سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

سازماندهی فضای آموزشی در مدرسه

قیمت:

۳,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-سالهاي دهه 70 قرن بيستم ، نگاه ها در طراحي محيطهاي آموزشي بيشتر متوجه درون فضاها وكيفيت هاي مربوط به اجزاء طراحي معطوف بود ...

- از سالهاي 60 و 70 قرن بيستم ، بسياري از مدارس و كلاسهاي درس ، از حالت آموزش يكپارچه به سمت آموزش هاي فردي و گروه هاي كوچك دانش آموزان تغيير پيدا نمود بنابراين نياز به مدارس با پلان هاي باز ، بيشتر محسوس گرديد .

-باتوجه به تنوع فعالیت های انجام شده در کلاس های درس ، لازم است بر اساس نياز كلاس ، قابليت تغيير مبلمان آن فراهم آورده شود .

-در سال هاي اخير ، بسياري از كلاس هايي كه طراحي مي شوند بسيار بيش از نيازهاي عام خود را برآورده مي سازند . يكي از مسائل طراحي كلاس درس ، فراهم آوردن قابليتي در كلاس هاست بطوريكه در عين حال كه براي فعاليت هاي عمومي بچه و آموزش كلي آنها اختصاص داشته باشد ، بتواند تبديل به فضاهايي براي فعاليتهاي فردي آنها شود .

در يك نمونه تحقيقي ، اصول طراحي كلاس درس بدين گونه معرفي شده است :

  • قابليت دسترسي به بيرون
  • قابليت دسته اي كردن فضاها
  • بالابردن ميزان خلاقيت و مشاركت دانش آموزان
  • قابل انطباق با تغييرات مورد نياز

 برای دیدن لیست کامل مطالب بیان شده دراین پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر " را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب بیان شده در این پاورپوینت:

  • مقدمه
  • جذابیت طراحی مدرسه
  • چهار حوزه اصلی مورد توجه در مقوله محیط های یادگیری
  • روند طراحی مدرسه
  • تعاریفی در مورد مدرسه
  • آرایش فضایی کلاس ها
  • تعریف قسمت های مختلف مدرسه (18مورد)
  • مقیاس و تناسبات
  • تراکم کلاس های درس دبستان
  • تراکم کلاس های درس راهنمایی
  • ابعاد کلاس های درس
  • دانش آموزان و مدرسه های کوچک
  • طراحی فضاهای کلاس ها
  • تناسب اندام در مدرسه
  • عمده فعالیت های انجام شده در کلاس های درس
  • سیر کولاسیون حرکتی
  • چیدمان مبلمان فضای کلاس
  • اصول طراحی کلاس درس
  • ابعاد فضاهای انعطاف پذیر
  • نظر سندرا هورن در مورد طراحی مدرسه
  • کلاس های قابل انعطاف
  • کلاس های قابل انعطاف در مقاطع بالاتر
  • فضاهای چند منظوره
  • ویژگی های یک کلاس کارآمد

نمونه ای از متن قرار گرفته در این پاورپوینت:

  • ابعاد کلاس های درس :

حداقل عرض مفید کلاس با توجه به اینکه برای فعالیت های مختلف درسی قابلیت اجرای فراهم شود برابر 6/5 متر و اندازه ی بهینه آن 7 تا 8 متر است .

باید بیشتر از یک سمت کلاس پنجره وجود داشته باشد .

حداقل طول کلاس 7 متر و اندازه بهینه آن 8 تا 9 متر است.

حداقل ارتفاع کلاس 3 متر در مناطق سردسیر بوده و این حداقل در مناطق گرمسیری از 3/20 تا 3/50 متر افزایش پیدا می کند .

علاوه بر طراحی کلاس دروس عمومی باید یکسری کلاس ویژه به منظور اجرای فعالیت های دانش آموزان که نیازمند فضای ویژه هستند ، فراهم باشد .


  • دانش آموزان و مدرسه های کوچک :

به طور کلی اشتیاق بچه ها درمدارس کوچک بیشتر است .

احساس تعلق بچه ها در مدارس کوچک بیشتر است .

روابط بین فردی ( شاگرد – شاگرد ، معلم – شاگرد ، شاگرد – مدیر و …) در مدارس کوچک مثبت تر است .

در مدارس کوچک میزان مشارکت والدین بیشتر است .

در مدارس کوچک دانش آموزان برای یادگیری احساس مسئولیت بیشتری می کنند .

یادگیری بر اساس نیازهای فرد و در ارتباط با دنیای بیرون مدرسه است .یادگیری مشترک و فعالیت جمعی در مدارس کوچک بیشتر است .

در مدارس کوچک معلمان در بچه ها روحیه انتقادی را پرورش می دهند و تفکر انتقادی بچه ها رشد پیدا می کند .

برخی ازمدل های مدارس کوچک به صورت :

Charter School , Free Standing School و… است .

بعضی از مدارس کوچک آن خواسته های لازم را ندارند .

همه ی مدارس کوجک فرصتهای آموزشی را بالا نمی برند

مدارس کوچک (650 دانش آموز) که منجر به افزایش میزان دستاوردهای بچه ها می شود .

کلاس های کوچک (13 – 17 نفر دانش آموز) که در کلاس های اول می تواند میزان یافته های بچه ها ومیزان انصاف را در آنها بالا ببرد .

با افزایش تعداد بچه ها در یک کلاس ، میزان رفتارهای نا بهنجاربیشتر می شود

تغییر فضاهای باز، برای کوچک کردن گروه های بچه ها کمک می نماید .


  • عمده فعالیت های انجام شده در کلاس های درس :

عمدتا در یک کلاس درس 7 نوع فعالیت ، بیشتر از دیگر فعالیت ها به چشم می خورند :

  • سکوت یا مطالعه فردی
  • آزمون و فعالیت
  • آموزش کلاسیک کامل
  • کارگروهی
  • مباحث جمعی
  • فعالیت های سمعی – بصری و مشابه آن
  • نظارت خصوصی معلم یا آموزش گروهی کوچک

  • ویژگی های یک کلاس کارآمد:

یک کلاس کارآمد مرکزی برای فعالیت های مختلف است

مبلمان و مصالح مستقیماً بر اساس نوع فعالیت تعیین می شود .

از قفسه ها ومبلمان برای تعریف و مشخص کردن بخش های مختلف استفاده می شود چرا که بچه ها وقتی که توسط فعالیت های دیگر قابل رؤیت در کلاس حواسشان پرت نشود ، روی فعالیتشان بیشتر تمرکزمی کنند .

استفاده از بخش های مربوط به موضوعات مطالعاتی ، تقسیم بندی و قراردادن هر وسیله در جای مخصوص خود .

مبلمان قابل تغییر بر اساس نوع فعالیت .

درگیر کردن بچه ها در رابطه با مبلمان و آرایش کلاس .

قراردادن بخشی برای نمایش فعالیت روزانه و نمودارهای کلاس و … برای بالا بردن احساس امنیت وکنترل .

جدابودن فضاهای صدادار و بی صدا ، تر و خشک و … .

 

 

برچسب ها: