سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

پل ؛ از گذشته تا حال

قیمت:

۵,۰۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

- پل یک سازه است که برای عبور از موانع فیزیکی از جمله رودخانه ها و دره ها استفاده می شود.

-پلهای قدیمی معمولاازمصالح موجوددرطبیعت مثل چوب وسنگ الیاف گیاهی به صورت معلق یاباتیرهای حمال ساخته شده اند.پلهای معلق ازکابلهایی ازجنس الیاف گیاهی که ازدوطرف به تخته سنگهاودرختها بسته شده و پلهای با تیر حمال ازتیرهای چوبی که روی آنهابامصالح سنگی پوشیده میشد،ساخته شده اند

-ساخت پلهای سنگی به دوران قبل ازرومیها برمیگرددکه درخاورمیانه وچین پلهای زیادی بدین شکل برپا شده است.دراروپا نیزاولین پلهای طاقی را800 سال قبل ازمیلادمسیح،برای عبورازرودخانه هاازجنس مصالح سنگی ساخته اند.اغلب پلهای ساخته شده توسط رومیهاازطاقهای سنگی دایره شکل باپایه های ضخیم تشکیل یافته است.درایران نیزساختن پلهای کوچک وبزرگ اززمانهای بسیارقدیم رواج داشته وپلهایی نظیرسی وسه پل،پل خواجووپل کرخه بیش از400 سال عمردارند.

-از قرن یازدهم به بعد روشهای ساختن پلها پیشرفت قابل توجهی نمود و به تدریج استفاده از دستگاههای فشاری از مصالح سنگی و آجر با ملاتهای مختلف و دستگاههای خمشی از چوب متداول گردیده و تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت.

-شروع قرن بیستم همراه با استفاده وسیع از پلهای فلزی و سپس پلهای بتن مسلح می باشد.

-طویل ترین پل معلق به طول تقریبی7کیلومتردرسانفرانسیسکو ساخته و بزرگترین دهانه معلق به طول تقریبی 1400متردرانگلیس (روی رودخانه هامبر)طراحی شده اند.درسالهای اخیرطرح پلهای ترکه ای فلزی (با کابل مستقیم) نیز برای دهانه های بزرگ مورد توجه قرار گرفته و بعد از نخستین پل که در سال 1955 به دهانه 183 متر در سوئد ساخته شده، پلهای زیادی اجرا شده است.

برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر"راملاحظه بفرمائید.

لیست مطالب داخل این پاورپوینت:

  • تعریف پل
  • تاریخچه پل
  • پل آلامیلو     Alamillo   Bridge
  • پل آلامیلو ، مقطع عمودی وافقی
  • پل آلامیلو ، نمودار جریان نیروها
  • سازه هایی با یک انحنا
  • نمونه ای از سازه هایی با یک انحنا
  • پل سطح سخت شده فایندلی Findley
  • نمودار مسیر بارگذاری در پل معلق
  • سیر تکاملی افزایش دهانه ها در پل های معلق
  • گالوپینگ گرتی Galloping Gertie
  • پل تاکوما نروز
  • پل فورث رود
  • پل سورن ریور
  • پل میل لارت Maillart
  • پل سال گــــیـــنــیـــتو بل
  • پل نیو ریور جورج New River George
  • پل های عابر تراورسینا و سرانسانز
  • پل سولفورینو پاریس
  • پل قوسی
  • آزمایشی برای پل قوسی
  • طبقه بندی پلها از نقطه نظر سیستم مقاومت مصالح
  • پل با دهانه ساده
  • پلهای یکسره «سراسری)
  • پلهای طره ای «کانتیلور)
  • پلهای قوسی
  • پلهای قابی شکل
  • پلهای ترکه ای و معلق
  • پلهای چوبی
  • پلهای سنگی
  • پلهای بتنی
  • پلهای بتن مسلح
  • پلهای بتن پیش تنیده
  • پلهای فلزی
  • فرم تقاطع با معبر پل
  • کاربرد آینده پل
  • نگهداری پل
  • تیرهای حمال پل
  • پل کابلی
  • تاریخچه پل کابلی
  • پل کابلی و نحوه عملکرد آن
  • طبقه‌بندی پل‌های کابلی
  • مزایا و تفاوت‌های پل کابلی
  • مهار کابلی چگونه کار می‌کند؟
  • پل‌های تشریفاتی
  • پل ماه Moon Bridge
  • مشخصات چند پل مشهور جهان
  • پل واسکودوگاما
  • پل ویکتور امانوئل Ponte Vittorio Emanuele
  • پل لاویولت The Pont Laviolette
  • پل سنگی پونت د پیر
  • پل گلن کانیون
  • پل کوئینز بورو – یا پل خیابان پنجاه و نهم
  • پل اوناروتو
  • پل هرناندو د سوتو
  • پل دیترویت علیا
  • پل فورت پیت
  • مرتفع ترین پل جهان Viaduct Millau
  • پل میلائو
  • پل گلدن گیت، نماد شهر سانفرانسیسکو
  • پل هاگژو بی در چین: طولانی ترین پل بر روی اقیانوس
  • پل یادمان شهر Rijeka
  • ساخت بزرگترین پل جهان در چین
  • معرفی چند پل بامعماری خاص
  • پل بانپو در کره ی جنوبی: پل فواره ای
  • پل موجی هندرسون در سنگاپور
  • پل غلتان در انگلستان: پلی که به دور خود حلقه می شود
  • پل اولیویرا در برزیل
  • پل باد و باران در چین: پل مردم دونگ
  • پل برجی Tower Bridge در لندن
  • پل آبی مگدبرگ در آلمان
  • پل پونته وچیو در ایتالیا
  • منابع و ماخذ

نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:

  • پل آلامیلو     Alamillo   Bridge

این پل زیبا ، بدیع و قابل توجه (1992 : سویل ، اسپانیا ، مهندس سازه : کالاتروا ) برای نمایشگاه جهانی اکسپو 92 طراحی شد و نشان دهنده زیبایی و نیز ابداع ، خلاقیت و مهارت در طراحی سازه و معماری یک پل توسط معمار اسپانیایی این پل می باشد.

بخش سواره رو این پل دهانه ای برابر 656 فوت ( 200 متر ) را می پوشاند و به وسیله کابل های قطری موازی که همه آنها از یک طرف دکل بلندی به ارتفاع 466 فوت (142 متر ) آویزان هستند، نگاه داشته می شود.دراغلب دهانه های بزرگ اجرا شده با سازه سیستم کابلی ، ترکیب متقارنی از مهارهای معلق از دکل یا دیرک با تکیه گاه مفصلی برای حذف خمش به چشم می خورد .

این شیوه طراحی به علت اجرای کابل دریک طرف وایجاد تعادل یک جانبه ونیز اتصال طره ای دکل در پی کاملاً غیر معمول است .

نیروی وارده از کابل ها به وسیله وزن دکل های فولادی که با بتن پر شده اند ، خنثی گردیده است . دکل ها با زاویه 58 درجه درجهت مخالف کابل ها قرار گرفته اند و نیاز به کابل های مهار کننده در طرف دیگر را برطرف می نمایند.ستون فقرات اصلی سطح پل یک تیر فولادی جعبه ای بامقطع شش ضلعی است که به کابل های مهاری متصل شده است . سطح پل که دارای سه خط ماشین رو در هر طرف می باشد در طرفین این تیر اصلی به صورت طره ای اجرا شده است

 

 


  • پل سولفورینو پاریس :

این پل جدید بر روی رودخانه سین و در دو سطح متفاوت و با دهانه ای به طول 106 متر ساخته شده است. این پل موزه اورسای واقع در ساحل سمت چپ رود را به باغ های تیولریس در سمت راست که در نزدیکی موزه لوور قرار دارند متصل می نماید . از دور این پل مانند سایر پل های معمولی به نظر می آید : پلی طولانی با خرپایی قوسی کوتاه .

وسطحی صاف برای رفت و آمد بر روی آن که دوطرف پل را به یکدیگر متصل می نماید. سطح زیرین خرپای این پل یک مسیر پیاده روی اضافی را حمل می کند. این پیاده رو به شکل پله ای بوده و همراه با قوس خرپا بالا می آید تا در نهایت از محل شکافی که در سطح پل ایجاد شده عابرین پیاده را به سطح روی پل برساند.

این مسیر پیاده روی باریک در سمت جنوب از یک خیابان شلوغ آغاز شده و درشمال به یک تفرجگاه منتهی می شود که در آن امکان دسترسی زیرزمینی به باغ های تیولریس به وجود آمده است . عابرین پیاده می توانند مسیر خود را از یک سمت پل از سطح رودخانه آغاز کنند وبا عبور از پله ها در سوی دیگر در سطح سواره رو و یا مجدداً در ارتفاع رودخانه از پل خارج شوند

این پل طرح برتر یک مسابفه معماری است . طرح برگزیده مارک میمرام در ابتدا دارای سازه ای بسیار سبک از آلومینیوم بود. اما به دلیل آن که آلومینیوم نسبت به فولاد دارای قیمت بیشتر وانعطاف کمتری است ، کل این پل در نهایت با استفاده از فولاد ساخته شد. میمرام به عنوان یک مهندس سازه و یک معمار از فرم های طبیعی ایده می گرفت. این پل نیز با الهام از ستون فقرات انسان طراحی شده است . سازه این پل به شکل یک سری از جفت مهره های فولادی است که از میان آنها عابرین پیاده به سطح روی پل صعود می کنند .

سازه این پل به طور کلی دارای دو قوس فولادی است که به وسیله تیرهای مورب به یکدیگر متصل شده اند. قسمت زیرین قوس به شکل نردبان منحنی است که به وسیله تکیه گاه های V‌شکل بار سطح سواره رو را تحمل می کند. در بررسی نیروها سطح بالایی پل مثل دو قسمت مستقل عمل می کند که هرکدام از آن ها بر روی سازه نردبانی زیر خود قرار گرفته اند.

درنقاط شروع پل قطعات V‌شکل دارای زاویه ای بسیار مایل هستند اما به مرور با رسیدن به میانه پل ارتفاع آنها کم شده و زاویه آنها نیز به 180 درجه نزدیک تر می شود. نردبان های زیر پل بسیار پیچیده به نظر می آید چرا که هر کدام از دو قوس زیر پل به مرور برای تحمل بار عناصر V شکل به دو قسمت تقسیم می شوند که دوباره در انتها به هم می پیوندند . به علاوه دو نردبان از زیر به یکدیگر متصل شده اند و از بالا نیز بیرون زدگی کنسول شده تکیه گاه به عنوان محلی برای عبور لوله های دفع آب های سطحی پل عمل می کنند .

سازه این پل به شکل استخوان بندی انسانی است که پیچیدگی آن ها با اضافه شدن مسیر عابرین پیاده در زیر و نرده های مربوط به آن ها بیشتر نیز شده است .

گفتن این نکته ضروری است که گرچه می توان این پل را به صورت خرپایی نردبانی با تکیه گاه در نظر گرفت ولی قوس های این پل علاوه بر تحمل بار بالای سر خود ، مهار نیروهای جانبی را بر عهده دارند وتمامی عناصر به کار رفته در سازه این پل عناصری ضروری بوده و هرکدام به نوعی پایداری پل را در سه بعد تأمین می نمایند .


  • طبقه بندی پلها از نقطه نظر سیستم مقاومت مصالح :

پل با دهانه ساده:

این پلها از نظر سیستم مقاومت مصالح به صورت ایزواستاتیک (روی دوتکیه گاه ساده) می باشند. معمولاً پلهای بتن مسلح تادهانه حداکثر 30 متر، بتن پیش تنیده تا دهانه50 متر و پلهای فلزی تا دهانه 80 متر با این سیستم ساخته می شوند.


پلهای یکسره «سراسری):

این پلها از نقطه نظر سیستم مقاومت مصالح به صورت هیپراستاتیک (روی تکیه گاههای متعدد) بوده و برای عبور از معبرهای طویل مورد استفاده قرارمی گیرند.
یکسرگی پلها باعث ممان خمشی مثبت در دهانه ها و تولید ممان خمشی منفی روی تکیه گاه ها شده و در نتیجه به منظور صرفه جویی در مصرف مصالح، امکان استفاده از مقطع متغیر در طول پل را می دهد.

پلهای طره ای «کانتیلور):

در این پلها با ایجاد مفاصل متعدد در طول دهانه ها سیستم ایزواستاتیک ایجاد شده اما به علت مشکلاتی که در امتداد مفاصل تولید می شود، امروزه کمتر مورد استفاده قرارمی گیرد.


پلهای قوسی:

این پلها با توجه به رانش افقی که در خاک ایجاد می کنند تنها در مناطقی که مقاومت زمین مناسب است مورد استفاده می باشند.

پلهای قابی شکل:

مانند پل های قوسی در این حالت نیز مسئله تولید رانش افقی در زمین باید به دقت مورد مطالعه قرار گرفته که با پیشرفت تکنیک پیش تنیدگی، روشهای جدیدی نیز برای این سیستم ها عرضه شده است.


پلهای ترکه ای و معلق:

تابلیه این پلها از نوع فلزی، بتن پیش تنیده و گاهی بتن مسلح می باشد. در پلهای معلق بارهای وارد برکف پل بوسیله یک گروه کابلهای فرعی به کابلهای اصلی انتقال یافته و از آنجا بوسیله پایه های اصلی به خاک منتقل می شود. در پلهای ترکه ای انتقال بار به پایه ها تنها بوسیله یک گروه کابل انجام می شود.

پلهای چوبی:

این پلها معمولا” به شکل قوسی، با تیرهای مشبک و یا تیرهای حمال ساخته شده و در حال حاضر استفاده از آنهابه صورت موقتی می باشد.


پلهای سنگی:

با توجه به مقاومت مناسب فشاری مصالح سنگی، بسیاری از پلهای طاقی از این مصالح ساخته شده اند.نظر به کمبود افراد سنگ کار و زمان نسبتا طولانی لازم برای تهیه مصالح و اجرای سازه، امروزه استفاده از این پلها محدود می باشد.

پلهای بتنی:

در بسیاری از پلهای طاقی شکل، در حال حاضر از بتن، با توجه به مقاومت فشاری مطلوب آن به جای سنگ استفاده می شود.


پلهای بتن مسلح:

با توجه به روش اجرا و نحوه بتن ریزی، پلهای بتن مصلح را می توان از مقاطع مختلف و با اشکال دلخواه ساخت. با وجود این استفاده از مقاطع ساده در جهت کاهش بهای قالب بندی همواره مورد نظر است.در بعضی از حالات استفاده از سیستم پیش ساختگی باعث حذف اجزاء نگهدارنده قالبها و در نتیجه صرفه جوئی قابل ملاحظه می شود.

پلهای بتن پیش تنیده:

با پیشرفت این تکنیک، به تدریج در دامنه وسیعی از ابنیه فنی،پلهای بتن پیش تنیده جایگزین پلهای فلزی و پلهای بتن مسلح شده اند. بدین ترتیب با صرف هزینه کمتر، پلهای با دهانه بزرگ ساخته می شوند. از طرف دیگر استفاده از این مصالح امکان به کارگیری تکنیک های جدید پل سازی را می دهد.


پلهای فلزی:

این پلها به اشکال مختلف، با تیرهای حمال معمولی یا تیرهای مشبک فولادی، با قوس یا قالبهای فلزی، نورد شده از ورق و المانهای اتصالی ساخته شده اند. در ساخت این پلها گاهی نیز از آلیاژهای سبک یا مقطع مرکب استفاده می گردد.


  • پل هرناندو د سوتو:

در سال 1972 مورد بهره برداری قرار گرفت، یکی از دو پلی است که از روی رودخانه می سی سی پی در ممفیس، تنسی می گذرد. این پل قوسی فلزی ماشین رو، یک راه ارتباطی مهم است که 40 راه بین ایالتی را بر روی می سی سی پی به هم متصل می سازد. از آنجا که پل مذکور در گوشه جنوب شرقی منطقه زلزله خیز نیو مادرید – که یک منطقه زلزله خیز با ریسک بالا می باشد – قرار دارد، مقاوم سازی آن در برابر زلزله، به عنوان یکی از اولویتهای مهم در دستور کار اداره کل راههای فدرال آمریکا، اداره ترابری تنسی و اداره ترابری آرکانزاس قرار گرفت و در سال 2003 نیروهای مشترکی بکار گرفته شدند تا طرح بهنگام زلزله ای این پل را تهیه نمایند. این طرح عبارت بود از تعویض تکیه

گاههای موجود با تکیه گاههای غلتکی، مقاوم سازی شالوده ها و ستونها، بزرگتر کردن سر ستونها، اصلاح دیواره جان، تعویض یا مقاوم سازی بادبندهای جانبی، مقاوم سازی قابهای متقاطع، مقاوم سازی خرپاها و جابجائی درزهای موجود با درزهای انبساطی مفصل گردان مدولی.


  • پل گلدن گیت، نماد شهر سانفرانسیسکو :

پل گلدن گیت در زمره زیباترین و منحصربه فردترین پلهای متحرک دنیا محسوب میشود که با گذشت 69 سال استحکام و زیبایی خود را حفظ کرده است.

پل گلدن گیت که با هزینه 35 میلیون دلار ظرف مدت 4 سال در سانفرانسیسکو ساخته شد، شمال این شهر را به جنوب آن متصل میکند. این پل در 28 می سال 1937 ساعت 12 بعدازظهر همزمان با اعلام خبر آماده بهره برداری بودن این پل توسط فرانکلین دی.روزولت، رییس جمهوروقت آمریکا، به روی وسایل نقلیه باز شد.

این پل متحرک 4200 فوت طول دارد و سالهاست که مستحکم پابرجا مانده است. ارتفاع این پل ازسطح آب 220 فوت و وزن آن 887000 تن است. دو برجی که در طول این پل ساخته شده اند 746 فوت ارتفاع دارند. در سال 1997 ، حدود

41381000 وسیله نقلیه از روی این پل عبور کردند. 30 نفر در هنگام ساخت این پل از روی آن سقوط کردند و به دلیل وزش بادهای شدید،کارگران در هنگام ساخت آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند .

ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می آورند. داستانها و مسایل عجیب و جالبی در مورد این پل وجود دارد. این پل علی رغم نام خود (گلدن گیت به معنی دروازه طلایی) به رنگ طلایی نیست ولی برخی معتقدند که این پل هر سال رنگ میشود، در حالی که این امر حقیقت ندارد و تاکنون فقط دو بار رنگ شده است:

یکبار در سال 1937 و بار دیگر در فاصله سالهای 1995تا1996

گفته می شودکه پل گلدن گیت بزرگترین پل دنیاست. البته این امر در فاصله سالهای 1937 تا 1964 صحت داشت ولی با ساخت پل ورازانو نروزبین بروکلین و جزیره استیتن در نیویورک، گلدن گیت دیگر در زمره طولانی ترین پل معلق دنیا به شمار نمی آمد. البته در حال حاضر با ساخت پلهایی در منطقه آسیا و اسکاندیناوی (بخشی از شمال اروپا که شامل دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند میشود)، تعیین بزرگترین و طولانی ترین پل در دنیامشکل میشود.

پل گلدن گیت برای میلیونها نفر ازساکنین شهر بزرگ سانفرانسیسکو نقش کلیدی را در برقراری ارتباط و اتصال نقاط مختلف دارد و در واقع به استثنای پل بروکلین هیچ پلی در آمریکا به اندازه این پل از اهمیت و محبوبیت برخوردار نیست.

پل گلدن گیت، ابتکار مهندس مشهور“جوزف استراس“بود که پیش از این طراحی 400 پل متحرک را برعهده داشت .

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,