لیست مطالب داخل این پاورپوینت:
- مقدمه
- تاریخچه قالب تونلی
- روش کلی اجرای سیستم قالب تونلی
- قطعات قالب
- نبشی رامکا
- قالب گشودگی داکت
- چهار شاخ بلند کننده قالب
- چرخ پانل و پیچ هرزگرد
- اسپیسر فلزی مخروطی
- جک مایل
- بیست وشش مرحله اجرای قالب تونلی
- تصاویری ازاجرای قالب های تونلی
- ویژگی های سازه ای سیستم ساخت
- توصیه های طراحی معماری
- مزایای سیستم
- ویژگی های اجرایی سیستم
- ویژگی های اقتصادی سیستم
- شرایط مکانی وآب وهوایی مناسب پروژه
- آیتم های موردنیازدراجرای پروژه
- زمان لازم برای اجراء
- اثرات و تاثیرات زیست محیطی
- سرمایه گذاری مورد نیاز
- نقاط قوت
- نقاط ضعف
- مواردی که جهت اطلاع هستند و در مواردی میتوانند مثبت و در مواردی دیگر منفی تلقی شوند
- الزامات طراحی و اجرای ساختمان های بتن آرمه با شیوه قالب تونلی
- تصاویری ازنمونه پروژه های انجام شده
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
به طورکلی نقاط قوت وضعف این سیستم رامیتوان به این صورت بیان کرد:
- نقاط قوت:
-امکان طراحی مدولار با این سیستم فراهم است
-در صورت طراحی اصولی، این سیستم، در مقایسه با سیستمهای متداول، میتواند اندکی سبکتر باشد. مصرف بتن در اجرای تونلی بیشتر از ساختمانهای با اسکلت فلزی یا بتنی است، ولی مصرف میلگرد و خصوصاً آهنآلات در این روش به طور قابل توجهی کمتر از ساختمانهای با اسکلت فلزی و بتنی است. لازم به توضیح است در اکثر موارد، ضخامت لایه بتنی دیوار و سقف حدود 15 سانتیمتر است. با توجه به این نکته که در سیستم تونلی دیوارهای داخلی تیغه گچی با دیوار خشک است، وزن ساختمان در این روش به طور قابل توجهی کمتر از روش سیستم بتنی درجا با قالبهای یکپارچه دیواری و سقفی است.
-در صورت کاربرد این سیستم، نماهای بتنی ترجیحاً بتن نمایان، با طرحهای مختلف در نظر گرفته میشود. این امر باعث میشود هزینههای مربوط به نما به حداقل برسد. در مورد نماهایی که آزاد هستند و دیوارهای آنها با سیستم تونلی ساخته نمیشوند، برای نما انتخابهای مختلفی مطرح است. یکی از رایجترین انتخابها لارژ پانلهای بهبود یافته است که در این حالت صرفاً نقش جدا کننده ایفاد خواهند کرد. پیش ساخته بودن نمای ساخته شده با قطعات لارژ پانل بتنی باعث میشود از کیفیت و تنوع بالاتری، در مقایسه با دیگر نماهای اجرای درجا، برخوردار باشد. راه حل دیگر، اجرای دیوار بنایی یا با استفاده از قطعات تری دی است. در تمامی این موارد، دیوار نما میتواند عملکرد سازهای را تا حدی تحتالشعاع قرار دهد. راه حل آخر، کاربرد دیوارهای سبک از نوع خشک است، که میتوان به صورت “تودلی” یا یکسره (دیوار پردهای)، با استفاده از تختههای گچی و سیمانی ساخته شود.
-این سیستم، از نظر تجهیزات، قطعات مورد استفاده در تجهیزات، و مواد اولیه، وابستگی چندانی به فناوری خارجی ندارد.
-نیروی انسانی اجرایی در این سیستم با آموزش اندکی قادر به انجام بخش اعظم اقدامات است. البته خطاپذیری آرماتوربندی، بتنسازی، بتنریزی، عملآوری بتن و مراحل دیگر، سبب میشود مجری و عوامل اجرا، نقش تعیین کنندهای در کیفیت محصول داشته باشند و با تغییر در آنها کیفیت اجرا، دستخوش تغییر شود. در این خصوص، لازم است از نیروی تخصصی ماهر که برای این نوع اجرا آموزشهای لازم را دیدهاند استفاده کرد. در این زمینه طراحی نیز لازم است به این نکته اشاره کرد که در صورتی که شرکت طراح اشراف کامل به این روش و قابلیتها و محدودیتهای آن داشته باشد، پروژه میتواند بهینه شود. در حالت عکس، بیم آن میرود که پروژه و عملیات اجرایی با مشکلات اساسی روبهرو شود.
-برای اجرای این سیستم، به غیر از قالبهای سنگین فلزی، به ابزارهای کمکی خاصی نیاز نیست. ابزار مورد نیاز به تعداد محدود و به راحتی در دسترس هستند.
-قابلیت موازی کردن اقدامات اجرایی در سطح، وابسته به حجم پروژه و تعداد قالبهای موجود است. در این روش، با توجه به این نکته که نصب مدارهای الکتریکی قبل از بتنریزی، در داخل دیوارها و سقفها صورت میگیرد، و اینکه پیشبینیهای لازم برای عبور مدارهای تاسیسات مکانیکی نیز از قبل انجام میشود، و با در نظر گرفتن این مطلب که در عمل، کیفیت دیوارها و سقفهای بتنی به دست آمده به گونهای است که عملیات نازککاری داخلی و اجرای نمای خارجی روی دیوارهای بتنی به حداقل میرسد، میتوان ادعا کرد که اجرای برخی عملیات به صورت موازی صورت میگیرد، و این به عنوان یک نقطه قوت اصلی سیستم تلقی شود.
-فرآوری مواد و مصالح در کارگاه ساختمانی از سیستمهای متداول بیشتر و حساستر است. این امر، خصوصاً در صورتی که ضخامت دیوارهای بتنی محدود باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.
-تامین انتظارات در خصوص صدابندی هوابرد دیوارهای خارجی، و دیوارهای بین دو واحد مسکونی، در صورتی که دیوار دوجداره باشد، و یا ضخامت دیوار مساوی یا بیش از 15 سانتیمتر باشد، به آسانی و بدون در نظر گرفتن تمهیدات اضافی صورت میگیرد.
-این سیستم، مانند دیگر سیستمهای بتنی، در صورت اجرای مناسب لایه بتنی خارجی، عملکرد مناسبی در برابر هوازدگی، محیطهای خورنده، تابش شدید آفتاب و تکانههای حرارتی خواهد داشت.
-ایستایی سیستم در ساختمانهای میان مرتبه و حتی بلند مرتبه، در صورت طراحی و اجرای اصولی اتصالات، به راحتی قابل تامین است.
–در اکثر موارد، در صورت طراحی معماری متناسب با قابلیتها و محدودیتهای این روش، سرعت ساخت به طور محسوسی بیشتر از سیستمهای متداول ساخت بتنی است.
-عملکرد یکپارچه دیوارها و سقفها و عکسالعمل مناسب و مقاوم در مقابل زلزله نسبت به سیستم متداول و سنتی.
-استهلاک پایین و عمر طولانی ساختمان در بهرهبرداری
-مصرف کمتر نیروی انسانی نسبت به سیستم سنتی
-کاهش ضخامت جدارها و در نتیجه افزایش فضای داخلی مفید
-قابلیت برنامهریزی و کنترل پروژه دقیق برای زمان مشخص تحویل ( در صورتی که محدودیتهای فصلی به شکلی واقع بینانه پیشبینی شده باشد ).
-وجود دانش فنی و مقررات و ضوابط و آئیننامههای بتن مسلح در کشور
- نقاط ضعف:
-با توجه به روش اجرایی خاص سیستم تونلی، و ضرورت وجود دیوارهای سازهای متعدد موازی، روشن است که محدودیتهایی در زمینه معماری وجود دارد، که باعث میشود آزادی عمل در طراحی ساختار اصلی معماری به طور قابل توجهی کمتر از سیستمهایی نظیر تیر ستون سقف بتنی یا اسکلت فلزی (یا بنددار یا قاب خمشی) باشد. در نتیجه، میزان اختیار در تعیین ابعاد فضاها، در مقایسه با دیگر سیستمهای نام برده کمتر است.
-قابلیت بازیافت مصالح و عناصر مورد استفاده در این سیستم، همانند تمامی ساختمانهای بتنی، با مشکلات فراوان روبهروست. در نتیجه، توجیه اقتصادی برای این نوع اقدامات بسیار ضعیف است.
-با توجه به سنگین بودن قطعات قالب دیوار و سقف مورد استفاده، وجود جرثقیل و دیگر امکانات سنگین نصب الزامی است. محدودیتهای فصلی در خصوص اجرای این سیستم جدیتر و تعیین کنندهتر از سیستمهای متداول است.
-امکان تغییر ابعاد قطعات، پس از تولید منتفی است.
-امکان دسترسی به مدارهای تاسیسات الکتریکی در دوره بهرهبرداری وجود ندارد، و در صورت بروز مشکل، در اکثر موارد لازم خواهد بود مدار جایگزینی به صورت روکار اجرا شود. در مورد مدارهای سیستم تاسیسات مکانیکی، با توجه به لازمه رایزری یا روکار بودن تمامی مدارها، این مشکل مطرح نیست.
-وابستگی شدید به چند مصالح استراتژیک و عدم وجود امکان جایگزینی با دیگر مصالح و فرآوردهها
عدم تامین پارکینگ در زیر ساختمان : بدلیل لزوم امتداد دیوارهای باربر تا روی پی و پرهیز از ایجاد طبقه نرم امکان تامین پارکینگ در زیر ساختمان مانند سیستم های ساختمان سازی سنتی وجود ندارد. برای حل این مشکل معمولاً طراحان معمار مجبور به توسعه ابعادی ساختمان در طبقه پارکینگ نسبت به طبقات بالاتر می باشند.
- مواردی که جهت اطلاع هستند و در مواردی میتوانند مثبت و در مواردی دیگر منفی تلقی شوند:
-امکان پیشبینی مدارهای تاسیسات الکتریکی در این سیستم در زمان آرماتوربندی و قالببندی وجود دارد. با توجه به ضخامت محدود دیوارها و سقفها در روش تونلی، در عمل، بخش اعظم مدارهای تاسیسات مکانیکی خارج از دیوار، در داخل داکت یا به صورت نمایان اجرا میشود.
-با توجه به این نکته که دیوارهای داخلی در اکثر موارد با استفاده از تیغههای گچی یا دیوار خشک ساخته میشوند، امکان انجام تغییراتی نظیر حذف یا جابهجایی آنها در دوره بهرهبرداری عملی است. البته در مورد دیوارهای بتنی سازهای، امکان هرگونه تغییری کاملاً منتفی است.
-خطر بروز میعان و مشکلات ناشی از آن را میتوان در فاز طراحی، و بسته به نوع و محل قرارگیری عایق حرارتی ردیابی و برطرف کرد.
-تامین انتظارات در خصوص عایقکاری حرارتی جدارها، در صورتی که عایق حرارتی در داخل اجرا شود، به دلیل وجود پلهای حرارتی متعدد، خصوصاً در ساختمانهای گروه 1، با مشکلات فراوانی همراه است، در صورتی که عایق حرارتی در طرف خارج ساختمان در نظر گرفته شده باشد، مشکلات اجرایی بیشتر میشود، ولی در عوض پلهای حرارتی محل اتصالات به سقفها و دیوارهای داخلی کاملاً حذف میشوند، و اینرسی حرارتی مورد نیاز برای ساختمانهای مسکونی به طور چشمگیری افزایش مییابد.
-هوابندی دیوارهای خارجی بتنی اجرای درجا به راحتی صورت میگیرد، ولی در مورد دیوارهای ساخته شده به روشهای دیگر، هوابندی بستگی به روش مورد استفاده و خصوصاً جزییات اتصال دیوار به بخشهای بتنی موجود دارد. در مورد آببندی نیز عملکرد دیوارها به مصالح و لایههای تشکیل دهنده آن بستگی دارد، و حتی در مورد دیوارهای بتنی اجرا درجا نیز، در اکثر موارد، آببندی با در نظر گرفتن لایههای تکمیلی برای دیوار محقق میشود.