-هنگامیکه داحل قاب با دیوار پر شود خواص دینامیکی نظیر سختی ، مقاومت و همچنین شکل پذیری و … در یک سازه نسبت به حالتی که از میانقاب صرفنظر میشود ، تغییر می کند . در سالهای گذشته در ایران مشاهده شده است که بیشتر خرابی های زلزله متمرکز به علت اثر میانقابی بوده است …
-هم اکنون در ساختمان های امروزی به اثر میانقاب بدون در نظرگیری رفتار لرزه ای در طراحی و لزوماً دتایل اجرایی مناسب برای تفکیک آن توجه ای نمی شود و دیوارهای سازه ای از جمله دیوارهای داخلی و خارجی بدون هیچگونه تمهیداتی اجرا می شوند .
-در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻴﺎﻧﻘﺎﺑﻬﺎ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﻏﻴﺮ ﺳﺎزه ای و ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻓﻀﺎ در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ ﺑﻜﺎر ﻣﻲروﻧﺪ. ﻃﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻋﻀﺎ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺴﺰاﻳﻲ ﺑﺮ روی ﺳﺨﺘﻲ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺟﺎﻧﺒﻲ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ داﺷﺘﻪ و ﻟﺬا ﺗﺎﺛﻴﺮات آﻧﻬﺎ در رﻓﺘﺎر ﻟﺮزهای ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻃﺮاﺣﻲ ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدد.
- کاهش پریود سازه با در نظرگرفتن اثر میانقابی:
وﺟﻮد ﻣﻴﺎﻧﻘﺎﺑﻬﺎ در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺳﺎزه ای ﻳﻚ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن، آﻧﺮا در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﻲ زﻟﺰﻟﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﻦ اﻟﻤﺎنﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻣﻴﺰان ﺟﺬب اﻧﺮژی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم وﻗﻮع زﻣﻴﻦ ﻟﺮزه ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
در سازه های رائج امروزی دیوارهای 20 سانتی یا بیشتر که بین دو ستون اجرا می گردند به ستون می چسبند که این عمل باعث کاهش محدوده حرکتی ستون ها و افزایش سختی ساختمان می شود که در این حالت طبق مبحث 6 باید ضریب 0.8 را در پریود سازه ضرب نمود.
به طور کلی :
اگر دیوار به نحوی به سازه متصل شده باشد که برای حرکت قاب ایجاد مزاحمت نماید و شرایط ، دیوار میانقابی را داشته باشد ، باید مقدار به دست آمده برای زمان تناوب ،در ضریب 0.8 ضرب شود . درغیر این صورت اعمال این ضریب اجباری نیست .
اصل کلی در بهسازی لرزهای میانقابها تعیین تکلیف آنهاست:
میانقابها یا باید بطورکامل به قاب محیطی خود «چسبیده» باشند،
یا باید بطورکامل از قاب محیطی خود جدا باشند.
چطور میتوان اثر میانقابی را حذف کرد ؟
-ما باید دیوارها رو طوری اجرا کنیم که رفتار و حرکت سازه حین زلزله را مختل نکند .اصطلاحا اثر میانقابی نداشته باشد. برای این کار باید 2.5 درصد ارتفاع دیوار از هر طرف و بالای آن فاصله بذاریم و این فاصله ی بین دیوار و تیر و ستون را با یونولیت پر کنیم.
-و دیوارها را در یک سوم ارتفاع از بالا و پایین با میلگرد به ستون وصل کنیم تا دیوارها پایدار گردند و در هنگام زلزله در جهت بعد کم واژگون نشوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به لینک های زیر مراجعه کنید :