سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo-ppt90 new

مقایسه بازارهای سنتی و جدید

قیمت:

۸,۵۰۰ تومان

توضیحات کلی پاورپوینت:

-بازارهای بزرگ شهرهای اسلامی که پیکر آنها را اجزا وتکه های در هم چفت شده وبه هم چسبیده شکل داده اند از گذرگاه های اصلی و فرعی (راسته ها) برای خرده فروشی وپیشه وری از خانها برای تجارت عمده و مبادلات خارجی (صادرات و واردتات) واز فضاها و مجموعه های سرپوشیده (قیصریه وتیمچه) برای تجارت کالاهای گرانبهاتر استفاده شده است. راسته ها و خانها در همه بازارها عنصر اصلی هستند و تالارهای سرپوشیده و دالانها و میدان ها تنها در بعضی از شهرهای اراضی مشرق زمین جزء بازارها شمرده می شوند.

-درشهرهای اسلامی بیش تر بازارهای بزرگ که به صورت مجموعه های به هم پیوسته با معماری و مصالح کم وبیش یکسان دیده می شوند از گسترش یک هسته اصلی در محله های مجاور پدید آمده اند واین روند راستاهای و مجموعه های بسته جدیدتر با معماری یک دست و مصالح مشابه به مجموعه پیشین افزوده شده اند تعداد بازارهایی نظیر بازار وکیل شیراز که اجزای اصلی آن راسته ها وسراها هم زمان ساخته شده اند بسیار کم است.بدین ترتیب یک بازار بزرگ یک مجموعه ساختمانی متراکم و همگانی است که اجزای آن قدمتهای متفاوت دارند این یکدستی ساختمان از وجوهی است که بازار شرقی اسلامی از کویرهای تجارتی اروپا وهند که در آنها ساختمانها طرح معماری و مصالح یکسان ندارند متمایز می کند.

-معمولا به یک راسته فرعی بازار دالان گفته می شود که به وسیله دو درب از دیگر راسته ها جدا شده و محل کالاهای تولیدی وتبدیل آنها می باشد.

-عملکرد اصلی بازارکه همان تجارت (خرید و فروش) کالاست در فضاهایی که به«پاچال » شهرت یافته بودند صورت می گرفت.

-میدانی که در اطراف آن دکانها وکارگاه های کوچک دریک یا دوطبقه قرار گرفته است خان نامیده می شود.

-اکثر مجموعه های امروزی  فاقد ارزش فضایی در موقعیت شهرهای کنونی هستند.

-ایجاد حس سردر گمی  به دلیل وجود مسیرهای پیچ در پیچ حرکتی در مراکز تجاری امروزی یکی از عیوب طراحی های امروزی است .

-نتیجه گیری از مقایسه بازارهای سنتی و مدرن :

  • وجود وحدت وهماهنگی در کل مجموعه بازارهای سنتی
  • حفظ تناسبات میان حجم بیرن ودرون مجموعه
  • بکارگیری درست نور, رنگ مصالح وایجاد مسیرهای  مشخص  وراحت حرکتی  موجب جاذب بودن بازار
  • اختصاص هر قسمت به 1صنف خاص موجب رونق مجموعه
  • لزوم بازنگری در سیرکولاسیون حرکتی مجموعه های تجاری امروزی

در این پاورپوینت در ابتدا توضیحات جامعی پیرامون آشنایی با بازارهای سنتی ارائه میشود و در ادامه بوسیله چند نمونه تطبیقی ، مقایسه ای بین بازارهای سنتی و مدرن انجام میشود .  برای دیدن لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت قسمت "اطلاعات بیشتر" را ملاحظه نمائید.

لیست کامل مطالب داخل این پاورپوینت :

  • چگونگی شکل گیری بازارها
  • فضای شهری
  • چگونگی شکل گیری بازارهای سنتی
  • پیوستگی میان اجزای مختلف بازار
  • ساخت همزمان عناصر مختلف بازار شیرازساخت همزمان عناصر مختلف بازار شیراز
  • عناصر بازار
  • نظام فضایی حاکم بر بازار
  • فضاهای مربوط به کارهای تولیدی
  • دالان
  • قیصریه
  • کارگاه
  • چهارسوق
  • فضاهای مرتبط با فعالیتهای تجاری
  • حجره
  • کاروانسرا
  • تیمچه
  • مسیر حرکت تیمچه
  • موقعیت تیمچه در بازار
  • پیش خان
  • خان
  • راسته بازار
  • راسته بازار وکیل شیراز
  • موقعیت و ارتباط دالان با راسته اصلی و راسته بازار
  • فضای شهری
  • میدان
  • پلازا
  • شکل بازارها در قدیم
  • شکل بازارهای ایرانی
  • بازار خطی
  • بازار متمرکز
  • بازار موقت
  • مقایسه بازارهای معاصرو سنتی دربافت یک فضای شهری ( الماس شرق و بازار سنتی اصفهان )
  • نورگیری در بازارهای سنتی و امروزی
  • مقایسه نمای بازارهای سنتی و امروزی
  • آسیب شناسی بازارها
  • نگی استقرار راسته هاوفضاهای گوناگون بازارنسبت به موقعیت شهر
  • تقسیم بندی بازارهای امروزی
  • طبقه بندی انواع گونه های تجاری در شهرهای امروز ایران
  • بررسی یک نمونه تطبیقی مجتمع تجاری زیست خاور
  • مجتمع تجاری الماس شرق
  • سایت مجتمع تجاری الماس شرق
  • مقایسه سیرکولاسیون حرکتی بازارهای قدیمی و امروزی
  • مقایسه جانمایی مغازه ها و حجره ها در بازار قدیم و جدید
  • انواع سیرکولاسیون حرکتی 1 مجموعه تجاری
  •  عدم هماهنگی بین نمای بیرون  وحجم داخلی در مجتمع پروما
  • نتیجه گیری

 

برچسب ها:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,