لیست کامل مطالب بیان شده در این پاورپوینت:
- مقدمه
- جذابیت طراحی مدرسه
- چهار حوزه اصلی مورد توجه در مقوله محیط های یادگیری
- روند طراحی مدرسه
- تعاریفی در مورد مدرسه
- آرایش فضایی کلاس ها
- تعریف قسمت های مختلف مدرسه (18مورد)
- مقیاس و تناسبات
- تراکم کلاس های درس دبستان
- تراکم کلاس های درس راهنمایی
- ابعاد کلاس های درس
- دانش آموزان و مدرسه های کوچک
- طراحی فضاهای کلاس ها
- تناسب اندام در مدرسه
- عمده فعالیت های انجام شده در کلاس های درس
- سیر کولاسیون حرکتی
- چیدمان مبلمان فضای کلاس
- اصول طراحی کلاس درس
- ابعاد فضاهای انعطاف پذیر
- نظر سندرا هورن در مورد طراحی مدرسه
- کلاس های قابل انعطاف
- کلاس های قابل انعطاف در مقاطع بالاتر
- فضاهای چند منظوره
- ویژگی های یک کلاس کارآمد
نمونه ای از متن قرار گرفته در این پاورپوینت:
- ابعاد کلاس های درس :
حداقل عرض مفید کلاس با توجه به اینکه برای فعالیت های مختلف درسی قابلیت اجرای فراهم شود برابر 6/5 متر و اندازه ی بهینه آن 7 تا 8 متر است .
باید بیشتر از یک سمت کلاس پنجره وجود داشته باشد .
حداقل طول کلاس 7 متر و اندازه بهینه آن 8 تا 9 متر است.
حداقل ارتفاع کلاس 3 متر در مناطق سردسیر بوده و این حداقل در مناطق گرمسیری از 3/20 تا 3/50 متر افزایش پیدا می کند .
علاوه بر طراحی کلاس دروس عمومی باید یکسری کلاس ویژه به منظور اجرای فعالیت های دانش آموزان که نیازمند فضای ویژه هستند ، فراهم باشد .
- دانش آموزان و مدرسه های کوچک :
به طور کلی اشتیاق بچه ها درمدارس کوچک بیشتر است .
احساس تعلق بچه ها در مدارس کوچک بیشتر است .
روابط بین فردی ( شاگرد – شاگرد ، معلم – شاگرد ، شاگرد – مدیر و …) در مدارس کوچک مثبت تر است .
در مدارس کوچک میزان مشارکت والدین بیشتر است .
در مدارس کوچک دانش آموزان برای یادگیری احساس مسئولیت بیشتری می کنند .
یادگیری بر اساس نیازهای فرد و در ارتباط با دنیای بیرون مدرسه است .یادگیری مشترک و فعالیت جمعی در مدارس کوچک بیشتر است .
در مدارس کوچک معلمان در بچه ها روحیه انتقادی را پرورش می دهند و تفکر انتقادی بچه ها رشد پیدا می کند .
برخی ازمدل های مدارس کوچک به صورت :
Charter School , Free Standing School و… است .
بعضی از مدارس کوچک آن خواسته های لازم را ندارند .
همه ی مدارس کوجک فرصتهای آموزشی را بالا نمی برند
مدارس کوچک (650 دانش آموز) که منجر به افزایش میزان دستاوردهای بچه ها می شود .
کلاس های کوچک (13 – 17 نفر دانش آموز) که در کلاس های اول می تواند میزان یافته های بچه ها ومیزان انصاف را در آنها بالا ببرد .
با افزایش تعداد بچه ها در یک کلاس ، میزان رفتارهای نا بهنجاربیشتر می شود
تغییر فضاهای باز، برای کوچک کردن گروه های بچه ها کمک می نماید .
- عمده فعالیت های انجام شده در کلاس های درس :
عمدتا در یک کلاس درس 7 نوع فعالیت ، بیشتر از دیگر فعالیت ها به چشم می خورند :
- سکوت یا مطالعه فردی
- آزمون و فعالیت
- آموزش کلاسیک کامل
- کارگروهی
- مباحث جمعی
- فعالیت های سمعی – بصری و مشابه آن
- نظارت خصوصی معلم یا آموزش گروهی کوچک
- ویژگی های یک کلاس کارآمد:
یک کلاس کارآمد مرکزی برای فعالیت های مختلف است
مبلمان و مصالح مستقیماً بر اساس نوع فعالیت تعیین می شود .
از قفسه ها ومبلمان برای تعریف و مشخص کردن بخش های مختلف استفاده می شود چرا که بچه ها وقتی که توسط فعالیت های دیگر قابل رؤیت در کلاس حواسشان پرت نشود ، روی فعالیتشان بیشتر تمرکزمی کنند .
استفاده از بخش های مربوط به موضوعات مطالعاتی ، تقسیم بندی و قراردادن هر وسیله در جای مخصوص خود .
مبلمان قابل تغییر بر اساس نوع فعالیت .
درگیر کردن بچه ها در رابطه با مبلمان و آرایش کلاس .
قراردادن بخشی برای نمایش فعالیت روزانه و نمودارهای کلاس و … برای بالا بردن احساس امنیت وکنترل .
جدابودن فضاهای صدادار و بی صدا ، تر و خشک و … .