنوب به غرب دسترسی با بزرگراه امام علی (ع) تامین می شود.
- این پل از روی میدان نوبنیاد و بزرگراه صیاد شیرازی عبور نموده در محل تقاطع با بلوار شهید کاوه و بلوار قیطریه رمپ و لوپ ها دسترسی های لازم را تأمین می نمایند. در ادامه پس از عبور از روی تقاطع صدر شریعتی در محدوده بلوار مدرس وارد تونل های صدر نيايش می شوند.
-یکی از عوامل مهم در انتخاب سیستم سازه پل طبقاتی صدر، باز نگهداشتن بزرگراه صدر برای عبور ترافیک معمول در حین ساخت پل بوده است. بر این اساس سیستم زیرسازه این پل به صورت تکپایه بتنی انتخاب گردید تا با جانمایی پایه ها در رفیوژ میانی بزرگراه صدر از سطح سرویس دهی موجود آن کاسته نشود.
-با توجه به عرض قابل ملاحظه عرشه، چالش استفاده از تک پایه برای این پل، طرح سرستون های آن بوده است (طول هریک از سرستونها 18متر است) چرا که علاوه بر طول قابل ملاحظه طره های سرستون، بايد طرح، پاسخگوی مقادیر نیروهای وارده از عرشه و به ویژه نیروهای لرزه ای باشد.
-برای طرح سرستون ها از بتن تنیده پس کشیده استفاده شده است که علاوه بر ارتقای ظرفیت مقاومت طرح، امکان پیش ساختگی را نیز فراهم نموده است. در طرح نهایی این سرستون از 7 قسمت تکمیل یافته که قسمت مرکزی به صورت بتن درجا قالب بندی و اجرا می شود و سپس در هر طرف با نصب 3 قطعه پیش ساخته بتنی و عبور کابل ها و انجام عملیات تنیدگی، سرستون کامل شود.
- پل طبقاتی صدر دارای 234 پایه است که استفاده از تک پایه در تمامی طول پل ممکن نبوده و بعضی از آنها به صورت پایه تیر دروازه ای طراحی و اجرا شده اند. پایه های تیر دروازه ای با انتقال مقادیر بار سرستون به دو پایه کناری خود به لحاظ جانمایی محل پایه امکان بیشتری را در اختیار طراح هندسی قرار می دهد. این امکان بخصوص در محل رمپ های اتصالی پل با تونل ها اهمیت بیشتری یافته است. این ویژگی البته به لحاظ معماری مثبت نيست چرا که در برخی از نقاط تیر سرستون از زیر عرشه بیرون زدگی داشته و اين مسئله از زیبایی طرح می کاهد.
-سیستم عرشه انتخابی برای پل طبقاتی صدر شامل یک صندوقه بتنی تو خالی (ويادوک) برای هر باند شمالی و جنوبی است که به صورت سگمنتال (قطعات پیش ساخته) اجرا می گردد و در نهايت بصورت پس کشيده تنيده می گردد. عرشه پل طبقاتی صدر در مجموع از 3400 قطعه پیش ساخته تشکیل شده که طول هر قطعه 3 متر می باشد.
- برای انجام عملیات نصب قطعات پیشساخته پل طبقاتی صدر به صورت دهانه به دهانه از جرثقیل دروازهای (Gantry crane) استفاده میشود.
برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.